Zondag 21 juli.

Tegen alle berichten in was het stralend mooi weer vanmorgen. Heerlijk in de zon gezeten.

Tegen één uur meldden we ons bij het walvisspotcentrum. Iedereen kreeg een mooie rode overall aan om lekker warm te blijven op zee. Eerst ging het een heel eind de baai op richting open zee. Het tochtje was al leuk, vanaf het water ziet alles er anders uit. Zo konden we ook mooi zien waar we gisteren gereden hebben. Het duurde best lang voordat er een walvis in beeld kwam. Die dook weg en toen duurde het weer twintig minuten voordat hij boven kwam. Toen was hij goed te zien. Foto’s maken is wel lastig want het zijn maar momenten. Je kon hem horen ademhalen als hij boven was. Hij hapte drie of vier keer en dan ging zijn staart omhoog en dook hij weer onder. Heel indrukwekkend zo dichtbij.

Na de walvis een poosje geobserveerd te hebben moest er gevist worden. Na ongeveer twintig minuten was er genoeg kabeljauw  binnengehaald voor de barbecue. De vis werd gefileerd en het afval werd in het water gegooid. Daar kwamen meteen de meeuwen op af.

De terugreis ging rustiger als de heenreis, toen deinde het nogal. Het is ook maar een klein bootje, maar wel een snelle, ook heel wendbaar.

Na aankomst ging de vis op de bbq en konden we allemaal even proeven van echte verse vis. Heel lekker! Leuke middag gehad.

Boven het dorp is een groen wandelgebied onder de bergen. Hier vonden we de skipiste. Volgens het pisteplan zijn er een paar blauwe en wat rode pistes. Er zijn alleen een paar sleepliftjes, maar die doen het ook. Nu kun je hier heerlijk wandelen.

Maandag 22 juli.

De route ging eerst naar Akureyri. De Bonus ging pas om elf uur open dus daar hebben we eerst koffie gedronken. Alles was op dus even flink ingeslagen.

Hierna zijn we de stad ingelopen. Het duurde even voordat we een parkeerplaats gevonden hadden. Waar we eerder stonden zijn nu huizen gebouwd. Akureyri is niet heel groot maar heeft een paar leuke winkelstraten met ook veel terrasjes. Er is ook een leuke souvenirwinkel. Vroeger stond hier een beer voor de deur en nu drie trollen! Als lunch hadden we een IJslandse hotdog met gefruite uitjes en drie soorten saus, heerlijk! Nog een softijsje toe, supergezond vandaag. Er is hier trouwens lekker softijs, heel stevig.

Ten zuiden van Akureyri loopt de weg een mooi groen dal in. Na ongeveer 30 km is de laatste boerderij. Iets verderop is in een weiland een leuk warm badje. De navigatie was gestopt door het rammelen op de onverharde weg en we waren iets te ver gereden. Keren kon niet dus dan maar achteruit terug tot het weggetje naar de boerderij, daar mochten we wel parkeren van de boer. Het badje ligt een paar honderd meter van de weg en het was bijna niet te vinden tussen al dat groen. Gelukkig toch gevonden en na eerst de temperatuur van het water gecontroleerd te hebben konden we lekker in bad.

Nu staan we op de camping in Hrafnagil, 10 km ten zuiden van Akureyri.

In de stad is er ook wel één maar die is altijd erg druk. Hier is uitzicht op de rivier en de bergen en nu om negen uur is het nog redelijk rustig.

Woensdag 3 juli.

Het was een regendag vandaag. Vanmorgen zijn we naar Selfoss gereden om een kapper te zoeken, het was nodig tijd voor een knipbeurt. De eerste die we tegenkwamen had gelukkig nog een plekje. Ik hoefde maar een half uurtje te wachten en ze heeft me absoluut goed geknipt. Helemaal blij!

Hierna zijn we het dal ingereden richting Geysir. Het regende nog steeds en dat is jammer want het is een mooi groen dal met een paar kraters en mooie bergruggen maar daar was nu weinig van te zien. Bij Geysir aangekomen werd het even droog, dus hebben we een rondje gelopen tussen de hete bronnen en stoompotten. De grote Geysir, de Strokkur, deed het ook nog. In een andere hete poel was het water zo helder dat je het gat kon zien waar het vandaan kwam.

We zijn doorgereden naar een camping van de campingkaart een paar kilometer verderop want die bij Geysir is erg duur geworden. In de verte zijn de stoompluimen van Geysir nog te zien. Achter de camping grazen de paarden.

Hier vandaan wilden we eigenlijk met de tent en de bus het binnenland in maar het wordt daar erg koud, 1 á 2 graden, dus dat doen we nog maar niet. Waarschijnlijk gaan we dat vanuit Akureyri doen met een huurauto, we hebben even gegoogled en dat kost net zoveel als de bus.

Woensdag 24 juli.

Het Möðrudalur is wel een mooie plek maar als het regenachtig en koud is, is het niet een plaats om te blijven dus zijn we weer richting Myvatn gegaan. Eerst het bijzondere dal uit richting grote weg, de bergen zijn hier zwart.

