Isla Plana.

Vrijdag 17 maart.

We wilden nog een keer naar Mazarron op de fiets dus dat hebben we vandaag gedaan. Mooi over de binnenweg heen. In plaats van de amandelbomen bloeien er nu veel fruitbomen, zowel in de kassen als erbuiten. Een paar weken geleden waren ze nog helemaal kaal, zo hard gaat dat met een zonnetje erbij.

De binnenweg gaat een stukje door de bergen, dan kom je door een dorpje, Las Balsicas. Verderop kom je weer tussen de kassen door en langs de sla-velden. De papaya’s beginnen geel te kleuren. Er is hier echt veel kas- en tuinbouw.

Uiteindelijk kom je dan in Mazarron, hier is ook nog een oud gedeelte met smalle straatjes. Er is ook een overdekte groentehal waar we heerlijke sinaasappels gekocht hebben. Toen was het tijd voor een bakje koffie bij het kerkje en daarna weer terug langs de grote weg. die is dan toch wel druk.

Zaterdag 18 maart.

Eigenlijk wilden we naar de goudvissen vandaag maar er waren teveel donkere wolken en er werd regen voorspeld dus dat hebben we maar niet gedaan.

Vanmorgen alvast maar een beetje schoongemaakt, kunnen we maandag schoon op pad.

Het leek vanmiddag op te  helderen dus zijn we toch maar aan de wandel gegaan naar Isla Plana.

De mimosa staat volop in bloei met gele bolletjes en ook op de grond bloeit van alles.

Bij de Local Social aangekomen was het daar erg druk. Er was livemuziek . Drie gitaristen en een drummer van onze leeftijd en ook die van de meeste aanwezigen, maakten herkenbare muziek uit onze jeugd. O.a.  Alice Cooper en Bon Jovi. Er werd gedanst en meegezongen, erg gezellig. We hebben een tijdje zitten kijken en luisteren onder het genot van een bakje koffie want we moesten wel weer teruglopen.

Het laatste stukje moest snel want er hingen donkere wolken boven de camping. Er kwam gelukkig geen spatje regen en later kwam de zon weer tevoorschijn.

Zondag 19 maart.

Gelukkig was de zon er weer vanmorgen! Met een windje erbij was de was gauw weer droog en alles weer schoon in de kast.

We hebben ook maar vast afgerekend want morgen gaan we na 5 weken hier te hebben gestaan een stukje verder naar het zuiden. De rekening viel erg mee, als je langer als 31 dagen staat krijg je korting en kost het € 14,50 per nacht inclusief alles. Dat was een fijne meevaller.

Vandaag was een feestdag, de dag van San Jose. Er was markt in het dorp, ook live muziek en er stonden veel oude auto’s te pronken. Het aanbod was heel gevarieerd, van oud tot heel oud, van lelijk eend tot sportwagen en mini’s, noem maar op. We hebben zomaar een paar plaatjes gemaakt. Onze oude Renault 12, die we ook als trouwauto hebben gebruikt, was ook weer aanwezig, alleen was die van ons toen wit.

Het was gezellig druk in het dorp. Er stond een flinke wind, er waren zelfs schuimkoppen op de golven maar door de stralende zon was de temperatuur prima.

Tegen de avond hebben we nog een wijntje gedronken bij Kees en Carla en daarna afscheid genomen. We hebben leuke dingen gedaan samen en de tijd is omgevlogen. We komen vast nog eens terug.

Purias.

Maandag 20 maart.

Tegen tienen reden we van de camping weg.

Eerst flink ingeslagen bij de Aldi en de dieseltank volgegooid voor € 1,439 per liter dus dat viel mee. In Mazarron kun je lpg tanken dus daar ook maar even langs geweest. Na bijna 6 weken ging er maar tien liter bij, alles valt hier mee!🤣

Onze route ging over de RM 322, een goede tweebaansweg door de bergen. Eerst langs wat kassen en nog wat dorpjes daarna werd het wat bochtig, het ging niet snel maar we hebben de tijd en het was een mooie rit. We wilden niet zo ver vandaag en nu zijn we bij Purias op een cp achter een pizzeria, die is vandaag helaas dicht!

We staan in een grote vallei met weer veel fruitbomen en landbouw. Hier wordt de boerenkool voor hak gekweekt! Naast de cp staan sinaasappelboompjes. Verder is hier niet zoveel maar we wilden hier even kijken, voor op doorreis is het voor één nacht prima, met alles wat je nodig hebt voor € 7,00.

