Zondag 10 september.

Gisteren hebben we een beetje geluierd en langs het meer gelopen en zijn we een beetje van de schrik bekomen. Gelukkig hebben we hier wel een luisterend oor in de vorm van onze Nederlandse buren Henk en Ria. Die hadden heel attent ook foto’s gemaakt van het opladen van de camper voor het geval er schade zou ontstaan.

Vandaag lekker een rondje om het meer gefietst. ’s Ochtends kun je dat nog doen want dan is het nog niet zo warm.

Was erg mooi. Onderweg zagen we een Portugese woning  uit de 17de eeuw, variant op onze plaggenhut? Er staan hier ook dolmens.

Het viel ons op dat de koeien hier bij gebrek aan gras ook wel van de bomen eten.

We zijn ook nog even door het dorpje Povoa gefietst. Het was erg stil op straat, je kunt je  barbecue hier gewoon in de hoofdstraat buiten laten staan.

Morgen gaan we weer verder en een paar vestingstadjes bekijken.

Maandag 11 september.

Vandaag hebben we een dagje cultuur gedaan. Twee oude vestingstadjes hebben we bezocht, de eerste was Castelo de Vide en de tweede Marvao.

Beide zijn gelegen op een berg want ooit moesten ze Portugal verdedigen tegen de Spanjaarden. We zitten hier maar een paar kilometer van de Spaanse grens. Beide stadjes hebben een burcht en van bovenaf kun je heel ver kijken. Vanaf de ene burcht kun je de andere zien liggen.

Vanmorgen in Castelo de Vide stuurde Truus ons de verkeerde kant op en toen hebben we letterlijk een rondje kerk midden in het centrum gereden. Gelukkig waren het eenrichting straatjes!

We staan nu op de cp bij Marvao met prachtig uitzicht, zowel overdag als nu in het donker.

Dinsdag 12 september.

Vanmorgen eerst uitgebreid boodschappen gedaan bij Le Clerc in Portalegere. Cor heeft een nieuwe korte broek gescoord en we konden er ook gas tanken.

Daarna richting Estremos. Ook weer een mooi stadje met een klein vestinkje bovenop met een witte marmeren kerk.

We wilden hier niet op de snikhete parking blijven staan en toen viel de keus op een cp een stukje het binnenland in bij Cabeco de Vide. Hier zouden bomen staan. Die staan er ook, maar de plek was dicht! Het was ondertussen vijf uur en we waren moe en warm dus we wilden niet zo ver meer rijden. Naast de cp was een zwembad met bronwater en twee hotels, vakantiehuisjes, picknickplaats en een parkeerplaats. Dus even in het hotel gevraagd en ja hoor, we mochten best en nachtje daar staan. Gauw de zwembroek aan en het zwembad in, heerlijk! Het bleek gewoon een openbaar zwembad te zijn. Dus onverwachts een leuk plekje en heerlijk rustig geslapen.

Woensdag 13 september.

Na een rit langs heel veel olijfboomgaarden en kurkeiken waren we bij Evora. Dit is een iets grotere stad met een heel oud centrum dat op de lijst van werelderfgoed van Unesco staat. Terecht, want er staan mooie gebouwen. We hebben een imposante kathedraal bezocht, bij uitzondering want Cor gaat liever niet in kerken. De oude universiteit hebben we gezien die nog steeds in gebruik is. De studenten lopen nog in ouderwets uniform met cape, en dat in die hitte! Er staan ook de restanten van een Romeinse tempel maar die zijn helemaal ingepakt. Als we het goed hebben begrepen staat het geheel op instorten.

Na dit bezoek wilden we naar een cp bij een stuwmeer. De toegangsweggetjes waren echter zo slecht begaanbaar en eentje zelfs afgesloten dus dat werd hem niet. Toen maar naar een municipal campinkje 17 km verderop bij Alcacer do Sal. We hebben een mooi plekje met een paar olijfbomen voor de schaduw. Morgen blijven we hier.

Donderdag 14 september.

Vanmorgen even naar het dorp gelopen, het zag er gezellig uit. Er is hier een lange boulevard, die zijn we afgelopen. Vanmiddag lekker geluierd dat was wel nodig na een paar warme vermoeiende dagen.

Morgen gaan we naar de kust eerst een cp bekijken. Als het wat is blijven we en anders zoeken we een camping op.

Vrijdag 15 september.

Het rijden over de tolvrije wegen viel tot nu toe erg mee. Aldoor goed wegdek, maar vanmorgen waren de eerste 20 km heel slecht! Vol gaten,kuilen en bandensporen. Na de afslag was het over en waren we snel bij Sines. Dat moest een mooi stadje zijn volgens onze Portugees/Engelse buurman. Dat viel een beetje tegen maar we hebben ook al zoveel moois gezien. Het ligt wel heel mooi aan het water met een mooi strand. Eromheen is echter heel veel olie-industrie. Het geld moet toch ook binnenkomen.

Verder gereden over een mooie kustweg op zoek naar de cp. Er waren ook heel veel parkeerplaatsen maar het waaide heel hard en dan wil je een beetje luwte. Het is toch de camping geworden bij Vila nova de Milfontes.

Deze ligt in het bos, 600 meter van het strand. Nu waait het nog hard, we hopen dat het morgen wat minder is.

Zaterdag 16 september.

Vandaag was het was- en poetsdag. Vanmiddag lekker op het strand gelegen, niet te warm met een fris windje. Lekker!

Het koelt hier ’s avonds wel snel af, om 6 uur gaan we naar binnen.

Slaapt wel lekker.

====================================================================================================