Zondag 27 maart

Het is  Pasen maar daar merk je hier niets van. Maar net als in Europa is hier ook de zomertijd ingegaan. Het tijdverschil blijft dus hetzelfde, hier is het een uur vroeger als in Nederland.

Lekker weer hier vandaag dus eerst gewandeld op het strand. Vanmiddag nog een keer naar het stadje en de markt geweest. We konden tot zeven uur lekker buiten zitten.

De laatste paar dagen hebben we met diverse Marokkaanse mensen gesproken over de toestand in de Westerse Sahara en Algerije. Niemand maakt zich er druk om en niemand gelooft dat er iets gaat gebeuren want dat is in niemands belang. We houden de nieuwssites in de gaten en we voelen ons hier nog steeds erg veilig.

Morgen gaan we weer een stukje verder!

Maandag 28 maart

Vanmorgen op tijd vertrokken richting Guelmim. Eerst hadden we bergen met prachtige panorama’s en later hellingen vol met cactussen.

Onderweg in een klein dorpje Mesti hebben we een coöperatie bezocht die opgericht is door vrouwen en waar ook alleen maar vrouwen werken. Ze maken daar de bekende arganolie van de argannoten. We hebben een fles meegenomen om mee te bakken en een flesje cosmetische olie voor de huid. Schijnt erg goed te zijn voor een droge huid dus dat komt goed van pas nu.

In Guelmim is pas een nieuwe Marjane geopend en daar hebben we even ingeslagen want die komen we waarschijnlijk een paar weken niet meer tegen.

Daarna zijn we doorgereden naar de oase van Tighmert, iets ten zuidoosten van Guelmim. Dit is een hele langgerekte oase en hier wonen en werken 700 gezinnen. We zijn er een stukje doorgefietst en het is een wereldje apart met allemaal zijweggetjes en paden tussen de palmen en akkertjes met hier en daar huizen. Het is net een doolhof. We hebben een klein museum bezocht met oude gebruiksvoorwerpen en kleding enz. en hier natuurlijk ook theegedronken, erg gezellig.

Dinsdag 29 maart

Vandaag een lange rit gedaan van ruim 300 km naar Tata dus vroeg van de comping vertrokken. Eerst door de bergen over een hele mooie nieuwe weg. Koffie gedronken met mooi uitzicht. Omdat het een eenzame weg was zijn we samen opgereden. Soms kwamen we kilometers lang niemand tegen, alleen een paar kamelen.

Bij Assa, ons meest zuidelijke punt, hadden we politiecontrole.  Ze wilden de paspoorten zien.

Dit hebben we nog niet eerder gehad maar is natuurlijk prima.  We zijn niet heel ver van de Algerijnse grens tenslotte.

We staan nu heel mooi onder de palmbomen en blijven morgen hier.

Vanavond konden we tot kwart voor tien lekker buiten zitten, dat hadden we nog niet eerder gehad.

Donderdag 31 maart

We zijn twee dagen hier gebleven. Beetje gefietst,gelopen, stadje bekeken en geluierd. ’s Middags is het best warm en dat is even wennen maar wel lekker. Vanmiddag waaide het nogal en dan stuift het best wel, alles zit onder een laagje heel fijn zand.Maar dat is logisch in de buurt van de woestijn!

Morgen rijden we naar Zagora. Als het goed is heeft de camping een zwembad, insjallah.

Vrijdag 1 april

Vandaag een lange maar mooie rit gemaakt van Tata naar Zagora. Vrij eenzaam onderweg met hier en daar een stadje maar wel een hele goede weg.

We hebben even naar een camping moeten zoeken want die we op het oog hadden was helemaal verlaten en een paar andere hadden een hele steile toerit met los grint en dat durfden we niet aan. Toch een gevonden met wat bomen voor de schaduw, lekker!

Zaterdag 2 april

Eerst maar door naar Mhamid. Dit ligt aan het eind van de weg richting woestijn. Verder kun je met een gewone auto niet komen, dan wordt het four wheeldrive.

Typisch woestijnstadje, aan het eind van de wereld maar met alle voorzieningen,zoals scholen, winkeltjes enz.

Leuke camping gevonden tegenover het stadje aan een brede droge rivier, de Dra.

We hebben hier een zwembad!