Peniscola.

Maandag 15 januari.

Na afscheid genomen te hebben van de eigenaar, die trouwens uit Zwitserland komt en niet uit Frankrijk, zijn we weer op pad gegaan.

Het was maar goed 70 km maar we zijn op tijd vertrokken omdat we niet wisten of er plaats zou zijn. Onderweg kregen we toch antwoord op onze mail, er was wel ruimte gelukkig.

Om elf uur stonden we op onze plaats op camping El Cid bij Peniscola. Hier hebben we vorig jaar ook een week gestaan, leuke camping voor een leuke prijs.

Het is een kleine km naar de boulevard. Daar zijn we vanmiddag heengelopen. Aan de ene kant ligt Benicarlo en aan de andere kant zie je het kasteel van Peniscola.

Er was niet veel zon maar toch was het lekker buiten, zo’n 18 graden. Lekker genoeg om buiten te zitten en in ieder geval beter dan thuis met regen, hagel en lage temperaturen!

Donderdag 18 januari.

De zon liet ons een paar dagen in de steek maar gisteren en vandaag was hij er volop.

We wandelen wat, fietsen een rondje en zitten af en toe lekker in de zon. Ook zijn we bij de sinaasappelboer geweest. Vorig jaar vroeg hij € 5 voor 5 kilo, nu € 7. Maar dat is nog niet duur voor 14 lekkere, grote sinaasappels. Alles wordt hier vast ook duurder.

Vanmiddag zijn we naar het centrum gefietst. Heerlijk gedwaald door de smalle straatjes. Boven heb je mooi uitzicht over zee en land. Ook kun je goed zien hoe vol de heuvels gebouwd zijn.

We blijven hier tot maandag. Vanwege de drukte overal hebben we alvast maar een cp gereserveerd 12 km ten noorden van Valencia dat we nog een keer willen bezoeken.

Zondag 21 januari.

Vrijdag was een regendag. Donderdag hadden we bij de Ale Hop een legpuzzeltje gekocht en daar waren we ’s middags mooi zoet mee.

Zaterdag scheen de zon weer en zijn we ’s middags gaan fietsen naar Vinaros, ongeveer 15 km naar het noorden. De route ging af en toe langs de zee en dan weer door het achterland waar veel artisjokken en andere groente verbouwd wordt. Zoals in alle stadjes is ook daar een lange, nu rustige, boulevard langs het strand. Ook is hier nog een grote arena. Toen we terug gingen zagen we het kasteel van Peniscola in de verte.

Ook vandaag was het mooi weer. Vanmorgen een beetje opgeruimd en van de zon genoten en vanmiddag zijn we nog een keer naar Peniscola gelopen. Het was lekker wandelen op het strand en terug over het voetpad achter de boulevard.

Valencia.

Dinsdag 23 januari.

We staan op cp Nomadic in Albalat dels Sorells, een klein stadje 10 km ten noorden van Valencia. Gisteren zijn we hier naartoe gereden.

Het is niet een hele mooie plaats maar voor een bezoek aan de stad is het prima. Alles wat je nodig hebt is er en je kunt zowel op de fiets als met de metro naar Valencia.

De temperatuur is hier net iets hoger dan in Peniscola, vandaag kwam het tot 20 graden en vannacht was het met 9 graden zo’n 4 graden hoger dan op de vorige camping. Heerlijk!

Vanmorgen de fietsen uit de garage gehaald en over een mooi fietspad naar Valencia gefietst.

Op een grote rotonde werden we welkom geheten. Hola, Valencia de groenste stad van Europa 2024.

Een groot deel van het centrum wordt omringd door een brede groenstrook. Dit was ooit een rivier maar die is droog gevallen. Er zijn veel bomen aangeplant,vijvers aangelegd en er lopen wandel- en fietspaden.

Bij de rotonde was het even zoeken naar de goede richting, er lopen veel fietspaden door de stad. na twee kilometer kwamen we bij de strook. Inmiddels was het half één en tijd voor een broodje. Tijdens het eten kwamen er veel wandelaars, hardlopers en fietsers voorbij.

