18 maart.

Gisteren zijn we aangekomen in Mahmid. De rit ging erg goed over een nieuwe asfaltweg. Twee jaar geleden was deze weg veel smaller en vol gaten, kuilen en met gerafelde zijkanten. De rit is vrij vlak, er zijn twee bergpasjes en daar werd nog gewerkt maar ook daar was de weg goed.

We zouden naar de camping waar we twee jaar geleden ook hebben gestaan. Deze ligt vlakbij het dorp. Dezelfde plek was nog vrij, in de schaduw van een paar bomen. Nu moesten we met drie campers op dezelfde plaats staan zodat we nauwelijks ruimte hadden om te zitten en tegen de zijkant van een andere camper aan zaten te kijken. Hier hadden we geen zin in en we zijn naar de camping ernaast gegaan.

Nu hebben we een leuke plek met genoeg ruimte en een heel groot tapijt voor de deur.

Vanmiddag hadden we een paar uur harde wind zodat de camper voor de derde keer vol zand zit. We treffen het deze reis!

Het is de bedoeling om hier een week te blijven. Donderdag begint het Nomadenfestival en we zijn heel benieuwd. Hier voor de camping in de rivierbedding zijn de kamelenraces en de zandhockey. Het muzikale gedeelte is op het soukterrein anderhalve km verderop.  We wachten af!

19 maart.

Het was marktdag vandaag. Natuurlijk gaan we dan even kijken. Cor heeft een nieuwe riem gescoord en Margot een siertheepotje.

De vrouwen op de camping hebben het heel druk. De mannen niet zo erg hoor! Een aantal artiesten van het festival overnacht op de camping in huisjes. Alles moet eerst schoongemaakt worden. De vrouwen lopen al een paar dagen te slepen met zware vloerkleden en lakens en dekens die gewassen moeten worden. Af en toe komen ze weer met een kruiwagen vol en die gaan dan in een tobbe. Flink stampen maar en ze zijn weer schoon. Als je nagaat dat het hier vanmiddag 30 graden was dan is dat zwaar werk. Je merkt niets aan die vrouwen, ze kwebbelen en lachen gewoon door. De mannen lagen in de schaduw te lummelen. Wij snappen dit niet!

Cor en Margot hadden het ook druk met vegen in de woestijn.

21 maart.

Gisteren zijn Margot en ik naar de kapper geweest. Het was acht weken geleden dus hoog tijd.

De meeste kappers hier knippen alleen mannen maar we hadden er één gevonden die ook vrouwen knipt. Toen we binnenkwamen was hij nog met een man bezig maar zodra die klaar was ging de deur dicht en het gordijn dicht. We vroegen waarom dat was en toen kregen we als antwoord dat hij nu dicht was voor mannen omdat er twee vrouwen binnen waren. Zo gaat dat hier nu eenmaal, bijzonder hoor. Het was een jonge man en hij deed echt zijn best. Hij knipte heel voorzichtig iedere keer een beetje eraf. In laagjes knippen kunnen ze hier niet zo goed maar het kan er weer mee door!  Thuis maar weer het model erin.

’s Middags wilden we gaan fietsen maar Cor kreeg na vijf minuten een lekke band. Daar hebben we een abonnement op geloof ik. We hadden nog één reserveband dus als het weer gebeurd moeten we naar de fietsenmaker!

Er was harde wind voorspeld en tegen zes uur begon de wind aan te trekken en kwam het zand eraan. Eigenlijk hadden we nog buiten willen koken vanwege de warmte maar dat ging niet meer. Gauw alles opgeruimd en de ramen dichtgedaan. Eerst leek het nog wel mee te vallen maar tegen half elf ging het flink tekeer. We stonden helemaal te schudden en het zand kwam door de ventilatiegaten van het dakluik naar binnen. En door alle andere kieren. We hadden windstoten van ruim 90 km per uur. Dit was niet echt aangenaam maar tegen 12 uur werd het minder en zijn we gaan slapen.

Vanmorgen was het dus weer grote schoonmaak. Geklopt, geveegd en gepoetst. Zo blijft de camper toch schoon!

Vanmiddag hebben we een nieuwe poging gedaan om te gaan fietsen maar ons abonnement liep nog want toen stond mijn band leeg! Was gelukkig alleen het ventiel, misschien zat er wel zand in. Is weer gemaakt en insjallah gaan we morgen fietsen.

De voorbereidingen voor het festival gaan overal door. In het dorp is een podium opgebouwd. Op de camping wordt nog steeds geklopt en gewassen voor de huisjes voor de artiesten.

Soms ontsnappen de geiten uit hun stal en dan loopt de hele kudde op de camping.

Vandaag is de camping helemaal volgelopen met campers. Er komen ook een paar bij de buurcamping vandaan die ook in een hoekje gedrukt waren. Gelukkig waren we niet de enigen!

