Benidorm.

Zaterdag 23 maart.

De laatste dag op Las Torres was stormachtig. Het waaide echt hard maar het was niet koud. ’s Middags hebben we nog een keer met G en M en K en C een lekker dagmenuutje gegeten bij Vigos.

Vrijdag zijn we op tijd vertrokken en om een uur of een waren we op de cp van Benidorm. Goed dat we hadden gereserveerd want hij staat weer vol! Vrijdagmiddag was het warm, 28 graden, dan sta je op zo’n plek wel dicht op elkaar. Iets meer ruimte zou dan wel lekker zijn.

Vandaag was het de hele dag licht bewolkt maar wel 23 graden, aangenamer dan gisteren.

Op zaterdag is er hier in de wijk Finestrat markt vlakbij het strand. We hadden zin in een wandelingetje dus zijn we erheen gelopen.

Het bleek een grote, druk bezochte markt te zijn. Er was een groot aanbod van kleding, schoenen, groente en fruit en nog veel meer. De straat waar de kramen staan loopt geleidelijk omhoog een heuvel op, wel ongeveer een kilometer lang. Terug zijn we de heuvel achter de kramen opgelopen. Daar kregen we mooi zicht op de baai en het strand en aan de andere kant op de flatgebouwen van Finestrat.

Voor € 3 hadden we een kilo mooie aardbeien en voor € 2 acht dikke rijpe sinaasappels. Dat gaat thuis straks niet lukken voor dat geld.

Vanmiddag hebben we lekker buiten zitten lezen en zijn we nog even naar de Aldi gelopen voor wat boodschappen. Die is hier, heel handig, vlakbij.

Miami Platja.

Maandag 25 maart.

Gisteren zijn we nog op de fiets naar de andere kant van Benidorm geweest. Dwars door de stad, over een fietspad. Dit gaat ook omhoog over de brede avenues met heel veel winkels, restaurants en toeristen.

Aan de andere kant wilden we bij de heuvel omhoog maar dat was veel te steil en te hoog dus dat ging niet door. Bij het strand hebben we ons broodje opgegeten op een muurtje. Het was onwijs druk op de boulevard. Veel Spanjaarden hebben nu, de week voor Pasen, vakantie.

Later op de middag werd het steeds bewolkter en frisser.

’s Avonds viel er al een buitje en vanmorgen was het bewolkt toen we vertrokken.

Kort na vertrek begon het te regenen en dat is 380 kilometer doorgegaan. Gelukkig was het niet heel druk op de weg en om drie uur stonden we op camping Miramar, vlakbij het dorp Miami Platja. Dit ligt 12 kilometer ten zuiden van Cambrils. Daar zouden we eigenlijk heen maar de cp was niet te reserveren en vanwege de drukte overal en het feit dat we aan de stroom moeten is het deze camping geworden. Prima camping trouwens, pal aan het strand, slechts gescheiden door een heel laag duintje. Het was alleen een natte boel vanmiddag met al die regen!

Dinsdag 26 maart.

Het heeft de hele nacht door geregend maar vanmorgen was het droog!

Af en toe hadden we het zonnetje en soms donkere luchten maar tot half zes was het droog.

Je kunt beide kanten op het strand bewandelen. De ene kant richting het dorp en aan de andere kant tot een hele grote camping een stuk verderop.

Aan het strand liggen wat appartementen en een paar restaurantjes. Het strand werd al netjes gemaakt voor de paasdrukte eind van de week. Onze camping is bijna vol, er bivakkeren heel veel Spanjaarden, de meeste op vaste plaatsen.

Op de grote camping verderop is nog plaats genoeg. We zijn er even overheen gelopen, zo groot, iets van 1200 plaatsen!

Woensdag 27 maart.

Vanmorgen eerst wat boodschappen gedaan. Op de fiets naar de Consum, mooie supermarkt 2,5 kilometer hiervandaan dus goed te doen.

De zon bleef erbij dus vanmiddag weer een stukje gefietst. Langs het grote strand van Miami Platja naar het volgende dorp. Bij de haven wappert ook de Nederlandse vlag.

Er stond een fris windje maar het was lekker fietsen.

Donderdag 28 maart.

Ook vandaag viel het weer erg mee.

We zijn naar Cambrils gefietst, hier 12 kilometer vandaan. Op deze route liggen wel vier campings waaronder twee hele grote.

