IJsland in de winter.

Het was een wens van ons om een keer in de winter naar IJsland te gaan in plaats van te wintersporten in Oostenrijk.

Het was een lange voorpret want we hadden het in oktober al besproken.

Zondag 26 februari 2012.

We zijn met de bus van half tien naar Hoorn gegaan. We hadden alles op internet op gezocht het moest allemaal kunnen eerst de bus daarna met de trein naar Schiphol daar kwamen we om kwart voor elf aan. We hebben de koffers in geleverd, inchecken hadden we thuis al gedaan. Daarna door de douane dat is ook altijd een gedoe, je kan er maar van af zijn. Nu hebben we tijd om koffie te drinken en even uit te zakken, dar is wel nodig we zijn beide snip verkouden.

Om Kwart over twaalf zijn  we naar de Gates gegaan we moesten naar C 9, we mochten al snel naar binnen.

Om twintig over een gingen we richting IJsland waar we om kwart over drie aan kwamen. We moesten even op de koffers wachten. We werden op gewacht door iemand van de autoverhuur. We hadden een Jimmy besteld maar we kregen een Hyundai om dat het niet veilig genoeg was voor een Jimmy in de winter. We hebben een stukje gereden en kwamen een jumbo tegen dus eerst boodschappen gedaan. Daarna nog een rondje het was volgens ons nog te vroeg om naar het hotel te gaan. Daar aan gekomen was het er erg stil maar dat klopte werd er gezegd.

We waren de enige,en kregen ook nog een kamer met douche en wc. We waren een beetje af  hebben de erwtensoep op gewarmd dat was erg lekker. S àvonds over een rondje lopen dat werd wat langer we waren de weg kwijt.

maandag 27 februari 2012.

We hadden het ontbijt om half negen afgesproken, dat was erg lekker. Tegen negen zijn we weg gegaan. Door Reykjavik de bekende weg met de rotondes. Later door de tunnel voor de brug bij Borganes hebben we koffie gedronken daar hadden we van de zomer een camper zien staan. In Borganes zijn we wezen pinnen, daarna wijn  we verder gegaan richting Snevelness. Ondertussen ook nog een basalt formatie bekeken we moesten wel een besneeuwde weg op maar rustig aan dan lukt het. We zij een heel eind Snevelness op gegaan maar de wegen werden al slechter, we zijn bijna tot Arnarstapy gekomen maar zijn maar weer terug gegaan.

Tegen half vijf kwamen we bij ons hotel Ensku Husin het is een soort van B&B, we kwamen binnen en er lag een briefje op een stoel, de eigenaar was naar Borganes onze kamer 7 stond klaar verder was er niemand in het hele huis. We hebben de koffers naar binnen gebracht en hebben water op gezet voor chocomelk, de eigenaar Anna was intussen aan gekomen en hete ons welkom. We wilden graag eten maar dat kon niet. Wel konden we gebruik maken van de keuken. Toen was ze weer vertrokken.  We hebben lekker gegeten zelf gekookt en opgegeten in de eetzaal met z`n tweetjes. We hebben in de kamer een uitzicht op een rivier met grote brokken ijs geweldig wat mooi. Ook deze keer krijgen we meer dan dat we besteld hebben een kamer met douche en wc.

Dinsdag 28 februari 2012.

Om half negen konden we aan het ontbijt het brood was een beetje droog maar we hebben lekker gegeten. Als we weer op IJsland zijn gaan we hier heen om te eten want dat moet kunnen. In Borganes hebben we getankt we moesten wel weer een eind terug naar Reykjavik er waren wat wegen dicht. En we wilden wel naar het Pingvellir de wegen waren wel besneeuwd maar het was te doen.

Daar vandaan naar de Gullfos ook veel sneeuw. Daar na naar Geysir daar was ook heel anders met sneeuw.

Van Geysir zijn we naar het Laugarvatn gegaan om naar het zwembad Fotana te gaan het was lekker maar een beetje klein maar dat weet je voor een volgende keer. Daarna naar Hveragerdi een pension Frumskogar ook weer een kamer met douche en wc. We zijn net uit eten geweest er was een pizzeria in het dorp het was erg lekker.

Toen we bij het appartement waren is Wil nog even de hotpot in gestapt om dat die er toch was.

Woensdag 29 februari 2012.

Het is toch lekker  als je ontbijt klaar staat is was weer heerlijk en dat voor z`n tweetjes. Na het eten zijn we verder gegaan eerst door Selfos, Hella allemaal bekende plaatsen. Koffie tijd waren we bij de Seljalandsfoss eerst een rondje gelopen niet er achter langs het sputterde erg en was koud. En toen aan de koffie met uitzicht op de waterval.

