Benidorm.

Zondag 28 januari.

Het bakje koffie kon weer in de zon vanmorgen.

Tegen de middag zijn we naar het strand gewandeld. In de luwte en in de zon was het aangenaam vertoeven, het was dan ook druk. Op zondag trekken er ook veel Spanjaarden naar de stranden.

Het wandelpad wat wij wilden wandelen eindigde na een paar honderd meter abrupt met een hek.

Na wat rondgelopen te hebben vonden we een leuk restaurantje met een aantrekkelijk dagmenu. Dit was inclusief een fles rosé en erg lekker. Fritures zijn dus gefrituurde stukjes vis, die gaan we nog eens bestellen. Het dessert was een stukje taart en toen zaten we helemaal vol.

Toen we klaar waren was het inmiddels afgekoeld op het strand en zijn we gauw naar de camper gegaan.

Vanavond hebben we lekker tv zitten kijken, heel Holland bakt is weer begonnen!

Maandag 29 januari.

Na de koffie was het tijd om boodschappen te doen. De Aldi is gelukkig vlakbij en lopend te doen.

Na het broodje zijn we aan de wandel gegaan. Er stond een fris windje vandaag en het was dan ook rustig op het grote strand waar we eerst heengelopen zijn.

Later op de middag was ons doel Gran Hotel Bali, volgens zeggen het hoogste hotel van Europa, 45 verdiepingen en 186 meter hoog.

Helemaal boven is een dakterras waar je ook als niet gast van het hotel heen kunt om van het uitzicht te genieten.

We waren te vroeg want de tijden op de website klopten niet maar toch zijn we alvast met de buitenlift naar boven gegaan. Het tochtje omhoog gaat best snel maar is erg leuk omdat je door de glazen wanden naar buiten kunt kijken.

Toen we na een half uurtje weer terug kwamen waren de buitenliften buiten werking en moesten we met een gewone lift omhoog naar de 43ste verdieping. Dan is het nog een paar trappen oplopen naar het dakterras. Het was helder en we konden ver kijken. Van boven af ziet alles er anders uit en sommige hotels lijken dan niet zo groot meer als vanaf de begane grond.

Hierna hebben we koffie gedronken in de Islandbar van het hotel. Je moet namelijk € 6 toegang betalen maar met je kaartje kun je dan een consumptie halen in de Islandbar.

Dinsdag 30 januari.

De zon liet het vandaag afweten.

Vanmorgen hebben we water gevuld en geloosd. Dat gaat erg makkelijk want er is een tappunt en een putje voor het afvalwater bij iedere plaats.

Vanmiddag hebben we de fiets gepakt om naar de andere kant van Benidorm te fietsen.

Over het fietspad en langs de boulevard tot het oude centrum. Daar zijn we gaan lopen met de fiets aan de hand want het is voetgangersgebied. Alleen scootmobiels mogen blijkbaar wel want die rijden overal en worden ook overal geparkeerd.

Aan de andere kant zijn we weer opgestapt en verder gefietst langs de boulevard tot we niet verder konden. Het was bewolkt en fris dus erg druk want iedereen ging winkelen. Deze kant is drukker dan de andere kant, er staan ook meer en oudere flatgebouwen. Hier zitten ook de typisch Nederlandse en Duitse restaurantjes.

Er werd niet gezwommen maar de strandwacht zat trouw op zijn plaats.

Het gedeelte aan de zuidkant vinden we nog wel wat hebben, is ook netter en er staan mooiere flats. De noordkant vinden we niet mooi.

In totaal hebben we 14 kilometer gefietst dus is het bijna 7 kilometer aan boulevard met ontelbaar veel winkeltjes en terrasjes.

Waar luide muziek werd gedraaid stonden opvallend veel scootmobiels geparkeerd. Je kunt ze hier huren.

We vonden het wel leuk maar de fietsen zijn weer in de garage geladen en morgen gaan we een stukje rijden. Bij Alicante ongeveer 30 kilometer het binnenland in hebben we een kleine camping tussen de olijfbomen gevonden. We zijn benieuwd!

Sax.

Donderdag 1 februari.