Door de stevige wind van de laatste dagen waren er hoge golven. In Cambrils stond het fietspad hier en daar onder water. Bij de draaimolen zijn we maar even omgelopen. Zelfs op de weg lagen stenen, zover is het water geweest!

Twee jaar geleden zijn we hier ook geweest met de nkc. De camping waar we toen stonden staat nu mudvol. Op de boulevard waren veel wandelaars, gelukkig loopt er een fietspad naast en dat was goed te doen.

Bij de haven hebben we de fietsen neer gezet. In de winkelstraten was het gezellig druk. Er zijn veel terrasjes en op één daarvan hebben we nog een keer lekker geluncht.

Terug bij de camper konden we nog even in de zon zitten. toen was het tijd om de fietsen weer in te laden. Morgen rijden we naar Argeles.

Argeles.

Zondag 31 maart.

Zoals gezegd zijn we vrijdag naar Argeles gereden. Ondanks de files bij Barcelona waren we toch om drie uur op camping Le Roussillonnais waar we al vaker gestaan hebben. We staan graag achter op het rustige gedeelte en ook nu was daar ruimte genoeg. De camping is deze dag open gegaan en het voorste deel stond al aardig vol.

Zaterdag zijn we toch maar verhuisd naar voren want de wind is behoorlijk aangetrokken en hier staan we beter beschut voor de harde windstoten.

Vrijdag en zaterdag was de zon er lekker bij. Vannacht heeft het wat geregend en in de bergen was sneeuw gevallen. Hier begon de dag bewolkt.

Vanmiddag zijn we naar het centrum gelopen. In het dorp wordt deze dagen het achttiende Amerikaanse festival gevierd. Nu weten we ook waarom het zo druk is op de camping!

Het is gezellig druk in het dorp met Amerikaanse auto’s, legerjeeps, een tentenkamp, heel veel motoren, een “Amerikaanse markt” en heel veel

(country) muziek. Het waaide heel hard en met de windstoten moesten de handelaren af en toe aan de kraampjes hangen. De muzikanten, zangers en zangeressen trokken zich er niets van aan en zongen en speelden onverstoorbaar door. Er werd op verschillende plaatsen aan line-dancing gedaan en de winkels en restaurants waren ook open, kortom een gezellige boel.

Maandag 1 april.

Tweede paasdag.

Na de harde wind werd het een koude nacht. Vanmorgen was het 8 graden buiten, dit is alweer enige weken geleden en de kachel moest wel even aan. Gelukkig warmde het met het zonnetje erbij snel op en konden we buiten ons bakje koffie drinken.

Na de middag zijn we op de fiets gestapt en naar Racou gefietst. Op de boulevard was het nog feest en druk dus die hebben we maar gemeden!

Racou is een klein dorpje net voorbij de haven van Argeles. Er zijn twee straten en een paar gebouwen met appartementen. De voorste rij huisjes ligt pal aan het strand.

Bij het dorp begint een wandelpad langs een mooi stuk rotskust met een paar leuke strandjes richting het zuiden. Onderweg ligt een camping waar het pad onder langs loopt. Op deze mooie terrassencamping hebben we ook al eens een paar dagen gestaan. Een stukje voorbij de camping gaat het pad naar beneden naar een strandje. Aan de andere kant begint dan een pad over de rotsen naar Collioure. Deze keer zijn we hier maar gestopt. Op het strand ligt een restaurantje waar we even wat gedronken hebben. Het was heerlijk in de zon en in de luwte en het was dan ook druk, zowel op het strand als het terras.

Terug hebben we het pad aan de andere kant van de camping, langs de rivier, maar genomen. Over de rotsen gaat het veel op en neer en dan is één keer genoeg.

Na een paar kilometer waren we weer bij Racou waar we de fietsen neergezet hadden.

Bij de camper hebben we nog even in de zon gezeten. Tegen half zes werd het erg donker en begon het zachtjes te regenen en  wat te onweren. Het viel gelukkig allemaal erg mee, na een uurtje was alles weer over.

Dinsdag 2 april.

Weer koud vannacht maar ook weer de zon vanmorgen!

De omgeving is hier erg mooi en dus zijn we weer gaan fietsen. Nu over de hoog gelegen weg naar Sorede en dan nog verder naar Laroque des Alberes en Villelongue dels Monts. Dit zijn dorpjes met nog een klein oud centrum en hele grote nieuwbouwwijken richting de grote weg in het dal.

