Sykia.

Zaterdag 8 juni.

Om iets meer van Sithonia te zien zijn we gisteren verhuisd naar een camping 40 kilometer naar het zuiden, camping Melissa vlakbij het strand van een baai met prachtig blauw water.

De temperatuur is hier lekker, ondanks dat het gisteren 34 graden was, was het lekker dankzij een windje uit zee. Je kunt hier ook heerlijk in zee, lekker koel en met golven.

De camper staat wel een deel van de dag in de zon maar er zijn wel genoeg bomen om in de schaduw te kunnen zitten.

Vanmorgen hebben we de fiets gepakt. Van de camping af naar rechts naar het eind van het strand. Daar gaat een weg omhoog langs de baai.

Daar liggen nog een aantal kleine baaitjes met mooie strandjes en terrassen. Waar de weg onverhard wordt zijn we gestopt en maar weer omgekeerd. Fijn tochtje gemaakt, het is hier prachtig.

Onderweg was er nog een rijdende fruitverkoper. We hadden trek in een banaan en toen zag ik ook meloenen liggen. Dat leek me ook wel lekker!

Toen moest ik € 6 voor een galiameloen betalen, hou hem dan maar dat is veel te duur. Een Griekse man die het aanhoorde vertelde dat die fruithandelaren niet te vertrouwen zijn, je kunt beter naar de supermarkt gaan. Dat doen we voortaan dan maar.

Vanmiddag zijn we weer een poosje naar het strand geweest.

We hadden geen zin om te koken dus zijn we naar de Taverne naast de camping geweest om moussaka te eten. Lekker hoor! Tijdens het eten kwam er een koe langs. Die liep lekker hier en daar aan de bomen te knabbelen. Schijnt vaker te gebeuren.

Maandag 10 juni.

Gisteren zijn we een stukje de andere kant opgefietst. Daar liggen nog een paar kleine baaitjes met strand en ook nog twee campings.

Het is geweldig zoveel oleanders als hier bloeien!

Vanmorgen moesten er een paar klusjes worden gedaan. Het was tijd voor de was en de koelkast moest ontdooid worden. Geen wonder met deze temperaturen! ’s Middags loopt het eigenlijk altijd op tot 32 graden maar met de wind erbij gaat het goed.

Na de klusjes zijn we nog even wezen fietsen, dat is nu beter dan lopen. We zijn naar het dorpje Sikia gefietst, een paar kilometer verderop tegen de berg aan. In de vallei staan veel vakantiehuizen van Griekse mensen. Maar ook in het dorp zijn vakantiehuizen. Bij de rivier stonden we even stil en toen kwamen we een Nederlander tegen, die heeft hier een tweede huis waar hij met zijn vrouw in het voor- en najaar verblijft.

Voor de terugweg vonden we een leuk weggetje met weer veel oleanders. Vlakbij de camping kwamen we weer uit.

Vanmiddag lekker geluierd en naar het strand geweest.

We hebben onze reisplannen maar een beetje aangepast aan de temperaturen. Deze week wilden we eigenlijk naar de Meteorakloosters maar het wordt daar 36 tot 38 graden dus dat doen we maar niet. Zo aan de kust is het ook lekker!

Woensdag 12 juni.

Vandaag hadden we een stranddag op camping Oelia vlakbij Moudania op het eerste schiereiland Kassandria.

Gisteren zijn we hierheen gekomen na een mooie rit over de rondweg van Sithonia. De oost- en zuidkant daarvan zijn heel mooi. Groen, heuvelachtig en veel blauwe baaien. ’s Morgens vroeg was het nog wat bewolkt maar later werd het steeds blauwer. Boven een stadje aan de westkant  was een plekje voor een bakje koffie en een half uurtje later was er een Lidl voor de boodschappen. Daar stond zowaar pindakaas in de schappen en er waren ook stroopwafels te koop. Hollandser kan niet!

De borden langs de weg zijn dus echt niet te ontcijferen.

De camping is goed maar het is niet ons ding hier, massatoerisme.

De plaatsen zijn krap en het is vol. Het sanitair is wel heel mooi en de ligbedjes zijn gratis dat is fijn. De gyros was ook erg lekker,  maar morgen gaan we toch maar verder.

Litohoro.

Vrijdag 14 juni.

Nu staan we weer aan een heel ander strand bij het plaatsje Litohoro, dat ligt 6 kilometer landinwaarts tegen de berg Olympus.

Gisteren hadden we een vlotte rit. Allemaal grote weg. Het is wel tolweg af en toe maar het kostte € 7,60 in totaal, geen Frankrijk dus!

Het was een beetje bewolkt, onderweg hadden we zelfs een paar druppen regen en ’s middags een beetje onweer in de verte maar de temperatuur was aangenaam.

Er is hier een kiezelstrand en op de camping is een leuke strandbar. We staan prima alleen de weg is wel gehorig. Er zijn hier veel campings langs de weg, het begint al te wennen.

De ontvangst op camping Sylvia was weer erg vriendelijk. Sylvia was de god van de bomen in de Griekse mythes en daarom heet de camping zo, er zijn veel bomen!

Vandaag was de lucht weer blauw. Vanmorgen eerst wat gerommeld, Cor zijn haar moest er ook weer af. Toen we klaar waren wilden we naar het dorp fietsen maar de weg loopt flink omhoog. We hebben het geprobeerd maar eigenlijk waren we te laat en het werd al flink warm ondanks de verkoelende wind. Morgen herkansing!

Zaterdag 15 juni.

Even over negen zaten we al op de fiets na de tanken te hebben geleegd. Het was nog heerlijk koel dachten we. Na twee stukjes omhoog met de zon op de rug werd het al flink warm. Met twee tussenstops kwamen we in het stadje Litohoro onderaan de berg Olympus.

De supermarkt was gelukkig in de benedenstad. We hebben de fietsen daar neer gezet, daar werd goed op gepast, en toen was het tijd voor koffie. In de hoofdstraat omhoog waren genoeg koffietentjes. Voor € 8,20 hadden we allebei een grote beker koffie en een dikke plak verse huisgemaakte worteltaart. Heerlijk!

Vanuit het tegenoverliggende park kon je de bovenstad zien liggen en ook de berg natuurlijk. Ook hier bloeien veel oleanders en bomen met een soort oranje pluimen.

We zijn niet verder omhoog gefietst. Na de boodschappen zijn we al remmend weer afgedaald en waren we snel weer bij camping Sylvia.

Vanmiddag heb ik in de campingkeuken nassi klaar gemaakt. Daar staat een elektrisch kookplaatje. Dat scheelt een hoop warmte in de camper! Afwassen doen we ook bij de bakken, dat doen we eigenlijk nooit maar dat scheelt ook warmte in de camper want dan hoef je geen water op te warmen.

Tegen vijf uur zijn we nog een poosje op het strandje geweest. Lekker nog even in de zon gezeten, midden op de dag is het daar te warm voor.