Moraira.

Vrijdag 4 maart.

Gistermorgen was het nog mooi weer en hebben we met zijn allen een rondje om het natuurgebied gefietst en onderweg koffie gedronken. Als je met een groep fietst is het lastig om foto’s te maken, dat is dus niet gelukt.

’s Avonds hebben we met zijn allen in het restaurant van de camping gegeten, erg lekker en ook gezellig! Dit was alleen nog maar het voorgerecht.

Vannacht heeft het gehoosd. Zo’n herrie op het dak, heel veel tapdansende eekhoorntjes!

Vanmorgen zijn we weer gaan rijden. Deze camping vonden we niet zo mooi liggen, pal aan de AP7, een drukke autoweg. Hier zouden we zelf niet voor gekozen hebben maar dat kan gebeuren als je met een georganiseerde reis mee gaat.

Het was nog steeds regenachtig en donker vanmorgen.

De route ging vandaag langs Alicante. Daar wilden we eigenlijk even gaan kijken maar de navigatie stuurde ons door hele smalle straatjes naar de vermelde parkeerplaats, dat werd hem niet. De  P’s op de route waren vol dus zijn we maar doorgereden.

Ons volgende doel was El Castell de Guadalest, een klein dorpje in de bergen 20 km ten westen van Benidorm met zijn vele torenflats.

Een aantal huizen in het oude gedeelte is in en tegen de rotsen gebouwd. Op verschillende plaatsen in het dorp maar vooral vanaf de ruïnes van het kasteel heb je prachtig uitzicht op de omgeving en het stuwmeer. In de verte kun je de Middellandse zee zien liggen, helaas was die niet blauw vandaag. Het was gelukkig wel droog en we hebben fijn gewandeld en flink wat trappen beklommen.

Hierna zijn we doorgereden naar de camping in Moraira, een leuk toeristendorp aan zee ongeveer 30 km ten noorden van Benidorm.

Het is een kleine maar mooie terrassencamping en we hebben uitzicht op zee. Er staan veel bomen maar onze schotel kijkt er net tussendoor, net Flikken Maastricht gekeken!

Zaterdag 5 maart.

In tegenstelling tot de weerberichten was het droog vanmorgen en ook niet al te koud.

Na buiten een bakje koffie te hebben gedronken zijn we gaan wandelen.

Vanaf de camping is het 500 meter naar beneden lopen tot de kust. Het dorp ligt aan een baai en er zijn verschillende strandjes. Naar het centrum is ongeveer een kilometer lopen. Het dorp is leuk met terrasjes, winkeltjes en bijna geen hoogbouw. De camping ligt aan de rustige kant.

Voorbij het centrum ligt nog een jachthaven met erg mooie bootjes!

We hebben lekker gelopen, omhoog en omlaag met mooie uitzichten en het werd zelfs nog warm onderweg. Ook hier weer mooie bloeiende mimosa en bougainville.

Ons doel was eigenlijk de toren boven op de heuvel aan de overkant. Dit was letterlijk te hoog gegrepen en we zijn blijven steken in de villawijk onder de toren. Prachtige huizen staan hier en bijna alles is onbewoond dus waarschijnlijk vakantiehuizen.  Hier willen we ook wel een huisje, is voor ons alleen niet te betalen. 🤣

De lucht werd erg donker dus zijn we maar weer rustig terug gelopen. Het heeft niet geregend en om een uur of vijf kwam de zon er weer doorheen en konden we buiten nog een glaasje doen.

De weerberichten voor morgen zijn niet goed, de hele dag wel regen en een graad of 12. De verjaardagviering van morgen gaat niet door. Met zijn allen in een kleine ruimte zitten is nu niet verstandig. Ad en Marleen zijn er ondertussen wel weer bij maar er zijn nu twee andere mannen positief dus maar even verstandig blijven en niet op een kluitje gaan zitten. De ingekochte verse levensmiddelen voor het etentje zijn onderling verkocht dus dat is ook opgelost. We hebben nog ruim twee weken te gaan dus misschien een andere keer beter.

Zondag 6 maart.

Vandaag was het regenachtig en niet warmer dan 12 graden, het is hier ook winter.

Vanmiddag klaarde het een beetje op en zijn we toch maar aan de wandel gegaan.

Ons doel was een uitzichtpunt. Het was lastig te vinden maar na een wandelingetje door de wijk bij de camping vonden we het toch. Inmiddels was het wel weer gaan regenen dus het uitzicht was niet heel ver. Er was een trap naar een rotsstrandje en daarboven staan huizen. Die kunnen bij mooi weer vast wel heel ver kijken.

Nat kwamen we weer op de camping terug maar we hebben toch even de benen gestrekt.

