Griekenland.        Kastoria.

Donderdag 30 mei.

Ons eerste doel was een picknickplaats iets ten oosten van Pogradec. Het zag er anders uit dan we verwacht hadden maar het was een leuke koffiestop vlakbij de grens met Noord-Macedonië. Aan de ene kant van de weg staan hotels en aan de andere kant is het water met een aantal houten steigers ver het water in.

Na de koffie moesten we weer een klein stukje terug naar Pogradec. Eenmaal de stad uit gaat de weg omhoog over een bergpas naar een volgend dal. De weg was goed, op een enkel gat na. Langs de weg waren heel veel kraampjes met kersen, uien, aardappels en noten. We kwamen door verschillende dorpjes en hier en daar wapperde de Albanese vlag.

Tegen twaalf uur kwamen we bij de grens. Eerst Albanië uit en dan Griekenland in. De Griekse douaniers waren vriendelijker dan de Albanese en met een half uurtje reden we de snelweg op in Griekenland.

Bij onze afslag was een tankstation en daar konden we even een broodje doen.

Hierna was het nog een stukje naar Kastoria. Op een P aan het begin van de stad hebben we de camper even gestald om de stad te bekijken.

Er is een wandelpromenade met terrasjes langs de hoofdstraat. Door één van de hoge straten zijn we teruggelopen en onderweg nog een ijskoffie gedronken met zicht op het meer.

In de stad is een kleine kermis vlakbij waar de camper stond. Daarom zijn we verhuisd naar een CP vier kilometer verderop langs het meer. Een stuk rustiger en een mooie plaats.

Na het eten zijn we nog een stukje gaan lopen langs het meer. Een kleine kilometer verder is een klooster. Het is heerlijk lopen langs het water. Er is ook een grot die je kunt bezoeken, misschien blijven we hier nog wel een dagje.

Vrijdag 31 mei.

Wat een heerlijke plek om wakker te worden!

Gisteravond zongen de vogels en kwaakten de kikkers tot het donker was en vanmorgen hadden we ook alweer een concert.

Er rijden weliswaar auto’s langs maar daar hebben we geen last van gehad. Het is eenrichtingsverkeer vanaf hier dus dat scheelt een heleboel ook al houdt niet iedereen zich daaraan. Er zijn wel een stuk of acht touringcars langsgegaan vandaag, waarschijnlijk gingen die naar het klooster. Vooral 's avonds wordt er veel gewandeld en hardgelopen.

Kastoria ligt op een schiereiland in het meer. Vanmorgen zijn we het schiereiland rondgefietst. In het meer zijn veel aalscholvers, deze zat zich lekker te drogen in het zonnetje. Als je dus rondfietst kom je aan de andere kant van de stad. Hier is het lang zo druk niet. Er is wel een wandelpad langs het water maar geen terrassen, alleen wat echte Griekse cafés.

Om bij de Lidl te komen moesten we de heuvel weer overfietsen naar de andere kant door hele steile straatjes.

In de supermarkt waren we aangenaam verrast, het assortiment is hier toch wat beter dan in Albanie. Voor de lunch hebben we lekkere Griekse broodjes met spinazie meegenomen!

Vanmiddag zijn we naar de vlakbij gelegen druipsteengrot geweest die de drakengrot wordt genoemd. Hij is niet heel groot, ongeveer 350 meter lang, maar wel de moeite waard. Je mag er zonder gids in, dat vinden we wel fijn en aan het begin kregen we een korte uitleg in het Nederlands. Bij de kassa kun je zeggen welke taal je wilt horen.

De temperatuur binnen is ongeveer 18 graden, lekker koel. Buiten was het vanmiddag wel warm, 28 graden, maar de stoelen konden lekker in de schaduw en om vijf uur kwam er een lekker afkoelwindje.

Thessaloniki.

Zondag 2 juni.

Gisteren zijn we na een vlotte rit aangekomen op cp A&A, een stukje ten zuiden van Thessaloniki. Omdat we in Griekenland nog niet eerder zijn geweest en het land en het verkeer nog niet goed kennen hebben we maar de grote, tol, wegen genomen. Die zijn hier nog te betalen!

Het was warm en er is niet veel schaduw op de plek maar alles is er en de beheerster is erg hulpvaardig en gastvrij.

Vanaf deze plek kun je ook gemakkelijk naar de stad en dat hebben we vandaag gedaan.

Marina, de beheerster, heeft ons naar de Ikea gebracht naar het busstation en vandaar kun je met de stadsbus naar het centrum. Dat is nog een kilometer of twaalf en dat voor € 0,90 per persoon.

We hebben een paar uur heerlijk door de stad gewandeld. Het was warm maar goed te doen. Er is veel schaduw en met af en toe een windje van zee ging het prima.

Er zijn veel oude bouwwerken bewaard gebleven, ze staan nu alleen tussen de flatgebouwen in. dat ziet er af en toe best wel vreemd uit.

Bij een grote kerk, van Acheiropoietos, stond de deur open en er liepen allemaal mensen in en uit en we hoorden muziek dus zijn we ook maar naar binnen gegaan om te kijken. Er was een doopdienst aan de gang maar niet voor één kindje maar heel veel achter elkaar.

