Zondag 13 april

Om half tien stond de taxi voor. Op naar Casablanca!

We zijn eerst naar de moskee Hassan 2 geweest. Dit is de grootste moskee van

Marokko  en de enigste die toegankelijk is voor niet moslims.

Het is een heel imposant gebouw, heel groot en mooi om te zien. Er is heel veel marmer en mozaïek te zien en mooie kroonluchters,prachtige plafonds en vloeren. In de gebedsruimte kunnen 25000 mensen terecht. Hij is geopend in 1993 en de geschatte kosten zijn 930 miljoen euro.

Hierna hebben we een rondtoer door de stad gemaakt. Casablanca is heel groot en chaotisch. Het verkeer is een puinhoop, we hebben zelfs een heel gezin  met z`n vieren op een brommer zonder helm gezien, en dat ging de taxi voorbij. Er wonen zes miljoen mensen. Tijdens de toer hebben we ook het koninklijk paleis gezien, heel groot en omringd door wachtposten. Ook zijn we nog even in de medina geweest, met vele winkeltjes en straatjes.

Mogen gaan we verder maar we hebben de route even aangepast. In het zuiden wordt het steeds warmer volgen de voorspellingen en verslagen die we lezen.

We gaan nu eerst via Marrakesh naar de woestijn voordat het echt te heet wordt.

maandag 14 april.

Vanmorgen zijn we uit Mohammedia vertrokken richting Marrakech.

Eerst een stukje over de tolweg rond Cassablanca daarna binnendoor.

Was een goede weg met af en toe een slecht stukje. We zijn door een aantal dorpjes en stadjes gereden en daar was het de inmiddels bekende chaos.

Cor voelt zich daar inmiddels prima in thuis, hij slingert al net zo makkelijk mee.

Onderweg zijn we een aantal keren gestopt, bij een markt om fruit te kopen.

Of om gewoon even te kijken, foto`s film te maken. Tot nu toe zijn we nog helemaal niet lastig gevallen of wat dan ook. Iedereen is reuze vriendelijk en beleefd.

Nu staan we op de camping Le  Relais de Marrakech.

Mooie camping met zwembad. Morgen naar Marrakech met de taxi.

dinsdag 15 april.

Om half tien stonden we klaar bij de ingang van de camping. De taxi kwam iets later. De rit naar Marrakech duurde ongeveer twintig minuten. We hebben ons uit laten zetten bij poort Bab Agnaou daar zijn we de stad ingegaan. Door een wirwar van straatjes en steegjes kwamen we uiteindelijk op het plein Jeema el Fna terecht. Dit plein is bezaaid met mensen, marktkraampjes, slangenbezweerders en van alles en nog wat.

Hierdoor heen rijden brommers en auto’s. Langs de kant zijn terrasjes en winkeltjes, heel gezellig allemaal. Sommige restaurants hebben een dakterras. Daarvandaan kun je alles mooi overzien, erg leuk. We zijn ook nog in de souks geweest. Dit is wel erg toeristisch maar wel leuk om door te lopen. Erg kleurig en geurig allemaal.

Er zijn veel moskeeën en andere mooie gebouwen maar in een paar uur kun je natuurlijk niet alles zien. De muur en de poorten om de stad en de meeste huizen hebben een mooie terra kleur, heel bijzonder.

We werden keurig om twee uur weer opgepikt voor de terugrit naar de camping. Daar aangekomen zijn we eerst maar eens gaan zwemmen om af te koelen. Dat was wel nodig. ’s Avonds koelt het wel lekker af door een lekker windje.

Morgenmiddag gaan we nog even terug met zijn vieren om naar de Majorelletuinen te gaan en om op het plein te gaan eten. Dat schijnt ’s avonds een groot openluchtrestaurant te zijn. We zijn benieuwd.

woensdag 16 april.

Vanmorgen lekker geluierd en klusjes gedaan.

