Dinsdag 9 augustus.

Toen we wakker werden was het droog. We zijn op tijd vertrokken want dan is het nog niet zo druk op de smalle, bochtige weg naar boven.

Na een laatste blik op Geiranger ga je in een groen dal met veel watervallen verder omhoog. Toen we uiteindelijk boven waren regende het. Uitzichtpunt Dalsnibba hebben we maar overgeslagen want dat ligt nog hoger en wij reden al in de mist.

Op de hoogvlakte met ruige bergen lag nog wat sneeuw. Het was ook druk met campers, op iedere P stonden ze. Het is dan ook een prachtige route.

Op het eind zijn we afgeslagen naar weg 15 richting Stryn. Na een paar tunnels daal je dan af naar het dal van de Innvikfjord. Daar lag een groot cruiseschip bij Olden.

Bij het kerkje moesten we het Oldendal in met het mooie Oldenvatn.

Het was druk met touringcars met cruisetoeristen die naar de gletsjer waren geweest.

Na een brug kom je in het Briksdal en een paar kilometer verder is camping Gryta. Hier zijn we tien jaar geleden ook geweest. De camping ligt erg mooi aan het water en in de verte kun je de gletsjer Jostedalsbreen zien die hierboven ligt.

Toen we aankwamen kwam de zon er even door en hebben we nog een poosje buiten kunnen zitten. Er waren ook nog maar 6 campers. Nu zijn ze niet meer te tellen en regent het.

De weerberichten voor morgen zijn redelijk. Als het droog is willen we naar de gletsjer fietsen.

Woensdag 10 augustus.

Het was droog vanmorgen. Nog wel een beetje donker maar na de koffie zijn we gaan fietsen.

De weg naar de gletsjer is druk dus de helm op en het gele hesje aan om goed gezien te worden. Het viel ons eigenlijk erg mee.

Na tien kilometer het dal in fietsen is er een P waar we de fietsen konden neerzetten. Volgens mij waren we de enigste fietsers. Op de E-bike is het goed te doen. Tien jaar geleden deden we het op een mountainbike van de camping, dat doen we nu niet meer! De weg gaat constant licht omhoog met af en toe een klimmetje.

Vanaf de P is het nog drie kilometer wandelen. Soms gewoon wandelen, meestal omhoog klimmen. Maar we hebben het gered! Er reden ook karretjes maar dat wilden we niet. We moeten toch een beetje in conditie blijven.

De wandeling gaat langs een wild stromende rivier. Er is ook een waterval waar je lekker nat wordt. Langs de zijkant van het dal zijn ook watervallen.

Onderweg kwam de zon er nog bij en werd het nog warm. Kortom, het is een hele mooie wandeling.

Toen we bij de gletsjer aan kwamen was het verschil met tien jaar geleden wel erg groot. We hebben er de foto’s bij gezocht. Toen waren we langs de kant van het meer over de rotsen naar het ijs geklommen, dat kwam toen tot aan het water. Nu eindigde het zo’n 50 meter boven het water. Beneden was helemaal geen sneeuw meer.

De terugweg was lekker rustig. De cruisetoeristen waren weer terug naar hun schip. Vanmorgen toen wij aan kwamen telden we 23 touringcars op de P.

Weer terug bij de camper hadden we toch wel moeie benen. Het klimmen zijn we niet meer zo gewend!

We hebben trouwens een leuke plek. Onder ons is het haventje van de camping. Hier liggen een paar roeibootjes en kano’s en een waterfiets. Die mag je gratis gebruiken. ’s Avonds  wordt er flink gebruik van gemaakt en zitten wij op de eerste rang. De meeste mensen roeien blijkbaar niet zo vaak!

Donderdag 11 augustus.

Het was erg mistig vanmorgen en de weerberichten voor het Oldenvatn waren de hele dag een beetje regen dus we zijn maar weer verder naar het zuiden gegaan.

Eerst het dal uit, dan richting Stryn. Daar nog wat boodschappen gedaan bij de Rema en toen verder over weg 15 richting Lom.

Verder naar het oosten klaarde het steeds meer op.

Op een P bij een wilde stroomversnelling hebben we een broodje gedaan. Later zijn we nog gestopt voor een waterval maar dat was meer een stroomversnelling, toch mooi.

Verder in het Ottadal ligt Lom met het bekende staafkerkje, helemaal van hout gemaakt. Het was er erg druk. We zijn maar niet naar binnen geweest, € 10 per persoon vonden we een beetje veel om even een kerkje te bekijken.

Een stukje verderop, net voorbij Tessand zijn we afgeslagen naar weg 51. Die gaat meteen een heel eind omhoog en loopt door het Jotunheimen nationaalpark.

Aan deze weg hebben we een plekje gevonden om te staan. Het is een P een kilometer van de weg vlakbij de Ridderspranget, een kloof met een woeste rivier. Vanmiddag was het nog wat druk met wandelaars. Nu staan we met vijf campers en is het vrij rustig.

Vanavond zijn we nog even wezen wandelen in het bos. Er groeit hier een soort witte mos en veel bessen. Zo’n anderhalve kilometer verderop in het bos staat nog een eenzaam vakantiehuisje waar zo te zien niet vaak iemand komt.

We hebben wel sporen en uitwerpselen gezien maar helaas nog geen elanden. Die zijn hier wel eens gespot.

Vrijdag 12 augustus.

Vanmorgen ging onze rit verder over weg 51. De weg ging verder omhoog tot ruim 1300 meter. Het hoge gedeelte is prachtig. Ruig, kaal en hoge bergen.

De zon scheen dus het bakje koffie was buiten op een stenen bankje met mooi uitzicht.

