Donderdag 30 augustus.

Na een drukke zomer, verbouwing van de badkamer en een bijkeuken, zijn we weer op reis.

Gisteren zijn we begonnen met een familiebezoekje in Schoonebeek. Het kan nu nog, Onze  tante volgende maand 91 jaar.

Vandaag zijn we met kaartjes van de postcodeloterij naar de nieuwe dierentuin in Emmen geweest. Wild Lands heet het nu en het lijkt niets meer op de oude stadsdierentuin. Het  is wel mooi aangelegd allemaal, vooral de jungle vonden we erg mooi maar het begint wel erg op een attractiepark te lijken. Er is veel te doen voor kinderen maar er zijn relatief weinig dieren vonden wij. Toch wel een leuke dag gehad hoor!

We staan nu in Twist, net over de grens bij Schoonebeek. Morgen verder Duitsland in, we zien wel hoever.

Klik op de foto om te vergroten.

1 september.

Lekker opgeschoten gisteren. We zijn gekomen tot Arnstadt, vlakbij Erfurt.

De cp is tien minuten lopen van het oude centrum en daar was het feest!

Allemaal kraampjes met eten en drinken en marktkoopwaar. Ook livemuziek op een aantal plaatsen en kermis met ook een reuzenrad. Daar moesten we natuurlijk even in, ik ben er gek op! Dat was dus even een mazzeltje.

Na een onrustige nacht, volgens de beoordeling in het boek zou het treintje ’s nachts niet rijden maar het reed wel, reden we om negen uur weer weg.

Vandaag hoefden we niet zo ver meer. Met de middag reden we de grens met Tsjechie over en de eerste stad die we tegenkwamen was Cheb. Hier hebben we de camper bij de Lidl op de P gezet en zijn we het centrum ingelopen. Hier is een groot plein met mooie gebouwen er omheen. De eerste vingerhoed is alweer gescoord!

Nu staan we op een camping aan een riviertje in een bosrijk gebied vlakbij het plaatsje Plana. De laatste twee km ging over een smal hobbelweggetje en hier rijden geen treinen!

Het weer kan nog wel wat beter maar we zien wel want de voorspellingen veranderen iedere dag.

3 september.

Inmiddels staan we in Slovenie. De weervoorspellingen voor Tjechie en Oostenrijk gaven veel regen en onweer de komende tien dagen dus daar zijn we snel doorheengereden.

Nog wel een leuke tussenstop gedaan in Oostenrijk. In het ACSIboek stond een cp bij een gasthof waar je ook kon eten, dat leek ons wel wat. Daar aangekomen bleek de gasthof niet meer te bestaan. We mochten wel blijven overnachten gelukkig maar moesten nu wel zelf koken!       We stonden achter een boerderij in een klein boerengehuchtje. Overal hoorde je koeien en het rook naar Neustift.

Nu hebben we een klein campinkje gevonden in Polana, iets ten noorden van Murska Sobota in het noord-oosten van Slovenie. Het hoort bij een hotel en daar is een klein binnenzwembadje met jacuzzi en sauna. Daar gaan we morgenmiddag lekker even heen.

Vanmiddag was het lekker met af en toe de zon en konden we weer eens buiten zitten. De omgeving is vrij vlak dus als het morgen droog is gaan we op de fiets een paar dorpjes bekijken.

Eind van de week gaat het hier weer regenen. Dan gaan we eerst naar de kust van Kroatie want daar is het goed weer. Op de terugweg gaan we dan de andere kant van Slovenie aandoen.

4 september.

Niet gefietst vandaag want het heeft bijna de hele dag geregend. Ook niet erg hoor, lekker gelezen en gepuzzeld. De sauna hadden we geen zin in. Vanmiddag tussen de buien door konden we nog even aan de wandel. We zitten echt op het platteland. Het is een heel klein dorpje en we staan achter hotel Strk. Er is ook een kleine kinderboerderij met wat dieren. Verder is er niets, heerlijk rustig.

Voor morgen en overmorgen zijn de berichten goed en gaan we wat stadjes bekijken.

5 september.

