zondag 20 april.

Het is eerste paasdag, we hebben van Margot een stuk paasbrood gekregen want daar hadden we zelf niet aan gedacht.

Vanmorgen eerst rustig terug gereden door de kloof. Tijdens de koffiestop een paar kinderen blij gemaakt met een schatkistje. Weer door een verlaten landschap door gereden naar Tinerhir. Hier was markt(souk) daar even rondgekeken en een tajine gegeten.

Daarna verder gereden de Todrakloof in. Deze is minder wijd als die van gisteren en de weg is ook lang niet zo goed. Maar het is wel mooi hier. Staan op een campinkje tussen de palmbomen 5 km de kloof in. Vanmiddag hebben we leuk gewandeld tussen de palmbomen.

Het blijft leuk om te zien wat er allemaal om je heen gebeurt. De vrouwen hebben het hier best zwaar. Je ziet ze o.a.  sjouwen met grote bossen veevoer, en bundels wasgoed naar de rivier. De oude vrouwtjes passen op de schapen of koeien.  De mannen liggen onder een boom te slapen of zitten thee te drinken bij elkaar op een terras.

Morgen gaan we verder de kloof in.

maandag 21 april.

Het was vannacht erg rustig op de camping, alleen in de verte af en toe een balkende ezel. We zijn de kloof verder in gegaan, de weg werd al slechter.

Er werd ook overal aan de weg gewerkt. Bij ons doen ze dat stukje voor stukje. Hier doen ze kilometers tegelijk. En ook het hele riool kortom puinhoop. Over een paar jaar is de weg verbreed en gaan we dan wel weer kijken.

We zijn terug gegaan naar Tinerhir. Hier hebben we een mooie mat gekocht om voor de voor de camper te leggen tegen inloop van steentjes en zand. Daarna door naar camping Le Soleyl. Vanmorgen kregen we te horen dat Gerard en Margot met de camper naar een garage gaan om een olie lekkage op te lossen. De pakking van de carterpan was lek daar moet een nieuwe voor komen. Die moest besteld worden en moet uit Casablancka komen. Wanneer? Morgen inshallah we wachten af. Morgen blijven we in ieder geval hier.

dinsdag 22 april.

We wilden toch eigenlijk wel de kloof in dus hebben we vanmorgen de fiets gepakt en zijn gaan fietsen met het idee van we zien wel hoever we komen.

Dat ging hartstikke goed. Af en toe een klein klimmetje maar dat was goed te doen. Het was ook niette warm want er stond een lekker windje. We hebben een kilometer of acht gefietst, iets verder als het hele smalle gedeelte van de kloof waar de toeristenbussen en souvenirkraampjes zijn.

Al fietsende zie je veel meer als vanuit de camper. De inmiddels bekende wasvrouwtjes en de oude vrouwtjes in de velden die het veevoer aan het snijden waren. Zo krijg je toch iets meer mee van het dagelijkse leven. We zijn een paar uur weggeweest en het was heerlijk, we zijn echt blij met onze fietsjes van marktplaats.

Vanmiddag hebben we heerlijk geluierd en even gezwommen, we moeten toch ook een beetje bruin worden.

Het onderdeel voor Gerard zijn camper is er nog niet dus zij moeten nog even wachten. We hebben afgesproken dat wij morgen vast verder gaan. We houden contact en zo gauw als de camper klaar is komen ze ook die kant op.

Morgen gaan we over Ar Rachidia naar Meski. Dit ligt in een oase en gaat al  aardig richting woestijn.

woensdag 23 april.

Ongelofelijk, we zijn hier al twee weken de tijd vliegt.

De rit van vandaag ging voornamelijk door niemandsland. Wel erg mooi met de bergen weer op de achtergrond en af en toe een stadje. Je kunt aan de vele plastic zakken zien dat je in de buurt van een stad bent, wat een rotzooi maken ze er van. Het landschap is soms bezaaid met plastic en glas, zonde!

Op en langs de weg was weer genoeg te zien, afgeladen vrachtwagens, ezeltjes,  boodschappen gedaan in een gloednieuwe supermarkt, Acima. Hier is alles verkrijgbaar wat we in Nederland ook hebben behalve varkensvlees en alcohol.