23 maart.

Het festival is gister begonnen! Op de camping werden uitnodigingen uitgedeeld voor de officiële opening. Die was bij een mooi hotel vlakbij de camping.

De opening zou om half vier zijn en er was al flink wat publiek aanwezig. De delegatie liet echter op zich wachten. Intussen konden we luisteren naar de Franse fanfare die er was en kijken naar wat optredens van Marokkaanse bands en dansers.

Het contrast was wel leuk. Om vijf uur kwamen de hoge heren en kon eindelijk de opening plaatsvinden. Er werd volgens ons een verhaal verteld over de nomaden. Er waren ook flink wat kamelen aanwezig.

Van dichtbij zijn het toch wel mooie beesten. Hun houding heeft iets statigs. Na nog wat muziek en dans gingen de kamelen naar de rivierbedding. Wij liepen alweer op de weg toen ze er zonder waarschuwing plotseling aan kwamen. Cor werd bijna onder de kamelenvoet gelopen. Kwam gelukkig goed af! Iedereen ging naar de rivier en we verwachtten een kamelenrace. Dat viel een beetje tegen, er werd alleen wat heen en weer gelopen. We hebben ze wel goed kunnen bekijken.

Gisteravond zijn we even naar de muziek geweest maar het was erg koud en we waren vroeg thuis. De muziek is wel typisch Afrikaans.

Er komen artiesten uit heel Marokko maar ook uit Nigeria, Algerije, Polen, Hongarije en Malie.

Vanmorgen hebben we lekker en rondje door de oase gefietst. Onderweg kom je wat dorpjes tegen en heel veel palmen en daaronder akkertjes met graan.

Daarna zijn we nog even naar de bakker in het dorp geweest. Die bakt nog echte vloerbroodjes!

Op het einde van het dorp houdt de weg op en ga je de woestijn in. Er staat nog wel een school op het eind.

Vanmiddag was er jong talent op het podium en het was gezellig druk. Jong en oud komt kijken en luisteren. Ook heel veel toeristen. Er zijn ook marktkraampjes en er was een wedstrijd, wie bouwt de mooiste nomadentent.

Nu gaan we ons warm aankleden en nog even naar de muziek. Morgen voorspellen ze weer harde wind dus dan komt er misschien wel niets meer van. Insjalla!

24 maart.

De sfeer was gezellig gisteravond. We hebben twee artiesten gezien. Eerst een groep en die muziek sprak ons wel aan. De zangeres vonden we wat minder maar ze is hier wel heel populair. Het publiek was heel enthousiast jong en oud maakt er een feestje van zonder alcohol, dat is verboden door de koran. De meesten drinken water maar de sfeer was er niet minder om. Je ziet alleen geen meisjes of vrouwen dansen. Die zitten  in groepen bij elkaar te kletsen met kleine kinderen en babi’s op de arm. Het is echt feest voor iedereen met kraampjes met hapjes en drankjes langs de kant.

Een band wat ons erg aansprak was Tamikrest met  onder andere het nummer Touareg.

Tamikrest kom uit Somalië vandaan.

Er was harde wind voorspeld voor vanmiddag maar dat viel erg mee gelukkig. Alle festiviteiten konden gewoon doorgaan.

Eerst weer jong talent op het podium en op het andere podium werd alweer gerepeteerd voor vanavond. De jellabah’s ontbraken nog.

Om vijf uur was het tijd voor zandhockey, dit begon dus om half zes en was leuk om naar te kijken. De jongens waren behoorlijk fanatiek en er werd hard geslagen met zelfgemaakte sticks.

Hierna was het tijd voor het brood bakken in het zand. Hier was behoorlijk wat publiek op af gekomen maar uiteindelijk konden we het toch goed zien.

Er waren vuurtjes in het zand aangelegd. Eerst moest het deeg nog gekneed worden en even rijzen. Dan worden er platte ronde broden van gemaakt en gaan ze in de hete as met een laag zand eroverheen. Na tien minuten werden ze uitgegraven en gekeerd. Na nog eens vijf minuten waren ze klaar en werden ze weer uitgegraven. Dan heb je dus “pain de sable “.

Toen we weer terug liepen naar de camping was het al behoorlijk schemerig en een drukte van belang op straat. Vanavond is de laatste avond en het hele dorp is uitgelopen.

Wij zijn op de camping gebleven en hebben nog een poos buiten kunnen zitten. We kunnen hier de muziek horen en dat gaat nog wel even door.

Na een fijne week hier in Mahmid gaan we morgen weer rijden. We hadden Tafraoute overgeslagen vanwege het slechte weer maar dat is inmiddels opgeknapt dus gaan we alsnog die kant op.