Valencia.

Woensdag 1 februari.

Tegen half elf hadden we de metro die best vol was. Mondkapjes zijn nog verplicht in het ov en daar is eigenlijk niks mis mee.

Na een half uurtje stapten we uit bij de arena waar we verwelkomd werden door een straatmuzikant, hiernaast is het mooie station del Norte. Van daaruit loop je zo het centrum in.

Eerst de tourist info opgezocht voor een plattegrond. De mevrouw aldaar gaf ons uitleg en vertelde dat het naastgelegen gemeentehuis te bezichtigen was dus dat was het eerste doel. Heel mooi, met veel marmer, kroonluchters en een rechtszaal. Vanaf het balkon kun je mooi over het plein kijken waar van 14 tot 19 maart het begin van het voorjaar wordt gevierd met iedere dag om één uur ’s middags een groot knalvuurwerk.

Hierna hebben we een bakje koffie in de zon gedronken en toen ging de route naar de oude markthal. Hier zijn veel verse levensmiddelen te koop. We zagen witte aardbeien liggen, heel bijzonder maar wel € 16 per kilo!

Er tegenover is de oude zijde beurs met de mooie zuilen en plafonds. Hier kwamen we Theo en Monique tegen, reisgenoten van de rondreis van vorig jaar. Zij gaan nog een keer want vorige keer hebben ze pech gehad met de camper en een gedeelte van de reis gemist en nu waren ze hier dus met de groep. Gerard kwam een oud-collega tegen die ook met de reis mee is, wat is de wereld toch klein!

Na een poosje rondzwerven kwamen we bij een grote poort, de Torres de Serrano. Het was een hele klim naar boven maar het uitzicht was fantastisch.

Intussen hadden we trek gekregen en hebben we een terrasje gezocht in een zijstraatje en hebben daar lekker gegeten.

Daarna zijn we verder gewandeld naar de grote kathedraal , één van de toeristische trekpleisters van Valencia, hij is dan ook prachtig.

Hierna zijn we terug gewandeld naar het metrostation bij de arena en om half zes waren we weer bij de camper.

Valencia is een prachtige stad maar omdat er veel hoge gebouwen zijn is het best moeilijk foto’s maken, hierbij een kleine impressie.

Donderdag 2 februari.

Na de koffie zijn de fietsen weer van het rek gehaald. Er zijn hier in de omgeving een aantal fietspaden aangelegd, als je wilt kun je helemaal naar Valencia fietsen.

Wij zijn richting de kust gegaan en kwamen uit  bij de haven van Saplaya. Hier hebben we ons broodje opgegeten op een bankje met uitzicht op zee. Daarna gingen we verder op het fietspad en na een rondje van 20 kilometer waren we weer op de cp.

Vanmiddag hebben we lekker in de zon gezeten, voor het eerst in de korte broek!

Xabia

Vrijdag 3 februari.

Kleine reünie vanmiddag! We zijn naar Xabia gereden. Diana en Vera, die we al heel lang kennen van diverse NKC-evenementen, staan hier al een poosje en we waren toch in de buurt.

Vorig jaar waren zij nog de reisbegeleiders van de Spanje-reis die we gemaakt hebben. Gezellig om elkaar even te zien.

Toen we vanmorgen vertrokken zouden we nog even naar de Lidl. Daar aangekomen stond alleen het reclamebord van de Lidl er nog. Er wordt een hele nieuwe winkel gebouwd. Ditzelfde hadden we in Frankrijk met de Aldi, het gaat vast goed met de supermarkten!

Zondag 5 februari.

Dat waren twee hele gezellige zonnige dagen.

Gistermiddag zijn we met zijn zessen gaan lunchen in het restaurant tegenover de cp. Dit restaurant is ook eigendom van de Hollandse eigenaar van de cp. In het restaurant zit een Hollandse huurder die ook een bekend restaurant in Alkmaar heeft. We zaten heerlijk in de zon en het eten was fantastisch!

Vanmorgen na de koffie hebben we de fietsen van het rek gehaald want er moest gepind worden. Het geld voor de cp gaat cash en dat was bijna op.

Door de heuvels zijn we rustig naar Playa de el Arenal gefietst, daar konden we pinnen. Onderweg kun je Xabia zien liggen en ook cap de San Antoni waar we vorig jaar naartoe gereden zijn. In de heuvels staan veel luxe vakantiewoningen en sinaasappelboomgaarden. We hebben dan ook weer sinaasappels in kunnen slaan onderweg.

Op het strand en de boulevard was het gezellig druk, het leek wel zomer. De temperatuur was ook zomers. De terrasjes in de zon zaten vol. We vonden nog een plekje om een bakje koffie te drinken, konden we een biljet van € 50 wisselen want de automaat gaf alleen groot geld.

