Zondag 1 juli

Vandaag ben ik jarig, wel een beetje vreemd hoor zo ver weg.

Bij de koffie kwam Cor met kaarten van de meiden en een bon voor een dagje uit. Erg leuk, ik was er een beetje stil van. Toen kwam er nog een plastic tas met verjaardagskaarten, allemaal naar Ilona’s adres gestuurd.Zo voelde ik me toch wel jarig!

Vanmiddag op walvisjacht! We hebben er een paar gezien maar niet zo dichtbij als je wel zou willen. Ook waren er wel 4 dolfijnen, een erg leuk gezicht. Op de terugweg gingen we nog langs een eilandje waar heel veel puffins zitten. Er vlogen er heel veel rond, hebben we ze toch nog gezien.

O ja, vanmorgen ook nog naar de kinderen gemaild draadloos in de jeugdherberg , ze hadden leuke kaarten gestuurd.

Nu staan we vlakbij Borgarnes aan het strand. Eigenlijk is het een camping maar we staan zo goed als vrij. Erg mooi plekje.

Maandag 2 juli

Vroeg op en op weg naar 2 watervallen. De Hraunfoss en de Barnafoss, die liggen bij elkaar. We vonden ze wel mooi, maar het was wel een hele omweg om er te komen. Alhoewel dat was ook wel weer een leuke rit.

Daarna zijn we bij een boerderij genaamd Snorristadir vandaan naar een mooie krater gewandeld. Eldborg is een explosiekrater met een scherpe rand en een mooi uitzicht.

Toen zijn we doorgereden naar Arnastapi naar de camping. Daar hebben we lekker in de zon gezeten en in het restaurantje gegeten. Het zag er erg leuk uit maar het eten en de bediening zij n niet super.( en ook niet zoveel )

Na een rondje te hebben gelopen hebben we de camper op een P bij het haventje gezet. Daar stonden we veel leuker.

Hier vliegen echt heel veel vogels, de weg zit zelfs onder de poep.

’s Avonds nog een stukje over de rotsen gelopen. Erg mooi.

Dinsdag 3 juli

Eerst zijn we naar Hellnar gereden en daar hebben we in het lavaveld en op de rotsen gelopen. Ook hier zijn veel vogels op de rotsen.

Daarna zijnwe naar de volgende vogelrots gereden,Pufubjarg , ook leuk.

Onderweg kregen we ook weer gravelweg met een beetje wasbord, maar ze zijn een nieuwe weg aan het leggen.

Toen weer naar een mooie krater, Saxholl. Met een hele zwarte buitenkant. Hier kon je ook inlopen en dat moest ik even doen. In dit gebied liggen veel kraters, ook mooie roodbruine.

Een paar vissersdorpjes doorgereden en langs een paar watervallen en toen naar Bjarnarhofn.

Dit is een boerderij met en museum met o.a. oude gebruiksvoorwerpen uit de visserij en de boerderij en stenen en nog veel meer. Echt een leuk allegaartje. Hier drogen ze ook haaienvlees. Eerst wordt het gezouten en dan wordt het te drogen gehangen onder een afdak voor 8 maanden. We mochten het proeven. Nou, niet te eten dus. Zo’n sterke smaak.

Nu zijn we in Stikkisholmur, op de camping. Is niet zoveel, maar even lekker gedoucht en het wasje gedaan.

Vanmiddag ook even ingeslagen want hier is een Bonus. Dat scheelt euro’s.

Vanavond de meiden even gebeld, dat werd tijd. Gwen en Robert gaan zaterdag op vakantie.

Woensdag 4 juli

Vandaag hebben we een hele ruk gedaan. Eerst nog even op Helga fell gekeken, dat is een heuveltje bij Stikkisholmur. Van boven heb je een mooi uitzicht over de kust met alle eilandjes.

Toen werd de weg onverhard en dat bleef hij ook een hele tijd. Eerst kwamen we bij een fjord en toen we de hoek omkwamen was dat zo mooi, met helder blauw water en hoge groene wanden. Schitterend!

