Rekken.

Maandag 2 mei.

We hebben de camper maar weer even van stal gehaald.

De rit ging naar Obelink, de kampeerwinkel bij Winterswijk. We zijn goed geslaagd voor een nieuwe mat, een sunblock aan de luifel en nog wat kleine dingetjes.

Nu we toch hier zijn blijven we maar een paar dagen in de achterhoek.

Op een vekabocamping vlakbij Rekken was nog een mooi plaatsje voor ons met uitzicht op het weiland. Naast de camping is een klompenpad langs de sloot. Het weggetje daarachter is onverhard en aangezien het hier ook erg droog is stuift het af en toe! De boeren waren vandaag allemaal erg druk met mesten en er kwam een trekker langs, we zijn maar even de bosjes ingevlucht. Onze boer heeft zijn koeien op stal staan.

Dinsdag 3 mei.

Heerlijk gefietst vandaag, wel 40 kilometer. Er zijn hier prachtige weggetjes en heel rustig ook. We zijn door bos gegaan, langs veengebieden langs beken. Er waren twee watermolens op onze route.

In Eibergen hebben we nog een ijsje gehaald en toen was het tijd om naar de camping terug te gaan.

Vanavond zouden we nog een rondje lopen, dat werd 5 kilometer en onderweg hebben we drie hertjes gezien. Helaas waren die te snel voor de foto.

Woensdag 4 mei.

Na weer een bakje koffie in de zon zijn we weer op de fiets gestapt. Naar Duitsland dit keer, de grens is vlakbij. Net over de grens ligt het Zwillbrockervenn, een meertje waar heel veel vogels te vinden zijn, ook flamingo’s. Bij de uitkijktoren en een observatiehut zagen we ze alleen met de verrekijker, ver weg. Later waren ze dichterbij, gewoon vanaf het fietspad. Mooie vogels hoor, die verwacht je hier toch niet!

We zijn over Groenlo terug gefietst, daar hebben we nog brood gekocht want in de buurt van de camping is geen supermarkt. Die is 6 kilometer verderop in Eibergen. Maar langs de weg kun je ook van alles kopen. Ook nog maar even verse eitjes en jam meegenomen uit deze mooie koelkast.

Weer terug op de camping nog lekker in de zon gezeten, zelfs weer buiten gegeten. We treffen het tot nu toe wel.

Donderdag 5 mei.

Vanmorgen hebben we lekker in de zon gezeten bij de camper. De pony’s van de boer waren ontsnapt en liepen  in de wei voor ons en later over de camping toen heeft de boerin ze maar gevangen en voor straf op stal gezet. Er moest eerst wat aan het hek gebeuren want nu weten ze hoe ze eruit kunnen.

Na de lunch zijn we gaan wandelen over het klompenpad dat begint aan de overkant van de weg.

De route ging door weilanden en bos, langs slootjes en heideveldjes naar het dorp Rekken. Langs de molen van Rekken naar het riviertje de Berkel. Het pad gaat nog verder maar bij de stuw zijn we overgestoken en langs de weg via de fietsknooppunten terug naar de camping gelopen. We hebben een kilometer of 7 afgelegd, lekker hoor.

De zon was inmiddels achter de wolken maar het was niet koud en we konden nog lekker buiten zitten.

Na het eten nog maar een uurtje gelopen. Onderweg hebben we vier hertjes gezien maar ze waren me weer te vlug af!

Vrijdag 6 mei.

Weer mooi weer vandaag dus koffie in de zon. Daarna de fiets gepakt voor een mooi ritje.

De route ging eerst naar de Berkel. Bij de stuw zijn we overgestoken en een stukje langs de rivier gefietst. Onderweg lagen allemaal luie schapen in de zon. We kwamen ook langs een voetgangerspontje. Dat moesten we even proberen natuurlijk, ging best zwaar!

Later ging het door heidevelden, waar we een mooi plekje vonden om ons broodje op te eten. Langs weilanden en door het bos ten zuiden van Haaksbergen gingen we richting Eibergen want we moesten een paar boodschappen doen. Net voor Eibergen was een terras aan het water waar we koffie hebben gedronken met appelgebak, heerlijk in het zonnetje. Hadden we toch weer 40 kilometer in de benen.

Zaterdag 7 mei.

We treffen het wel, weer in de zon vanmorgen. De E-reader komt goed van pas deze week.

Vanmiddag het andere deel van het klompenpad gelopen.

