zondag 4 mei.

Dat werd een bijzondere route vandaag. We vertrokken op tijd dus hebben we de binnendoor route genomen. Eerst gewoon vlakke goede weg. Tot net voorbij Ait Baha ging het over een brede goede weg, beetje op en neer en allemaal arganbomen, soms met geiten erin. Toen kregen we een omleiding want verderop werd aan de weg gewerkt.

Even getwijfeld, maar toch maar gedaan. Het begon te kronkelen en op en neer te gaan zo’n 30 km lang. De weg was ook niet zo breed meer , maar gelukkig hadden we niet zoveel tegenliggers. Het was prachtig om ons heen. We reden niet harder dan 30 en maar hele einden op en neer, van de ene vallei in de andere. Met prachtige uitzichten en af en toe een paar huizen. Na zo’n 30 km kwamen we weer op de gewone route. Die was ook prachtig, maar ging iets minder op en neer. Na nog een hele imposante afdaling kwamen we in de vallei des Ammeln, het laatste stuk naar Tafraout.

We zijn maar op de camping gaan staan want op de camperplek hierachter staat nu niemand. Het hoogseizoen is hier al voorbij, “s winters staat het vol maar nu is het eigenlijk al te warm. Het is nu negen uur ’s avonds en het is nog 30 graden. Overdag is er te weinig schaduw.

Morgen gaan we dan ook maar terug naar de kust. Moeten we weer via een omleiding want ook die weg wordt onder handen genomen. De campingbaas heeft ons gezegd welke weg we het beste kunnen nemen, daar gaan ook bussen langs dus dat moet lukken morgen.

Net in de stad even lekker tajine gegeten en gewandeld. Hier om heen  is het prachtig. Allemaal grote imposante bergen. Je kunt merken dat ze hier toeristen gewend zijn, ze laten je lekker met rust.

maandag 5 mei.

Wat is het landschap in Marokko toch afwisselend. Zaten we vanmorgen nog midden in de bergen, nu staan we in Aglou Plage aan het strand.

Ik val een beetje in herhaling, maar we hadden weer een prachtige bergrit vandaag. We zijn op tijd uit Tafraout vertrokken vanwege de wegomleiding. Eerst door een mooie vallei over ee goede maar smalle weg. Toen over een mooie bergpas met veel bochten omhoog tot bijna 2200 meter. Als er een tegenligger aankwam moesten we beiden een stukje de kant in maar dat kon gelukkig goed. We waren al snel weer bij de normale route en het viel vreselijk mee. Toen nog een mooie pas maar nu met een iets bredere weg. We waren mooi op tijd hier. Vanmiddag nog een strandwandeling gemaakt. De temperatuur is hier iets lager en dus goed vol te houden. Er is ook een lekker windje.

Net nog even op de fiets naar het dorp geweest om te eten. Heerlijke spiesen gehad.

We zijn nu op het zuidelijkste punt van onze reis, ongeveer ter hoogte van Lanzarote.  Morgen gaan we een stukje naar het noorden. Iets ten noorden van

Agadir naar Taghazout.

dinsdag 6 mei.

Vandaag zijn we rustig een stukje naar het noorden gereden. Even in Tiznit wezen kijken. Daar is nog een mooie muur om de oude stad. Ook zijn we nog gestopt in Sidi Bibi om fruit in te slaan. Weer een plastic tasje vol voor 1 euro en 35 cent.

Agadir zijn we met een grote boog omheen gereden want dat is veel te groot. Op 16 km. hadden we wel 25 rotondes ongeveer.  Nu staan we vlakbij Taghazout op een mooie camperplaats net boven het strand. Prachtig uitzicht over zee. Hier blijven we morgen een dagje staan, even bijkomen van al die bergen en even afkoelen. Hier waait het een beetje, lekker.

Woensdag 7 mei.

Heerlijk rustig aan vandaag. De fietsen eraf gehaald en rustig even gefietst. Aan de andere kant van het dorp is een zelfde soort camperplaats, alleen is daar geen strand maar rotsen. Er stond dan ook niemand. Taghazout is een leuk plaatsje. Hier komen in de winter veel camperaars uit verschillende landen. Je kunt er rustig rondlopen en kijken zonder aangesproken te worden.

We zijn even bij het haventje wezen kijken naar de bedrijvigheid met de bootjes. Ze halen ze hier uit het water met een trekker, leuk om te zien. Er werd ook druk gehandeld. Ook hebben we nog wat souvenirtjes gekocht en een leuke tas.

