6 april.

Nu hebben we een week vakantie! Even bijkomen van al dat reizen.

Er lopen kippen en twee hanen rond dus we zijn op tijd wakker.

’s Ochtends fietsen we een rondje en doen en paar boodschappen in het dorpje hier vlakbij, Douar Belaagid. Dat is erg leuk met alle dagen groente- en fruitmarkt en hele vriendelijke mensen.

Ik stond in zo’n klein winkeltje want ik moest boter en jam hebben. Voor mij was een meisje van een jaar of acht die betaalde drie dirham en kreeg één wegwerpluier mee. Ook was er en jongen van een jaar of tien en die kocht één bouillonblokje dat kwam uit een doosje onder de toonbank vandaan. Dan voel je toch wel weer het grote verschil en voel je je een beetje ongemakkelijk.

’s Middags lekker zonnen, zwemmen of onder de luifel zitten. Cor heeft het druk met camper poetsen.

De mimosabomen op de camping zijn erg mooi nu maar de bougainville die andere jaren heel mooi was doet het nog niet zo goed.

We hebben nog steeds goed weer maar dat lijkt te gaan veranderen. We zullen zien!

7 april.

Vanmorgen hadden we een paar kleine regenbuitjes en het was wat frisser. Na de regen hebben we nog een rondje gefietst. Bij de buren bloeit de bougainville wel heel mooi! Buiten de camping kwamen we een herder tegen met zijn schaapjes.

’s Middags hebben we weer lekker in de zon gezeten. Er is hier een mooi zwembad maar dat lokte niet zo vandaag.

8 april.

Weer mooi weer vandaag, het kan niet op.

Vanmiddag zijn we met de taxi naar Marrakech gegaan, het is te ver om te fietsen. Ook te druk trouwens want ze rijden als gekken.

Er was weer veel politiecontrole onderweg. De taxichauffeur vertelde dat er een conferentie van verschillende Afrikaanse landen in de stad gehouden wordt, vandaar.

In de medina was het weer gezellig druk. Heerlijk door de straatjes gelopen en gekeken en wat gewinkeld. We hebben op een boventerras koffie gedronken en later boven café de France op het terras gegeten met uitzicht op het plein. Hier hebben we ook nog maar koffie genomen want het was zo leuk om het allemaal van bovenaf te zien.

Hoe later het werd, hoe drukker het ook werd. Jema el Fna betekent het plein van de doden. Er werd veel muziek gemaakt en het verhaal zegt dat dit is om kwade geesten weg te jagen. Het klonk in ieder geval heel opzwepend en zag er sfeervol uit.

9 april.

Vandaag zou het de hele dag regenen maar dit  viel erg mee. We hebben lekker zitten lezen en puzzelen.

Ook hebben we de verzekering nog maar gebeld over het voorraam. Carglass heeft echter niets gedaan want de verzekering en de s.o.s .centrale wisten van niets. We hebben besloten om maar gewoon door te rijden want de scheur zit binnen in het glas, gaat niet veel verder en is niet echt hinderlijk tijdens het rijden.

Vanmiddag nog even naar het dorp gefietst. Hier is zelfs een pinautomaat en een telefoonwinkeltje. We hadden nog een kaartje nodig voor internet dus dat kwam mooi uit.

10 april.

Vanmorgen zijn we op tijd naar de cp. achter de Koutoubiamoskee in Marrakech gereden. Cor en Gerard hebben lang op een route zitten puzzelen want twee jaar geleden stuurde de navigatie ons helemaal verkeerd. Toen zijn we door iemand op een brommertje er naar toe gebracht maar die moest wel dirhams natuurlijk! Dit keer hadden we geen brommertje nodig want Truus stuurde ons er feilloos heen. De stoplichten werkten ook allemaal mee, die waren rood, dus we konden mooi achter elkaar aanrijden.

We waren er om half elf en er was nog plaats genoeg. Er zijn wat oude schuurtjes  afgebroken en wat garageboxen gebouwd maar er is meer parkeerruimte gekomen. Er stonden nog een paar campers.

Eerst een bakje koffie gedaan en even een rondje gelopen.

We kwamen terug in de camper voor een broodje en toen was de hele parkeerplaats volgestouwd, er was nog één rijbaan over. Na alles een tijdje te hebben bekeken zagen we dat alle auto’s een blokje hout voor een voorwiel hadden liggen. Weer een poosje later zagen we waarom. Als er uit de achterste rij of een garagebox iemand weg moest, werden de auto’s uit de rijen daarvoor gewoon aan de kant geduwd! Ze stonden niet op de handrem. Dit is echt hard werken voor de parkeerwachters oftewel autoduwers.

’s Middags zijn we de medina en de souks weer ingegaan om te kijken en te shoppen. Tegen de avond hebben we onze aankopen naar de camper gebracht en even uitgerust.

Omdat we nu met de camper waren konden we wat langer in de stad blijven want als het donker wordt is het op het plein heel druk en gezellig. Hele Marokkaanse families met kleine kinderen zijn er tot heel laat te vinden.

Op de parkeerplaats bleef het af en aanrijden tot ’s avonds laat. De muziek op het plein ging ook uren door en was in de camper nog te horen. Beetje onrustige nacht gehad maar het was wel een belevenis.

11 april.

We waren vroeg wakker en om negen uur reden we weg van de parkeerplaats. We wilden weg zijn voordat het heel druk werd.

Eerst naar de Marjane geweest om boodschappen te doen, we kwamen er toch langs. Nu staan we weer op de camping. We blijven nog een paar dagen want het weer is nog wat wisselvallig deze week. Het is de bedoeling om zaterdag naar Ouzoud te rijden, dan is het daar weer goed weer, insjallah. Morgen hier nog even aan de was!

13 april.

Gisteren was het mooi weer dus de was gedaan. Alles ligt weer schoon in de kast, lekker!

We zijn nog naar de markt geweest om groente en fruit en lekker in de zon gezeten.

Gerard was ziek en die heeft de hele dag op de bank gelegen.

Vandaag was een regendag maar dat was al voorspeld en we zouden hier blijven. Dat kwam mooi uit want Gerard was al wel wat opgeknapt maar nog niet helemaal goed.

Tussen de buien door konden we even naar buiten en ook de kippen en pauwen kwamen af en toe langs.

We staan naast de jeu de boule baan maar daar was het erg rustig vandaag. Gister en eergisteren was dat wel anders. De Fransen zijn wel erg fanatiek en van vier tot ongeveer half zeven zijn ze flink in de weer hiernaast. Volgende keer gaan we iets verderop staan.

Op de camping bloeien veel geraniums. Vanmiddag hebben we gezien hoe ze die hier stekken. De tuinman plukt een hele bos stelen met bloemen en die zet hij in een gat met water. Ze wortelen vanzelf en groeien gewoon door. Zo doet hij het altijd over de hele camping maar ze moeten wel water hebben.

Gerard is inmiddels weer opgeknapt en het is de bedoeling om morgen naar Ouzoud te rijden. Het weer zal ook weer beter zijn.