Een paar kilometer voor het Myvatn ligt de berg Namafjall. Deze is mooi gekleurd door de geotermische plekken die op de berg liggen. Het stoomt ook op de berg overal. Onderaan de berg ligt Hverir, een gebied vol  met kokende modderpotten en stomende bergjes. Door de zouten, mineralen en zwavel dat mee omhoog komt is de aarde mooi gekleurd. Het stinkt hier behoorlijk maar het is mooi om te zien.

Het was weer gaan regenen maar we zijn toch omhoog naar het Kraflagebied gereden. Dit is een krachtcentrale die werkt op aardwarmte en dat is hier genoeg.

Hier hebben we wel eens heel rustig overnacht bij de berg Leirhnjukur, ook een mooie gekleurde. Dat mag nu ook hier niet meer.

Het bleef regenen dus zijn we naar het grote blauwe zwembad, Jarðbaðshólar, gegaan. Dit ligt heel mooi tussen de lavavelden. Het water komt heel diep onder de grond vandaan en is heel zout. Een natuurlijk mengsel van mineralen, blauwwier en silicium/kiezel vormt een witte afzetting op de bodem en daarom is het water melkachtig blauw/wit van kleur. Het voelt vettig en schijnt goed te zijn voor je huid. Het was gewoon lekker warm en we hebben lekker gebadderd.

Net voor het dorp Reykjahlið was de afslag naar Grjótagja, een grotje met heel warm water onder het lavaveld. Hier loopt nu een asfaltweg heen, er is een parkeerplaats gekomen en het is hartstikke druk daar. Ooit hebben we er heel rustig alleen overnacht en in het grotje gebaad. Dit mag nu allebei niet meer. Het uitzicht is er nog steeds mooi.

We zijn  maar op een camping gaan staan want morgen willen we hier nog verder kijken.

Donderdag 25 juli.

Het was mooi weer vanmorgen. We zijn eerst teruggereden naar de modderpotten om de wandeling over de berg te doen die we gisteren niet gedaan hebben door de regen.

Fijn dat het vandaag wel ging want het was erg mooi. Op de berg komt steeds meer geothermische activiteit. Het stoomde overal en de kleuren zijn erg mooi. We zijn aan de wegkant door de prut omhoog geglibberd, aan de andere kant naar beneden was goed te doen omdat de grond daar iets harder is. Daar is ook mooi zicht op de bergen en kraters in de verte.

Hierna ging de rit naar Dimmuborgir, een gebied met grillige lavaformaties begroeid met berkenboompjes. Tussendoor zijn wandelpaadjes gemaakt. Dimmuborgir is zo’n tweeduizend jaar geleden ontstaan door een uitbarsting van een rij kraters in de omgeving. De lava vormde een bijna 20 meter diep meer dat gedeeltelijk gestold was toen het toch plotseling wegstroomde. Er zakte een deel in waardoor een soort doolhof ontstond met hele grillige vormen. In het zonnetje hebben we hier heerlijk gewandeld.

Tot slot stonden de pseudokraters aan de zuidkant van het meer op het programma. Ze lijken op kraters en zijn ook ontstaan door vulkanische activiteit maar ze hebben geen kraterpijp en magmakamer.

Hier zijn ook wandelpaden aangelegd en we hebben een mooie wandeling gedaan. Na op een parkeerplaats nog een laatste blik op het meer te hebben geworpen zijn we naar camping Heiðarbær een stukje verderop gereden. Dit is er weer één van de campingkaart en dat scheelt een stuk in prijs! Hier hebben we nog lekker in de zon gezeten.

Vrijdag 26 juli.

Heel verschil met gisteren. Toen waren we lekker in de zon geëindigd maar vandaag was het de hele dag regen en mist, precies zoals voorspeld!

Dus aan de stroom gegaan en vandaag rustdag. Wat huishoudelijke klusjes gedaan en gelezen.

De tijd schiet al op en we hebben een beetje gepland voor de laatste dagen. De tocht het binnenland in is niet doorgegaan vanwege slecht weer dus we hebben nog tijd genoeg om andere dingen te doen. De weerberichten voor volgende week zijn redelijk en er is nog genoeg te zien voor we op 8 augustus  op de boot gaan.

Vanavond hebben we in het restaurant op de camping gegeten. Lamsvlees van de eigen boerderij en aardappeltjes en groentesalade uit de broeikassen aan de overkant die worden verwarmd met aardwarmte. Er zijn hier ook veel warme bronnen. De groentesalade bestond uit paprika, komkommer tomaatjes en rauwe boerenkool, was erg lekker!

Zaterdag 27 juli.

Vandaag kwamen de bergen weer onder de wolken vandaan.

Via Husavik zijn we naar Asbyrgi gereden. Onderweg hebben we nog een stukje over de rotsen gelopen maar er waren geen puffins.

Asbyrgi is een hoefijzervormige kloof. Er loopt een weggetje helemaal naar achteren naar een parkeerplaats. Daar kun je wandelen in een bosje naar een uitkijkpunt en een vijver. Tussen de bomen was het on-IJslands warm maar lekker gelopen.

De geologen zijn het niet eens over het ontstaan van de kloof. De leukste verklaring vinden wij de legende van Sleipnir. Dit achtbenige paard van de Vikinggod Oðin struikelde op een dag en kwam met één hoef op Noord-IJsland neer.

In de kloof is een mooie camping. Helaas niet van de kaart maar we blijven toch een nacht want morgen willen we een wandeling hier doen.