Tegen twee uur waren we weer terug en de rest van de middag hebben we in de zon gezeten.

Om vijf uur zijn Vera en Diana weggereden. Zij moeten morgen bij de garage zijn voor een nieuwe sensor voor de camper en daar zijn ze vast naar toe gereden, zijn ze morgen misschien op tijd aan de beurt.

Campell.

Dinsdag 7 februari.

Gisteren was er een forse weersomslag. Bij het wegrijden van de cp was het nog mooi weer dus zijn we eerst nog naar de cap de San Antoni gereden. Bovenaan heb je mooi zicht op Xabia. Toen we daar waren werd de lucht al donker. Na de kaap ging de route naar Denia,  daar begon het te plenzen en dat bleef zo de rest van de dag en de nacht.

Er zijn een paar donkere koude dagen voorspeld dus hadden we een camping besproken om aan de stroom te kunnen staan. Aan de kust is het erg vol dus staan we nu een stukje landinwaarts bij een klein dorpje Campell genaamd. Net voor het dorp was een omleiding maar die was te smal voor ons dus moesten we via de normale route. De bulldozer die aan het werk was ging even aan de kant en toen konden we er langs.

In het dorp en het laatste stukje naar de camping is wel erg smal maar gelukkig waren er geen tegenliggers.

De camping ligt erg mooi op 300 meter hoogte. Er zijn drie terrassen en je kijkt mooi op het dorp. Als het helder is kun je in de verte de zee zien.

Helaas heeft het bijna de hele dag geregend en zijn we de camping nog niet af geweest. Dagje lezen en puzzelen dus.

Morgenochtend zien we even wat voor weer het is. De berichten zijn niet heel goed maar eigenlijk willen we toch wat rondkijken. Het is hier prachtig.

Woensdag 8 februari.

Vandaag konden we tussen de buien door even aan de loop.

Na de koffie eerst naar het dorp gelopen en daar wat plaatjes geschoten. Het is klein maar er is een supermarktje/bakker, daartegenover een groenteboer en een apotheek. Er bloeit van alles ondanks de winter en je ziet leuke geveltjes. We zijn nog omhoog gelopen naar het volgende dorpje, Fleix, onderweg mooie uitzichten,  bloeiende amandelboompjes en Campell onder ons.  Toen begon het te regenen en zijn we via een wandelpad weer terug naar de camping gegaan. Mooi rondje.

Vanmiddag zouden we het nog eens proberen. Net buiten de camping is een bron met water uit de bergen. Volgens een Nederlandse mevrouw die hier blijkbaar al heel lang komt, haalden ze daar vroeger het water. Op de camping was toen nog geen waterleiding en het bergwater dronken ze gewoon. Het washuis is er ook nog.

Een stukje verderop staat een eenzaam kerkje en nog een stukje verder is weer een bron. Er zijn er nog meer in de omgeving.

Plotseling kwam de mist opzetten en zijn we terug gegaan naar de camping.

Dit is wel een camping om te onthouden. Fietsen kunnen wij hier niet maar je kunt hier fijn wandelen. Met beter weer komen we zeker een keer terug.

La Azohia.

Vrijdag 10 februari.

Gisteren vertrokken we in de stromende regen van de camping. De rit ging naar het zuiden en pas bij Benidorm werd het droog.

Het laatste stukje ging door de bergen. Er was nog een mirador met zicht op de kust. Jammer dat het bewolkt was, maar evengoed mooi.

De eindbestemming was een grote P bij het plaatsje La Azohia, ongeveer 20 km ten westen van Cartagena.

Hier aangekomen stond Kees al klaar met de auto om ons naar de camping te brengen waar ze in de winter verblijven. De winters zijn hier niet zo koud als thuis en meestal schijnt de zon.

Helaas laat de zon nu een beetje verstek gaan.

Na de koffie en een wijntje werden we weer naar de campers terug gebracht. Als er dit weekend plaats komt op de camping gaan we daar naartoe maar de campings zijn hier heel vol. We wachten het af, hier staan we ook even goed.

De P ligt onder aan de bergen en vlakbij het strand. Er staan veel campers, groot en klein, oud en nieuw, van alles. Van waar wij staan hebben we goed zicht op inkomend en vertrekkend verkeer. Soms is het duidelijk moeilijk om een plaatsje uit te zoeken als er zoveel ruimte is en kruipen ze toch nog boven op elkaar, leuk om te bekijken.

Je kunt hier lekker lopen. Vanmiddag zijn we naar de toren geweest. Eerst een stuk over de boulevard en dan verder over een wandelpad naar boven. Hele mooie uitzichten daar!

Hopelijk laat het zonnetje zich morgen wat vaker zien.