Daarna doorgereden naar Meski. Dit is een klein dorpje bij een oase met een zwembad met natuurlijk water. Hier staan we op de camping tussen de palmbomen waar we vanmiddag tussendoor gewandeld zijn. Morgen willen we hier even fietsen.

Vanmiddag hebben we bericht gehad dat Gerard en Margot met de camper naar de garage gingen dus als het goed is zijn ze morgen ook hier.

Donderdag 24 april.

Gisteravond was het best lang rumoerig in het dorp met trommelmuziek maar dat doen ze hier nu eenmaal, om kwade geesten te verjagen. Later was het gelukkig heel stil op een enkele balkende ezel na.

Vanmorgen hebben we de fietsen gepakt. Eerst zijn we een eind over de weg terug gefietst en toen een onverhard pad opgegaan, de oneindige ruimte op. Een paar vrouwen op ezels en een man op de fiets gingen een eindje om toen ze ons zagen terwijl we gister onderweg toch best veel meisjes hebben zien fietsen. Dat was wel voor het eerst trouwens. Na een poosje kwamen we bij het uiteinde van de oase. Onder ons in de oase werd hard gewerkt. Boven langs de rand liep ook een pad en daarover zijn we terug gefietst.

Terug op de camping waren we warm en zijn we gaan zwemmen. Dat was toch wel heel bijzonder, een vrouw in bikini in het zwembad! Maar gelukkig geen vervelende reacties, alleen een beetje verbaasde gezichten van de vrouwen en geamuseerde van de mannen. Stiekum vinden ze het wel leuk volgens mij.

Vanmiddag arriveerden Gerard en Margot ook weer. De camper is gelukkig gerepareerd, voor een voor onze begrippen lage prijs en ze kunnen dus weer verder.

We hebben boven bij het restaurant afgesproken om straks te gaan eten, dan kunnen we ook even op internet want dat lukt beneden op de camping niet. Moesten we natuurlijk ook aan de berberthee, lekker hoor.

Daarna hebben we nog even lekker gezwommen. Nu waren er dus twee vrouwen in badpak in het water. Twee Marokkaanse meisjes volgden ons voorbeeld en gingen ook in het water maar wel met hun kleren aan! Ze konden ook helemaal niet zwemmen maar ze vonden het wel leuk.

Nu even een wijntje en dan naar boven voor het eten en internet.

Morgen gaan we door naar Merzouga, naar de woestijn.

Vrijdag 25 april.

Internet lukte niet gisteravond dus de blog moet nog even wachten. We hebben wel heerlijk gegeten bij Zaïd op zijn terras met prachtig uitzicht.

Vandaag was een mooie rit boven en langs veel oases, weer heel anders als we gehad hebben. Ook zijn we bij een zoutwaterbron wezen kijken. Deze bron spuit jaar in jaar uit zout en fosfor houdend water uit. En dat in een omgeving waar geen water is. Alles in de omgeving van de bron is bruin van het roest.  We zijn weer door twee mooie, nette, moderne steden gereden. Maar ook door kleine ,arme dorpjes. In Madid zouden we even wandelen door de kashba maar dat werd niets. We waren amper uitgestapt of daar kwam opa in een blauwe djellabah op ons af. Hij zou wel even voor gids spelen. Dat wilden we niet maar hij was wel erg hardnekkig en bleef ons achterna lopen. We waren dus gauw klaar in de kashba. Het was wel een doolhof trouwens, met allemaal hele donkere steegjes. Hoe die mensen daar de weg weten mag Joost weten.

We waren om twee uur al op de camping aan de rand van de zandduinen bij een hotel. Je loopt zo de grote zandbak in, heel bijzonder. Gelukkig is hier een zwembad want het was wel warm vanmiddag en ’s avonds koelt het niet heel erg af. Morgen gaan we met een 4x4 wagen met gids een tour om en door de zandduinen maken.

Zaterdag 26 april.

Helaas  geen tour vandaag want vannacht werden we allebei ziek. Dat werd een dagje verplicht rust bij de camper. Gelukkig knapten we in de loop van de dag weer op en dus gaan we morgen de woestijn in. Insjallah.