Maandag 12 mei.

Gisteren lekker geluierd, gewassen en klusjes gedaan.

Om half 7 met de taxi naar de stad gegaan. Het was een beetje afgekoeld om die tijd, nog 34 in plaats van 38 graden. Maar op het plein was het lekker. Wat een drukte weer.

Eerst even lekker rondgelopen en toen zijn we aangeschoven in het open lucht restaurant. Heerlijk gegeten en het is zo leuk om daar tussen het gekrioel te zitten. De mannetjes lopen af en aan met eten en achter de schermen hebben ze het vreselijk druk met eten bereiden. Na het eten nog even rondgekeken overal.

We waren nu wat later dan de vorige keer en in donker is toch leuker. Er waren alleen wel wat meer bedelaars maar die moet je gewoon negeren. Dat doen de Marokkanen zelf ook. Er werd weer overal muziek gemaakt en verhalen verteld en gokspelletjes gedaan. Een hele aparte sfeer die niet valt te beschrijven. Wij gingen om tien uur weer naar de camping maar de drukte bleef maar doorgaan. Tot een uur of twaalf schijnt zo.

Vandaag blijven we nog een dagje bij het zwembad, het schijnt zo’n 40 graden te worden dus dan is een beetje water in de buurt wel lekker. Morgen weer een stukje naar het noorden.

Dinsdag 13 mei

Om negen uur op pad vanmorgen. Eerst door de buitenwijken van Marrakech, daar was het al behoorlijk druk maar goed te doen. Cor wordt al een echte Marokkaan in het verkeer, gewoon doorrijden anders kom je er nooit. Gerard doet hetzelfde zegt Margot maar wij durven dat niet dus hoeven we ook niet te rijden hier.

De vallei uit was het best benauwd, maar verderop een zijweg langs de bergen was het een stuk beter. Hier is veel landbouw in de vorm van graan. Kleine stukjes die door een groepje mensen in de hitte met een sikkel geoogst wordt. Een keer hebben we een combine gezien op een groot stuk maar het meeste is toch echt handwerk. Nog verder moesten we weer een zijweg, echt de bergen in. We zitten nu in de midden Atlas dus het is hier niet zo hoog maar wel  weer erg mooi.

We zijn nu op camping Zebra vlakbij Ouzoud bij de watervallen. Deze camping is van een stel Hollanders die hier een paar jaar geleden begonnen zijn. De camping is echt mooi aangelegd, met terrasplaatsen en bloemen . Ook bomen hier en daar en mooi sanitair. Er is ook een heel leuk restaurant dus daar gaan we straks lekker eten. Het enigste wat ontbreekt is een zwembad. Morgen wandelen we naar de waterval en daar kun je ook zwemmen is ons verteld dus we zijn benieuwd. De temperatuur is nu hetzelfde als in Marrakesh maar het schijnt hier ’s nachts wel af te koelen omdat het wat hoger ligt. Dat zou fijn zijn!

Woensdag 14 mei

Vanmorgen zijn we eerst even naar de overkant verhuisd want daar kwam een mooie plaats met een grote boom vrij. Die komt ons waarschijnlijk morgenochtend goed van pas, het was al vroeg warm.

Tegen tienen zijn we naar de waterval gelopen. Het is niet zover, maar in het dorp moesten we toch nog even zoeken want hij stond niet duidelijk aangegeven. Toen konden we vast even langs de souvenirkraampjes, die staan hier genoeg, net als de terrasjes. De toeristenbus kwam ook al gauw dus konden we achter de horde aan. Langs het pad naar beneden is het ook alles kraampjes en terrasjes, maar wel gezellig lopen. Halverwege woont ook een kolonie berberaapjes. Heel leuk om naar te kijken, ze zijn natuurlijk helemaal niet bang voor mensen dus ze blijven gewoon voor je neus zitten.

Beneden aangekomen is het een gezellige bedoening met mooi zicht op de waterval. Er varen ook bootjes om er dichtbij te kunnen komen. Dat hebben we natuurlijk ook even gedaan. Je kunt er mooi rondlopen en het was er best lekker koel. Gezwommen hebben we niet want het water was best wild en we zagen er ook niemand in. Even lekker jus d’orange gedronken en toen moesten we toch weer naar boven. Ondertussen was de temperatuur al lekker opgelopen dus rustig aan naar boven.

Veel souvenirs kijken en bij de aapjes kijken. Onderweg nog de voeten gekoeld in een koud stroompje, ging prima. Boven hebben we weer lekker tajine gegeten. Terug naar de camping liep de weg omhoog en de zon scheen fel maar het ging prima. De rest van de middag hebben we niets meer gedaan.

