Zondag 14 juli.

Het was prachtig weer vandaag. Om tien uur brak de zon door en konden de stoelen naar buiten.

We besloten naar Falbeson te gaan met de bus en dan terug te  lopen. Falbeson ligt tien kilometer verder het dal in en daar is een weide waar ’s winters wordt gelanglauft.

Om kwart over elf zijn we naar de bushalte gelopen die is vlakbij de camping. Na tien minuten wachten kwam er al een bus, ook nu gaan ze heel regelmatig. De cabineliften werken ook en op de gletsjer wordt ook veel gewandeld. ’s Winters is de bus gratis maar nu moesten we € 5 betalen, valt ook wel mee.

Het eerste stuk ging over het pad langs de langlaufweide waar nu het gras geoogst wordt. Af en toe loop je langs de rivier waar het water nu heel hoog staat en soms kom je een paar koeien tegen. Je moet wel een beetje uitkijken voor fietsers want er wordt veel gefietst door het dal, er zijn ook nieuwe stukken fietspad aangelegd.

Net voorbij camping Edelweiss bij Volderau hebben we op een bankje ons broodje opgegeten, met uitzicht op een waterval die in de winter helemaal bevroren is.

Overal onderweg liggen grote stapels brandhout.

De laatste paar kilometer wilden we langs de oeverweg lopen. Zo kom je nog langs de langlauf/après-skihut van Claus waar we menige beker Jägerthee gedronken hebben.

Het laatste stukje van het pad was afgesloten en moesten we door het dorp verder. Toen kwamen we langs de bakker. Die was open en we hebben twee grote stukken apfelstrüdel meegenomen om bij de camper op te eten bij een bakje koffie.

Eigenlijk wilden we uit eten vanavond. Aangezien onze twee favoriete restaurants allebei permanent gesloten zijn en het toch wel duur is geworden op de terrassen hebben we bij de kebabtent lekker kebab gehaald!

Maandag 15 juli.

We treffen het wel met het weer hier, vandaag weer volop zon.

Vanmorgen rustig aan gedaan. Lekker het bakje in de zon en later boodschappen gedaan bij de Bila naast de camping.

Na de middag zijn we gaan wandelen. De weg achter de camping omhoog met zicht op Neustift. Verderop onder de lift door en verder omhoog. Na een paar kilometer bij het volgende dorpje Neder weer naar beneden. Het was warm dus hier zijn we weer op de terugweg gegaan door de nu groene weides en langs de rivier.

Terug bij de camper hebben we vol bewondering zitten kijken naar een groepje mensen die op de schuine helling aan de overkant aan het werk waren. Zaterdag toen we aankwamen waren ze boven aan de helling nog lopend aan het maaien, dit was ’s avonds klaar. Op zondag hebben ze alles met een bladblazer gekeerd. Vandaag zijn ze de hele dag bezig geweest met het gras, de hele helling, naar beneden te krijgen. Dit ging ook met bladblazers en hooivorken en soms een hele stapel op een zeil achter zich aan slepend naar beneden. Vanavond tegen negen uur was alles weg. de koeien hebben weer te eten deze winter!

Dinsdag 16 juli.

Het is mooi geweest, we gaan naar huis.

Vandaag hebben we de bergen achter ons gelaten. Nog een mooie rit gedaan onder de grote weg en de Europabrug door. Bij Innsbruck gingen we bijna het centrum in maar dat kwam weer goed gelukkig.

De eerste cp op ons lijstje was in het dorpje Setzingen, iets ten noorden van Ulm.Volgens de recensies zou dit een rustige plek zijn. We hadden er een uur gestaan en koffie gedronken maar toen keken we elkaar aan en zeiden allebei “wat is het hier lawaaiig ”. De cp is vlak langs de hoofdstraat en in dat uur was er al heel veel verkeer langs gegaan met lawaai. Lijnbussen, tractoren en auto’s met haast.

