Zondag 8 juli

Afwisselend dagje vandaag. We begonnen met kustweg en puffuns op de weg terug naar Husavik. Daar hebben we even rondgelopen is wel leuk dorp.

Verder naar Myvatn. Op weg 87 zagen we een krakeling staan. Even opgezocht in het boek en het was een oude turfboerderij, nu museum, Grenjadarstadur. Deze is nog mooier als de vorige, iets minder oud denk ik.

Tot hier ging de weg door een groen dal, maar hier veranderde het landschap in een zwarte woestijn met zwarte duinen waar de weg overheen golft, erg mooi.

Vlakbij Myvatn wordt het weer asfalt en is het weer heel anders.

We zijn eerst naar het Kraflagebied geweest. Erg mooie wandeling gemaakt naar een berg met een mooi solfatarenveld. Dit zijn borrelende zwavelbronnen. De kleuren zijn erg mooi en de geuren erg sterk! Toen ging het door een grillig lavaveld waar aan alle kanten stoom vandaan komt. Heel bijzonder. We hebben hier een paar uur rondgelopen in het zonnetje.

Tot slot nog even naar nog een sollfatarenveld, Hvirir. Hier zijn veel borrelende en zelfs spuitende kokende modderpotten. Die stinken net zo erg!

Na het eten hebben we nog even gezwommen in de kleine blue lagoon, die heet hier Jarbadsholar.Het was erg warm, wel lekker maar het stonk ook naar zwavel.

Nu staan we toch maar op de camping want er was geen knappe P en we hebben geen zin meer om verder te zoeken.

Morgen fietsen?

Maandag 9 juli

Vanmorgen eerst fietsen gehuurd bij het hotel. De zon was er weer bij dus fietsen maar. Het plan was om rond het meer te gaan en onderweg alle bezienswaardigheden op te zoeken.

Eerst een stukje over de weg en toen richting Grottargja, Grotten met heet waterbadjes onderin. Dit ging over een grintweggetje de knoeke in, net een maanlandschap. Heel apart. Bij de grot is een mooie P om te overnachten.

Daarna op weg naar de Hverfjall, een hele grote zwarte krater met een diameter van een km. Natuurlijk moesten we ook even naar boven en dat was een hele klim. Maar bovenop heb je wel een fantastisch uitzicht over het meer.

De volgende stop was Dimmiborgir. Een veld met hele hoge grillige lavaformaties. Ook leuk. Daar even rondgelopen en toen eerst maar eens even gerust. De weg is tenslotte niet helemaal vlak maar wel goed te doen.

( we waren op de fiets hé )

Toen door naar de zuidkant naar een gebied met mooie pseudokraters. Van een afstand zijn het net gewone kraters maar ze zijn nooit verbonden geweest met een magmahaard en op een ingewikkelde manier ontstaan.

Hier was ook een souvenirwinkel en Cor wilde nog een pet dus even naar binnen. Cor heeft nu zijn pet en ik zag leuke kerstballen! Dus ook kerstballen mee voor de meiden. Nog een ijsje toe en toen zijn we teruggefietst naar het dorp. Dat was niet heel ver maar de benen wilden niet zo goed meer.

Nu staan we bij Grottargja op de P en het is heel rustig. Het is net of we op de maan staan als ik door het grote raam naar buiten kijk. Heerlijk!

Morgen gaan we met de bus naar de Dettifoss.

Dinsdag 10 juli

Lekker uitgeslapen vanmorgen want de bus ging pas om half 12. We hebben ook maar een beetje de camper gepoetst want alles zat onder een laag stof. Toen nog een bakje koffie en weer naar het dorp.

Het was maar een klein busje maar iedereen paste erin. Natuurlijk zaten er ook weer Nederlanders in, die kom je ook overal tegen. Deze zijn op de fiets, dat lijkt me nou net niks maar ieder zijn meug.

De bus nam de F-weg dus we stonden aan de westkant van de Dettifoss. Dit was erg mooi want de zon scheen en dus was er een grote regenboog in de nevel van de waterval. Erg mooi.

De Hengifoss is daar ook vlakbij en die is weer heel anders. Die moet je van de andere kant zien denk ik. Volgende keer want dan gaan we het zelf proberen. We hadden maar een uur en dat is wel wat kort maar we hebben toch goed kunnen kijken.

Om half 4 waren we weer terug in het dorp en toen zijn we maar gaan rijden richting Egilstadir. Eigenlijk was het onderweg mooier als ik had verwacht. Best heel afwisselend, lavavelden, groene bergen en maanlandschappen. Ook nog een dal met een aantal watervallen.

Nu staan we op de camping en morgen willen we een stukje langs het meer rijden. Daar moet nog een bos zijn en natuurlijk een waterval!

Woensdag 11 juli

Weer mooi weer vanmorgen! Eerst brood gehaald en geloosd en gevuld en toen op weg.

Een stukje terug over de 1 en toen zijweg 931 richting rivier. Een stukje langs de rivier gereden, het werd helemaal bozig. We zijn gestopt bij het arboretum. Wandeling naar een waterval gemaakt, die viel nog tegen, was een half uur klimmen maar hij was wel mooi. Daarna lekker een uurtje in de zon gezeten en nog even door het arboretum gelopen. Weer terug naar het dorp en daar konden we nog een keer mailen voor de prijs van een kop koffie. Toen was het 4 uur en zijn we gaan rijden richting Seydisfjordur. Dat is best een hele klim maar het was nu lekker rustig op de weg dus konden we onderweg ook af en toe even stoppen. Het is namelijk wel een hele mooie weg met onderweg af en toe watervallen.

We zouden bij het postkantoor gaan staan maar dat mag daar niet, je moet op de camping staan. Wij dus maar op de camping. De prijs viel mee, 800 kr. Vooruit maar!

’S Avonds nog een rondje gelopen en op tijd naar bed.

Donderdag 12 juli

Vandaag moeten we weer op de boot. Om 10 uur zijn we maar in de rij gaan staan en om 12 uur kwam er beweging in. Maar de zon scheen dus we hebben lekker in het zonnetje zitten wachten. Een volgende keer gaan we niet zo vroeg meer.

Eerst lekker een tijd op dek zitten kijken. We hebben stoeltjes meegenomen, dat is best handig want alles is altijd bezet. Toen het koud werd zijn we lekker naar de hut gegaan en hebben we even geslapen.

We hebben net gegeten in de cafetaria want de rest is best duur en dit was ook lekker. Nu gaan we een bakje doen en straks nog een wijntje want dat hebben we net nog gekocht van het laatste IJslandse geld.

Morgen lekker luieren en foto’s kijken.

Vrijdag 13 juli.

We waren vroeg wakker de boot deed de Faeröer aan voor een tussen stop. Zijn daarna weer in slaap gevallen en werden om 8 uur wakker,eerst een broodje met het zicht op Tórshavn. Om half 9 gingen we weer verder.

Verder hebben we foto`s gekeken ,gelezen, gepuzzeld en lekker aan dek in de zon gezeten. Kortom lekker lui zijn vandaag. Voor het eten een wijntje met een toastje.

Vanavond willen we de zonindezeezienzakken!!

Het is een geweldige vakantie geweest we gaan volgend jaar weer dat weten we nu al.