Zondag 22 juni.

Om 8 uur werden we wakker iets aan de late kant maar dat geeft niet.

Na het eten kwam de camping eigenaar om af te rekenen.

Het was een vergissing dat de camping duur was het was 1700 isk maar daar kreeg je een kaartje voor het zwembad en je mocht dan 10 dagen blijven staan maar dat wilden we niet.

Dan maar op weg we gingen over de 87 naar Reykjahlid het Myvatn.

Voor Myvatn af geslagen naar de berg Vindbelgjarfjall die licht ten westen van het Myvatn.

Daarna zijn we naar de zuidkant gegaan waar je de Pseudo kraters kan zien.

Vervolgens naar Dimmuborgir met zijn bizarre lava Formaties.

We staan nu bij Grjotagja bij de warm water grot misschien gaan we het proberen het water is 44 graden. Ja hoor we zijn in het badje geweest was erg warm maar wel heel lekker we zijn er maar even in geweest gedoucht en naar bed gegaan we hebben lekker geslapen.

Maandag 23 juni.

De zon was er al even dat kon je horen aan de camper dat begint hij te tikken.

Eerst eten daarna naar de Kraftla dat is een solfataren gebied waar ze warm water vandaan halen uit magmakamers die met elkaar zijn verbonden soms wel kilometers lange gangen. Je kan hier heel goed het oude en het nieuwere lava onderscheiden het nieuwere is veel zwarter. Als het geregend heeft zakt het water en komt later als stoom weer boven.

Het is er erg mooi een wandeling was op zijn plaats. Daarna naar een ander solfatarenveld Hverir waar je stoombronnen en blubber potten heb ook een wandeling gemaakt. Het was een wandeling om de berg er waren boven ook van die blubberpotten.

Daarna zijn we naar het zwembad geweest ook heel lekker. Boodschappen gedaan en getankt kunnen we morgen zo weg we staan nu weer op ons plekje bij Grjotagja.

Dinsdag 24 juni.

Vanmorgen weg gereden van ons plekje, we gaan de wasbord weg naar de Dettifoss een hele grote waterval val van 44 meter en 100 meter breed geweldig gewoon.

De Dettifoss sleurt vele tonnen aan klei met zich mee daarom is het water altijd grijs,

Later naar de Sefoss deze ligt stroom op waarts,

En een kleinere waterval en de Hafragilsfoss deze ligt stroom af waarts het is gigantisch zoveel water. Over de wasbordweg in het begin ging het wel later werd het veel erger we hebben er over gedacht om terug te gaan we hebben er 5 kwartier over gedaan om bij de Dettifoss te komen. Het laatste stuk hebben we gedaan in 3 kwartier.

We staan nu op de camping bij Asbyrgi in een kloof met de vorm van een hoefijzer. Het verhaal gaat dat de kloof de hoefafdruk is van Sleipnir, het achtbenige paard van de vikinggod Odin . Leve de wasbordweg nu doet de koelkast het niet meer, de camper heeft een schoonmaak beurt gehad van binnen. Voor de rest valt het wel mee.

Woensdag 25 juni.

Vanmorgen na de koffie zijn we gaan lopen. We zijn bij de receptie van de camping begonnen over de golfbaan naar een opgang bij de rots. Eerst met treetjes toen een stalen trap en toen stenen treetjes met een touw aan de kant om je vast te houden. De wandeling ging naar Klppir het einde van de kloof,

Je kon van boven op de eenden vijver kijken, Toen verder een dalletje in met een kleine waterval. Daar kreeg ik de grote schrik de accu van de camera was bijna leeg en had geen reserve mee genomen STOM.

Boven was ook van alles te zien erg veer bloemen en bijzondere rotsen. We hebben de verkorte wandeling gedaan anders werd hij veel te lang. Ander weg ook bijzondere tufsteen gezien erg mooie. We kwamen weer bij de kloof bij de rivier weer uit en zo weer terug naar de camping.

De camera en de telefoon aan de lader gezet. Om 5 uur zijn we vertrokken eerst naar de receptie om te mailen dat kan hier ook.

