Struinen op IJsland 2019.

Het is bijna zover, 21 mei vertrekken we richting Hitshals in Denemarken. De boot naar IJsland vertrekt daar 25 mei en 27 mei legt de boot aan bij Tórshavn op Faeröer eilanden waar we dan even van boord mogen.

Dinsdag 28 mei komen we aan op IJsland.  Klik hier voor het weer op IJsland

Klik op de foto`s om ze te vergroten!

Woensdag 22 mei.

Gisteren zijn we gaan rijden, eerst naar Groningen naar de camperplaats.

Daarvandaan zijn we ’s middags naar het huis van Gerard en Margot gelopen. Volgens de app was het 2,1 km maar we liepen natuurlijk verkeerd dus het was iets verder maar na drie kwartier hadden we het toch gevonden.

Gezellig bijgekletst en alvast plannen voor Marokko gemaakt en lekker gegeten. Na de thee hebben ze ons met de auto teruggebracht naar de camper. dat was fijn want in het donker verdwalen is niet leuk.

We stonden naast een brede sloot met veel kikkers en die gingen de hele nacht door met hun kwaakconcert, niet heel lekker geslapen dus. Toch hebben we niets gemerkt van de aardbeving die er tegen zes uur in de morgen geweest is, komt vast omdat we op banden staan. De huizen moeten dus ook op lucht worden gefundeerd! Gat in de markt!

Vandaag begon weer met een grijze lucht. Om negen uur reden we weg. In Duitsland hebben we getankt en dat scheelde vijftien cent per liter met de prijs in Nederland langs de snelweg. Vanmiddag zagen we dat het nog tien cent goedkoper was, grrr. Je kunt dus beter later op de dag gaan tanken hier, maar de tank was bijna leeg dus moesten we wel!

Nu staan we iets ten westen van Hamburg aan de Elbe. Er is mooi zicht op de rivier en er komen genoeg “bootjes “ langs, mooi om te zien. Het zonnetje kwam er ook nog bij.

Vanavond hebben we voor het eerst onze nieuwe schotel gebruikt om naar het journaal te kijken. Alles werkt, en ook de nieuwe koelkast doet het goed.

Morgen weer een stukje verder.

Donderdag 23 mei.

Vannacht heerlijk geslapen met het geluid van varende bootjes op de achtergrond, het was net of we aan de Moezel stonden.

Om een uur of negen zijn we weer gaan rijden, volgens de navigatie was het iets meer dan 400 km.

Bij Hamburg was het ochtendspits maar we zaten vlot op de snelweg. Door de tunnel ging het ook goed maar daarna kwam nog een file vanwege wegwerkzaamheden. De weg wordt flink verbreed. Er was heel veel vrachtverkeer maar toen we daar tussenuit konden naar de linkerbaan ging het weer redelijk vlot en na het vliegveld was de file opgelost.

Tegen half één vonden we in Denemarken een parkeerplaats om een broodje te eten. Voor we weer wegrijden loopt Cor meestal een rondje om de camper, nu gelukkig ook. Een achterband was zacht! Werk aan de winkel. Gelukkig hebben we altijd een reserveband bij ons, dat schijnt niet iedereen te hebben. Er bleek een spijker in te zitten en met een half uur vertraging ging de reis verder.

De laatste 100 km ging over een doorgaande binnenweg. Het was een hele goede weg, bijna geen rotondes of stoplichten dus het schoot lekker op. We vonden het landschap onderweg verrassend mooi, glooiend met veel bos en hei. Het laatste stuk ging langs een soort binnenmeer, Lovns Bredning. We staan in het plaatsje Hojslev bij een vakantiehuis voor groepen, er is alleen niemand. Het is hier heerlijk rustig. We waren evengoed mooi op tijd en eerst maar een lekker biertje genomen in het zonnetje.

