Wandeling van de Landmannalaugur naar de  Þόrsmörk.

Juli 2016.

We gaan met het vliegtuig naar IJsland voor een paar dagen om de wandeling van de Landmannalaugur naar de  Þόrsmörk te doen. Dat was al jaren een wens van ons en nu gaat het eindelijk gebeuren.

Het is een veel gelopen wandeling en hij heeft dan ook de naam gekregen,

Laugavegur, net als de drukste winkelstraat in Reykjavik.

Van de organisatie kregen we een flink overlevingspakket mee, zodat we niet verhongeren want onderweg zijn geen winkeltjes!

Eerst met de bus naar de Landmannalaugur waar we ook een nacht in de hut geslapen hebben.

Wandeldag 1,

Vandaag lopen we van Landmannalaugur naar Hrafntinnusker, 12 km.

In het begin moesten we veel klimmen maar prachtige vergezichten en het laatste stuk moesten we door de sneeuw.

Hut Hrafntnusker.

Wandeldag 2.

Vandaag lopen we van Hrafntinnusker naar Hvanngil. 16 km.

We begonnen weer in de sneeuw met later zicht op mooie ryolietbergen.

Toen een stukje met sulvataren en veel stoom. Daarna kregen we zicht op het Alftavatn. Daar aangekomen moesten we nog vier km over groene heuvels en door een paar stroompjes naar Hvanngil. Weer een prachtige dag.

De Hvanngil hut.

Wandeldag 3.

Vandaag lopen we van Hvangil naar Emstrur. 12 km.

We waren nog niet zolang onderweg of de schoenen en de lange broek moesten uit. Er lag een rivier op ons pad waar we doorheen moesten. Hij was voor ons vrij diep en stroomde hard. Er was nog een stel dus gingen we met z`n viertjes gelijk over. Die dag was mooi vlak, we hoefden bijna niet te klimmen. Liepen veel door zwarte spoelzandvlaktes met in de verte een aantal gletsjertongen.

Bij Emstrur aangekomen waren we nog niet moe en nadat we ons geïnstalleerd hadden hebben we nog een mooie wandeling gemaakt naar een kloof in de buurt.

Deze nacht sliepen we in een boordevolle hut met onder andere 17 Spanjaarden die de wandeling met een gids deden. Wel gezellig maar weinig geslapen.

Wandeldag 4

Vandaag de laatste 15 km van Emstrur naar Þόrsmörk

Een mooie dag maar zwaar,

Het begon al bij de camping eerst een trap omlaag toen een behoorlijke klim.

Later hebben we nog 4 rivierdalen gehad voor dat we de laatste rivier door moesten.

We dachten dat we al bijna waren toen moesten we nog 2 km voordat we bij de  Þόrsmörk waren. We overnachten bij het Husadalur ook weer in een hut.

S`Avonds kregen we nog een diner in het restaurant. Heel gezellig gegeten met nog een Nederlands stel van onze leeftijd die ook de wandeling gedaan hebben.

Om het te vieren hebben we er een wijntje bijgenomen. Op de valreep kwam er nog een poolvosje voor het raam.

De volgende dag ging de bus al weer vroeg 8 uur richting Reykjavik waar we tegen de middag aankwamen. Na twee leuke dagen in Reykjavik doorgebracht te hebben zijn we zondagmiddag teruggevlogen naar Nederland.