Frankrijk 2020

Vrijdag 28 augustus.

Gisteren hebben we de camper weer van stal gehaald. Onze bedoeling is om door Frankrijk te gaan trekken, of dit gaat lukken weten we nog niet. Het coronavirus rukt op en misschien moeten we wel uitwijken naar Zwitserland, we zien het wel!                We zijn eerst naar Zetten gereden naar goede camperkennissen om even lekker bij te kletsen. Hier hebben we ook overnacht op de oprit.

Vanmorgen zijn we doorgereden naar Thorn, het witte stadje in Limburg. Hier staan we nu op de CP met uitzicht op de koeien.

De plek ligt slechts 100 meter van het water waar vanmiddag druk gesurfd werd, er stond een fiks windje. Het zonnetje was er wel en we hebben lekker gewandeld. Eerst door de uiterwaarden naar het volgende dorp, Kessenich. Dit ligt een kleine kilometer verderop maar wel in België.

Door Thorn met zijn witte huisjes zijn we weer naar de camper gelopen en hebben nog lekker in de zon kunnen zitten.

De huizen hier zijn wit geschilderd omdat er lang geleden belasting werd betaald naar het aantal ramen in een huis. Daarom gingen de mensen ramen dichtmetselen en om dat niet op te laten vallen verfden ze de muren wit.

Zondag 30 augustus.

Zaterdag zijn we rustig aan naar camping Umbirg in Luxemburg gereden. Volgens Campercontact zou de camping gratis zijn! Cor geloofde er al niets van maar het stond echt in de app. De camping lag mooi op een heuvel maar was dus niet gratis, fout van CC. Het tarief is € 26,00 per nacht, wel een groot verschil! We zijn toch maar een nachtje gebleven. Er kon echter niet met de pin betaald worden dus moesten we op de fiets naar Pommerloch, 7 km verderop om te pinnen. Om de E-bikes hier uit te proberen hebben we dat toch maar gedaan. Heuvel op en af, ging prima.

Vanmorgen besloten we wat zuidelijker te gaan, ook vanwege de weersvooruitzichten.  Na getankt te hebben in Pommerloch voor € 0,95 per liter diesel ging het richting Dudelange naar de camperplaats daar. Deze stond mudvol maar viel ons ook tegen. Kleine krappe plaats weggestopt achter het spoor. 18 Km verderop bij Rodemack, net in Frankrijk vonden we een mooie plaats met verzorging.

Het weer was ondertussen opgeknapt en we konden lekker buiten zitten. Net achter de cp ligt Rodemack, een klein middeleeuws stadje met een mooie stadsmuur en een enorme citadel die beiden gedeeltelijk gerenoveerd zijn. We hebben een mooie wandeling gemaakt.

Als het overal zo rustig is als hier durven we onze reis wel voort te zetten. Gisteren tijdens het pinnen in een groot winkelcentrum moesten we een mondkapje dragen. Het moest wel even wennen maar voelt niet raar want iedereen liep ermee.

Maandag 31 augustus.

Onze rit ging naar Langres vandaag.

Hier zijn we in januari een keer geweest onderweg naar Marokko. Toen was het 2 graden en ’s nachts vroor het. Nu was het een graad of 20 en hebben we lekker in het zonnetje gewandeld.

Het uitzicht vanaf de stadsmuur blijft mooi. Ook binnen de muur is het een leuk stadje met mooie gebouwen.

Om op de camperplaats te komen kunnen we niet helemaal volgens de navigatie rijden, dan komen we bij een smalle poort naar de binnenstad. Eerst een stuk richting Dion en boven gekomen bij de stoplichten moet je rechtdoor en zie je het bord met de camper erop. Nette, rustige plek met mooi uitzicht.

Dinsdag 1 september.

Het was zo rustig hier dat we ons hebben verslapen vanochtend! De wekker ging niet af en wij dachten dat het 8 uur was maar het was een uur later. Gelukkig hebben we de tijd.

Na een broodje en koffie zijn we weer gaan rijden. Er was al snel een Lidl waar we wat boodschappen hebben gedaan. Het was er niet druk en het mondkapje went al.

Na Dion stuurde onze Truus ons helemaal binnendoor. We gingen door een mooie vallei, door kleine dorpjes. Het ging niet snel maar was wel mooi.

Tegen 3 uur waren we op de camping bij Santenay, iets ten zuiden van Beaune. De camping ligt aan de voet van heuvels begroeid met wijnvelden. We hebben ook notenbomen gezien maar de noten zijn nog niet rijp. Er zijn hier talloze kleine dorpjes en mooie fietspaden. De weerberichten zijn goed dus blijven we hier een paar dagen om te fietsen.

Waarschijnlijk is het hier rustiger dan aan de Moezel want daar is het erg druk. De camperplaatsen daar staan mudvol hebben we gelezen op de site van Thole,  ook een Marokkoganger.

Hier op de camping is het redelijk rustig, het merendeel is echter wel Nederlands. Nederlanders blijven een reislustig volk!

Woensdag 2 september.

Stralend blauwe lucht vanochtend dus zijn we lekker bij de camper gebleven. Heerlijk even van het zonnetje genieten.