Morgen willen we toch graag de band gerepareerd hebben dus moeten we onderweg een werkplaats zoeken. We willen hier eerst tanken en daar weten ze vast wel iets voor ons. Wordt vervolgd!

Vrijdag 24 mei.

Vanmorgen werden we wakker met regen. Dus rustig aan gedaan, we hoefden toch niet zover. Na de koffie werd het droog en kon er worden geloosd en gevuld.

De mevrouw bij de benzinepomp zei dat er in Skals, een dorp iets verderop, een bedrijf zou zijn dat onze band zou kunnen repareren dus wij daarheen. Hier was een hele vriendelijke man aan het werk maar hij kon ons helaas niet helpen. Er was nog een filiaal in Viborg en daar zou het zeker wel kunnen. Nog een stukje terug naar Viborg en daar is de spijker verwijderd en de band gerepareerd en weer onder de camper gezet. Binnen een half uur waren we klaar voor het bedrag van € 61,50, maar een nieuwe band is duurder en verder is de band nog prima.

Het was nog 100 km naar de cp in Bronderslev. De plek is niet heel mooi maar prima voor één nachtje. Het dorp oogt niet heel gezellig maar vlakbij de cp is wel een heel mooi rododendronpark. De rododendrons bloeien hier in veel verschillende kleuren en soorten, hele grote maar ook hele kleine, prachtig.

Morgenochtend nog ongeveer 40 km naar Hirtshals naar de boot. Vanaf één uur kunnen we inchecken en om drie uur vertrekken we richting IJsland. Aan boord hebben we geen internet dus even geen website bijwerken, dat doen we dinsdag in Seydisfjordur weer!

Dinsdag 28 mei.

Zaterdag waren we om een uur op de haven en een uurtje later waren we aan boord. Vanuit de cafetaria konden we mooi zien hoe de vrachtcontainers en de touringcars op de boot gingen. Er waren ongeveer 30 campers, nog niet zo veel dus.

Om vier uur ging de boot weg met een uurtje vertraging.

Je kunt ook lekker op het dek zitten achter het glas in de luwte en de zee bekijken. Het schommelde een beetje maar het was goed te doen.

Zondag was een hele dag op zee. Het was niet heel mooi weer dus dan zit je veel binnen en in de hut. Af en toe een rondje lopen en veel lezen en puzzelen.

Maandagmorgen om zes uur kwamen we aan in Thorshavn, de hoofdstad van de  Faeröereilanden. Daar bleef de boot liggen tot twee uur dus we konden er een paar uur af. Dat was best lekker, even de benen strekken. Er is nog een stukje oud centrum over met houten huisjes met gras op de daken. Voor de rest is het een moderne stad met een rustig centrum. De stad is ook niet groot, met ongeveer 45000 inwoners  wel de grootste stad van de Faeröer.

Deze eilandengroep bestaat uit een aantal grillig gevormde eilanden die als groene bergen oprijzen uit zee. Officieel horen ze bij Denemarken, je kunt er ook met kronen betalen.

Na nog even bij de vuurtoren gekeken te hebben, moesten we weer aan boord voor het laatste stuk.

De zee was rustig  maar toen we tussen de eilanden vandaan kwamen werden de golven steeds hoger. Om zes uur hebben we nog gegeten en om zeven uur schommelden we zo erg dat we op bed zijn gaan liggen. We hadden nog pillen voor zeeziekte gelukkig en dat was fijn want vannacht rolden we heen en weer in bed. Zo erg hebben we het nog niet gehad andere keren.

We zijn maar rustig blijven liggen tot vanmorgen acht uur. Het schommelen werd wat minder en om tien uur legde de boot aan in Seyðisfjörður. Het duurde een uur voor we eraf waren, eerst moesten er nog een aantal vrachttrucs afgesleept worden.

Meestal rijden we meteen door naar Egilsstaðir maar nu blijven we een paar dagen hier. Het is wel fris, 5 graden, met af en toe zon en soms wat sneeuw maar we zijn op de camping aan de stroom gegaan en dus kan de kachel lekker branden.