Vanmorgen hebben we een mooie wijnroute gereden en daarna vonden we een goede cp in Ormoz bij een meertje. Daar hebben we lekker buiten gezeten in de zon. Natuurlijk zijn we ook het stadje nog even ingelopen maar daar was niet heel veel te zien, wel een mooie kerk.

6 september.

Heerlijk geslapen vannacht. De gemeentearbeiders moesten bij de cp zijn voor een klusje maar ze hebben gewacht tot wij wakker waren. Dat is pas service!

Ons eerste doel was Ptuj. Eerst ging de route een stuk binnendoor. Dat is nog goed uitkijken want er staan veel snelheidsborden langs de weg. Bij dorpjes is het soms best verwarrend, eerst mag je 70 km en plotseling wordt het dan 50. Na 50 meter wordt het dan soms weer 70 km per uur. Goed opletten dus!

In Ptuj hebben we bij de Lidl geparkeerd, die is gelukkig overal met grote parkeerplaatsen.

Het historisch centrum van het stadje heeft veel mooie gebouwen en veel kinderkopjes. Natuurlijk ook een burcht met mooi uitzicht.

Hierna zijn we doorgereden naar Zalec, een klein stadje 50 km ten oosten van Ljubljana. We staan hier in een breed dal tussen twee bergketens in. Vanaf de cp lopen fietsroutes en wandelpaden.

Vandaag was het mooi weer, als het morgen ook zo is gaan we fietsen.

Vanavond hebben we wel onweer en regen gehad maar de weerberichten voor de komende dagen zijn goed.

7 september.

Het was mooi weer vanmorgen dus na de koffie op de fiets gegaan.

Langs de route staan een aantal leuke houtsnijwerken. We kwamen door kleine dorpjes die allemaal wel een mooie kerk hebben. In een dorpje zijn we naar de touristeninfo gegaan en daar kregen we fietskaarten mee. De mevrouw vertelde dat er in de buurt mooie grotten zijn dus zijn we daarheen gefietst.

Toen we naar binnen gingen was het nog erg mooi weer. Het was ook heel mooi binnen met hele smalle lage gangen en een waterval onder de grond. Echt de moeite waard! De gids liep alleen wel snel, ik had niet zoveel tijd om foto’s te maken.

Toen we weer buiten kwamen onweerde het en de lucht was donkergrijs. Het regende niet dus snel naar de camper gefietst. Net voor de bui binnen!

8 september.

Weer op de fiets vanmorgen, nu de andere kant op.

Het is fijn dat we de elektrische fietsen mee hebben want af en toe ging het wel omhoog. Weer leuke dorpjes en af en toe door een weiland!

Om een uur of half een kregen we trek en zochten we een schaduwplekje om onze broodjes op te eten. Er was niet zoveel schaduw dus vroegen we aan iemand of we bij de schuur op een stoepje in de schaduw mochten zitten. Toen kwam er een vriendelijke man en we mochten niet op de stoep maar we moesten mee naar zijn terras. Dat was veel beter! Onze broodjes waren niet goed genoeg en hij ging brood met spek en tomaten halen. Glas witte wijn erbij en daar zaten we dan. We moesten alles maar lekker opeten en zelf gingen ze nog even aan het werk. Het smaakte erg lekker.

Na een poosje kwamen ze er bijzitten , namen ook maar een glas wijn en tapten ons ook nog eens in. Ze vertelden dat ze bezig waren om appelwijn te maken. We hebben heel gemoedelijk anderhalf uur zitten kletsen over van alles en nog wat. Een van de mannen sprak duits.

Het was voor ons wel heel bijzonder om zo gastvrij onthaald te worden door iemand die je helemaal niet kent.  We mochten hem ook beslist niets geven want hij was een gelukkig mens dat hij dit kon doen.

Een beetje licht in het hoofd fietsten we weer verder. De route ging bijna alleen maar naar beneden.

Hier in de omgeving wordt veel hop geteeld en bier gemaakt. In Zalec is een bierfontein. Je koopt voor 4 euro een bierpul en dan kun je proeven zoveel je wilt van zes soorten bier. Dat kun je zelf tappen. We zijn wel even wezen kijken maar na de wijn hebben we maar geen bier meer genomen!