Om half vier met z`n viertjes met de taxi naar Marrakech gegaan. We zijn eerst naar de Majorelletuinen geweest. We hadden het iets groter verwacht maar was erg mooi. Deze tuinen zijn ontworpen door een Franse schilder. Hier staan veel cactussen, reuzen bamboes en palmen.

Daarvandaan zijn we terug gegaan naar het plein Jeema el Fna. Dit plein wordt alle dagen om vijf uur omgebouwd tot een groot restaurant. We hebben dit met z`n viertjes van boven van een terrasje mooi kunnen bekijken. Uit eindelijk hebben we boven ook maar gegeten, op het plein durfden we niet aan.

Couscous is ook erg lekker. Na het eten  hebben we nog een half uurtje op het plein rondgelopen. Wat je dan ziet is niet te beschrijven. Muzikanten, artiesten, slangenbezweerders,als je een henna tatoe wilt hebben kon daar ook. En dan al die eetkraampjes en heel veel verschillende mensen.

Om acht uur werden we weer opgepikt door de taxi. Hij was iets te laat maar dat was niet erg zo konden wij nog even van de chaos in het verkeer genieten. We  stonden op een druk kruispunt. Drie banen verkeer aan alle kanten, van alles op de weg, koetsjes, brommers,bussen en heel veel taxi`s daar tussendoor veel voetgangers en een hoop getoeter.

Donderdag 17 april

Vandaag hebben we een hele mooie rit door de bergen gemaakt. Onderweg hadden we hele mooie panorama’s. Ook waren er veel leuke dorpjes en oude kashba’s gebouwd van leem. Natuurlijk hebben we ook veel verkopers van verschillende waren gezien. Van mineralen, arganolie, mooie gekleurde kleden tot bosjes kruiden voor de thee en natuurlijk de wasvrouwen bij de rivier.

We hebben tot slot de kashba Ait Benhadou bezocht. Deze  kashba is ook

helemaal van leem gemaakt en heel goed bewaard gebleven. Hier zijn veel beroemde films opgenomen, zoals de Gladiator en Alexander de Grote.

We hebben hier ook lekkere berberthee gedronken.

Nu staan we op een kleine camping met zwembadje achter een restaurant. Dus konden we eerst even lekker afkoelen. Dat is erg lekker bij deze temperaturen, vandaag was het 32 graden.

Vrijdag 18 april.

Gerard en Margot gingen vanmorgen naar Ait Benhadou maar daar waren wij al geweest dus hebben we de fiets gepakt. We hebben een paar uur heerlijk door dit voor ons bijzondere landschap gefietst. Als vrouw heb je een hoop bekijks op de fiets. Vooral vrouwen en meisjes giechelen wat af en mannen kunnen heel misprijzend kijken. Vanmiddag heerlijk geluierd, gezond en gezwommen.

De komende dagen gaan we eerst wat noordelijker een paar mooie kloven rijden want in de woestijn verwachten ze eerst een aantal dagen flinke zandstormen en dan wil je daar echt niet zijn.

zaterdag 19 april.

De rit van vandaag was weer heel anders mooi. We zijn eerst door de Dadesvallei gereden. Kilometers kaal niemandsland met de bergen op de achtergrond. Dan plotseling een groene oase met een dorpje en heel veel kashba`s. Deze kashba`s hebben de zelfde kleur als de bergen je moet dus goed kijken om ze te zien.

Na de vallei kwam de Dadeskloof. Deze is echt vreselijk mooi op sommige plaatsen heel wijds met mooie dorpje en heel groen. Op andere plaatsen juist heel nauw en kaal. Na ongeveer  35 km is er een pas met scherpe haarspeldbochten. Boven aan heb je een geweldig mooi uitzicht.

We staan nu op een campinkje achter een restaurant 4 km voorbij de pas in een smal gedeelte van de kloof. Erg leuk plekje en we werden vanmiddag ontvangen met muntthee. Het was vandaag een beetje bewolkt en niet zo warm. Wel fijn om te rijden, Af en toe waait het wel hard.