Maandag 21 september.

Het was goed fietsweer vandaag. Eerst nog licht bewolkt maar later kwam de zon er ook nog bij.

We zijn naar de Pont d’ Arc gefietst, die is hier maar 5 km vandaan. Deze 35 meter hoge boogbrug over de rivier is door de rivier uitgesleten en is een bekende toeristische attractie.

Vanaf de strandjes heb je goed zicht op de boog maar met een kano er onderdoor is natuurlijk ook leuk en wordt veel gedaan.

De weg loopt er met een grote boog omheen en als je die volgt kun je de brug ook van de andere kant zien. Ook daar zijn kleine strandjes en daar hebben wij ons broodje opgegeten. Er waren meer picknickers, ook veel kanovaarders stopten hier. Mooie plek!

We waren om twee uur weer terug en toen zijn we nog even de vallei achter de camping in gefietst. Hier worden veel druiven geteeld maar ze waren allemaal al geplukt.

Bij de camper hebben we nog een poos in de zon gezeten tot het om half vijf begon te regenen. Om half zes was het even droog dus konden we gauw naar de douche en daarna regende het weer en dat doet het nu, om tien uur, nog steeds. Bij dit weer paste wel zuurkool met worst! Maar het is niet koud hoor.

Dinsdag 22 september.

Er waren voor vandaag veel regenbuitjes voorspeld dus zijn we maar in de buurt gebleven.

Om elf uur was het nog steeds droog en zijn we aan de wandel gegaan, paraplu mee.

Vlakbij de camping ligt oud Salavas, een middeleeuws stadje op een heuvel. Uit de verte lijkt het niet zoveel maar als je onder de poort door bent kijk je je ogen uit. Heel veel huizen zijn in de oorspronkelijke staat gerenoveerd, van buiten dan. Van binnen zijn ze waarschijnlijk heel modern want ze zijn bijna allemaal bewoond. De oude burcht is nu een B & B dus daar konden we niet in. veel smalle straatjes kun je alleen in lopen en een paar zijn wat breder zodat er een auto door kan. We hebben met veel plezier hier een tijdje rond gekeken. Het was zo lekker stil, er was verder geen toerist te bekennen.

Langs het wandelpad waarover we terug liepen stonden een paar notenbomen. Na een poosje kwamen we bij het privé strandje van de camping en ook daar vonden we notenbomen. We hadden zowaar nog een goede oogst!

Terug bij de camper was het opgeklaard en hebben we onze oogst in de zon gelegd om te drogen. Vanmiddag hebben we lekker buiten gezeten en pas vanavond om acht uur kwam de voorspelde regen. Heerlijke dag gehad.

Woensdag 23 september.

Vanmorgen zijn we eerst verhuisd van de camping naar een camperplaats 10 kilometer verderop. Niet zo ver dus maar hier loopt de voie verte vlak langs en anders was het twee keer tien km extra op de fiets. Deze plaats is voor een camping vlakbij Ruoms. De camping zelf is al dicht. Het is niet een heel ruime plaats maar we staan op een hoek en daardoor hebben we alle ruimte.

We waren hier al om tien uur en na een bakje koffie zijn we gaan fietsen.

Het fietspad gaat weer over een oude spoorlijn er zat zelfs een heel mooi verlichte tunnel in en natuurlijk ook spoorbruggen. Dat is een voordeel want dan hoef je bij een dal niet naar beneden en weer omhoog. Vlak voor ons einddoel Vogüé gingen we hoog over de Ardeche. In het stadje vonden we bij de rivier een mooi plekje om te eten. Er waren ook wat terrassen maar die zaten propvol.

Op de terugweg hebben we nog een paar mooie dorpjes aangedaan. Baluzac lag een paar km van de route af op een heuvel maar met de E-bike ging het prima.

Onderweg hadden we ook mooie uitzichten op de vallei van de Ardeche, hier worden ook weer veel druiven geteeld.

Pas om vijf uur waren we terug bij de camper waar we nog lekker buiten hebben gezeten.

Vrijdag 25 september.

En zo staan we dan toch in Argeles.

Gistermorgen werden we wakker met regen en de vooruitzichten waren niet goed. Eigenlijk hadden we nog even willen fietsen in de Ardeche maar dat werd hem voorlopig niet. We zagen op de weerapp dat het in Argeles beter zou zijn dus besloten we om daar heen te gaan. Dat is zo fijn met een camper, er zitten wielen onder!

Het had nog wat voeten in aarde om de slagboom open te krijgen. We hadden een pas d’etappe moeten kopen, die kostte trouwens maar € 5, maar de boom wou niet open. Op de camping ernaast wilden ze niet helpen want de plek hoorde niet bij de camping, we moesten een telefoonnummer bellen. Ik had net iemand aan de lijn en toen ging de slagboom open. We moesten blijkbaar iets verder doorrijden, al doende leert men!

Omdat we niet zo vroeg weg waren gingen we het niet halen en zijn we bij Beziers gestopt. Voor één nachtje was het een prima plek met zicht op de stad.

Vannacht is het hard gaan waaien en dat is de hele dag zo gebleven. Gelukkig hoefden we niet zo ver meer en we hebben het rustig aan gedaan. Bij Coursan zagen we een Lidl dus voor een week boodschappen gedaan. Nu hebben wij de gewoonte om ons mondkapje weg te gooien als we in de supermarkt zijn geweest.  Zo ook vanmorgen, het was er best druk binnen. Dus Cor gooit ze in de prullenbak voor de ingang en iemand anders haalt er weer één uit, zet hem op en gaat de winkel in. Gek dat hier zoveel besmettingen zijn!

