Portugal/ Spanje.

Na een lange tijd is het zover, ik ben per 1 augustus met pensioen gegaan.

Nu kunnen we gaan waarheen we willen zonder verplichtingen.

We gaan voor een week of tien naar Portugal. Eind van deze week gaan we op reis via Frankrijk,waar we zeker wel een paar dagen over doen. Dan door Spanje, waar we de noord kust willen bekijken. Even afwachten bij de grensovergang i.v.m. de terroristische aanslag in Barcelona. Maar het duurt nog even voordat we de Franse/Spaanse grens over gaan. Dan via Salamanca  door naar Portugal, waar we bij Vilar Formoso de grens over gaan. Daar moeten we kijken voor een tolvignet of niet, want bijna al de snelwegen in Portugal is tol. We gaan proberen om de tolwegen te vermijden. Op het lijstje van ons stonden ook wat grote steden maar door het gedoe in Spanje slaan we dat maar over, we zoeken het niet op. We zakken langzaam aan naar de Algarve. En gaan door Spanje weer omhoog richting Nederland, en verwachten dat we rond twaalf november weer thuis zijn.

Zaterdag 26 augustus.

Na een nachtje in de camper te hebben geslapen omdat binnen alles schoon was, zijn we vanmorgen tegen tien uur vertrokken. Bij Amsterdam hebben we eerst maar een bakje gedaan en toen realiseerden we ons dat we toch wel lang op pad gaan!

De rit ging erg goed met alleen een beetje vertraging bij Breda en bij de Schelde tunnel. In Frankrijk zijn we mooi binnendoor naar Nuncq Hautecote gereden. Hier staan we op een mooie camperplaats ( voortaan cp) bij een bed en breakfast. Morgen hoeven we niet om  brood want aan de weg staat hier een broodautomaat waar je een stokbroodje kunt trekken!

Dinsdag 29 augustus.

We staan nu in Andernos les Bains waar we gister aangekomen zijn na een warme rit. Zondag hebben we 400 km over binnenwegen gereden, maar eigenlijk is dat te veel met deze temperatuur. Daarom hebben we een stukje tolweg genomen van ongeveer 90 km. Dat hebben we geweten, kostte ons 18,50 Euro! Doen we niet meer dus.

Vandaag hebben we het ervan genomen na 3 rijdagen.

Vanmorgen een paar boodschapjes gedaan op de fiets. Vanmiddag was het lekker fietsweer dus weer op de fiets weg. Eerst even langs de baai en toen weer terug naar het dorp want we wilden even op het strand liggen.

Eigenlijk wilden we ook zwemmen maar het water is hier wel heel erg ver weg, zeker bij laagwater. Het is hier wel toeristisch maar wel een leuk dorp. De cp is vlakbij de mosselhaven die bij laagwater helemaal droog staat en er zijn heel veel eettentjes langs de haven.

Donderdag 31 augustus.

Gister was het weer een beetje minder dus zijn we weer een stukje verder gereden. Het is nu de cp geworden bij Gastes aan het meer van Biscaros.

Een mooie plaats bij een aantal kleine haventjes,hier is wel water.

Vanmorgen was het gelukkig mooi weer alleen nier zo warm meer. Lekker even gefietst en vanmiddag lekker in de zon gezeten.

In Frankrijk kijken ze zeker niet zo erg naar milieuvervuiling en horizonvervuiling want in het meer staan 71 ja-knikkers olie op te pompen!

Hebben ze ze vanuit Drenthe hier heen gehaald?

Vrijdag 1 september.

Na een mooie rit door de bossen van Les Landes en een aantal leuke dorpjes zijn we nu op de cp van Capbreton.

Toen we tegen de middag aankwamen was het nog mooi weer. In de loop van de middag kwamen er echter een paar hoosbuien! Daarvoor hebben we nog een mooi rondje strand en duinen kunnen lopen en een wasje kunnen drogen. Dit wassen doen we op de ouderwetse manier in een soort van tupperware-emmer (lege verfemmer) die onderweg lekker staat te schudden. Vluchtheuvels genoeg!

Het weer begint hier toch wat minder te worden en ’s avonds is het best fris.

Zaterdag 2 september.

Weer een mooie rit binnendoor naar Spanje. Anders gaan we altijd over de tolweg, dat gaat wel veel sneller. Over de binnenweg merk je niet eens dat je de grens overgaat, een brug over en je staat in Spanje. Niks geen controle, makkelijk voor terroristen.

We zijn eerst naar Zarautz geweest. Moest een heel leuk stadje zijn, viel een beetje tegen. Maar heeft wel een mooi strand. De cp ligt vlak langs de snelweg dus dat werd hem niet. We zijn doorgereden over een hele mooie kustweg naar Zumaia. Mooi stadje in een baai met een mooi strand en een redelijke cp. Om te overnachten. Gezellige boel met een heleboel Spanjaarden.