Vanmiddag hebben we lekker geluierd en ook nog even gezwommen. De golven zijn hier heel hoog en sterk. Je wordt zo omver gegooid als je niet uitkijkt, met je zwembroek op je knieën natuurlijk.

Het koelt niet zo erg af vandaag. Nu is het bijna tien uur en het is nog 29 graden, maar het waait wel dus het is wel lekker.

Morgen rustig nog een stukje naar het noorden.

Donderdag 8 mei.

De dag begon mistig. We zouden niet zover dus rustig aan en tegen elf uur op pad. Eerst langs de kustweg langs een soort begroeide duinen. Beetje op en neer, af en toe vlakbij het water. Hele rotsige kust met af en toe zandstrand. Daar zagen we mooie appartement complexen, gloednieuw en heel veel te koop.

Na een poosje ging de hoofdweg het binnenland in. Wij zijn na een tijdje afgeslagen op een kronkelend zijweggetje naar de kust. Het was smal, maar goed. Bij de kust moesten we afslaan en toen werd het een grindweg. Op zich best wel breed en vrij vlak maar met veel los grind. Het was wel heel mooi, we stonden heel ver boven het water. Toen de weg naar beneden ging zijn we omgekeerd.

Het werd verderop ook smaller en er lag ons te veel grind, We hebben tenslotte geen 4x4 wagen maar een gewone camper en die moet nog even mee!

Via de hoofdweg zijn we verder gereden naar Essaouira. We staan op een camping op 2 km van de stad. De camping is niet zo veel maar dat geeft niet. Morgen gaan we met de fiets naar de stad. Het waait hier trouwens wel erg hard. Daarom zijn we ook op de camping gaan staan. Hier is een muur en daar hebben we nog wat luwte van. Hiernaast is een camperplaats maar die is kaal. Hopelijk waait het morgen iets minder, Ik denk het niet!

vrijdag 9 mei.

Het waaide niet zo hard meer vanmorgen dus om een uur of half elf zijn we op de fiets gestapt naar de stad ongeveer anderhalve km verderop. Een Marokkaan gebaarde dat we onze fietsen op slot moesten zetten dus twee kettingen erom. Ze zijn hier echt gek op fietsen, we hebben ze al vier keer kunnen verkopen!

Essaouira heeft een leuke oude medina(binnenstad) met mooie muren en poorten er omheen. Het is wel heel toeristisch met heel veel winkeltjes en souvenirs, het Volendam van Marokko. Gelukkig zijn er ook nog gewone oude smalle straatjes zonder al die toeristenpoespas.

Bij de vissershaven rondkijken is ook heel leuk, volop bedrijvigheid met verse vis. Teruggekomen bij de camper hebben we nog even buiten kunnen zitten. Om een uur of vijf begon het weer veel harder te waaien dus toen moesten we naar binnen anders werden we gezandstraald!

Morgen gaan we nog een keer naar Marrakech om van daar uit weer naar het noorden te gaan. Kunnen we ook even ons internet voor twee weken verlengen.

Zaterdag 10 mei.

Vanmorgen op tijd vertrokken richting Marrakech. We waren helemaal verbaasd, we gingen over een mooie vierbaansweg de stad uit. Na 100 km werd het tweebaans maar het was goed te doen. Het landschap was niet heel spannend, beetje heuvelig en wat landbouw en wat dorpjes. Op een gegeven moment reden we door een stadje,Talftecht, en daar was iets te doen. Er was een soort van markt met allemaal Marokkaanse vlaggen en kermis en veel mensen op straat.  Het was toch tijd voor koffie dus zijn we even gestopt en even door de hoofdstraat gelopen. Daar was ook de onvermijdelijke souk dus ook even daar overheen. Toen kwamen we bij de vleesafdeling, hier hingen geitenkoppen en poten te bungelen dus zijn we maar gauw weer weggelopen. Terug bij de camper kwamen er hele groepen mooi opgetuigde paarden aan met ruiters in klederdracht. Ze hadden ook oude geweren bij zich. Dat was wel een mooi gezicht.

Op een speciaal terrein was een soort van schuttersfeest. Het hele dorp liep uit. Wij ook even heen om te kijken, heel leuk.

Bij Marrakech eerst even bij de Marjane langs om in te slaan en voor een internetkaart. Om een uur of drie waren we op de camping. Eerst geïnstalleerd en toen gauw zwemmen om af te koelen.

Nu is het half tien en 28 graden met een windje, heerlijk.

Morgen willen we tegen de avond nog een keer naar de stad om op het plein te eten. Erg leuk!