We zouden over de brug bij de rivier gaan staan maar dat was zo scheef dat ging niet door. Nu staan we even verder op een plek bij een bos die ze nog aan het inrichten zijn de planten en de gereedschap licht er nog. We hebben vandaag niet veel gereden maar wel veel gelopen. Morgen gaan we de Oostfjorden op.

Donderdag 26 juni.

Het was knap weer dus we gingen verder, we zouden even onder weg naar het strand het was zwart en heel veel hout. Maar we waren de wagen nog niet uit en we werden al aan gevallen door een zwerm noordse sterren een heel vervelend vogeltje dus de camper maar weer in.

Onder weg kwamen we in het dorpje Kopasker waar een kleine camping een tankstation en een winkel was voor een brood, biertjes en wat lekkers bij de koffie.

We zijn buiten begonnen met de koffie met de ski jassen aan maar het werd te koud.

Daarna weer verder tot het plaatsje hadden we een asfaltweg maar dat was al gouw over maar dat gaf niet we wennen er aan. Wat is het hier ook mooi rustig en stil.

We zochten een plaats om te wandelen en te eten, maar de weg naar de wandeling was erg slecht we zijn door gereden.

Even verder hadden we een plaatsje om te eten je moest allen dicht bij de camper blijven wand anders had je die ver vervelende noordsesterren weer om je hoofd.

S`middags zijn we door gereden naar Hraunhofnartangi waar we zijn gaan lopen naar de vuurtoren, daar is het noordelijkste puntje van IJsland en ben je z`n 3 km van de poolcirkel. We staan iets terug met de camper we konden daar niet staan.

We staan nu vlak aan de waterkant met de zon in het noorden we overnachten hier.

Vrijdag 27 juni.

Het was laat vannacht we zijn op gebleven om de zon onder te zien gaan.

Het was 1uur toen ging de zon onder het laatste stukje achter de wolken, misschien zien we de zonsondergang op de bood nog een keer.

Om half 7 werden we wakker er gebeurde iets buiten bij de camper er vlug uit je weet het nooit, stond er een schaap tegen de camper te schurken had jeuk zeker.

Tegen half 8 werden we wakker het waaide erg hard en de camper stond erg te schudden . We zijn er maar uit gegaan een lekkere lange dag. Eerst naar de vogel rots Raudanes maar we konden de camper bijna niet kwijt om dat ze daar met de weg bezig waren. Het waren grotendeels meeuwen die daar zaten.

We hebben gegeten en getankt in Þorshofn ook een klein leuk dorpje.

We hebben wel drie watervallen over geslagen maar we hebben wel een warm badje gevonden in het dal Selardalur bij Vopnafjordur het was een asfalt weg er heen en er was niemand we zijn maar in het badje gegaan het was heel lekker warm.

We staan nu op de camping in Vopnafjordur een kleine rustige camping van avond nog een stukje lopen. Morgen naar Egilsstarder.

Zaterdag 28 juni.

We zijn om ongeveer 9 uur weg gereden uit Vopnafjordur . We gaan eerst naar de turfboerderij Bostarfel de boerderij is tot 1966 in gebruik geweest en steeds door dezelfde familie.

Na de koffie verder, we waren al iets omhoog gegaan maar gingen nu veel verder omhoog. Boven aangekomen wilden we een blik werpen in het dal.

Het was wel donker en toen begon het te sneeuwen. Wel toevallig kregen we een bericht van Gwenda en Robert dat ze in zonnig Italië waren en een mooi plekje hadden.

We zijn weg 85 blijven volgen tot we op weg 1 kwamen,en toen naar Egilsstadir.

Boodschappen gedaan en de camper gewassen want die vuiligheid moet maar op IJsland blijven. Op de camping aangekomen hebben we eerst de tanken geleegd dat werd wel tijd. We hebben naar huis gemaild En zitten nu aan de Akureyri Blue Cheese en een wijntje. We hoorden op de receptie van de camping dat de F wegen open zijn dus morgen op weg naar de Askja met de gehuurde 4Wheeldrive.