Zondag 31 juli.

Heerlijk geslapen vannacht, gisteravond ook niets meer gehoord. Er rijden hier best veel elektrische auto’s, dat heeft toch ook wel voordelen.

De Rema ging om tien uur open vanmorgen. We hadden een paar dingen nodig dus gingen we daar eerst langs. Op zondag is de winkel maar beperkt open omdat er eigenlijk niet gewerkt mag worden. Een klein deel van de winkel is ingericht als “zondagsboetiek”met een beperkt assortiment. Dit wisten we niet maar gelukkig was alles wat we nodig hadden er wel.

In de stad moet je al tol betalen en door een tunnel eruit ook. Vanavond zagen we op de Brobizz tolapp dat dit twee keer € 1,31 was, valt erg mee dus.

Een stukje na Bodo ging onze route wegnummer 17 op. Dit is een mooie kustroute. Je kunt ook de E6 nemen maar die lijkt ons minder mooi.

De route is inderdaad prachtig. Langs fjorden, over bruggen, langs bergen en een aantal tunnels erdoorheen.

Na een kwartiertje rijden werd er een maalstroom aangegeven. Net voor een grote brug was de P. Hier stroomt een rivier uit de bergen in het zoute water van de fjord. Bij opkomend water ontstaan er dan draaikolken. Het was mooi weer dus we zijn even gaan kijken. Helaas geen draaikolken maar het wandelingetje in de zon was evengoed lekker!

Op een P bij Storvik hebben we een broodje gedaan, hier was een mooi zandstrandje.

Op het strandje net voorbij Reine waren mensen aan het baden. Wij hielde het bij pootjebaden om eens te voelen hoe het water is, koud dus!

Onderweg zagen we nog een gletsjertong van de Svartissen. Hier waren ook een paar parkeerplaatsen maar die vonden we te dicht bij de weg liggen om te overnachten. We staan nu op camping Furoy vlakbij het pontje naar Agskardet wat we morgen eerst moeten nemen.

Tegen de avond werd het bewolkt en nu sputtert het wat maar gelukkig is het niet koud.

Maandag 1 augustus.

De dag begon droog. Bij het wegrijden zagen we dat er vlakbij de camping nog een klein haventje is.

De veerboot was vlakbij maar we moesten even wachten. Vast maar een bakje koffie gedaan en om tien uur ging het pontje weg. Dit was een tochtje van 20 minuten. Tien minuten van de pont af zagen we een mooie P met wijd uitzicht. Tijd voor nog een bakje.

Het volgende pontje was niet zo ver. Als je die binnen een uur neemt zou die overtocht gratis zijn. We zagen hem nog liggen dus snel de heuvel af en we waren op tijd maar de boot was vol! De volgende zou over 40 minuten gaan. We ontdekten een wandelpaadje naar boven, aangelegd door de kinderen van de plaatselijke basisschool. Speciaal voor passagiers die op de boot moeten wachten. Tijd genoeg dus maar even naar boven voor het uitzicht. Hier lagen door de kinderen beschilderde stenen.

Maar weer gauw naar beneden en al snel kwam de boot. Deze overtocht duurde wel drie kwartier en ook het pontje is groter, hier ga je echt in.

Het was nog steeds droog en dus konden we mooi aan dek om te kijken. Onderweg passeerden we de poolcirkel weer, weer terug aan de andere kant.

Bij aankomst in Kiborghamn begon het te regenen. We zijn de P opgegaan om een broodje te doen en het begon te hozen. Na een uurtje werd het minder en zijn we weer gaan rijden. Later kwam er mist en af en toe regende het, we hebben niet zoveel meer gezien tot de derde pont. Die lag al klaar, we konden er zo oprijden.

Aangekomen in Levang was het nog tien kilometer naar de P die we hadden uitgezocht. Er is hier niets maar het is rustig. Je hoort de weg een beetje maar het uitzicht op de bergen is mooi. Als het niet mistiger wordt.

De weerberichten zijn niet zo gunstig dus morgen gaan we naar de E6. Weg nr. 17 krijgt vast nog eens een herkansing. Deze weg moet je rijden als het mooi weer is, dan is het een prachtige route.

Dinsdag 2 augustus.

Vanmorgen zijn we op tijd weggereden. Het was rustig vannacht. Gisteravond kwam er nog een camper bij ons staan en we hebben heerlijk geslapen.

Al snel kwamen we bij een lange toltunnel, 10,7 kilometer. Hij was prima verlicht, we hebben wel slechtere gehad. Na nog een paar tunneltjes kwamen we in Mosjoen aan de E6. Hier hebben we de dieseltank weer gevuld en ook de koelkast.

Ons doel was de waterval Laksfors. Hier is een mooie P waar je kunt overnachten. We hadden hier afgesproken met Gerard en Margot, onze campervrienden uit Groningen tevens reisgenoten in Marokko, die ook door Noorwegen zwerven en toevallig in de buurt waren.

Net voor de middag kwamen we aan en het was fijn om elkaar weer te zien.