Toen we zaten op te warmen met een warme kop thee kwam er een eekhoorntje pinda’s doppen. Zo leuk om te zien.

Om zes uur hadden we nog een korte briefing over de route voor morgen en de excursie naar Valencia overmorgen. Er werd gevraagd of we allemaal een zelftest willen doen. Dit hebben we inmiddels gedaan en wij zijn gelukkig allebei negatief. Zo eindigt deze dag voor ons in ieder geval heel positief! 👍

El Saler.

Maandag 7 maart.

Helaas kwamen er uit de zelftesten nog twee positieve resultaten. De betreffende personen hebben gelukkig milde symptomen. Uit voorzorg, om de rest van de groep niet te besmetten zijn de positieven niet mee naar de camping maar staan op een camperplaats in de buurt en sluiten eind van de week weer aan.

Het heeft de hele nacht geregend en vanmorgen regende het nog.

Na de koffie zijn we gaan rijden. Eerst om boodschappen naar de Lidl en daarna naar Cap de Sant Antoni. Dit is een in zee uitstekende kaap met mooi uitzicht en zicht op het stadje Xabia. Toen we daar aankwamen was het even droog en konden we even rondlopen en kijken voor de bui weer losbarstte. Als we in de buurt zijn met mooi weer moeten we nog maar eens gaan kijken.

Een stukje verderop ligt Denia. Hier wilden we naar het kasteel lopen. We waren op de P bij de haven maar het bleef maar regenen dus zijn we maar doorgereden naar El Saler naar de camping waar we tegen drie uur aankwamen. Van hier uit gaan we morgen naar Valencia, dit ligt 18 km verderop.

Aan de overkant van de weg is een natuurgebied en daarachter het strand. Dat is toch wel een kilometer lopen en zover kwamen we niet want het pad stond  onder water en het begon weer te regenen.

Hopelijk is het morgen een beetje droog!

Dinsdag 8 maart.

Gelukkig was het droog! Niet heel warm maar dat hoeft niet als je naar een stad gaat.

Om half tien reed de bus naar Valencia waar we uitstapten bij het Estacion del Norte, aan de rand van het oude centrum. Allemaal weer een oortje in en aan de wandel met een gids.

Zij wist veel te vertellen over de stad en de geschiedenis ervan. Momenteel zijn er feesten in de stad om de komst van het voorjaar in te luiden, de Fallas. Een beetje te vergelijken met carnaval bij ons maar hier is ook iedere middag om twee uur een enorm knalvuurwerk van een kleine tien minuten in het centrum van de stad en dat 14 dagen lang!

De wandeling ging langs mooie gebouwen en pleinen. We hebben een bezoek gebracht aan de kathedraal, de zijdebeurs met mooie marmeren pilaren en de grote markthal met veel verschillende koopwaar.

Om twee uur konden de liefhebbers van vuurwerk hun hart ophalen bij het enorme geknal. Het grootste deel van de groep, wij ook, koos ervoor om dit af te wachten op een terras een stukje verderop. Het was evengoed prima te horen! We zagen de rookwolken opstijgen tussen de gebouwen door, de helikopter van de politie was niet meer te zien en de zon verdween ook even.

Hierna was het tijd om te gaan eten in een mooi tappasrestaurant.

Het menu bestond uit verschillende soorten tappas, van worst en kaas, tot visgerechtjes en aardappeltjes. Wel zeven soorten met een glaasje wijn erbij en koffie toe. Heerlijk allemaal en erg gezellig.

Om half vijf waren we weer bij het station waar de bus ons oppikte voor de rit naar de camping.

Woensdag 9 maart.

Strak blauwe lucht vandaag.

Vanmorgen lekker in de zon gezeten en de was gedaan.

Na de middag zijn we nog een stuk gaan fietsen. Door het natuurgebied aan de overkant naar het strand. De wind kwam uit zee en het was op het strand best fris.

Je kunt heel ver door een soort duinen en bos. Valencia kwam steeds dichterbij maar zover zijn we niet geweest hoor. Na een km of tien zijn we weer terug gegaan, Valencia is 18 km. Er lagen veel boten op zee te wachten om de haven binnen te mogen varen.

Terug bij de camper konden we nog even in de zon zitten.

Donderdag 10 maart.

Ook vandaag zijn we gaan fietsen. Aan de ene kant van de weg ligt dus een natuurgebied met duin en bos, waar we gisteren waren. Aan de andere kant ligt een heel ander gebied. Het geheel hoort tot hetzelfde natuurreservaat, Albufera de Valencia.