Daarna zijn we naar het bekende warme bad geweest die vol lavazand heeft gestaan het water was een beetje koud. Dus snel de kleren maar weer aan.

Daarna zijn we naar de Skogafoss gereden gekeken en gegeten. We zijn na het eten naar de Gletsjertong van de Solheimarjokul gegaan die stond ook op onze lijst.

Daar vandaan naar Vik vlak voor Vik moest een weggetje naar links zijn naar een meertje daar wou Wil even kijken voor een volgende keer om te overnachten het was er wel mooi maar niet om te overnachten met de camper. In Vik hebben we getankt en koffie gedronken.

Toen weer verder naar de boerderij bij Kirkjubaerklaustur. Onder weg nog wel even de steenmannetjes aan gedaan.

We hebben een houten huisje gekregen waar we wel in konden koken. Het huisje is ook nog in tweeën gedeeld dus wat aan de kleine kant maar wel erg leuk. Het is bij een boerderij Hunkabakkar.   Morgen avond slapen we hier ook.

Donderdag 1 maart 2012.

We hebben vanmorgen eerst weer lekker ontbijt. Daarna zijn we eerst naar de kloof vlak bij de boerderij geweest erg mooi. Daarna hadden we een basalt formatie onderweg.

En ook het turfkerkje Nupstadir die was eigenlijk gesloten maar we zijn er toch even geweest.

We zijn door gereden naar Jokulsarlonhet ijsbergen meer. Daar hebben we even rond gelopen en gegeten.

Toen zijn we terug gegaan naar de  Skaftaffel en naar de Swartifoss gelopen zon 1,5 km. Daarna weer terug naar de  boerderij Hunkabakkar we hebben vanavond een afspraak om te eten, we gaan aan de lam op een IJslandse manier, Het was erg lekker.

vrijdag 2 maart 2012.

We waren weer lekker op tijd wakker koffie gezet en de koffers gepakt en in de auto gedaan. We hadden vannacht een buurman in ons huisje een jongen alleen een fransman. Na het eten zijn we weg gegaan, in Vik weer getankt dat gaat zomaar door. En even bij het strand gekeken.

Vlak bij de Seljalandsfoss hebben we koffie gedronken en zijn toen door gereden naar Hella. Even voorbij Hella zijn we een dal in gereden Het was een route uit het boek. Het begon wel goed maar de weg werd later toch wel erg slecht. We zijn over de 32  weer terug gegaan en kwamen vlak voor Selfos weer op de ringweg.

We zijn daarna door gegaan naar Reykjavik en zitten nu in Hotel Baron en hebben uitzicht op zee. We zijn vanavond uit eten geweest naar de kebab tent waar we van de zomer ook zijn geweest. We waren lopend en op de terug weg zijn we klets nat geregend.

Zaterdag 3 maart 2012.

Wat een luxe weer ontbijt daarna zijn we gaan wandelen. Eerst langs de boulevard richting stad. Langs het glazen gebouw naar de rommelmarkt maar die was nog dicht. Zijn ook naar een film geweest in het vulkano huis over de uitbarsting op de Westman eilanden.

Een excursie geboekt voor de avond we zouden het poollicht gaan bekijken. In het hotel een broodje gedaan op de kamer. S`middags zijn we met de auto naar het winkelcentrum de Kringlang geweest. Daarna naar het standje om daar te gaan baden maar het warmebadje was dicht.

Toen naar de punt van Reykjavik daar moet er ook een zijn maar die was zo klein en er zat al iemand in dus vol. Om toch nog in bad te zijn geweest zijn we naar het zwembad bij de camping geweest. S`avonds eerst nog naar de kebab tent geweest om te eten en zijn toen naar de bus gegaan voor de excursie. We gingen richting vliegveld daar moet het donker zijn en dat moet anders zie je niets. We stonden al een tijd te kijken maar konden niets ontdekken wat op poollicht leek. Toen kwam er iemand die ons vertelde dat de wolken band (volgens ons) het poollicht was. Als je er een foto van maakte kon je het toch wel zien het kleurde groen op.

Weten wij veel. Later terug in de bus naar het hotel om warm te worden en te slapen. Morgen weer vroeg op we gaan dan weer naar huis.

zondag 4 maart 2012.

We hadden het zo geregeld dat we vroeg konden ontbijten. Toen in de auto naar het vliegveld, de auto ingeleverd. De auto verhuurder bracht ons verder naar het  vliegveld. Jammer het zit er alweer op.