Over bosweggetjes, langs weilanden, akkers en sloten, over hekken naar de Berkel. Daar bloeit de brem en werd de lucht donker.

Dit keer moesten we echt met het pontje over maar hij lag aan de andere kant dus dat werd twee keer werken!

Aan de andere kant werden we achtervolgd door een kudde schapen die naar een andere weide moesten. Eerst liepen ze de verkeerde kant op want er was iemand met een hondje maar na wat opjagen en roepen van de herders gingen ze de goede kant op.

Wij zijn doorgelopen naar de stuw en daar weer overgestoken. Via de Diekerweg en het klompenpad weer terug naar de camping. We beginnen de weg hier al aardig te kennen!

Het begon zachtjes te regenen en ook wel af te koelen dus waren we blij om weer bij de camper te zijn na een mooi rondje van ongeveer acht kilometer.

De zon gaat rood onder dus morgen weer mooi weer?

Zondag 8 mei.

En mooi weer was het, volop zon dus op de fiets in korte broek en vest. Maar op de ruimte waaide het en dat was best fris!

Het fietsrondje was weer mooi. Richting Borculo,  daarna naar de Needse berg, een stuwwal ontstaan in de ijstijd. Daarna door Neede en om Eibergen heen weer naar de camping, 43 kilometer in totaal.

We zijn de hele week onze nieuwe omvormer en lithium huishoudaccu aan het uitproberen. Dit werkt fantastisch! De accu is losgekoppeld van de acculader en wordt alleen geladen door het zonnepaneel. De fietsaccu’s gaan aan de nieuwe omvormer en zijn met anderhalf uur weer vol. De huishoudaccu wordt net zo snel geladen als dat hij levert. Dat is fijn om te weten voor als we straks naar het noorden gaan.

Morgen gaan we verhuizen naar de Veluwe, nog even ergens anders fietsen!

Laag Soeren.

Maandag 9 mei.

Om half tien reden we van de camping af. Eerst naar Eibergen om boodschappen te doen.

We wilden naar Laag Soeren, vlakbij Dieren aan de rand van de Veluwe.

Mooi ritje van 53 kilometer, onderweg nog een bakje gedaan en om kwart over twaalf waren we op camping de Jutberg, een actie camping uit het ACSIboek. De SVRcamping hier in de buurt was vol, maar hier hebben we ook een mooie ruime plek in het bos.

Vanaf de camping loop je zo het bos in. Vanmiddag hebben we een rondje gelopen van 4 kilometer door het bos, mooi hoor! Vlak bij de camping was er nog een slangetje op ons pad. Ik stond er bijna op en nu durf ik niet meer op slippers door het bos.

De App “Ommetje” die we op aanraden van Gerard gedownload hebben, werkt goed. Dit is een leuk programma van de hersenstichting om mensen te stimuleren om te gaan wandelen. Je kunt precies zien hoe lang en hoe ver je gelopen hebt en ook welk rondje je gedaan hebt. Ook kom je in een ranglijst want je krijgt punten en medailles en iedere keer leuke weetjes over je hersenen, een aanrader!

Vanavond hebben we een lekkere pizza gehaald bij het camping restaurant, het was maandag pizzadag. Hierna hebben we nog maar een Ommetje gedaan. 😃

Dinsdag 10 mei.

De zon liet ons in de steek vandaag maar gelukkig was het wel droog.

Na de koffie op de fiets. Via Laag Soeren en Eerbeek naar Loenen en vandaar naar de schaapskooi. Hier zijn we twee jaar geleden ook geweest en toen hadden we daar de blauwe paaltjes route gelopen van 6 kilometer, dit wilden we vandaag weer doen.

Het was toch nog 16 kilometer fietsen en om half een waren we bij de schaapskooi. Eerst maar onze broodjes opgegeten en toen aan de wandel.

Op sommige plekken was de grond flink omgewoeld. Dit is door everzwijnen gedaan op zoek naar truffels. We hebben ze dit keer niet gezien.

Er zijn veel bomen gemarkeerd met een rode rand, blijkbaar moet het bos nog flink uitgedund worden. Op andere plaatsen is het mooi lentegroen.

De route gaat ook langs grote en kleine heidevelden. Het is best een zware wandeling want er zijn veel mulle zandpaden. Tegen het eind was er ook nog één en die liep ook nog omhoog, we waren wel moe toen we weer bij de fiets waren. De schapen waren er toen ook en daar hebben we heerlijk nog een poosje naar zitten kijken en luisteren.