Morgen weer een stukje naar het noorden, maar ze hebben het over regen. Kan de camper mooi een beetje schoon spoelen!

donderdag 15 mei.

Vannacht niet zo lekker geslapen het begon te waaien. De ramen en de dakluiken moesten wat dichter,dus dan wordt het warmer in de camper. Na het eten zijn we vertrokken. We zijn een stukje terug gegaan naar de binnen weg omdat de hoofdweg afgesloten en de binnenweg erg mooi was. Kwamen langs een groot stuwmeer en zijn een paar keer gestopt om foto’s te maken van de mooie uitzichten.

Tijdens de stop voor de koffie kregen we gezelschap van een jong moedertje met twee kindertjes die niet zo mooi in de kleertjes zaten. Dus Wil in de zak met kleren die we van Gwenda mee hadden gekregen.  De ogen van het meisje werden helemaal blij, vooral toen ze de roze gympjes zag. Helemaal goed dus. Eenmaal op de doorgaande weg ging het wel wat vlugger. Dat moest ook wel want de rit was vandaag wel 330 km ongeveer en als je maar 50 rijdt schiet dat niet zo op. Maar de bergen zijn toch wel heel mooi. In de vallei is het morgen vast feest.

Over veel kilometers waren allemaal vlaggen neergezet en feesttenten in aanbouw. Nog wat boodschappen gedaan bij de Marjane in Beni Mallal. Vooral  water en jus d’orange gaan er met liters door. Voor de lunchpauze vonden we een leuk plekje in een stadje. Onder een paar bomen was nog een plaatsje voor ons. Meestal zitten er al Marokkanen maar nu Hollanders. Voor de net uit school komende jeugd waren wij de toeristische attractie. Allemaal heel stoer “bonjour”roepen en dan heel erg giechelen met elkaar. Wij konden er wel om lachen. Op de toren van de moskee ontdekten we nog een ooievaarsnest met een paar jongen.

In de loop van de middag betrok de lucht en warempel, we kregen nog een buitje. Net niet genoeg om de camper mooi schoon te spoelen, die ziet er niet uit.

We waren pas tegen half zes op onze bestemming, een camping bij Azrou, 80 km ten zuiden van Fes. Eerder was er gewoon geen camping op de route en op een parkeerplaats durven we hier ’s nachts de ramen niet open te laten. Vanavond hebben we af en toe wat onweer en een beetje regen. Morgen maar even zien wat het weer doet. Als het goed is kunnen we wel een dagje hier blijven om te fietsen en anders gaan we door naar Fes.

vrijdag 16 mei.

Het was mooi weer vanmorgen dus we zijn nog een dagje hier gebleven. We staan op een camping achter een mooi uitziend hotelcomplex. Het schijnt eigendom te zijn van een rijke sjeik en zo ziet het er ook uit. Het staat alleen leeg en dat is zonde van zo’n complex en bovendien wordt het zwembad niet bijgehouden dus dat is erg vies. Erg jammer, er is zelfs een zwemmers bar ooit geweest.

Eerst naar het stadje gefietst vanmorgen. Erheen ging vanzelf, hele weg naar beneden, km of drie. Heerlijk een poos rondgelopen. Er is nog een hele leuke oude medina met verschillende toegangspoorten en leuke smalle straatjes en zelfs winkeltjes.

We konden heerlijk rustig rondlopen. Lekkere jus d’orange gekocht voor 50 cent een heel groot glas en mooie maar erg zoete koekjes meegenomen. Terug ging wat moeilijker maar dat was te verwachten na zo’n snelle heenweg. Af en toe een stukje lopen, dan kom je er ook.

Vanmiddag zijn we met zijn vieren wezen vragen of we even in het gebouw mochten kijken. Er zat iemand op wacht en die vond het prima. We kregen een hele rondleiding. Wat een prachtig gebouw, maar er staat nog niet veel in. Volgens de man is het nog nieuw en gaat het over een paar maanden open.

. Iemand anders vertelde dat het al een paar jaar leegstaat wegens problemen met water of zoiets.  Er waren inderdaad wel wat sporen van lekkage in een van de kamers. Toch zonde van zo’n gebouw. Het lijkt wel afkomstig uit een sprookje van duizend en een nacht, maar dan zonder prins. Het was in ieder geval heel bijzonder om te kijken en we hebben de man maar wat dirhams gegeven, had hij ook een goede dag.

Het is lekker afgekoeld vanavond en de voorspelde regen is uitgebleven. We zitten hier op 1400 meter en ’s winters wordt hier in de buurt geskied. Dat kun je je toch ook haast niet voorstellen.

Morgen gaan we door naar Fes.