Los Escullos.

Zondag 26 maart.

Gisteren was het erg warm en druk op de camping. Er was muziek en markt, wel gezellig hoor.

Wij zijn ’s middags naar het strand geweest maar er was geen wind dus ook daar was het redelijk warm, zelfs het zand voelde heet. Verder als pootje baden kwamen we nog niet, het water is nog wat fris! Gelukkig hebben we bij de camper een fijne schaduwboom tegen de avond.

Vandaag waaide het een beetje en waren er wat sluierwolken, heerlijk weer om te wandelen.

We hebben een mooie route gemaakt van 9 kilometer. Naast de camping het dal in, na twee en een halve kilometer kom je dan bij een windmolen die omgebouwd is als woonhuis. Hier staat ook een oude waterput met een informatiebord maar dat is weer alleen in het Spaans dus voor ons niet te begrijpen. Er groeit en bloeit hier ook van alles.

Hierna moet je een stukje langs de weg en dan is er een zijweggetje, dat voert naar enkele mooie huizen op de heuvels. Bij casa Franca was er niemand thuis dus daar hebben we op een muurtje ons broodje opgegeten. Toen ging het verder de vallei in, mooi begroeid en een beetje op en neer, eigenlijk twee beetjes! Er bloeiden nog een paar woestijnhyacinten.

Op het eind is er een dorpje, Las Presillas. Hier zijn een paar straatjes met witte huizen,bloeiende  bougainville en een pleintje met bloeiende boompjes en bankjes, hier konden we weer even rusten en wat drinken.

Hier vandaan was het nog twee kilometer naar de camping.

Tijdens de wandeling zijn we helemaal niemand tegengekomen, zo lekker rustig.

Maandag 27 maart.

Tijd om de tanks te legen en te vullen. Dat doen we om de drie dagen anders wordt het zoveel!

Na de koffie even naar de receptie geweest om te vragen of onze plek nog een week beschikbaar is, dat was het geval. Vanaf 6 april gaat het hier druk worden vanwege Pasen dus dan wordt het tijd om verder te gaan. Op de app van campercontact staat een leuke camperplaats bij Alora in de buurt van de caminio del Rey. Hier hebben we naar toe gemaild of er terecht kunnen volgende week en dat kan dus daar gaan we volgende week woensdag heen, eerst nog naar Almeria.

Vanmiddag zijn we een eind over het mooie kustpad gelopen, aan de ene kant de bergen en aan de andere kant de ruige kust en de blauwe zee. Het pad loopt alsmaar hoger  en het uitzicht op zee wordt steeds mooier. Soms zijn de bergen mooi begroeid en soms bijna kaal. Hier en daar zit er ook vulkanisch gesteente tussen en soms heb je hele witte stukken rots.

Om kwart over vijf waren we weer bij de camper en hebben een lekker koud biertje in de kampwinkel gehaald.

Dinsdag 28 maart.

Stranddag vandaag.

Na een beetje klimmen en klauteren hadden we een mooi klein strandje voor onszelf. Er was nogal wat wind maar hier zaten we lekker in de luwte. Dagje niets doen, ook lekker!

Woensdag 29 maart.

De fiets weer gepakt vandaag.

In Pozo de los Frailes staat een mooi gerestaureerde oude waterput met molen. Vroeger werd de watermolen aangedreven door een ezel die rondjes liep. Er werd dan water omhoog geschept in een soort kruiken en dat water kwam in een bak en dan werd het door een geul naar de plaats geleid waar het nodig was.

Ons doel was Playa de Monsul, zo’n vijf kilometer voorbij San Jose. De route gaat op en neer over een onverharde weg door een vallei met zijpaden naar de stranden. Voorbij Monsul gaat de weg steil omhoog naar de vuurtoren. Dat hebben we maar niet gedaan want het waaide nogal.

Het is een prachtig strand omringd door rotsen van vulkanisch gesteente, basalt en andesiet. Op het strand ligt ook een “versteende golf”, La Peineta genoemd. Dit is een overblijfsel van een lavatong die in de loop der eeuwen door wind en water is geërodeerd.

Deze unieke plek heeft meer dan eens als filmlocatie gediend, o.a. voor Indiana Jones and the Last Crusade met Sean Connery en Harrison Ford.

Aan de oostkant is een soort van klimduin met heerlijk zacht zand. Hier moesten we even een stukje op. Niet helemaal naar boven want hij is wel erg hoog en het waaide nogal. Er stond wel iemand bovenop, een heel klein figuurtje van beneden af gezien. Een hele mooie plek.

Terug hadden we tegen wind maar het viel nogal mee.

Voor San Jose gaat de weg nog een stuk omhoog langs een oude windmolen. Boven in het dorp hadden we doorkijkjes naar beneden en de zee. Een stukje verderop keken we op het centrum.

Beneden op het plein zijn leuke terrasjes. Bij één daarvan hebben we als afsluiting een lekker menu del dia gegeten. Hij was iets duurder als Viggos maar net zo lekker!

