Zondag 3 april.

Vandaag hebben we een excursie gemaakt naar de woestijn. Onderweg thee gedronken in een bivak, langs een bron geweest, op diverse uitzichtpunten geweest, nog een keer thee gedronken bij een berberfamilie in de tent. Ze krijgen er gewoon geld voor hoor, maar voor ons toch wel bijzonder.

Nog geluncht in de bivak, heerlijk.

Om vijf uur waren we weer thuis na een dagje hobbelen door het zand.  Was een prachtige dag.

Maandag 4 april

Vanmorgen even gefietst door het stadje en omgeving. Er was ook markt, dat blijft leuk. Nog wat souvenirs gescoord en vanmiddag maar rustig aan want het is best warm. ’s Avonds koelt het wel lekker af, dat is lekker om te slapen.

Dinsdag 5 april

Vanmorgen op tijd weggereden weer terug naar Zagora. We moesten dezelfde weg weer terug want er is er maar één maar het is wel een mooie route.

We waren met de middag al in het stadje dus eerst even lekker doorheen gewandeld,dat hadden we nog niet gedaan. ’s Middags door de oase gelopen en verder geluierd.

Woensdag 6 april.

Vandaag weer een stukje verder naar N’kob. Het eerste deel van de route ging door de vallei van de Dra en is één grote oase. Zestig km lang palmbomen met hier en daar een leemdorp of een stadje, prachtig. Af en toe even gestopt om te kijken en dan komen de kindertjes proberen of ze iets kunnen scoren. We geven niets meer want ze hebben het echt niet nodig en je moet het gebedel niet in stand houden. Voor ons gevoel is het minder dan twee jaar geleden. Het is niet echt storend, gewoon even lachen en een grapje. Cor keert zijn broekzak om en vraagt om een dirham. Dit vinden ze grappig maar ze snappen het wel.

Het was ook wasdag vandaag, we hebben verschillende wasvrouwen aan het werk gezien. Al kwebbelend doen ze dat samen in de rivier.

We staan nu bij N’kob, klein stadje met mooi gerestaureerde kasba’s waar je ongestoord kunt rondlopen en kijken.

Donderdag 7 april

Mooie rit gedaan van N’kob naar Merzouga. Heel afwisselend door de bergen en langs oases. Onderweg weer kleine stadjes waar altijd oude mannetjes buiten zitten. Na Rissani met zijn mooie poort komt er nog een oase en dan ga je 30 km door een stenenwoestijn tot de zandduinen.

Dit gebied heet Erg Chebbi,ofwel de zandduinen van Merzouga.

We staan nu aan de rand van de duinen bij hotel Kanz er Ramahl. Dit hotel heeft een kleine camping en een moooi zwembad en terras met zicht op het zand. Dit is een supermooie plaats en we blijven hier dan ook een paar dagen.