Na onze wandeling vanmiddag naar de waterval hebben we heerlijk bij gekletst tijdens de koffie en later met een wijntje.

We blijven hier allebei overnachten en morgen gaan we ieder weer een kant op. We hopen toch alle vier in december of januari weer naar Marokko te kunnen reizen.

Het weer was prachtig vandaag, wat een verschil met gisteren.

Woensdag 3 augustus.

Na afscheid te hebben genomen van Gerard en Margot zijn we weer gaan rijden. Het was bewolkt maar droog en af en toe brak de bewolking een beetje. De E6 loopt door het dal, soms langs de rivier en er zijn een paar dorpjes onderweg, niet veel.

De plek die we op het oog hadden was te dichtbij dus zijn we nog maar een stuk doorgereden. Net voor Steinkjer zijn we afgeslagen en na 7 kilometer over een wat smallere weg kwamen we op de P van de natuurvrienden. De P ligt in het bos en aan de Beitstadfjorden midden in de natuur, een prachtige plek. Het is ook een zwemplaats.

Toen we hier kwamen regende het maar een uur later scheen de zon en was het lekker warm. We hebben heerlijk  in de zon kunnen zitten.

Er kwam nog een Nederlands stel in een busje bij dus konden we ook even kletsen.

Om zeven uur hebben we nog een regenbui gehad maar weer een uur later scheen de zon.

Om negen uur, er waren inmiddels 5 campers bijgekomen, klopte de buurvrouw aan. Het water in de fjord was enorm gezakt, of we dat al gezien hadden. Waar zij vanmiddag hebben gezwommen stond nu geen water meer! Het verschil is echt enorm. We dachten nog een bruinvis te zien maar dat was toch gezichtsbedrog, zal wel een rots zijn geweest!🤣🤣

Donderdag 4 augustus.

De dag begon veelbelovend met een zonnetje.

Na lpg te hebben getankt in Steinkjer ging het richting Trondheim. Na een poosje moesten we van de E6 af wegens werkzaamheden. Daar vonden we meteen een plek voor de koffie, lekker in de zon.

Na goed twee kilometer binnendoor konden we weer op de E6. Die ging afwisselend door het dal en langs het water. Langzamerhand werd het wel bewolkt. Na Trondheim kwam er een hele serie tunnels.

Er waren niet veel geschikte plekken om te overnachten maar we hadden een campinkje gevonden in de bergen tussen Trondheim en Kristiansund.

Toen we hier kwamen was het nog droog en zijn we aan de wandel gegaan. Het is hier mooi groen maar de grond is erg drassig. Via een soort vlonderpad ging het wel goed. We kwamen bij een meer met een vuurplaats en een hutje. Mooi plekje en heel stil hier.

Terug bij de camper hebben we nog gedoucht en toen ging het regenen en dat doet het nu nog. Gelukkig zijn de berichten voor morgen beter. Dan willen we een mooie route langs zee rijden.

Vrijdag 5 augustus.

Vandaag wilden we de Atlanticroute rijden. Die begint ten zuiden van Kristiansund. De weg erheen was al mooi. Zonnetje/wolkje, fjorden en bruggen. Er was één pontje onderweg en voor het broodje vonden we een mooi plekje bij een lange brug.

Het mooiste stukje van de route is maar ongeveer acht kilometer maar wel heel mooi. Vlak voor de hoge brug staat een luchtfoto met uitleg.

Er zijn een aantal parkeerplaatsen onderweg maar het was onwijs druk. Waar het kon zijn we even gaan staan om te kijken. Om de hoge brug op de foto te krijgen moesten we parkeren op de busbaan, zo druk was het hier. Toen we bij de camper kwamen stond er wel een bus achter, bijna tegenaan, maar gelukkig konden we vooruit weg.

Met het zonnetje erbij was het prachtig. Al dat water en die eilandjes.

Na de laatste brug vonden we een wandelparkeerplaats. Hier staan we nu, met nog vier campers, een caravan en vier tentjes.

We hebben nog een mooi rondje gewandeld langs de ruige kust.

Af en toe hangen er donkere wolken maar het blijft nog steeds droog.

Zaterdag 6 augustus.

Vannacht begon het te regenen en dat ging vanmorgen nog een poosje door.

We hadden een rit van 100 kilometer in gedachten dus dat viel wel mee. Gaandeweg werd de regen wel minder. Er was nog een lange brug en wat tunnels voor we op het pontje gingen. Die was net weg maar er stond ook alweer een rij te wachten. Gelukkig konden we er wel op. De regen stopte en een uurtje later waren we in Andelsness. Even bij de Rema geweest voordat we naar de camping gingen. De cp is tegenwoordig bij een rangeerterrein waar voortdurend gerangeerd wordt, ook ’s nachts. Met dieseltreinen hebben we gelezen in de revieuws. Daar wilden we niet staan. We hadden een kleine camping gevonden op de weg naar de Trolstiegen. Daar aangekomen bleek die niet voor ons begaanbaar. Allemaal gras wat nu erg nat was, drassig en vol bandensporen. Dat hebben we maar niet geriskeerd dus zijn we terug naar Andelsness gereden waar we nu op de camping staan, op een verharde plek.

