Zondag 13 maart.

Vanmorgen vertrokken uit El Jadida. De weg richting Marrakech was goed te doen.

We gingen door een paar dorpjes dan kan je het verschil tussen de stad en de dorpjes goed zien. In de dorpjes is het gewoon armoede. We hebben weer genoeg ezelskarretjes gezien. En langs de weg nog steeds een hoop plastic.

Des te verder je van de kust wegrijdt, des te droger wordt het land. Eerst zijn er nog irrigatiekanaaltjes op het land en dan is er ook nog veel landbouw. Er werd ook overal gewerkt. Maar dan houden de watergoten op en is er niets meer, alleen droogte en stof en hier en daar een  dorpje.

Tot een km of 10 voor Marrakech, daar wordt weer een nieuwe voorstad gebouwd met mooie huizen voor de rijke Marokkanen. Het verschil tussen arm en rijk is hier wel heel groot.

Vanmiddag lekker in de zon gezeten. Het is zo’n graad of 20.

We staan nu in Marrakech op de camping. We staan lekker in het zonnetje dat mag nog wel. Morgen blijven we op de camping Wil gaat de was doen hier is een wasmachine daar moet je even gebruik van maken.

Maandag 14 maart.

Vanmorgen weer lekker in de zon en vanmiddag op de fiets weggeweest.

Op de camping zijn veel bloemen en bomen en er wordt ook gesproeid. Maar buiten de muren is het droog stoffig en kaal en toch heeft het wel wat. We zijn naar een stadje een paar kilometer verderop gefietst. Heel leuk, als je groet zijn de mensen heel aardig en zeggen altijd wat terug. Op de markt hebben we heerlijke sinaasappels en aardbeien gekocht, bijna voor niets. Ruim een halve kilo aardbeien voor nog geen 60 cent, en lekker!

Vanavond hebben we in het restaurant op de camping lekker tajine gegeten met Gerard en Margot en kennissen van hun die ook in Marokko met de camper zijn en hier toch in de buurt waren, Erg gezellig!

Morgen gaan we naar Marrakech om bij de stadsmuur te staan en de stad te bezoeken.

Dinsdag 15 maart

Wat een dag vandaag!

Vanmorgen eerst van de camping naar de camperplaats achter de grote moskee in de stad. Truus stuurde ons natuurlijk weer verkeerd, we kwamen bij de P van een hotel en moesten weer achteruit een eind terug. Chaos, paardenkoetsen en taxi’s noem maar op. Toen hebben we maar een taxichauffeur aangesproken en die wenkte iemand die ons naar de goede plek bracht. Hij op zijn brommertje voorop en dat ging prima.Alleen een vuilnisbak omver gereden en Gerard had een handkar tegen de bumper maar geen schade gelukkig.

Op plek van bestemming wou onze gids van ons allebei 50 dirham maar dat was veel te veel want de P hadden we ook al betaald en daar krijgt hij ook vast zijn deel van. Dus wij vonden ieder 10 dh wel genoeg. Uiteindelijk was het ook genoeg en is ie maar weggegaan.

Na een bakje koffie de stad in op zoek naar de leerlooierij. We staan vlakbij het  grote plein en volgens de plattegrond was het 20 min lopen. We hebben er een uurtje overgedaan door een wirwar van hele smalle straatjes en door heel veel verschillende souks.

Op het laatst zijn we maar gaan vragen en dan geven ze aan elkaar door dat je er aankomt, maar zo kwamen we er wel. Er was een mannetje dat ons rondleidde. We konden overal bij en alles goed zien. De looierij in Fez is veel netter en toeristischer maar dit was wel heel leuk. Natuurlijk wou onze gids ook te veel geld maar dat heeft hij niet gekregen.

Op de terugweg zijn we nog naar een mooi paleis geweest waar we toevallig langsliepen, het Bahiapaleis.

Vanavond hebben we op het grote plein gegeten. Daar is iedere avond een soort van open lucht restaurant.

Wat een leuke stad is dit toch. Zo levendig met al die verschillende mensen en voertuigen  en geluiden. We horen nu nog in de verte de trommels op het plein. Het is niet te omschrijven dit moet je zelf ervaren.

We stonden middenin Marrakech bij de moskee en dat hebben we geweten! Vanmorgen om vijf uur begon de eerste moskee te roepen en daarna nog wel negen anderen met als grote finalen de moskee waar we bijna onder stonden. Maar het had allemaal wel wat, klonk wel leuk, daarna nog lekker geslapen.

Zonder kleerscheuren kwamen we de stad weer uit. We hebben een prachtige rit door de Hoge Atlas gemaakt en staan nu boven op de Tiz-n-Test pas op 2100 meter hoogte bij een klein restaurantje.

De weg was smal en het asfalt was wat afgebrokkeld hier en daar maar is goed te doen als je geen haast hebt.

Onderweg hebben we nog de moskee in Tin Mal bekeken. Die wordt niet meer gebruikt en is gerestaureerd en is nu een  klein museum.

We waren pas om half zes hier en hebben heerlijk in het restaurantje gegeten.

Donderdag 17 maart.

Wat we gisteren omhoog gekomen zijn moest vandaag over een afstand van 30 km weer naar beneden. Dit was echt onbeschrijflijk mooi. Alles kronkels en slingers maar dat geeft niet want dan kun je niet snel en zie je alles veel beter. Onderweg zijn we regelmatig gestopt om te kijken , het was gewoon allemachtig prachtig zoals ze hier in  Marokko zeggen.

We staan nu vlakbij Taliouine, een stadje in de uitlopers van de bergen. We hebben een prachtig uitzicht op een dorpje en een oase waar ook sinaasappelbomen staan.

Vanmiddag heerlijk in de zon gezeten, het was 28 graden en er stond een lekker windje.

Vrijdag 18 maart.

Weer een enerverende dag door de bergen. Van Taliouine naar Tafraoute via Igherm.

Dit leek ons de meest logische route. Het begon prachtig met een hele goede weg door een brede vallei. We vonden het al heel rustig op de weg, bijna geen ander verkeer en dat voor zo’n goede weg! Na 30 km snapten we waarom. We moesten om een paar hele mooie bergen heen en toen hield het asfalt ineens op. De weg slingerde heen en weer over de rivier maar op zes plaatsen was de brug ooit weggeslagen door het water en de bruggen zijn nooit hersteld. Ze maken gewoon een soort van wegomlegging door de rivierbedding en dat loopt dan best steil naar beneden en omhoog en ook de breedte houdt niet over, Maar we zijn er zonder kleerscheuren door heen gekomen, gewoon heel voorzichtig doen.

Verderop ging de weg weer omhoog en was weer goed te doen, Het landschap was weer prachtig, hoog door de bergen met hier en daar dorpjes tegen de hellingen.

Nu staan we in het keteldal bij Tafraoute. Hier overwinteren ook veel camperaars.

We staan nu met ongeveer 50 campers maar er staan er ook wel eens 200 in het hoogseizoen in januari/februari.