Los Escullos.

Dinsdag 21 maart.

Eerst nog even afgerekend vanmorgen in de pizzeria en om half tien reden we weg.

Mooi door de vallei en later langs de kust richting natuurpark Cabo de Gata. Om daar te komen moet je via een steile bergpas over een hoge kaap rijden, een prachtige route met mooi zicht op zee en het stadje Carboneras dat aan zee ligt. Hier vandaan loopt de weg weer landinwaarts naar de A7. Na een paar kilometer over de A7 is de afslag naar Los Esculos. Voor we tussen de kassen kwamen vonden we in niemandsland een plekje om even te stoppen en te eten.

Na de kassen gaat de weg weer door het natuurgebied. We staan nu op camping Los Escullos midden in dat gebied. Vorig jaar hebben we hier ook gestaan met de groep en we vonden dit een mooie plek, we zouden terugkomen en dat hebben we gedaan. We willen hier wandelen en misschien fietsen.

Op ongeveer een kilometer afstand is het dorpje Los Escullos, een hotel, een restaurant en een paar huizen en een mooi strand. Er staat ook nog een oude vesting.

De wandeling er naartoe is mooi, hier bloeit ook veel mimosa. De kust is mooi, grillig met kleine strandjes en rotsen. Volgens het informatiebord waren dit ooit twee werkende vulkanen.

Weer terug bij de camping kwamen de schapen net aanlopen over het pad langs de camping, het waren er wel heel veel. Teveel om te tellen!

Donderdag 23 maart.

Het is al een tijdje heel mooi weer  en gistermiddag hebben we lekker op een heel rustig strandje in de zon gelegen met een verkoelend windje erbij.

Vanmorgen hebben we de fietsen gepakt en zijn we naar San Jose gefietst. Dat is acht kilometer hier vandaan. De weg gaat door de bergen maar is goed te doen op de e-bike. Eerst gaat de route langs Pozo de los Frailes, een klein wit dorpje tegen de heuvel aangebouwd.

Voorbij dit dorpje staat nog een oude windmolen. Dit soort molens is bekend geworden door de verhalen van Don Quijote uit de zestiende eeuw en zijn nu een symbool van Spanje geworden. Ze werden gebruikt om graan te malen.

Een paar kilometer verder ligt dus San Jose, dit witte stadje is ook tegen een heuvel opgebouwd en ligt mooi aan een baai. Er is dan ook een haven en een mooi strand. Er zijn een paar winkelstraatjes, een pleintje en veel terrasjes. Leuk stadje om even rond te kijken.

Vanmiddag lekker bij de camper gezeten en nog even om de camping gewandeld, deze ligt als een soort oase met veel bomen tussen de groene bergen.

Vrijdag 24 maart.

Vandaag ook lekker gefietst naar de oude goudmijn van Rodalquilar, tien kilometer ten noorden van de camping.

De weg gaat behoorlijk op en neer en bij de laatste helling voor het dal waar de mijn is, is een prachtig uitzichtpunt over zee en de kust  richting Los Escullos. We waren ook wel even toe aan een rustpuntje, was een flinke helling. Daarna nog een stukje omhoog en dan sjees je zo naar beneden het dal in.

Voor je bij de mijn bent is er een soort spookdorp met heel veel vervallen mijnwerkershuisjes. De mijn is niet echt een mijn maar meer een afgraving. De stenen werden van de berg geschraapt en in de grote spoelbakken werd het goud eruit gespoeld. De kleuren van de rotsen zijn mooi om te zien. Van bovenaf heb je mooi zicht op het nieuwe dorp en zagen we in de verte ook de weg waar we vandaan kwamen en die we dus ook weer omhoog moesten! Ging goed in turbo.

We zijn ook nog even door het dorpje gefietst, met witte huisjes, een kerk en wat restaurantjes die dicht waren.

Op de terugweg zijn we langs La Isleta gegaan. Ook een wit vissersdorpje halverwege de mijn en de camping. Hier vonden we een restaurantje wat wel open was en daar hebben we lekker gegeten.

De wind was hard geworden en er kwamen sluierwolken dus zijn we meteen na het eten naar de camping gegaan. Volgende week nog maar een keer naar dit dorpje, het zag er leuk uit en er moet ook een mooi uitzichtpunt zijn. De kust is echt heel mooi hier.