Toen nog acht kilometer terug naar de camping, met volle buik en een wijntje op gaat dat hartstikke goed.

Donderdag 30 maart.

Bij de camping is alleen een kampwinkel maar daar is geen brood en geen verse groente. In San Jose is bij binnenkomst van het dorp een Suma supermarkt. Die was gistermiddag dicht dus daar moesten we vanmorgen eerst naar toe.

In de berm ontdekten we een soort appeltjes, het lijken ook wel tennisballetjes. Ze groeien net als meloenen aan lange stengels, liggend op de grond. Ra ra?

Vanmiddag zijn we een stuk de vulkaan opgelopen. Er lopen verschillende paden, we hebben er maar één genomen en we kwamen best wel ver, ongeveer twee en een halve kilometer. Aan het eind van het pad zagen we een heuveltje met steenmannetjes en mooi uitzicht op zee en aan de andere kant naar de camping. We hebben er maar een steenmannetje bij gemaakt!

Vrijdag 31 maart.

Het zou warm worden vandaag dus zijn we gaan wandelen, dan heb je altijd wel een windje.

De route ging naar La Isleta, het witte dorpje iets verder aan de kust. Eerst over het strand en dan via een rambla omhoog. Er zijn een aantal baaien mat hoge rotsen die doorlopen tot in zee. Daar moet je omhoog en landinwaarts weer verder en later weer richting kust. Er zijn een paar mooie uitzichtplekken onderweg. Het pad komt uit vlakbij het uitzichtpunt in het dorp. Daar was het lunchtijd. We zijn nog even door het dorp gewandeld, rondom zijn verschillende mooie stranden. Er zijn veel witte huizen en vandaag met het mooie weer waren er ook veel terrasjes open.

Terug zij we met wat geklauter een heel eind over het strand gekomen. Om vier uur waren we terug en hebben we eerst maar een ijsje gehaald, dat hadden we wel verdiend vonden we.

Het was een zwoele dag en een zwoele avond. Nu om tien uur is het buiten nog 21 graden, binnen koelt het al wat af. Van 33 naar 23 graden.

Maandag 3 april.

Heerlijk lui weekend gehad. Bij de camper gerommeld, beetje gepoetst en de was gedaan. We zijn nog wel op het strand geweest want het is nog steeds lekker strandweer.

Het wordt steeds drukker op de camping. Hier is veel animatie voor de kinderen en het zwembad is nu ook open dus er zijn nu veel gezinnen. De scholen hebben nu allemaal twee weken vakantie vanwege Pasen.

Vandaag zijn we nog een keer naar de vallei voorbij San Jose gefietst. Het was echter druk op de onverharde weg, veel auto’s dus het stoof behoorlijk. De fiets van Cor wou ook niet zo goed vandaag, hij gaf steeds storing toen we op de hobbelweg waren. Ons doel was eigenlijk de vuurtoren maar dat lukte dus weer niet. We durfden het niet aan om verder dan het eerste strand te gaan. Daar was het ook lekker hoor, het ligt er mooi met aan beide uiteinden hoge rotsen. Het was druk maar er waren ook veel wandelaars. De zee is ons nog steeds iets te koud, er waren nog niet veel zwemmers.

Op de terugweg bleef de fiets haperen tot we op de verharde weg waren toen was het gelukkig over. Het is toch 12 kilometer naar de camping!

Cor heeft alle contacten schoongemaakt en ingespoten, hopelijk doet hij het op de volgende bestemming weer.

Vanmiddag hebben we alvast betaald, het was toch 7 is 6, dus twee nachten gratis dat viel weer mee.

De mat is weer opgerold en de ramen schoongemaakt. Morgen gaan we naar Almeria.

Nog maar een paar strandfoto’s.

Almeria.

Dinsdag 4 april.

Het was maar een stukje vandaag. Net voor Almeria was een Aldi waar we flink ingeslagen hebben. Na twee weken Los Escullos was de voorraad flink geslonken.

Voor de middag waren we al op de P bij de haven. Best wel een leuke plek om een nachtje te staan met uitzicht op een grote ferry en het laden van een containerschip. Vlakbij wordt druk gevist, een hele school vissen met de dobber in de midden maar niet willen bijten!

Vlakbij de haven staat een reuzenrad wat nu in het donker draait en verlicht is.

Na een bakje koffie op een terrasje zijn we gaan lopen. Eerst door een lang park met hele oude bomen. Daarna richting kathedraal, er was een route gemaakt met dranghekken langs de kant met rode kleden erover. Daar is eerdaags vast een processie voor het paasfeest. De route eindigde bij de kathedraal. Daar zijn we niet in geweest, wel in het klooster er vlakbij.

Door de medina en via het plaza del Amore, met de liefdesslotjes, zijn we naar het Alcazaba gelopen. Dit is de grootste vesting die de Arabieren in de tiende eeuw in Spanje gebouwd hebben. Na het beklimmen van de vele trappen is er prachtig uitzicht over de Medina met in de verte de haven en de zee.

