Zondag 18 mei

Gisteren zijn we naar Fes gereden. Het was maar 80 km. dus een makkie!  Onderweg nog even gestopt in Ifrane, dat leek bijzonder volgens de gids maar wij vonden het niet  zo leuk. Heel erg westers, ’s winters wordt hier geskied en er komen blijkbaar veel toeristen. We hadden niet het gevoel dat we in Marokko waren, dus gauw weer door.

Vandaag zijn we met een gids naar Fes geweest.  We zouden op eigen houtje maar dat wordt sterk  afgeraden. De medina is een doolhof en de bijzondere punten liggen ver uit elkaar dat vindt je zelf echt nooit allemaal.

We hebben heel veel gezien. We waren met acht man en de gids had een busje waarmee we eerst naar een uitkijkpunt gingen om over het oude Fes te kijken.

Hij wist veel te vertellen, o.a. over de bouwwijze van de medina. De straatjes zijn zo aangelegd dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de wind voor koeling. Ook komt er op de meeste plaatsen wel een uur zon per dag om het ongedierte te bestrijden. De huizen hebben geen ramen tegen de warmte en tegen de kou want ze hebben geen verwarming. “s zomers wonen de mensen beneden en “s winters  boven.

We zijn heel veel straatjes in geweest, sommige zo smal dat je er maar net doorheen kon lopen. Hij liet ons een Koranschool zien en een aantal moskeeën maar die alleen van buiten natuurlijk. Ook hebben we veel poorten gezien en heerlijk geluncht in een restaurant als uit een sprookje.

We hebben gezien hoe de mooie mozaïeken worden gemaakt, kleden worden geweven, schalen worden versierd enz. Op een pleintje waren de koperslagers aan het werk en natuurlijk zijn we tot slot in een leerlooierij geweest. De huiden worden eerst schoon gebeten in vaten met kalk gemengd met duivenpoep en daarna gekleurd met natuurlijke kleurstoffen en alles met de hand. We kregen een takje munt mee voor onder je neus want het stonk best wel.

Al met al hebben we een hele leuke dag gehad en weer terug op de camping waren we allemaal uitgeteld.

Maandag 19 mei.

Vandaag een klein ritje gedaan van 70 km. naar Mekness. Veel landbouw onderweg maar niet meer de kleine stukjes maar grote graanvelden, fruitteelt,Olijfboomgaarden en veel druiventeelt, alles in het groot. Het noorden is duidelijk veel welvarender dan het zuiden. Het klimaat is natuurlijk wel anders, veel minder warm en meer regen.

We staan nu in Mekness bij een poort naar de golfbaan behorende bij het koninklijk paleis. Vanmiddag mochten we even binnenkijken bij de golfbaan, ziet er goed uit! Kunnen een heleboel campers staan, grapje. De poort wordt 24 uur per dag bewaakt, dus we staan hier heel veilig.

We hebben hier een mausoleum en een hele oude gevangenis bezocht. Natuurlijk zijn we vanmiddag ook naar de medina geweest. Net Marrakech in het klein maar wel heel leuk.

Hier kun je niet verdwalen en dan loop je toch wat makkelijker door de kleine straatjes. Ook hier is een mooie Koranschool, wel iets kleiner maar we konden ook boven kijken en op het dak, dat was leuk. Vanavond hebben we op het plein, net als in Marrakech, gegeten. Maar dan pizza deze keer. Ook hier is het gezellig met muziek en allemaal handel en veel mensen tot ’s avonds laat.

Verder zijn hier ook veel mooie poorten, allemaal mooi ingelegd met mozaïek We hebben gisteren gezien hoe dat allemaal met de hand gedaan wordt, dat is echt monnikenwerk.

Morgen rijden we naar Chefchaouen. Dat is echt nog maar iets meer dan 100 km van de boot. Ongelofelijk, zo snel als de tijd gaat.

Woensdag 21 mei

Gisteren zijn we naar het blauwe stadje Chefchaouen gereden. Dit ligt prachtig midden in het Rifgebergte. Onderweg zijn we bij Volubilis wezen kijken, de restanten van een vestingstad uit het begin van de jaartelling. Er zijn nog veel mooie bogen en pilaren bewaard gebleven, Het ligt erg mooi aan de voet van de berg Jebel  Zerhoun.