Onder een parasol hebben we lekker gegeten en toen zijn we naar het water gelopen richting witte toren.

De bovenstad hebben we maar overgeslagen, daarvoor was het ons te warm.

Nog een ijsje gedaan onderweg en toen was ik, Wil, mijn IJslandpetje kwijt dus maar terug naar de ijssalon. Gelukkig had een medewerker mijn petje gevonden en apart gelegd.

Toen nog een stukje langs de zee naar de fonteinen en het kunstwerk met de 40 paraplu’s.

Hier eindigde onze tour en na een bakje koffie hebben we de bushalte opgezocht om weer naar de Ikea te gaan.

De bus ging eerst de hele stad nog rond dus hadden we nog een stukje toeristische route.

Bij de Ikea pikte Marina ons weer op en om zes uur waren we weer bij de camper.

De temperatuur was lekker vanavond en we hebben nog lang buiten gezeten.

Ormos Panagias.

Dinsdag 4 juni.

Nu staan we op camping Rea op het schiereiland Sithonia vier kilometer van het dorpje Ormos Panagias.

Gisteren zijn we hier aangekomen. Het was maar een korte rit, 100 kilometer, maar wel warm. Gelukkig zit er in deze camper motorairco, zijn we heel blij mee!

Onderweg nog naar de Lidl geweest, die zijn hier echt overal te vinden.

Camping Rea ligt aan het strand in een baai en aan de overkant ligt een eilandje.

Het is een rustige acsicamping met veel bomen en roze en wit bloeiende oleanders. We hebben een ruime plek met veel schaduw.

Gistermiddag was het benauwd want er was geen wind, ’s avonds kwam er wel een afkoelwindje.

Vandaag was de temperatuur hoger maar het was lekker met af en toe wind. We hebben niet zoveel gedaan, lekker gezwommen en gelezen. Ook wel eens lekker!

Het water is niet diep en glashelder. De visjes zwemmen om je voeten en het water is lekker koel. Door het eiland zijn er geen hoge golven.

Het is lekker om ’s avonds even op een bankje bij het water te zitten.

Het is nu kwart over negen en we zitten nog lekker onder de luifel bij 27 graden. Beetje deet op maar het lijkt erg mee te vallen met de vliegen.

Woensdag 5 juni.

Op tijd opgestaan vanmorgen want we wilden naar het dorpje fietsen.

Om tien uur zaten we op de fiets. Het is maar een stukje van ruim vier kilometer maar we wilden terug zijn voor het heel warm zou worden.

De weg is redelijk druk maar gelukkig breed genoeg. Het viel ons erg mee. We hadden de gele hesjes aangedaan om goed zichtbaar te zijn en de auto’s gingen ruim om ons heen.

Het dorpje is niet groot. Een paar hotels en terrasje, een minisupermarktje, een kerkje en twee kantoortjes waar je een boottochtje kunt boeken. Daar kwamen we voor. Morgen willen we graag naar het derde schiereiland Athos varen. Daar staan 20 kloosters en op het eiland mogen geen vrouwen komen, er wonen alleen 2000 monniken.

Om half tien vertrekken we. Dan gaat de tocht naar de overkant langs een aantal kloosters. Daarna krijgen we lunch en gelegenheid om te zwemmen op Banana- eiland, moet heel mooi zijn. En op de terugweg is er Griekse muziek. We zijn heel benieuwd!

Vanmiddag weer lekker gezwommen en geluierd. Het was niet heel warm vandaag. Het fietsen was ook goed te doen. Het begint vast te wennen!

Vanavond nog een beetje rond de camping gestruind en nu is het alweer half tien. De dagen vliegen voorbij.

Donderdag 6 juni.

Vandaag fietsten we al om half negen van de camping. De mevrouw in het boekingskantoor heeft gisteren gezegd dat we om een uur of negen moesten komen om boven te kunnen zitten.

Voor negen uur waren we al aan boord en boven zat alles al vol!

Er was nog een goede plek beneden aan de achterkant waar we goed uitzicht hadden en in de schaduw zaten. Ondertussen bleven de mensen maar komen, de boot werd helemaal vol gestouwd. Ik schat zo’n 80 man, maar wij zaten prima.

De reis ging eerst naar de heilige berg Athos waar we na ruim twee uur varen waren. Helaas niet zo dicht bij de kust als we hadden gehoopt maar de kloosters waren toch wel redelijk te zien, flink inzoomen!

Na de kloosters ging het richting Banana Beach op het eiland Ammouliani. De meeuwen werden gevoerd met brood en visjes dus ze kwamen in zwermen achter de boot aan.

Banana beach is heel idyllisch gelegen onder een groene heuvel aan een prachtig blauwe zee.

De ligbedjes stonden klaar onder de parasols. Er was tijd genoeg om te zwemmen en rond te kijken en om half twee werd de lunch geserveerd met souvlaki  en tzatziki, lekker hoor!

Om half vier vertrokken we weer richting haven. Er werd Griekse muziek gespeeld op een bouzouki. Dit klonk wel mooi maar de motor maakte nogal lawaai.

Een uur later legden we aan en om vijf uur  waren we weer op de camping. Mooie dag gehad! 😎