Dinsdag 26 april.

De bedoeling was om maandag naar de camperplaats achter de moskee te gaan maar we zijn op de camping blijven staan. Het is al en paar dagen 32 graden en dan is het bij de muur te warm en hier is ook een zwembad!

Wij zijn maandagmiddag samen met de taxi naar de stad gegaan. Heerlijk door de straatjes en steegjes gedwaald en ook hebben we de Koranschool bezocht. Die wordt niet meer gebruikt maar is mooi om te zien. ’s Avonds hebben we nog een keer op het plein gegeten. Dit blijft toch wel bijzonder leuk.

Woensdag 27 april.

Vandaag hebben we met zijn vieren een workshop Marokkaans koken gedaan. Dit hadden we thuis al opgezocht op internet. Dit wordt al tien jaar gedaan door een Hollandse vrouw die hier dus al heel lang woont.

Om 10 uur moesten we op een bepaalde plek op het bekende plein Jema el Fna zijn.

We waren uiteindelijk met 13 mensen en onder leiding van Gemma gingen we eerst boodschappen doen in de souks.

Zij weet in deze kleine straatjes blindelings de weg en weet precies waar je moet zijn, bij welke slager je kip moet halen bijvoorbeeld. We mochten zelf een kip aanwijzen en die werd voor ons geslacht, verse kip dus. Maar we hoefden niet toe te kijken hoor. Ondertussen gingen we groente en kruiden kopen, we hadden allemaal een boodschappenlijstje gekregen en een portemonnee. Na twee uur waren we klaar en gingen we naar de plaats waar wordt gekookt.

Toen moesten we allemaal aan de slag met de hulp van een paar Marokkaanse vrouwen. Het ging er allemaal erg gemoedelijk en gezellig aan toe. Later hebben we onder het genot van een drankje met zijn allen de eindresultaten opgegeten. We hadden heerlijke voorgerechtjes, twee verschillende tajines en koekjes en fruit toe. De recepten hebben we meegekregen zodat we het thuis nog eens kunnen proberen.

Woensdag 27 april

Koningsdag vandaag, helemaal niet bij stilgestaan. Het schijnt wel koud te zijn in Nederland, jammer, maar na de winter komt de zomer!

Vandaag zijn we via Safi naar de camperplaats van Oualidia gereden. Vast een klein stukje naar het noorden. Leuke rit met af en toe en file van ezelskarretjes  als het ergens markt was. Laatste stuk mooi boven de oceaan langs.

Donderdag 28 april

Oualidia ligt eigenlijk boven langs de doorgaande weg. De camperplaats ligt een stukje naar beneden vlak bij het strand en de lagune. Hier zijn vakantiehuizen van de rijke Marokkanen . Hier liggen ook de vissersboten die druk worden gebruikt. ’s Avonds komen er een aantal vissers langs de campers om te kijken of ze iets kunnen verkopen. Het aanbod varieert van vis, oesters, zee egels tot grote krabben en zeewier.

’s Middags hebben we lekker op het strand gelegen en gelopen en van de mooie branding genoten. Hier aan de kust is het niet meer zo warm en ’s avonds koelt het lekker af, ook in de camper. Lekker om te slapen.

Wat thuis een kamerplant is, groeit hier als grote boom, een knots van een fycus!

Vrijdag 29 april

Weer een stukje naar het noorden.

Hier langs de kust is veel landbouw. Hier zie je ook de koeien weer buiten lopen.

Maar als iemand wel koeien heeft maar niet een stukje grond dan laten ze de koeien langs de weg in de berm grazen. Zo’n beest moet toch eten, dus met een touw om de nek worden ze “uitgelaten”.

Onderweg zijn we nog in Azemmour geweest. Hier zijn we spontaan rondgeleid door de medina door een Marokkaanse vrouw. Na afloop vroeg ze maar 20 dirham, nog geen 2 €. Dit was absoluut de moeite waard. Zelf vind je nooit de weg in die steegjes en straatjes. Ze kon er ook veel over vertellen. Erg leuk!

Nu staan we op een camping iets ten noorden van Mohammedia. Morgen door naar Fes.