Ongeveer 6 km bij de camping vandaan ligt het dorpje El Palmar waar een mooi fietsrondje begint. Je fietst door een gebied met veel rijstvelden die onder water staan, daarvoor is een systeem met kanaaltjes. Door het vele water zijn er veel vogels te zien, in de broedtijd zijn dat er natuurlijk nog veel meer. Langs het water staat ook van alles in bloei.

Er staan nog veel hele kleine huisjes waar ooit arbeiders hebben gewoond. Op sommige huisjes zijn vogels geschilderd die hier voorkomen.

Op het verste punt van de route is een heuvel met een wit kerkje erop. Daar hebben we een poosje heerlijk zitten uitzichten. Hier liepen, net als overal in Spanje, veel loslopende poezen.

Hier vlakbij is ook een vogelkijkhut, helaas geen vogels.

Bijna overal waar je fietst zie je de grote torenflats waarvan er veel aan de kust gebouwd zijn.

Over rustige slingerweggetjes ging het weer terug naar El Palmar waar we koffie hebben gedronken op een rustig terrasje aan het water.

Om half vijf waren we weer terug. De fietsen konden meteen op het rek want morgen rijden we weer een stukje naar het noorden.

Oropesa.

Vrijdag 11 maart.

Onze navigatie stuurde ons dwars door Valencia vanmorgen maar dat ging heel goed. Er was maar één rotonde die we twee keer om moesten om de goede afslag te krijgen dus dat viel mee!

Iets ten noorden van Valencia ligt Sagunto. Hier gingen we eerst naar toe vanwege de castillo op een heuvel boven de stad.

Parkeren kon bij het station en van daar begon de klim naar boven.

Eerst door smalle straatjes en daarna over voetpaden en trappen de heuvel op. Het was een hele klim maar wel de moeite waard.

Vanaf de ruïnes heb je mooi zicht op de oude binnenstad en de omgeving. Het is een groot complex en de kilometers lange beschermingsmuren zijn nog grotendeels intact.

Terug bij de camper hebben we een broodje gedaan en toen we dreigden te worden ingeparkeerd zijn we maar gauw weggereden. De diesel- en de gastank moesten ook worden bijgevuld. De prijzen zijn niet leuk meer, € 1,83 , maar ja hij rijdt nu eenmaal niet op water.

Om een uur of drie waren we in Oropesa. Eerst zijn we doorgereden naar de Mercadonna voor wat boodschappen en toen door naar de camping, die ligt aan het strand. Helaas begon het te regenen maar voor morgen zijn de berichten redelijk dus tijd voor een strandwandeling.

Zaterdag 12 maart.

Toen we de deur opendeden vanmorgen lag er een mooi blauw steentje voor de deur. Marleen en Vera hadden steentjes meegenomen van het strand bij Carchuna en er geluksteentjes van gemaakt als souvenirtje. Die krijgt een mooi plekje in de camper.

De lucht was ook mooi blauw en we zijn gaan fietsen na de koffie.

Aan de zuidkant van Oropesa begint een Via Verde, fietspad op een oud spoorwegtraject, naar het volgende dorp, Beni Cassim.

Het pad loopt boven zee met natuurlijk prachtig zicht op de vandaag blauwe Middellandse Zee. Af en toe door een tunneltje en langs steile rotsen, erg mooi. Het was alleen erg druk, het is natuurlijk zaterdag vandaag dus de Spanjaarden waren ook op pad.

Onderweg zijn we een keer naar beneden gelopen naar een van de rotsstrandjes waar we een broodje hebben gegeten en heerlijk in de zon hebben gezeten. De wind uit zee was wel een beetje fris.

We zijn gegaan tot de boulevard en het strand van Beni Cassim.

Op de terugweg vonden we nog een mooi Gaudi-bankje.

Om vier uur hadden we nog een gezamenlijke borrel om te vieren dat iedereen er weer is en de jarigen van de groep kregen nog een cadeautje. Ze wilden eigenlijk koken voor de hele groep, door het slechte weer op dat moment is het er nog niet van gekomen maar het schortje hebben ze alvast! Wie weet gaat het nog lukken, we hebben nog negen dagen te gaan.

Zondag 13 maart.

De dag begon bewolkt maar om elf uur kwam de zon erdoor en de rest van de dag was lekker met af en toe een wolkje. Dus hebben we niet zoveel gedaan maar lekker in de zon gezeten. Vanmiddag nog een stukje gelopen langs het strand. Terug door het park tussen de flats en de zee in. De flats staan trouwens bijna allemaal leeg maar er worden er nog meer gebouwd. Er staan wel hele leuke bankjes!

Om zes uur was er nog een korte briefing voor de rit van morgen naar Cambrils en de excursie overmorgen naar Reus naar het Gaudi-huis.