Terug gingen we door het bos. Leve de E-bike want het ging erg op en neer maar dit was maar 12 kilometer.

Moe maar voldaan waren we om half vijf weer bij de camper.

Woensdag 11 mei.

Vanmorgen hebben we lekker geluierd in de zon bij de camper.

Na de middag zijn we op de fiets gestapt.

Via knooppunten kwamen we bij een pontje over de IJssel terecht. Hier zijn we mee naar de overkant gegaan en over de dijk naar Doesburg gefietst. Daar hebben we een ijsje gehaald, het lijkt een gezellig oud stadje.

Door Doesburg heen moesten we met een brug weer terug over de IJssel. Het fietspad liep naast een hele drukke weg en dat reed niet fijn. Dus het laatste stuk hebben we voor de route door het bos gekozen om weer op de camping te komen.

Vanavond hebben we nog een ommetje door het bos om de camping gedaan. Bij een kleine open plek stonden we plotseling oog in oog met een jong reetje. We keken elkaar even aan maar voor ik een foto kon nemen had het beestje zich omgedraaid en ging het bos in.

Misschien een volgende keer, we gaan vast nog een keer kijken.

Donderdag 12 mei

De dag begon vandaag met zonnetje, wolkje. Geleidelijk werd het steeds meer zon dus om elf uur zaten we op de fiets.

Een uurtje later waren we bij de Posbank, een mooi heuvelachtig heidegebied ten noorden van Rheden. Het was nog te vroeg om te eten dus de lunch ging in de rugtas en we gingen beginnen met de wandelroute van vijf kilometer.

De wandeling is prachtig, heuvel op, heuvel af. Op de hoogste punten kun je heel ver kijken. Na een goed half uur lopen vonden we een mooi plekje om te eten, met uitzicht op een weide met paarden. Daarna ging het een stukje door het bos, toen weer door de hei omhoog naar een ander uitzichtpunt. We zijn de tel kwijtgeraakt maar we liepen lekker, heel veel heuvels op en af, het ging erg goed!

Tegen het eind was er nog een mooi stukje met veel brem, daar kon je ook het uitkijkpunt zien waar we de wandeling zijn begonnen.

Boven waaide het erg hard, daar hadden we onderweg niet zoveel van gemerkt. Eenmaal op de fiets in het bos was het weer lekker. De vorige keer dat we hier waren stonden de Schotse Hooglanders op het fietspad, nu lagen ze gelukkig achter een hekje!

De gele paddenstoelen op de boomstam vonden we ook wel bijzonder.

Was weer een heerlijke dag en we hebben besloten tot woensdag te blijven.

Zaterdag 14 mei.

Gisteren was het een bewolkte maar droge dag. ’s Ochtends een klein ommetje gelopen en ’s middags zijn we naar het centrum van Dieren gefietst. Eigenlijk is het alleen een winkelcentrum, niet echt gezellig maar alle winkels zijn aanwezig. Wel drie supermarkten!

Vandaag was de zon er weer, lekker voor het bakje koffie.

Daarna hebben we een hele gevarieerde route gefietst, van rijke huizen. Deze stond in een boekje met routes over de Veluwe en gaat via de fietsknooppunten.

Het ging over landelijke weggetjes en af en toe een stukje bos. Voor Brummen staat kasteel Groot Engelenburg. Dit is tegenwoordig een hotel en vandaag was het afgehuurd voor een bruiloft. Er kwam een heel duur bruidspaar naar buiten en we zijn maar gauw verder gegaan. We hebben hier nog wel een rondje gelopen, er was ook een hele uitgestrekte golfbaan. Hierna kwam Klein Engelenburg, hier zijn appartementen van gemaakt.

In Brummen staan hele mooie oude villa’s. Hier vonden we een bankje om te eten.

Ten noorden van het dorp klopten de nummers niet meer, er waren ook knooppunten verdwenen. We zijn maar op ons richting gevoel verder gegaan en kwamen bij de IJssel met aan de overkant Zutphen. Hier klopten de nummers gelukkig weer.

Over een dijk en kleine weggetjes ging het weer naar Brummen. Onderweg hadden we nog een mooi landgoed verstopt achter het riet. Terug op de camping stond er 44 kilometer op de teller. De route was eigenlijk 40 maar we hadden wat omgefietst waar geen borden waren.