Wat later werd het landschap een beetje saai maar het was wel spannend om op zo’n weg te rijden. We durven alles!

Later nog een stuk asfalt en voorbij Laugarbakkie werd het weer gravel. Het ging allemaal prima en hier langs het water is het ook wel mooi.

We staan nu bij Hindisvik. Dit is een mooie baai aan de noordkant van Vatsness en hier liggen zeehonden op de rotsen. We zijn net een wezen kijken en we hebben ze gezien hoor. Op een eilandje vlakbij. Ze staan mooi op de film.

Onderweg werden we lastig gevallen door vogels die hier vast een nest hebben en dat willen beschermen.

We staan op de P en blijven hier slapen. Hartstikke mooi plekje. De schapen en de paarden lopen langs de wagen. Vast lekker rustig vannacht.

Donderdag 5 juli

Heel stil vannacht! Vanmorgen toen we wakker werden hoorden we de paarden om de wagen lopen. Geweldig.

Eerst een stukje gereden en toen bij de jeugdherberg Osar naar het strand gelopen om zeehonden te kijken. Er lagen er echt heel veel, maar net iets te ver eigenlijk. Over het strand naar de rots gelopen die Hvitserkur heet , wel een bijzonder geval maar ik zie er niet zoveel in.

Weer een stuk gereden tot Blonduos daar zijn we naar een leuk textielmuseum geweest. Hier is oude Ijslandse kleding en ondergoed en handwerk. Heel leuk.

Broodje gedaan en weer door. Tot Glaumbear daar is een volksmuseum in een echte oude Ijslandse boerderij met muren van graszoden. Heel apart. We hebben echt onze ogen uitgekeken. Cultureel dagje dus vandaag.

Nu staan we in Siglisfjordur voor het haringmuseum. We wilden eigenlijk nog naar Dalvik maar toen we bijna hier waren begon het te regenen en op de weg is het erg mistig. We blijven dus maar mooi hier slapen en morgen weer een dag!

Vrijdag 6 juli

Vanmorgen prachtig weer en nu ziet het er hier heel mooi uit. Nog even wat foto’s gemaakt en weer op pad.

We komen hier zeker terug.

Hele mooie kustweg gereden en toen door het binnenland Door een heel mooi dal met hele mooie groene bergen, bovenop nog steeds sneeuw en langs een klein houten kerkje.

In Dalvik zijn we weer naar een volksmuseum geweest. Dit keer met veel opgezette vogels en een kamer met spullen van de langste man van de wereld, hij was 2.34 m lang.

Nu zijn we in Akureyri in een koffieshop waar je draadloos kan mailen( cafe Karolina) Ze helpen je bij de v.v.v. overal mee.

Voor de rest is de stad erg druk, best groot en de camping is overvol. Daar gaan we dus niet staan. We gaan naar de botanische tuin naar een grote P.

We staan hier nu prima, vanavond gaan we een paar oude huizen bekijken.

Zaterdag 7 juli

Toen we wakker werden was het mistig en het eerste stuk rijden ook nog. Jammer, want dan mis je toch hele stukken van het landschap. Vlak voor Husavik zagen we een warm beekje en ook 2 kleine geisertjes dus even gestopt om te kijken. In het dorp hebben we nog wijn gekocht nadat we bij de v.v.v. hadden gevraagd waar dat kon. Was weer zo’n aardige mevrouw. Morgen gaan we hier even kijken.

Vandaag gaan we voor de puffins. Aan de noordkant van Tjornes hebben we ze gevonden. Er lagen er een heleboel in zee en er zaten er ook wel op de rotsen.

Eindelijk! We hebben ook wat gefilmd. Er was nog een hele mooie P maar dat was meer om het uitzicht.

Nu zijn we in Asbyrgi, een hoefijzervormige kloof waar je met je auto in kunt rijden. De wanden zijn 90 m hoog en het is mooi groen van binnen. Vanmiddag zijn we in het midden omhoog gewandeld, mooi uitzicht.

Het is ook weer mooi weer geworden dus nog maar een keer gebarbecued, in het zonnetje gezeten tot 9 uur dan wordt het koud.