Na een rit van nog geen 100 kilometer waren we gisteren met de middag hier. Een kleine camping, Campo Alegre, bij het stadje Sax. Ongeveer 40 kilometer het binnenland in bij Alicante. Het ligt in de bergen op zo’n 500 meter hoogte. De camping wordt gerund door een Engelse en een Fransman die hier nu twee jaar draaien. Ze hebben alles zelf opgeknapt en aangelegd en wonen hier zelf ook. Er zijn 18 plaatsen en een klein tentenveld, groter willen ze niet. Dit is genoeg en anders moeten de voorzieningen ook worden aangepast en zo vinden ze het ook gezelliger. Alle plaatsen zijn wel bezet. Er is ook een klein zwembad maar dat is nu koud.

Het was koud vannacht, 4 graden buiten. Dat komt natuurlijk door de hoogte maar dat geeft niet, binnen brandt de kachel.

Vanmorgen was het erg mistig. Tegen half 12 kwam de zon er door en een kwartier later was het lekker buiten. Volgens de Nederlandse buren was dit de eerste keer in twee weken dus dat hopen we dan maar!

Vanmiddag zijn we een stuk de heuvel opgelopen. Er zijn veel wandelweggetjes tussen de olijf- en amandelbomen die voorzichtig beginnen te bloeien. In de verte zagen we de camping liggen en het stadje Sax met het kasteel erboven.

Tot 5 uur hebben we in de zon kunnen zitten.

Vrijdag 2 februari.

Om negen uur stond de zon al op de camper maar het was buiten nog maar 4 graden. Het warmde snel op en om tien uur zaten we buiten aan de koffie. Heerlijk!

Bij de receptie liggen fiets- en wandelroutes. We hadden er één uitgezocht van 13 kilometer, rondgang om de berg Camara die je vanaf de camping kunt zien liggen.

Nadat we pizza besteld hadden voor vanavond, we hadden namelijk gehoord dat de eigenaren pizza gingen maken, liepen we om kwart over elf de poort uit. Om het hele terrein heen staat een hek maar de poort kunnen we zelf openen met een code.

De route ging eerst weer tussen de olijfbomen door naar boven. Hier en daar staat een soort betonnen hokje die mooi beschilderd zijn met bijbelse afbeeldingen.

Bij een verlaten dorpje moesten we verder omhoog en kwamen we tussen de bomen. Eénmaal op hoogte ging het pad helemaal rond de berg met prachtige vergezichten. Later werd het een beetje heiig. Aan de andere kant van de berg is het veel groener en nog weer verder kon je Elda zien liggen. Op een asfaltweggetje vonden we een dode slang.

Het laatste stuk rond de berg ging over een geitenpaadje tot we weer uitkwamen bij het punt waar we bij het dorpje omhoog gegaan waren.

Om vier uur waren we weer bij de camper, tijd voor koffie in het zonnetje. Het koelde echter al gauw af, er stak een fris windje op dus tijd voor een warme douche. Na een wijntje was de pizza precies op tijd klaar. Hij was verrukkelijk en er was ook nog brownie als toetje!

Zondag 4 februari.

We hebben twee koude nachten gehad met een temperatuur van rond het vriespunt. De lpg-tank gaat zo wel snel, als het nodig is maar even vullen!

Gelukkig warmt het ’s ochtends snel op. Zowel gisteren als vandaag was het prachtig weer.

Na een luierdagje  was het vanmiddag tijd voor een fietstochtje.

Vlakbij de camping loopt een asfaltweggetje richting Salinas, het volgende dorpje. Daar zijn we heen gefietst. Het dorpje is niet zo groot, een paar lange rechte straten en een centraal plein met een oude kerk. Hier was het heel stil, de terrasjes zaten wel heel vol met etende en drinkende Spanjaarden. Dat zien we toch veel op zondag.

Terug vonden we een ander weggetje maar dat kwam uit op een wandelroute. Was wel een mooi pad en ook wel te fietsen dus dat hebben we maar gedaan. Na een halve kilometer waren we weer bij een asfaltweggetje door de vallei richting camping.

Er zijn hier veel olijfbomen maar er worden ook druiven geteeld. Die zien er nog kaal uit. Komt vast nog wel goed met zoveel zonneschijn.

De weggetjes in de vallei zijn mooi om te fietsen, er rijden bijna geen auto’s. Morgen gaan we er een wandeling doen.

Maandag 5 februari.

Na weer een koude nacht scheen de zon om negen uur weer op de camper.

Dat bakje koffie in de zon bevalt ons toch wel erg goed!