Zondag 3 september.

Na een rit door de bergen vanaf de kust en later over de hoogvlaktes van Spanje staan we nu in Duenas. Een klein stadje vlakbij Valladolid. Daar wilden we eigenlijk naartoe maar de cp was vol en alles eromheen was veel te krap. Dit is een mooi stadje met oude kerken, smalle straatjes en heuvels met bodega’s erin. We denken dat het een soort opslagplaatsen zijn voor wijn of iets wat je koel moet bewaren.

Morgen willen we door naar Portugal.

Maandag 4 september.

Na een vlotte rit van 340 km zijn we nu bij het stuwmeer van Malcata in Portugal. Bij Villar Formoso zijn we de grens overgegaan en weer helemaal geen controle.

Malcata is een oud klein dorpje met ook nog smalle straatjes en oude huizen.

Vanmiddag liepen we door het dorp en toen werden we door verschillende mensen aangesproken in het Frans. Na een paar gesprekjes werd ons duidelijk dat hier heel veel Fransen naartoe zijn geëmigreerd. De baas van het plaatselijke café, een echte Portugees, spreekt ook vloeiend Frans. Hier hebben we een biertje gedronken en daar kregen we een bakje boontjes en een schoteltje kaas bij en dat voor het bedrag van wel 1 euro en 80 cent. Hij wou geen fooi! ’s Zomers komen hier veel Fransen op bezoek bij familie maar nu is iedereen weer naar huis en het is hier heel rustig.

Woensdag 6 september.

Gisteren en vandaag lekker geluierd, gewandeld, en gefietst.  De camper schoongemaakt van binnen en van buiten.  Morgen gaan we weer een stukje verder.

Donderdag 7 september.

Na een rit van 140 km over goede binnenwegen staan we nu bij het stuwmeer van Povoa. Weer een stukje zuidelijker. Het eerste gedeelte van de rit was langs het natuurreservaat Serra del Malcata. Heuvels begroeid met heel veel dennenbossen. Daarna werd het veel meer dor en droog en kwamen we ook langs een gebied waar pas bosbranden zijn geweest. Heel triest om te zien, zwartgeblakerde grond en zwarte stammetjes waar heel veel bomen hebben gestaan.

Onderweg nog even boodschappen gedaan bij de Lidl in Castelo Branco, volgens mij heb ik zelfs pindakaas zien staan! Ook de walnoten die we in Wieringerwerf gehaald hebben!

In Nisa zijn we even uitgestapt om een kaart en postzegels te halen. We liepen een winkeltje binnen om er naar te vragen maar die man had ze niet. Hij liet wel zijn winkeltje in de steek om ons buiten aan te wijzen waar het postkantoor was. Was helaas dicht maar de mensen zijn hier wel heel vriendelijk.

Nu staan we dus weer bij een stuwmeer maar dichter bij het water nu en hier kun je ook zwemmen. Dat was vanmiddag heel fijn want het was heel warm, 35 graden. ’s Avonds koelt het wel af als de zon weg is. Het is nu tien uur en nog 24 graden.

Doordat het hier een uur vroeger is dan in Nederland is het wel om kwart voor negen al donker.

Vrijdag 8 september.

Vanmorgen heerlijk op de fiets weggeweest. Het is hier wel dor maar er is wel veel bos met gigantische oude bomen. We hebben ook kurkeiken gezien die ontdaan zijn van hun schors om kurk van te maken.

Weer terug bij de camper wilden we hem verplaatsen maar hij startte niet!

Dus de sos-alarmcentrale gebeld. Het duurde even voordat ze precies wisten waar we waren maar dat lukte uiteindelijk met whatsapp en dan locatie delen. Weer wat geleerd!

Na een paar uur kwam er een bergingsauto om ons naar een renault garage te brengen in Portalegre 30 km verderop. Hij wou ons er eerst bovenop zetten maar dat ging niet want de oprit was te stijl, fietsenrek over de grond. Toen maar er achteraan gehangen op een lepel. Bij de garage gekomen wilden ze eerst niet eens ernaar kijken want het zou te druk zijn. Wij zagen de bui al hangen, het weekend in een hotel doorbrengen of in de camper op een afgesloten terrein. Beide geen ideale opties. Maar plotseling gingen er drie mannen aan het werk en binnen tien minuten was de oorzaak bekend. Handig toch die computers, je kunt zo zien wat er loos is. Twintig minuten later was de kapotte vliegwielsensor vervangen en konden we terug naar ons plekje.

We willen hier nog een paar dagen blijven. Overdag is het lekker warm en ’s avonds koelt het lekker af. Je merkt wel dat het geen hoogzomer meer is, om acht uur gaan we naar binnen en om half negen is het donker.

====================================================================================================