Vanmiddag hebben we onze eerste wandeling al gemaakt. Eerst naar de waterval en daarna naar een sculptuur even verder op de berg. Volgens het infobordje moesten we dit zien als de vijf tonen van een traditioneel IJslands lied. Er lag ook nog een beetje sneeuw boven!

Het was druk in het dorp en op het wandelpad want er ligt ook een groot cruiseschip in de haven.

Sinds de laatste keer zijn de wandelpaden verbeterd en worden ze aangegeven met bordjes waar ook de afstanden opstaan. Dit is handig, voor morgen hebben we ook al een pad gevonden.

Woensdag 29 mei.

Vannacht vroor het net niet, 1,6 graad boven nul! Maar de kachel deed het goed.

Vanmorgen was het een beetje druilerig dus hebben we rustig aangedaan. Na een bakje koffie werd het wat droger en zijn we om een boodschapje geweest. De supermarkt is vlakbij.

Om half twee zijn we gaan lopen. Eerst via een smal paadje achter de camping een stuk de berg op. Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht. Je moet wel goed ter been zijn want af en toe was het pad stenig en ook moesten we een flink aantal keren slootje springen. Er komt momenteel flink wat smeltwater naar beneden dus zijn er flink wat beekjes op het pad.

Na bijna drie km kwamen we weer beneden bij de weg. Het hek moest weer goed achter ons dicht want er liepen ook schapen met lammetjes.

Aan de overkant van de weg ging het pad weer verder en daar moesten we eerst weer over een hek klimmen. Eerst ging het naar beneden naar een paar huisjes en een elektriciteitscentrale bij een waterval in de rivier. Toen weer een stukje omhoog en terug richting dorp. Af en toe regende het een beetje maar we werden er niet eens nat van. Onderweg kwamen we een rioolbuis met een deksel tegen. Hierin zat een schrift met allemaal namen erin geschreven. We hebben onze er maar bijgezet. Wie weet komen hier nog eens Nederlanders! Een stukje verderop kwam weer een waterval naar beneden. Ook deze was erg fotogeniek. Gelukkig lag hier een bruggetje over de stroom, het was best diep. Maar ook aan deze kant moesten we slootje springen af en toe. Vlakbij het dorp was nog een afslag naar een kloof. Deze bewaren we voor de volgende keer als we hier weer terugzijn voor de boot want we waren best wel moe. Tegen vijf uur waren we weer thuis, mooi op tijd want de regen ging steeds harder. Hele mooie wandeling gehad.

Vanavond is de Norrona weer weggevaren. Die gaan we over tien weken pas weer zien!

Donderdag 30 mei, Hemelvaartsdag.

Het zonnetje was er af en toe bij vanmorgen en we zijn weer gaan rijden.

Eerst een stuk langs de fjord bij de camping. Na een klein stukje hield het asfalt op maar de weg was redelijk maar niet zo breed. Na een km of acht zijn we maar gekeerd want het werd eenzaam en we wisten niet of we verderop nog zouden kunnen keren. Op het keerpunt leek het wel een autokerkhof. Beetje jammer maar dat zie je hier vaker. Allemaal oude auto’s en oud ijzer langs de kant van de weg.

Het ritje was wel leuk, de eerste schapen liepen ook al op de weg. bij een watervalletje was nog een parkeerplaats dus daar zijn we ook nog even gestopt om te kijken.

Hierna zijn we doorgereden naar Egilsstaðir over de pas. Boven was nog veel sneeuw en het werd helemaal bewolkt. We kregen ook nog een natte sneeuwbui maar beneden in het dorp was het weer regen.

Gelukkig was de Bonussupermarkt open en konden we even inslaan. Onderweg zijn wel meer supermarkten maar de Bonus is de voordeligste. Alles is hier toch wel de helft duurder dan in Nederland.