Na al dit moois hadden we honger gekregen en was het tijd voor een lekkere menu del dia op een terrasje in de binnenstad. Hierna vonden we nog een lange winkelstraat waar het inmiddels gezellig druk was.

Tegen half zes waren we weer bij de camper.

Hier wordt nog steeds druk gevist en af en toe komt er een boot langs.

Er staan zo’n 15 campers om ons heen, geeft wel een veilig gevoel.

Woensdag 5 april.

Tijdens het ontbijt kwam er een grote ferry van Balearia binnen, blijft leuk om te zien.

Om negen uur zaten we weer op de grote weg richting Malaga. Het was niet zo druk en we konden lekker doorrijden. De koffiestop was pas om half elf, laat dus, maar er zijn geen P’s langs de A7, je moet even van de weg af en dat waren we even vergeten. Bij Malaga was het wat drukker maar toen schoten we al lekker op.

We staan nu op een cp ten westen van Malaga, 6 kilometer ten noorden van het stadje Alora. Er is ook een B en B met een leuk zwembadje dat we ook mogen gebruiken. Het geheel wordt beheerd door twee jonge Nederlandse vrouwen die ook nog een bar in de buurt hebben met Hollandse snacks, schijnt goed te lopen. Ze hebben het wel druk met alles.

Alora.

Donderdag 6 april.

De cp ligt in een groen dal met veel olijfbomen, graanvelden,weides en sinaasappelbomen.

Vanmorgen hebben we de fiets gepakt en zijn verder het dal in gereden. De weg gaat eerst geleidelijk omhoog en later iets steiler! Hoe verder je komt, des te mooier het wordt en de bergen komen steeds dichterbij. Na bijna tien kilometer ligt het witte stadje Valle de Abdalajis, dat was ons doel.

Op een bankje bij de kerk hadden we mooi uitzicht op de verkeerschaos in de smalle hoofdstraat. Dit is de doorgaande weg van boven af de stad uit. Automobilisten moeten hier soms wel geduld hebben, er wordt veel dubbel geparkeerd bijv. voor de supermarkt of zomaar als je een bekende tegenkomt! Dit is blijkbaar heel normaal, we hebben geen claxon gehoord.

De straatjes gaan allemaal steil omhoog tegen de berg op, bijna alle huizen zijn wit.

Na een tijdje rondgelopen te hebben zijn we dezelfde route weer terug gefietst. Natuurlijk zijn we vaak gestopt om te kijken of een foto te maken. Er zitten zeker vier hoge klimmetjes in de route maar die mag je gelukkig ook weer naar beneden en de terugweg ging eigenlijk best snel.

Vrijdag 7 april.

Vandaag zijn we de andere kant opgefietst naar Alora, 7 kilometer hiervandaan.

Alora ligt op een heuvel, best hoog en om het centrum loopt een doorgaande weg. Langs die weg hebben we de fietsen geparkeerd want verder omhoog fietsen was niet te doen.

Eerst maar richting een kerk gelopen, daar is meestal ook het centrum. Alle straten gingen steil omhoog. Er liepen meer mensen richting kerk, allemaal in de zondagse kleren. Op een gegeven moment hoorden we tromgeroffel dus daar moesten we naartoe. Toen stuitten we op een mensenmenigte. Ook de balkonnetjes waren flink bezet maar op dat punt konden we niets zien. Door een steil straatje naar beneden gelopen, rechtsaf gegaan en verder op weer rechtsaf steil omhoog. Daar hoorden we de trommels weer. De processie ging niet zo snel dus hadden we ze ingehaald. Hier was het wat rustiger en konden we alles in een bocht goed zien aankomen.

Eerst waren er alleen soldaten en na een half uurtje kwam de processie met Jezus en het kruis, dat ging heel langzaam. Om de paar honderd meter werd er gestopt, dan werd er onder luid applaus van dragers gewisseld. Iedereen wilde even meedragen.

Toen de stoet voorbij was liepen we een stukje terug, we dachten dat het klaar was. Maar toen kwam er nog een stoet met Maria, dit ging op dezelfde manier ook heel langzaam en iedere keer andere dragers. Het doel van de processie was de burcht boven de stad.

Ondertussen was het heel druk in de stad, overal druk pratende en drinkende mensen. Gezellige bedoening.

Na de processie werden er tafels en stoelen neergezet en was het tijd om te eten.

Wij hebben ons maar terug getrokken uit de menigte en na een ijsje zijn we terug gefietst naar de camper. Leuk om dit een keer gezien te hebben. Pasen is hier een heel belangrijk feest met een week lang festiviteiten. Er is geen tweede paasdag, maandag is weer gewoon een werkdag.

Zaterdag 8 april.

Luierdag vandaag.

Het was warm en we zijn lekker op de cp gebleven. Bij en in het zwembadje. Er zijn leuke zitjes en lekkere ligbedden. Dit hadden we helemaal voor ons alleen. Er waren geen gasten meer in de BenB en ook geen andere campers vandaag.