16 september.

Na een relaxte week op camping Menina zijn we vandaag een stuk verder het dal ingereden.Het weer is weer prachtig en onderweg hadden we nog een mooi koffiestopje.

Vlakbij de grens met Oostenrijk ligt een mooi zijdal, Logarska Dolina, dit is een nationaal park. Het dal is 7 km lang en we zijn er met de fiets ingegaan. In het begin is het nog redelijk breed met hier en daar een gasthaus en een boerderij. Des te verder je komt wordt de weg al steiler en het dal smaller. De bergen aan weerskanten zijn meer dan 2 km hoog. Tegen het eind moesten we wel in de turbostand maar we zijn boven gekomen. Vanaf het cafe en de parkeerplaats was het nog een kwartier klimmen naar de waterval. Het was zondag en dus erg druk maar erg mooi. Tegen de rotswand is een cafeetje gebouwd met een klein uitzichtplatform, als een soort adelaarsnest.

We wilden overnachten op een cp vlakbij het stadje Solvaca maar die was gesloten. Nu staan we op een kleine camping bij Luce, 10 km terug het dal in.

17 september.

Het dal is hier niet zo breed dus hebben we maar eens een panoramaroute gefietst.

We zijn zo’n 400 meter gestegen maar met veel ondersteuning was het goed te doen.

Af en toe ging de weg door het bos. Op de open stukken was het uitzicht geweldig mooi. Heel veel gestopt om te kijken (rusten) , beetje noten zoeken en foto’s te maken. Op een gegeven moment kregen we trek en we zagen en mooi plekje onder een paar notenbomen bij een boerderij om een broodje te eten. Dat was eten met een prachtig uitzicht.

Na een poosje kwam de boer een praatje maken, in het Sloveens want hij sprak maar drie woorden Duits. Hij vertelde dat de lama’s die er liepen voor de wol gefokt worden. We kregen ook een praatje over het vele fruit en toen ging hij peren plukken. We gingen met een halve fietstas met kleine zoete peren en tomaten weer verder. De meeste mensen zijn hier heel gastvrij en aardig en vinden het leuk als je probeert met ze te praten.

De weg naar beneden was 5 km slingeren en remmen. De velgen werden er warm van, wij ook. Beneden gekomen moesten we een paar km over de doorgaande weg terug naar Luce. Vlakbij de camping ligt in de rivier nog een mooie stroomversnelling.

Op de camping konden we nog drie kwartier in de zon zitten voordat hij achter de berg verdween.

18 september.

Het dal waar we gisteren zo mooi op keken zijn we vandaag een stuk ingefietst.

Na 7 km zou er een waterval zijn. Het was even zoeken want deze is niet zo druk bezocht en niet zo goed aangegeven. Maar op een gegeven moment zagen we het bordje “slap”, waterval in het Sloveens.

Na een wandeling langs / door een kabbelende beek kwamen we bij de Cucwaterval. Wij vonden hem erg mooi.

Het dal zelf was ook mooi om doorheen te fietsen. Kwamen ook nog langs een oude houtzaagmolen. Volgens het informatiebord was hij 250 jaar oud en wordt af en toe nog gebruikt, vandaag helaas niet. Er lag wel een hele stapel vers gezaagd hout achter.

19 september.

Na heel veel natuur was het tijd voor een beetje cultuur,grapje.

Vandaag zijn we het dal weer terug uitgereden en nu staan we bij de stad Celje. De op twee na grootste stad van het land met een gezellig centrum. Een paar mooie wandelstraten met fraaie gevels waar dan wel veel winkels en cafe’s onder zijn maar dat is bijna overal zo.

Vanmiddag lekker door de stad geslenterd, het is nog steeds mooi weer.

Op de heuvel staat ook nog een burcht maar dat was ons te ver lopen en te warm!

De cp is in een park bij een sportcomplex. Het zou een rustige plek zijn maar vanavond was er een ijshockeywedstrijd met nog al wat publiek. Goed dat we al een plekje hadden want voor de rest stonden overal auto’s. Nu, tegen 10 uur, wordt het een beetje rustiger. Kunnen we toch nog lekker slapen straks!

20 september.

Gingen onze Sloveense buren gisteravond om een uur of tien nog tv zitten kijken, buiten met het geluid loeihard. Maar toen ze in de gaten kregen dat wij naar bed gingen werd het gelukkig stil.

We hebben eerst lpg getankt want de nachten gaan kouder worden en dan kan de fles maar vol zitten.

Daarna een mooie rit gehad van bijna 100 km door een paar rivierdalen.

Nu zijn we in Novo Mesto, een stadje aan de rivier de Krka. Er is hier een mooie cp bij de grad ( burcht ). Vanmiddag zijn we even het stadje ingelopen. Ziet er leuk uit maar de hoofdstraat/plein ligt helemaal op de schop! Jammer, want er zijn wel leuke terrasjes onder de bomen.

21 september.

Volgens de weerberichten is het vandaag de laatste hele warme dag.

Die wilden we gebruiken om een stukje te fietsen.

Bij Otocec, 10 km hiervandaan langs de rivier, ligt een burcht op een eilandje in het water. Nu is het een hotel maar het ziet er wel mooi uit. Ydillisch gepicknikt op een bankje aan het water met veel visjes en eenden. We zijn langs de andere kant van de rivier teruggefietst maar we voelden ons niet echt veilig want hier zijn bijna geen fietspaden en de weg was best druk. Maar ik moet wel zeggen dat de meeste auto’s met een grote boog om je heen gaan en om half drie waren we weer veilig terug.

Bij de camper hebben we nog lekker van het mooie weer genoten.

22 september.

Vanmorgen leek het wel herfst. Wat een weersomslag ineens!

Het was wel fris en grijs maar droog dus zijn we maar een eindje gaan rijden.

Na een poosje regende het wel erg hard. We reden op smalle bochtige wegen in de heuvels. Dat rijdt dan niet fijn dus hebben we een plekje gezocht om te staan. Leuke plek gevonden bij een gostilja, hotel/pension, in het dorpje Hinje. Voor 16 euro hebben we een mooi douchegebouwtje, stroom, wifi en een prachtig uitzicht. Alleen is de kerk wel een beetje dichtbij en hij is ieder kwartier aanwezig! Hopelijk stopt dat straks.

Vanmiddag werd het droog en toen hebben we even gewandeld. Het dorpje ligt boven op een heuvel. Onderweg hebben we noten gezocht

( en gevonden ) en zagen we ook weer één van de vele bijenkasten die hier staan. We blijven ons ook verbazen over de vele volle appelbomen.

Vanavond hebben we voor 9 euro pp heerlijk gegeten in het hotel. Er was ook lekkere rode wijn. De serveerster heeft de naam voor ons opgeschreven, refosk. Daar moeten we zeker even naar zoeken!