De camping ligt hoog boven de stad dus dat was even klimmen. Vanmorgen regende het dus we besloten om dan maar door te rijden. De stad uitrijden was nog best wel lastig. Truus stuurde ons hele smalle straatjes in. Gelukkig werden we geholpen door een vriendelijke Marokkaan om er weer uit te komen. Die man hebben we onze laatste sigaretten gegeven. Hij een goede dag en wij blij dat we er uit waren.

Mooie bergrit gehad door het Rifgebergte maar het bleef regenen. We zouden nog naar Tetouan maar dat was toch een gekrioel door druk verkeer en smalle straten om bij de medina te komen dus dat hebben we niet gedaan. Doorgereden naar de camping in Martil. Vanmiddag kwam de zon er weer door en de berichten voor morgen zijn goed. Hier is een hele lange promenade langs het strand dus met mooi weer vermaken we ons hier wel 2 dagen. Morgen eerst maar even lekker fietsen en wat in de zon zitten. Zaterdag willen we op de boot dus nog 2 dagen om even bij te komen van alles. Best vermoeiend al dat reizen!

Vrijdag 23 mei

Even een paar dagen geluierd en in de zon gezeten.

Gisteren zijn we de boulevard afgefietst naar het noorden. Prachtige boulevard met hele mooie lantaarnpalen, een aantal kilometers lang. Het volgende dorp is een groot vakantiedorp, allemaal appartementen, maar ze staan nu nog leeg. Het zomerseizoen moet hier nog beginnen. Wat een verschil met het zuiden. Als je naar de temperatuur kijkt is het ook wel logisch, het scheelt zo’n 15 a 20 graden.

We hebben niet echt meer het idee dat we in Marokko zijn, als je om je heenkijkt is het net Spanje. Gelukkig roept de moskee af en toe, dan weet je weer dat je toch nog hier bent.

Vandaag hebben we de camper binnen en buiten een beetje schoongemaakt, dat was wel nodig. Daarna zijn we op de fiets naar de Marjane bij Tetouan geweest. Hier hebben we eindelijk een fles Marokkaanse wijn kunnen bemachtigen. Vanmiddag heerlijk  een paar uurtjes op het strand gelegen , we waren maar met zijn drieën in badkleding. De Marokkaanse vrouwen zitten op het strand in hun lange djellabah en daar zwemmen ze zelfs ook in. Alleen mannen en jongens mogen in een zwembroek. Toch een vreemd geloof hoor, maar iedereen lijkt hier heel gelukkig  en tevreden mee. Zo heeft iedereen zijn gewoontes zeggen we dan maar. De mensen zijn hier over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam. Dat is ons erg meegevallen. Het is absoluut een land om nog eens terug te komen. Maar dan wat eerder vanwege de temperatuur. Het leven is hier zo anders en soms voor ons wat vreemd, we gaan met heel veel vragen weer naar huis.

Vanavond zijn we voor de laatste keer met zijn vieren uit eten geweest. Aan de promenade hebben we heerlijk couscous met van alles en nog wat gehad voor nog geen  7 euro per persoon. Om de prijs hoef je het niet te laten. Alleen een beetje jammer dat ze er geen wijntje bij hebben. Dat is echt moeilijk te krijgen hier, of het is heel duur.

Morgen vroeg op voor de boot. Insjallah, vaart hij om elf uur maar we moeten nog 60 km. rijden en je weet nooit wat je op de weg tegenkomt. Er moeten ook vast nog allerlei formaliteiten afgehandeld worden en je camper wordt ook gescand van onder tot boven. Op tijd weg dus.

Morgenavond gaan we op visite bij een collega van Cor die in de buurt van Malaga een vakantiehuis heeft gehuurd. Zondag weer rustig richting huis.

Zo is aan deze mooie reis bijna een einde gekomen. In het begin denk je dat het niet opkan en dan ineens is het echt op!

Bedankt voor het meereizen, als we volgende week onderweg nog een keer in de gelegenheid zijn bloggen we nog een keer, insjallah, anders tot ziens en de hartelijke groeten van Cor en Wil.