Na de middag zijn we toch maar op de fiets gestapt. Er zijn in Frankrijk veel fietspaden aangelegd op oude spoorwegtracés, voie vertes genoemd, hier lopen ze ook. Dat was te zien aan een tunneltje en ook waren er twee oude stations onderweg. Het pad ging geleidelijk omhoog en we fietsten tussen de wijnvelden en boven dorpjes langs. We zijn tot een grote brug met uitzicht over het dal gegaan. Op de terugweg zijn we gaan kijken in Nolay. In het historisch centrum met smalle straatjes is een mooi plein met nu wel heel lege terrassen. Op het fietspad was het ook niet druk. Afstand houden is goed te doen.

Donderdag 3 september.

Na de koffie zijn we op de fiets gestapt, nu de andere kant op richting Beaune. De fietsroute ging over kleine rustige weggetjes door de druivenvelden dit keer. Af en toe een stukje naar boven of beneden door een dorpje.

De meeste druiven zijn al geplukt en af en toe kun je goed ruiken dat er wijn gemaakt wordt. Ook liggen er van die grote bergen pulp, ook dat ruikt lekker!

In Meursault vonden we een mooi plekje bij het chateau om ons broodje te eten. Er zaten hier meer fietsers, deze kant op wordt iets meer gefietst. Fietsers denken er hier wel om om afstand te bewaren. Bijna iedereen gaat netjes achter elkaar fietsen bij tegenliggers. Dat is in Nederland wel anders!

We zijn gekomen tot Volnay, vlakbij Beaune. Toen zijn we rustig terug gefietst, het was behoorlijk warm geworden.

Vrijdag 4 september.

Vanmorgen zijn onze overburen vertrokken en zijn wij verhuisd naar hun plaatsje. Nu kunnen we ’s middags in de schaduw van de camper zitten en dat is wel nodig want het wordt dan behoorlijk warm.

Het was ook tijd voor een wasje en dan is de ochtend zomaar weer om.

Vanmiddag zijn we op de fiets gestapt om wat boodschappen te doen in Chagny bij de Aldi.

Dit fietspad liep weer over een oud spoorwegtracé wat te zien was aan de borden die er nog staan.

Chagny is hier maar 5 km vandaan en dat ging heerlijk langs het water. Op Maps ME had Cor gevonden waar de Aldi was en die stuurde ons dwars door het stadje, ging prima. Op de terugweg hebben we nog een ijsje gehaald op een terrasje en toen weer rustig terug naar de camping.

Vanavond hebben we gebarbecued en tot half tien buiten gezeten, het bleef lang warm.

Zaterdag 5 september.

Gisteravond was er luide muziek buiten. Het bleek feest te zijn omdat de druiven geplukt zijn. Het is traditie om dat met alle plukkers te vieren.

Na de koffie zijn we aan de loop gegaan. Vlakbij de camping beginnen een paar gemarkeerde routes en we hadden er één uitgekozen van 11 km. De route ging eerst door Haut Santenay, door smalle straatjes. Daarna over smalle weggetjes langs de druiven omhoog. Het was warm maar af en toe ging het door het bos. We hadden wel gedacht dat we omhoog moesten maar dit ging wel erg hoog. Na anderhalf uur waren we helemaal boven op de heuvel bij de drie kruizen die je hier van beneden net kunt zien. Het was een beetje zwaar maar wel te doen en het uitzicht was geweldig. Boven hebben we een broodje gedaan en toen weer rustig naar beneden. Dit ging gedeeltelijk over een smal paadje waar we een heel vreemd verkeersbord tegen kwamen!

Tijdens de hele wandeling zijn we maar één wandelaar tegengekomen.

Om een uur of vier kwamen we moe maar voldaan weer bij de camper terug.

Zondag 6 september.

Het is helemaal rustig geworden op de camping. De (Poolse) druivenplukkers zijn weer weg en geen muziek gisteravond.

We hadden een bewolkte dag vandaag en het was een stuk frisser. De lange broek kon weer aan want het scheelde wel 10 graden.

Vanmiddag hebben we weer gefietst. Langs het Canal de Midi konden we ook nog de andere kant op, hier kwamen we langs wat sluisjes. Het kwam ons allemaal bekend voor. Bij het teruglezen van de site bleek dat we in 2019 op de terugweg uit Marokko hier langs gereden zijn. Toen hebben we geschreven dat we nog wel terug zouden komen om te fietsen. Dat hebben we nu dus gedaan. Het was niet zo gepland maar we zijn hier toevallig gekomen!

Maandag 7 september.

Gelukkig was de zon er weer!

Vanmorgen een beetje geluierd en vanmiddag een wandeling naar het dorp gemaakt. Eerst naar Haut Santenay en toen boven langs naar Santenay, langs de burcht met het mooie dak. Beneden in het dorp is een plein met een paar terrasjes en daar wilden we een wijntje gaan drinken. Alles was echter dicht! We missen hier wel een beetje de kleine terrasjes waar je even iets kunt gaan drinken. De meeste zijn restaurants. Die zijn open van 12 tot 2 en dan weer dicht en gaan pas    ’s avonds weer open.

Morgen zijn we hier al een week dus we gaan maar weer eens een stukje verder!