Het was een mooie route maar de weggetjes waren hier en daar wel wat druk, er wordt best hard gereden door sommige automobilisten en dat is voor fietsers niet prettig als de weg wat smal is.

Zondag 15 mei

Het mooie weer kan niet op!

Om half twaalf zaten we op de fiets. Eerst door het bos, op en neer, naar de Silvense heide en de Valenberg. Op zondag is het druk op de knooppuntenroute,  de meeste fietsers gaan net zo hard als de wielrenners tegenwoordig.  Beetje uitkijken maar.

Na een uurtje waren we op onze bestemming. De fietsen gingen tegen een boom en de lunch in de rugzak en wij gingen een rondje om de hei lopen.

Het pad dat we wilden lopen was afgesloten vanwege het broedseizoen en daarom liepen we op een gegeven moment aan de verkeerde kant van het hek over een ruiterpad. Het liep goed en we konden ook de schapen zien lopen, aan de goede kant. Aan de andere kant liep ook het pad waarover we terug wilden. Gelukkig lag er een boomstam en konden we daarover naar de goede kant. Via de Valenberg ging het pad terug naar waar we waren begonnen. Een mooi rondje van bijna 5 kilometer. Onderweg dachten we bijenkasten te zien maar dat was dus heel iets anders.

Volgens het infobord is hier in 1957 een ijkinstallatie gebouwd met de bedoeling dat hier instrumenten die gebruikt worden voor landmetingen geijkt zouden kunnen worden. Men dacht toen nog dat de installatie zeker 100 jaar gebruikt zou gaan worden maar dat werd de helft want toen kwam GPS hiervoor in de plaats en de satelieten. Nu is het een rijksmonument geworden.

Hierna zijn we nog doorgefietst naar Loenen om de grote waterval te gaan zien, de attractie van Loenen. Het bleek nog twee kilometer voorbij het dorp te zijn maar we vonden hem toch. Het is hier natuurlijk ook al heel lang droog dus er was niet veel water maar het is wel een mooi plekje. Kinderen waren heerlijk in het beekje aan het spelen en je kunt er ook lekker wandelen. Volgens een meneer die in de buurt woont hadden we geluk dat er water was want er was heel lang aan de beschoeiing gewerkt en toen was de beek, de Vrijenbergspreng, afgedamd.

Op de terugweg hebben we in Loenen koffie gedronken met appeltaart omdat het zondag is en mooi weer was en omdat….😏

Vanavond was het nog lang warm buiten dus lekker buiten gezeten. Pas tegen tien uur werd het koel en werd het tijd om naar binnen te gaan.

Dinsdag 17 mei

Gisteren was het bewolkt en af en toe een beetje regenachtig. ’s Morgens hebben we nog een rondje langs de paarden gelopen. ’s Middags was er af en toe een bui dus lekker gelezen en gepuzzeld. Konden we een beetje uitrusten van al dat gefiets! ’s Avonds was het droog dus nog een rondje om de camping gelopen. Daar kwamen we bijna op dezelfde plek als vorige week twee hertjes tegen. Ze wilden niet poseren dus met veel inzoomen kreeg ik er één op de foto. Hij is een beetje wazig geworden maar wel herkenbaar.

Vanmorgen was het nog bewolkt maar wel droog. Nog maar een voorlopig laatste rondje gefietst. We kozen ervoor om nog een keer naar de posbank te gaan. De rit erheen door het bos was best nog wel fris maar eenmaal aangekomen kwam het zonnetje erdoor en was de lange broek eigenlijk te warm.

We hebben een ander rondje gelopen dan de vorige keer maar ook hier zijn mooie uitzichten. Aan deze kant liepen ook een paar Schotse Hooglanders, gelukkig bleven ze op afstand! Er was ook een mooi vennetje. Bij het restaurant kwamen we Beatrix in haar jongere jaren op de fiets tegen. Na afloop hebben we nog even op een bankje zitten genieten van al dit moois.

Hierna hebben we nog een rondje om het gebied heen gefietst en daar liepen paarden in plaats van koeien.

Door het bos zijn we naar Eerbeek gefietst, vlak langs bungalowpark Coldenhove waar we twee jaar geleden waren.

In Eerbek nog een laatste ijsje gehaald, het was best warm geworden. Op de camping nog lekker in de zon gezeten.

Vanavond nog een rondje gelopen maar helaas geen hertjes vandaag.

Morgen zit het er weer op en gaan we lekker weer naar huis.