Vanwege de wind die weer aanwakkerde zijn we teruggereden over een lager gelegen fietspad. Hier konden we goed zien hoe hoog we waren geweest. De druivenstruiken langs dit pad beginnen al uit te lopen.

Terug in Argeles zijn we nog langs de Lidl geweest voor de laatste boodschappen. Morgen blijven we nog hier van de zon genieten en donderdag gaan we weer een stuk naar het noorden.

Woensdag 3 april.

Ons laatste fietsdagje hier voorlopig.

Na de koffie ging het richting Collioure, daar waren we nog niet geweest deze keer.

We konden weer fijn over de boulevard, hij was weer helemaal ruim. Op het strand wordt gewerkt, de eerstehulpposten worden weer opgezet voor de zomer.

Tot onze verrassing was er markt in Collioure dus maar even een rondje gedaan. Cor heeft toch nog een zonnehoed gescoord, die zochten we al de hele tijd.

Collioure is altijd leuk om door te lopen. Bij de haven, met zicht op het fort hebben we ons broodje gegeten. Er lag een groot cruiseschip voor anker.

We hadden nog wel op de menu’s gekeken bij de terrasjes maar de prijzen zijn hier echt niet leuk, nog hoger dan in Argeles. Toch zijn alle stoeltjes wel bezet!

Nog even door de smalle winkelstraatjes gelopen en toen zag ik nog een leuke rok. Gelijk maar gekocht met twee mooie shirts erbij. In het winkeltje kon je niet pinnen dus moesten we eerst naar de pinautomaat. Die is vlakbij maar eigenlijk is dit niet meer van deze tijd toch!

Op de terugweg zijn we nog langs het kasteel Valmy gefietst voor het uitzicht dat je daar hebt op Argeles en omgeving.

Terug bij de camper hebben we de fietsen weer ingeladen en de mat opgerold voor de terugreis.

Brassac les Mines.

Donderdag 4 april.

Om negen uur reden we.

Alles ging voorspoedig, het was niet zo druk op de weg. Om één uur  waren we al over de brug bij Millau en was het tijd voor een broodje.

Om half vier waren we bij Brassac les Mines, een klein plaatsje 6 km van de A75 vandaan. Op de heenweg stonden we hier ook. Toen was het winter met een beetje sneeuw en vorst. Nu is het voorjaar, 21 graden en mooi groen overal.

Na een bakje koffie hebben we een rondje langs de rivier gelopen en terug door het dorpje. Vorige keer zijn we de camper niet uitgeweest want het was veel te koud. Fijn dat we het nu zo zien want het is eigenlijk een hele leuke plaats. We komen vast een keer terug.

Blegny.

Zaterdag 6 april.

Gisteren zijn we tot Langres gekomen. Als je bijna alles over binnenwegen rijdt dan is 420 kilometer best veel. We wilden ook een andere route naar Moulins proberen maar dat ging niet zo vlot. Was wel een mooie groene route door dorpjes en over heuvels! Om half vijf stonden we op onze plek. Het was al redelijk vol maar er was nog een stopcontact vrij,( voor de koelkast ).

In het stadje hebben we later lekker pizza gegeten.

De rit was vandaag ook weer 400 kilometer, ongeveer de helft binnendoor. Het duurde toch nog langer dan gedacht want voor de grens met Luxemburg stond file vanwege wegwerkzaamheden.

Ons doel was de cp bij de mijn van Blegny in Belgie. Hier kwamen we aan om half vijf. De cp zelf was vol maar er is een grote P bij en daar mag je ook overnachten dus zijn we daar maar gaan staan. Nu staat daar ook al een hele rij, een stuk of tien. Hier hebben we geen stroom maar de koelkast lijkt het nu op gas ook te doen. We gaan het zien, er zit toch niet zoveel bederfelijke waar meer in.

Deze plek is bij een voormalige steenkoolmijn. In het weekend zijn er rondleidingen met een soort treintje en dan kun je er ook in. Het was heel druk vanmiddag met bezoekers. Wij zijn vanavond een rondje gelopen over het terrein en om de afvalberg.

Het was warm vanmiddag, nu om kwart voor tien is het nog 20 graden buiten. Het lijkt wel zomer vandaag!

Morgen de laatste etappe, nog 300 kilometer naar huis.