Het was droog en we hebben nog even gewandeld. Vanavond kwam de zon er nog door en nu hebben we mooi uitzicht op de bergen om ons heen. De wolken om de toppen zijn opgelost.

Hopelijk blijft dat zo want morgen willen we via de Trolstiegen naar de Geiranger rijden. Dit hebben we tien jaar geleden ook gedaan en we herinneren ons nog dat er bovenaan de pas een mooi uitzichtpunt is. Dan wil je geen mist.

Zondag 7 augustus.

De zon scheen vanmorgen!

De weg naar de Trolstiegen gaat door een mooi groen dal. Bij een parkeerplaats met informatie kun je het verkeer omhoog zien gaan.

Eerst een bakje koffie en toen omhoog. De bochten zijn wel krap maar gelukkig waren er maar drie tegenliggers. Rustig in de tweede versnelling naar boven. Onderweg zie je aldoor de waterval en opzij de mooie bochten die je gereden hebt.

Boven is veel parkeerruimte. Dat is maar goed want daar was het vreselijk druk. Er zijn een paar mooie uitzichtpunten waar je de hele route kunt overzien en Andalsnes in de verte.

Zo zie je dat de mensen onderweg op de raarste plaatsen parkeren om foto’s te maken zodat een bus er bijna niet meer door kan, levensgevaarlijk.

Boven zie je ook uit welke “rivier “de grote waterval ontstaat.

Er is ook een mega souvenirwinkel, die was er tien jaar geleden niet dachten wij. Maar daar hebben we wel een vingerhoed kunnen scoren!

Na deze pas gaat de weg nog een stukje hoger en dan weer langzaam naar beneden. Tegen de middag waren we bij een P vlakbij een waterval waar we een broodje hebben gedaan. Daar groeiden de bomen op het dak.

Helemaal beneden is het pontje over de Lingefjord. Hier was het ook druk, we moesten een uurtje wachten.

Aan de overkant gaat de weg weer omhoog. In een haarspeldbocht ging het even mis. Een touringcar die naar beneden kwam schampte met zijn spiegel onze camper. Gelukkig hebben wij bijna geen schade, is weg te poetsen.  De spiegel was een beetje verf afgeschraapt. De chauffeur was vreselijk boos. Naar onze mening had hij moeten wachten want wij gingen omhoog. Hij stond ook stil , dus reden wij rustig door en toen reed hij opeens wel. De man was erg gefrustreerd en weigerde ons verhaal op het schadeformulier te ondertekenen dus hebben wij zijn formulier ook niet ondertekent. De politie kwam niet en na een uurtje oponthoud gingen we allebei weer een kant op. De verzekering was niet te bereiken, die gaan we morgen bellen en dan mogen ze het onderling uitvechten.

Iets verderop staken de koeien over, daar willen we wel even op wachten!

De afdaling naar de Geirangerfjord was steiler als we ons herinnerden maar het zicht is mooi.

De eerste camping beneden was vol maar er was nog plaats op de grote camping in het dorp. Het is nat op de camping en er staan veel diepe sporen in het gras maar de voorwielen staan op het pad.

Morgen belooft het mooi weer te worden dus dan blijven we een dagje hier. Er zijn een paar korte wandelingen te maken.

Maandag 8 augustus.

Om kwart over negen kwam de zon over de berg heen en de temperatuur liep gelijk op.

Na het ontbijt hebben we eerst de verzekering gebeld. Ze adviseerden ons om overal foto’s van te maken en dan op de mail te zetten met ons verhaal erbij.

Toen was het tijd voor koffie, in de zon! Tijdens de koffie kwam er een enorm groot cruiseschip de fjord binnenvaren.

Richting water zien we alleen maar campers maar aan de andere kant kijken we naar de waterval en het kerkje.

Na de koffie eerst de mail in orde gemaakt met alle foto’s erbij. Op het filmpje van de dashcam is duidelijk te zien dat de bus eerst stil stond en later toch ging rijden dus dit hebben we ook maar mee gestuurd. Nu maar afwachten.

Vanmiddag zijn we even gaan wandelen. Langs de waterval zijn allemaal trappen gemaakt, je kunt helemaal naar boven. Blijft mooi zo’n waterval, het water bulkt naar beneden. Er zit zoveel kracht achter!

Boven in het dorp hadden we een mooi uitzicht op de fjord en konden we ook de slingerweg zien waar we gisteren zijn afgedaald. De Hurtigruttenboot kwam ook nog even aan. Die is een stuk kleiner dan het enorme cruiseschip dat vanavond weer is vertrokken na drie luidruchtige stoten op de luchthoorn. Het echode tussen de bergen.

Om half vijf verdween de zon achter de berg en kwamen er wat wolken. Het koelde meteen af. De stoelen en de mat zijn weer opgeborgen want morgen gaan we weer een stukje rijden.

Nu regent het een beetje. Jammer, het begon net wat op te drogen.