Bij het N1 tankstation hebben we een mooie gele gasfles gekocht en we konden onze fles daar achterlaten. Deze gele fles kunnen we bij alle N1 pompen omwisselen en op de terugweg halen we onze eigen fles weer op.

Het was nog mooi op tijd dus we zijn nog maar een stukje verder gereden. Onderweg kwam de zon ook weer tevoorschijn.

Om een uur of half vier waren we op de camping bij Neskauptadur aan het Nordfjord. Het is hier heerlijk rustig, er staat nog een caravan en een tentje. De camping ligt net boven het dorp met mooi zicht op het water. De zon scheen volop en we hebben tot half zeven in de luwte van de camper buiten gezeten, heerlijk!

Vrijdag 31 mei.

Erg mooi weer vanmorgen, stralende zon maar wel een koude noorden wind.

Na de koffie goed aangekleed en een rondje om de camping gedaan. Achter de camping ligt een lange, hoge dam. Die is om het dorp te beschermen tegen lawines. Aan deze kant zie je alleen een groene heuvel met bloemen en boompjes, overal zijn wandelpaden.

Gister zagen we groepjes mensen hier een leuk spel doen, het heet disc-golf. Er is een parcours met een soort van gele mandjes. Het wordt gespeeld met gekleurde frisbees die in de mandjes moeten worden gegooid. Waar hij valt moet je weer opnieuw gooien net zo lang tot hij in het mandje zit, net als bij golf dus. Als het hard waait ben je lekker bezig!

Aan het einde van het dorp begint een wandelpad langs de ruige kust. Over dit pad zijn we vanmiddag naar de grot Paskahellir oftewel Paasgrot gelopen. Volgens het verhaal kun je hier op tweede paasdag de zon in de grot zien dansen.

Af en toe moesten we een beetje klauteren en via stalen trappen kwamen we onder bij het water waar de grot was.

Het was weer een mooie wandeling maar wel met de muts op en handschoenen aan. Volgens de campingbeheerster zijn deze temperaturen wel normaal voor deze tijd. Andere keren waren wij twee tot drie weken later, dus dat scheelt.

Thuis hebben we via internet een IJslandse campingkaart gekocht. Voor € 159,00 heb je dan 28 overnachtingen op ongeveer 40 campings verspreid over het hele land. Elektriciteit moet je wel apart betalen en toeristenbelasting maar dan sta je nog vrij voordelig. De campings die we nu gehad hebben waren hier allebei bij aangesloten. Niet alle campings horen erbij.

Terug op de camping hebben we heerlijk onder de warme douche gestaan, bij deze camping is dat bij de overnachting inbegrepen. Soms betaal je een paar € extra.

Zaterdag 1 juni.

Vannacht hebben we voor het eerst lekker geslapen. Vanwege het tijdverschil van twee uur is het altijd even wennen. Als we naar bed gaan is het ook nog licht buiten en ’s ochtends komt de zon al om kwart over vier weer op. Als je om vier uur wakker wordt is het al klaarlichte dag en zingen de vogels al.

Het is feest in het dorp dit weekend. Vanmorgen begon het met de uitvaart van vissersboten naar zee. Net als met vlaggetjesdag in Den Oever mocht je ook meevaren. Wij hebben het vanaf de camping bekeken want de zee was ons te ruw en we hadden de ferry nog in ons geheugen!

Wandelen is ook leuk. We hebben weer rabarber ontdekt maar de stengels zijn nog wel erg dun.

Vanmiddag waren er roeiwedstrijden. Zo te zien was er niet veel getraind maar iedereen had erg veel plezier, daar gaat het om!

De meeste IJslanders zijn wel bikkels! Er werd fanatiek gevoetbald met blote benen bij een temperatuur van 5 graden.

Boven de camping is een dennenbos aangelegd waar je leuk kunt wandelen en picknicken. Dit zie je niet veel op IJsland.