Zondag 4 augustus.

Gisteren hadden we de waterval Hengifoss overgeslagen dus die wilden we vanmorgen bekijken.

Het was mistig maar we zijn er toch maar heengereden. Om tien uur gingen we lopen. Helemaal naar boven duurt een uur en een kwartier en je stijgt ruim vierhonderd meter en is dus best zwaar. Eerst is er een kleine waterval en dan komt de mooie Litanefoss met de basaltformaties ernaast. De kloof is ruig en breed. Naar boven toe werd het mistiger. We liepen niet helemaal alleen ondanks dat de meeste mensen na de Litanefoss afhaken. De laatste 20 minuten is echt klauteren door en langs  de rivierbedding, dit was net gek genoeg. We liepen samen met een Vlaams gezin. We zijn tot vlakbij de Hengifoss geklauterd, hij was helaas niet goed te zien. De mooie rode strepen, ontstaan door ijzer in de grond, waren niet te zien vandaag. Vorige keer wel!

Terug bij de camper hadden we wel een beetje knikknieën. Eerst maar even gerust en een broodje gedaan en toen waren we er weer!

Hierna ging de rit via Egillstadir naar Bakkagerdi. Het laatste stuk gaat de weg onverhard over een bergpas. Boven was het erg mistig dus geen uitzicht. Een klein stukje naar beneden was er weer zichten werd de weg weer asfalt. Fijn na al dat gerammel! Helaas was dat maar van korte duur want ineens was het asfalt weer weg en moesten we vijf kilometer over grof grind rijden. We waren blij dat we op de camping waren.

Morgenochtend willen we naar de vogelrots, die is vijf km verderop bij het haventje. Daar zitten veel puffins.

Maandag 5 augustus.

Drie keer raden waar wij geweest zijn vandaag! We waren er al vroeg en het was nog niet zo druk. We hebben heerlijk een uurtje staan kijken en foto’s maken. Je kunt merken dat er veel mensen komen want ze zijn helemaal niet bang en blijven gewoon zitten, soms op een meter afstand. Er waren ook veel jonge puffins bij, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt. In de tweede helft van augustus stoppen de ouders met het voeren van de jongen en dan moeten ze zichzelf redden.

De terugweg door de grintbak en over de pas viel mee. Het was niet zo mistig en we konden meer zien als gisteren. Het was eigenlijk heel mooi.

Na nog een paar laatste onverharde heuveltjes kregen we asfalt en waren we snel weer op de hoogvlakte. De sneeuw heeft hier plaats gemaakt voor mos en watertjes. Na nog een laatste waterval op de afdaling kwam Seyðisfjörður weer in zicht, hier zijn we ook gestart.

Hier blijven we staan tot donderdag de boot komt. Even een paar dagen niets doen is ook wel lekker.

Dinsdag 6 augustus.

Tegen de weerberichten in was het goed weer vandaag. Beetje fris, met redelijk veel zon. Goed wandelweer.

Er was nog een wandelingetje die we bij aankomst niet gedaan hadden en daar was het nu tijd voor. Je kunt merken dat het tien weken later is, de paddenstoelen beginnen te groeien en er bloeien andere bloemen. Er is nu o.a. steenbreek, campanula, kleine vrouwenmantel, tijm en witte klaver. De rabarber is hier en daar een beetje geschoten! We kwamen weer uit bij de waterval.

Vanmorgen zijn we eerst verhuisd naar het grote veld. De camping zelf liep gisteravond overvol. Om twaalf uur, we lagen net op bed, werd er nog een auto geparkeerd op 80 cm naast onze camper. De deur kon net open en we waren er helemaal klaar mee. Gisteren wou hier niemand staan maar nu lijken ze wel weer achter ons aan te komen. Jammer, het was zo lekker rustig.

Woensdag 7 augustus.

Onze laatste dag op IJsland. Na tien weken rondreizen gaan we morgen weer op de boot naar Denemarken.

Vanmorgen nog een paar laatste boodschappen gedaan en vanmiddag nog een laatste rondje gelopen,  door het dorp naar de andere kant van de fjord. De meeuwen  deden zich tegoed aan de vers gevangen vis. Er lag ook weer een groot cruiseschip in de haven. We hebben gehoord dat er voor volgende zomer 100 cruiseschepen gepland zijn voor Seyðisfjörður! Dat is de hele zomer lang iedere dag één. Maar er wordt natuurlijk wel aan verdiend. Het moet bevoorraad worden, de horeca heeft aanloop en de souvenirwinkeltjes. Er gaan touringcars naar de puffins, er gaan groepen fietsen met een gids. Er rijdt ook de hele dag een bus heen en weer naar een wandelroute iets verder aan de fjord, enz. big business!

Aan het eind van de middag konden we al inchecken voor de boot. Dat hebben we vast maar gedaan, scheelt morgen wachten.

Zo is er een eind gekomen aan ons struinen op IJsland, we hebben hier 4847 kilometer gereden.

Vooral de campings zijn ons veel te druk geworden maar het blijft een erg mooi land met een vriendelijke bevolking en hele afwisselende landschappen.