Eigenlijk wilden we ook onze LPG-tank vullen maar dat kan lang niet overal. Net voorbij Narbonne zagen we een groot tankstation met heel veel soorten brandstof, ook GPL zoals het hier heet. De toegang tot de GPL-pomp was echter zo smal dat we bijna vast zaten. Na veel manoeuvreren waren we er weer uit, zonder gas. Gelukkig konden we een stuk verderop wel gas krijgen dus die zit ook weer vol.

Nu staan we bij Argeles op camping de Pujol (ACSI-tarief € 12). Ondanks de harde wind was het vanmiddag best lekker in de zon. Het is hier ook herfst geworden en de douches waren vol gewaaid met bladeren dus eerst vegen en dan douchen! Het mooie zwembad is nog gevuld maar ik ben bang dat het geen zwembadweer meer wordt. We zullen zien!

Zondag 27 september.

Gisteren begon de dag bewolkt na veel regen in de nacht. Het was wel droog dus was het poetsdag, binnen en buiten! ’s Middags scheen de zon en hebben we een herkenningsrondje gefietst. Door het dorp, over de boulevard, we waren weer helemaal thuis. Camping Le Roussillonnais, waar we anders altijd staan, had veel lege plekken. Dat hebben we wel anders meegemaakt. We besloten meteen te gaan verhuizen. De Pujol is ook mooi maar hier ga je niet zo gauw een rondje lopen, Le Roussillonnais ligt aan het strand en daar ga je eerder aan de loop is onze ervaring.

Vanmorgen op tijd opgestaan en ons bakje koffie was dus op Le Roussillonnais in het zonnetje. Jammer genoeg was het de rest van de dag bewolkt en fris met een stevige wind. Toch zijn we een paar keer wezen wandelen. Het strand was verlaten en ook hier ligt sneeuw hoog op de bergen.

Volgens de weerberichten krijgen we van de week nog wel een paar goeie dagen dus we blijven hier voorlopig lekker staan.

Anders als andere jaren staan er bijna geen Nederlanders en ook maar een paar Duitse campers. Komt natuurlijk door het Corona-virus. Wij voelen ons niet onveilig. Je moet de drukte niet opzoeken en afstand houden, dat doen we dus.

Maandag 28 september.

Vandaag was het weer al een stuk beter. Wel zonnetje wolkje maar veel minder wind.

Vanmiddag hebben we de fiets gepakt en zijn we naar Le Racou gefietst. Dit is een klein dorpje voorbij de haven van Argeles. Er staan een paar huizen pal aan het strand, ook een paar cafeetjes en appartementen maar om deze tijd van het jaar is het bijna uitgestorven. ’s Zomers is het er vast erg druk want er zijn twee hele grote parkeerplaatsen.

Boven het dorp loopt het kust-wandelpad wat hier langs een groot deel van de kust loopt. Dit stukje is ruig en er liggen mooie strandjes. Hier hebben we even gewandeld, bijna tot de volgende camping. Daarvandaan kun je naar Collioure en verder. Misschien later nog.

Weer terug in het dorp zijn we naar de boulevard gegaan. Het was erg rustig op de terrassen dus hebben we daar koffie gedronken.

Daarna weer terug naar de camping die ligt aan het eind van een rustige weg omzoomd door bomen.

We hebben de middag afgesloten in de zon met een wijntje en een toastje camembert, erg lekker!

Woensdag 30 september.

We hebben twee stranddagen gehad met volop zon en 21 graden, lekker. ’s Ochtends bij de camper in de zon en ’s middags op het strand. Blauwe lucht en een bijna leeg strand. ’s Avonds nog een keer de bbq aan en daarna een rondje lopen. De meeste appartementen staan leeg, Argeles is om deze tijd bijna verlaten. Bijna alle campings zijn nu ook dicht, deze blijft uiteindelijk als enigste open.

Heerlijk zo’n paar dagen maar morgen maar weer eens op de fiets.

Donderdag 1 oktober.

De dag begon miezerig maar om elf uur kwam de zon erdoor en was het gelijk lekker buiten. Dus de fietsen gepakt en op pad.

We hadden een weg uitgezocht naar het westen de vallei in richting Sorede, een klein stadje eigenlijk op de voet van de Pyreneeën. De weg gaat geleidelijk omhoog. Onderweg waren weer veel druivenvelden en olijfbomen.

Bij Sorede kun je afslaan de vallei Heureuse in. Dit is een hele stille vallei met heel hoog wat huizen. Je waant jezelf daar midden in de mooie groene Pyreneeën maar het is maar 15 kilometer van Argeles. We zagen daar ook kurkeiken net als in Portugal.

Zo zoetjes aan waren we toch een aardig eind omhoog gefietst. Er was dan ook een mooi uitzicht over de Lanquedoc met in de verte de Middellandse Zee.

Op de terugweg vonden we nog een mooi fietspad dat helemaal van Argeles naar Le Boulou loopt. Dat wisten we niet maar misschien een andere keer verder die kant op. Tegen 5 uur waren  we weer bij de camper, het was ondertussen wel weer bewolkt geworden. Voor morgen verwachten ze veel regen.

Vrijdag 2 oktober.

Het is vannacht hard gaan waaien uit het zuiden. Vanmorgen was het nog 20 graden en droog maar bewolkt.

We moesten om boodschappen, het was alweer een week geleden. Om half tien zijn we op de fiets gestapt naar de Lidl. Die is hier 4 km vandaan. Het was een stevige trap met rukwinden maar om elf uur waren we droog weer terug. We kunnen weer even vooruit.

Om één uur begon het te regenen en dat ging door tot acht uur vanavond. Middagje lezen en spelletjes doen.

Morgen kunnen we weer op de fiets weg als het goed is.