De volgende was 5 kilometer terug in Langenau. Dat werd hem ook niet. Krappe plek, vier pal naast elkaar midden in een ongezellig centrum.

Gelukkig zitten er wielen onder en we zijn 20 kilometer doorgereden naar het plaatsje Hürben. Bij het freizeitpark is een cp waar je voor € 7  mag overnachten. De nodige voorzieningen zijn ook aanwezig.

Dit bleek een hele rustige plek, stukje van het dorp en geen verkeerslawaai.

Er lopen een aantal wandelroutes en één daarvan de Jacobswegle, is onderdeel van het pelgrimspad naar Santiago de Compostella. Langs dit stukje pad zijn informatieborden geplaatst die een deel van de route uitbeelden met foto’s en informatie over dat traject. Leuk hoor, een heel pelgrimspad op 4,2 kilometer.

Woensdag 17 juli.

Heerlijk geslapen vannacht! Zo stil hier.

Vandaag weer een stuk gedaan, ongeveer 320 kilometer. Alles ging vlot en om drie uur waren we in Muschenheim op de cp.

De plek is bij de sporthal. Parkeren is gratis en je kunt ruim staan, voor € 1 kun je 90 liter water tanken. Er is een loosput en stroom, kortom alles wat je nodig hebt.

Vanmiddag hebben we lekker buiten gezeten met zicht op het dorp. Later zijn we nog aan de wandel gegaan. Vlakbij is het klooster Arnsburg met op de binnenplaats een oorlogsbegraafplaats.

Helaas was het restaurant aan de overkant gesloten, geen schnitzel vandaag!

Er zijn hier, net als gisteren, veel wandel- en fietsroutes. Een plek om te onthouden! Ook hier is het heel stil, bijna geen verkeer.

Donderdag 18 juli.

Naar huis was nog ruim 500 kilometer en dat is ons teveel op één dag. Drie is genoeg dus werd het cp Tolkamer net over de grens in Nederland.

We zijn een stuk over de Sauerlandroute gereden. Deze weg heeft heel veel dalbruggen en daarvan worden er momenteel veel van gerenoveerd. Dat betekende toch wel oponthoud hier en daar en bij Olpe moesten we richting Keulen want verderop bij Lüdesscheid was de weg helemaal afgesloten. Volgens de borden duurt het nog tot 2027 voordat alles klaar is dus dit gaat nog even duren!

Bij Keulen en Düsseldorf was het hierdoor ook extra druk.

Bij afrit 2 naar Elten zijn we van de weg gegaan, hier is een goedkoop tankstation. Langs de grote weg hebben we dieselprijzen gezien van € 2,12 en hier betaalden we € 1,61, dat scheelt teveel!

Uiteindelijk waren we om twee uur op de cp, gelukkig was er nog een plekje voor ons.

We vinden het een leuke plaats omdat je pal aan de Rijn staat. Voorzieningen zijn er niet maar dat is voor één nachtje ook niet nodig.

Het was druk op het water. Er kwam van alles voorbijvaren, van grote containerschepen tot plezierbootjes en salonboten. Ook grote duwschepen met wel zes hele grote bakken ervoor. Leuk om naar te kijken. De cp is bij een autosteiger. Af en toe legt er een schip aan, dan wordt er een auto uitgeladen en kan moeders boodschappen doen!

Vanavond hadden we wel een schnitzel, met zicht op de Rijn!

Vrijdag 19 juli.

Het laatste stukje naar huis ging wel vlot. Vandaag waren de files in tegenovergestelde richting. Van Arnhem tot Zevenaar en ook bij Hoevelaken was het raak, kilometers lang.

Bij Purmerend nog even een broodje en net na de middag waren we thuis.

Het uitpakken is begonnen en er is ook wel wat snoeiwerk hier en daar te doen. Als we klaar zijn, zijn we wel weer aan een reisje toe! 🤣😂