Op het einde van de “rivier” is een zone met een aantal futuristisch uitziende gebouwen. Hier zijn verschillende musea, een operagebouw,een bioscoop en het grootste aquarium van Europa in gehuisvest.

Het was vrij rustig dus we konden met de fiets overal rustig rondkijken. Heel mooi om te zien allemaal.

Hierna zijn we nog een stukje door het groen gefietst. Daarna weer door de stad naar het fietspad. Het was inmiddels veel drukker geworden en je moet hier erg oppassen voor snelle elektrische steps!

Op de heenweg hadden we de jas nog aan maar vanmiddag terug konden we lekker met blote armen op de fiets.

Bij de camper nog een uur in de zon gezeten, zodra het zonnetje zakt gaat iedereen naar binnen en de deuren dicht want dan koelt het best af. Het is hier tenslotte ook winter!

Woensdag 24 januari.

Vandaag wilden we naar het oude centrum van Valencia en daar hebben we de metro voor genomen want daar fietsen lijkt ons niet handig.

Om elf uur waren we in de stad. Eerst maar een bakje koffie gedaan om even te “landen” zeggen we altijd.

Valencia is een mooie stad. We hebben fijn rondgelopen door de inmiddels bekende straten van het centrum met zijn mooie pleinen, kerken en andere historische gebouwen. Op het plein achter de kathedraal werd gezellig muziek gemaakt. De markthal is ook altijd leuk om door te lopen.

In een smalle straat hebben we heerlijk gegeten met sangria erbij natuurlijk. We begonnen in de schaduw maar al gauw kwam het zonnetje erbij en werd het lekker warm!

Daarna zijn we naar de poort, de Torres de Serranos, gelopen om de stad van bovenaf te bekijken.

Hierna zijn we weer terug geslenterd naar het metrostation. Het was inmiddels half vijf en de metro zat tjokvol. In de trein hebben we toch maar een mondkapje voorgedaan. Het is niet verplicht maar we vonden het toch veiliger en we waren niet de enige met een mondkapje. Je zit toch een half uurtje in de trein.

Het was weer een mooie dag.

Benidorm.

Vrijdag 26 januari.

Gisteren hadden we nog een rustige dag op de cp bij Valencia. Lekker in het zonnetje gezeten en op de fiets wat boodschappen gedaan.

Vandaag zijn we naar Benidorm gereden. Hier zijn we al een paar keer met een boog omheen gereden maar we wilden het nu toch eens een keer zelf zien.

Maandag hadden we naar de cp hier gebeld of er plaats was en om te reserveren. Goed dat we dat gedaan hebben want bij aankomst hier stonden er 4 campers buiten de poort op de P op een plekje te wachten.

Eigenlijk is het best een goeie plek. Het is vol maar je hebt plaats genoeg bij de camper  en alles wat je nodig hebt is er, zelfs een zwembadje met een paar ligbedden. Supermarkten zijn er genoeg in de buurt en voor een paar dagen is het uitzicht wel leuk. Het is helemaal aan de zuidkant van Benidorm, het centrum is 4 km fietsen.

Een kwartier lopen hiervandaan is een leuk strandje. Pal achter het strand is nog een hoog appartementengebouw in aanbouw, er zijn er nog niet genoeg!

Zaterdag 27 januari.

Weer mooi weer vandaag.

Vanmiddag zijn we via de boulevard naar het oude centrum van Benidorm gefietst.

Het was gezellig druk in de smalle straatjes vol winkeltjes en terrasjes.

Op de plaats waar lang geleden het kasteel stond op een uitstekende rots in zee is nu een groot plateau, het mirador del Castell, met uitzicht op beide lange stranden van de stad met daarachter de vele hoge appartementgebouwen en hotels.

We hebben fijn rond geslenterd en koffie gedronken met churro’s erbij. Dit zijn een soort gefrituurde krakelingen van oliebollendeeg, ’s winters kun je ze ook krijgen met gesmolten chocolade om te dippen. Dat moet je toch een keer geprobeerd hebben!

Cor vindt het hier te druk maar ik, Wil, vind het eigenlijk best wel leuk. Fijn om dit allemaal een keer gezien te hebben. We snappen best dat hier veel mensen overwinteren, het klimaat is heerlijk.