Om elf uur broodjes gesmeerd en de rugtas gepakt en aan de wandel gegaan voor een route van elf kilometer naar en over de Laguna van Salinas. Elf kilometer werd twaalf want we liepen een keer verkeerd.

De route ging over weggetjes en wandelpaden naar de Laguna.

Dit gebied stond ooit onder water en er werd zout gewonnen. Hier bevinden zich nog de restanten van de oude zoutfabriek. Nu is dus het hele gebied kurkdroog en beschermd natuurgebied.

Bij de fabriek was het tijd voor een broodje en even uitrusten. We dachten weer op de terugweg te gaan maar de route ging dwars over de Laguna langs een oud waterkanaal tot een heel eenzaam gelegen huis midden op de vlakte. Langs dit pad is de grond hier en daar nog wel wat wit van het zout. De zon ging af en toe achter een sluierwolk maar het was heel warm op de vlakte. Wat zal het hier in de zomer heet zijn!

Vanaf het huis was het nog een kilometer naar een asfaltweggetje en dat ging weer naar de camping.

Het was een hele rustige, stille wandeling. Op het hele eind hebben we één man gezien, die was aan het hout kappen en één auto.

Woensdag 7 februari.

Gistermorgen hebben we de camper een beetje gepoetst en ’s middags zijn we op de fiets naar Sax gegaan om boodschappen te doen. Er is een mooie Consum supermarkt die alles heeft. Het is ongeveer 4 kilometer fietsen.

Vanmiddag hebben we weer de fiets gepakt om naar Sax te gaan maar nu om te gaan wandelen.

We hebben de fietsen aan de achterkant onder het kasteel neergezet. Er is een wandelpad naar boven waar een mooi uitzicht het dal in is. Aan de andere kant van het kasteel kijk je op de oude Turkse wijk van Sax. Via trappen kun je naar beneden en daar is een pleintje met een knalgele kerk. De route ging door de smalle straatjes van de Turkse wijk. Af en toe waren we de weg kwijt maar dat was niet erg, het is niet heel groot. In veel straatjes hingen nog de vlaggen en de lampjes van het feest van vorige week, het jaarlijkse feest van de Moren en de Christenen. Ook kon je het kruit nog ruiken van de vele kanonschoten die afgevuurd zijn. Na leuk gedwaald te hebben kwamen we in de hoofdstraat uit. Die zijn we uitgelopen de stad uit. Op het eind was nog een muurschildering te zien. Om het kasteel en de heuvel heen kwamen we weer bij de fietsen terug. Was een leuk rondje.

Vanavond werd er weer pizza gebakken. Die hebben we nog maar een keer genomen, was weer heel lekker!

Donderdag 8 februari.

Het zou bewolkt zijn maar de dag begon zonnig.

Na ons koffieritueel, wat huishoudelijke klusjes en het opbergen van de fietsen in de garage zijn we aan de wandel gegaan.

Ons doel was de picknickbank op de berg want daar heb je mooi uitzicht. Onderweg naar boven kwamen we langs een tableau met gekleurde tegeltjes met een bekende spreuk erop, die staat ook weer op onze camper.

De amandelbomen bloeien inmiddels volop. Volgens de Spaanse nieuws-site is dit veel te vroeg en komt het omdat het de laatste weken te warm is geweest voor de tijd van het jaar.

Onderweg kregen we trek en onze broodjes haalden de picknickplaats niet. Op een muurtje kun je ook lunchen!

Daarna zijn we toch doorgelopen naar boven, daarvandaan zie je het waterreservoir van Sax liggen. Volgens de wandelbordjes zou de mirador ( uitzichtpunt ) niet heel ver meer zijn dus daar gingen we ook nog even naar toe. Dit punt is op 665 meter hoogte en daar is zicht op de Laguna met de zoutfabriek. Het werd gaandeweg wel een beetje bewolkt maar de temperatuur bleef lekker.

Toen we uitgekeken waren zijn we rustig aan weer 5 kilometer terug naar de camper gelopen. Na de hele heenweg omhoog te hebben gelopen ging het terug naar beneden ook wel lekker!

De mat is nu weer opgerold en morgen gaan we weer een stukje verder. Er is plaats voor ons op de camping vlakbij Puerto de Mazarron waar we vorig jaar ook fijn hebben gestaan.