Verderop zagen we het tolweggetje waar we tien jaar geleden in zijn gegaan, nu zijn we maar doorgereden. Hierna daalt de weg en tussen 900 en 1000 meter hoogte komen er weer bomen.

Bij Fagernes zijn we richting Geilo gegaan. Bij een staafkerkje was een goeie P om een broodje te eten en even uit te rusten.

Hierna zijn we doorgereden tot Al. Hier stonden Gerard en Margot op de camping dus daar zijn we ook gestopt. Was weer gezellig om reiservaringen uit te wisselen. Zij gaan richting Zweden voor de terugreis en wij naar het zuiden van Noorwegen.

’s Avonds zijn we nog even gaan wandelen langs de rivier. Bij de camping is een natuurlijk zwembadje, een kleine aftakking van de rivier.

Het was mooi weer vandaag, vanmiddag 25 graden en vanavond hebben we tot half tien buiten gezeten.

Zaterdag 13 augustus.

Om negen uur reden we weg van de camping want we wilden 200 kilometer rijden en het zou warm worden.

Er waren weer een paar staafkerkjes op de route, daar staat dit gedeelte van Noorwegen om bekend.

Tegen de middag vonden we een mooie P met picknickbankjes om te eten en even te staan. Er was ook schaduw en dat was fijn want de temperatuur liep al aardig op.

Om een uur of drie waren we bij Kongsberg. Hier staan we op een P met aan de overkant van de weg een leuke badplaats in de rivier. Het was vanmiddag 31 graden dus het was druk bij de rivier. We zijn maar lekker in de schaduw bij de camper gebleven.

Vanavond hebben we buiten pannenkoeken gebakken, dan loopt de temperatuur binnen niet zo op. Daar koelde het net een beetje af.

Zondag 14 augustus.

Weer blauwe lucht vanmorgen, ook bij het kerkje van Heddal waar we langsreden en koffie hebben gedronken.

Er lagen ook nog een paar mooie stuwmeren op de route waar we nog gestopt zijn voor het uitzicht. Hier lag het monster van Loch Ness op de parkeerplaats.

Er was ook nog een tunnel van tien kilometer met een P met blauw licht in het midden maar we zijn maar doorgereden. Ik hou niet zo van tunnels.

We zijn naar het zuiden gereden naar Skien door een dal met veel recreatiestrandjes. Daar werd flink gebruik van gemaakt op deze warme dag.

In Skien staan we nu op een cp aan de rivier de Skienselva vlakbij de sluis naar het Telemarkkanaal. De plekken zijn ruim en je kunt hier lekker bij je camper buiten zitten. Het centrum is vlakbij en we zijn eerst een ijsje gaan halen.

Tegen de avond werd het bewolkt en er zijn inmiddels een paar hele kleine buitjes geweest. Het is buiten nog steeds 25 graden.

Maandag 15 augustus.

Vandaag hebben we geluierd. Het was mooi weer en vanmiddag zijn we naar het strandje aan het kanaal geweest. Dat is anderhalve kilometer hier vandaan, net lekker om te lopen met deze temperatuur.

Het was weer 30 graden maar vanmiddag kwam er een windje bij en dat was lekker. Tegen de avond kwamen er wolken en om half tien begon het zachtjes te regenen. Tot die tijd hebben we lekker buiten gezeten.

Morgen moeten we om half twee in Langesund zijn voor de overtocht naar Hirtshals. Het is maar 30 kilometer rijden dus rustig aan morgen.

Dinsdag 16 augustus.

Het heeft vannacht veel geregend en vanmorgen ook af en toe een buitje.

We hebben rustig aangedaan en om half elf reden we weg. Bij de cp hebben we de watertank gevuld en onderweg bij de Esso geloosd en de wc-tank geleegd want dat kon op de cp niet. Het was een prima plek waar je voor € 4 per 24 uur kan staan en als je wilt nog aan de stroom ook.

Bij de Rema hebben we de laatste Noorse kronen opgemaakt en toen het laatste stukje naar Langesund. Dit laatste stuk van Noorwegen vinden we qua landschap niet zo mooi. Veel industrie en huizen langs de weg.

Er is niet veel parkeerruimte bij de terminal maar we vonden toch een plekje langs een doodlopend weggetje bij een P die afgesloten was. Hier hebben vast teveel campers overnacht.

Om kwart over één sloten we aan in de rij. Om half twee arriveerde de boot en het was een grote! Het was weer beginnen te regenen en toen we aan boord gingen hoosde het. Binnen stonden ook flinke plassen, je moest voorzichtig lopen het was glad.

Door de regen zijn we niet aan dek geweest maar we vonden een mooie plek bij een groot raam om te zitten. Halverwege begon het wolkendek te breken.

Precies om zeven uur legde de boot aan en tien minuten later reden we eraf.

Het weer in Denemarken is goed en we hebben nog een stukje gereden.

Drie jaar geleden op de heenreis naar IJsland stonden we in Bronderslev op de cp bij de sporthal, nu ook. Het was nog 22 graden buiten dus nog lekker een rondje gelopen. Het park dat toen vol stond met bloeiende rododendrons was nu voornamelijk groen maar er bloeien wel wat hortensia’s. Dat was dan ook eind mei.

Vorige keer stonden we hier alleen maar de plek is ontdekt. Er staan nu een stuk of tien campers. Voor één nachtje is het prima, gratis met verzorgingsplaats.

Zaterdag 20 augustus.

De terugreis naar huis hebben we rustig aan gedaan. Nu zijn we    inmiddels weer thuis, terugkijkend op een hele mooie reis.

De camper wordt nu uitgepakt en schoongemaakt voor een volgende rit.