Faeröereilanden 2013.

Maandag 10 juni

Tot nu toe hebben we een fijne reis gehad. Op de boot ging het prima. De zee was bijna spiegelglad en dus zijn we ook niet zeeziek geweest dit keer. Heerlijk!

Vanmorgen vroeg zijn we in Torshaven aangekomen.

Mooie stad is het toch.

Vanmiddag naar Kirkjebour geweest , een oud dorpje met originele huisjes met gras op het dak.

Staan nu op de camping van Torshaven met erg mooi uitzicht. We boffen want wegens verbouwing staan we hier gratis.

Morgen gaan we met de veerboot naar Sandoy.

Dinsdag 11 juni

Om 12 uur zijn we met het veerbootje aangekomen in Skopun op Sandoy. Dit is een eilandje ten zuiden van Streymoy waarop Torshaven ligt.

Het is hier heel groen en ontzettend mooi. We zijn via hele smalle en hoge steile bergwegen aangekomen in Dallur. Een dorpje met 45 inwoners en een camping met hele vriendelijke eigenaren. Ik denk dat we vannacht wakker liggen van een bulderende zee ca. 50 meter van de camper!

Morgen gaan we wandelen.

Donderdag 13 juni

Woensdag zijn we tegen beter weten in toch de berg opgegaan. Het zag er in het begin ook zo mooi uit! Boven zagen we echter niets meer door de dichte mist en het begon nog te regenen ook. Heel jammer maar toch maar terug naar de camper. Lekker gelezen. Het heeft geregend tot dik in de nacht!

Donderdag was het erg mistig. We zijn met de camper naar een paar dorpjes geweest en wat rondgelopen want echt wandelen ging niet omdat het af en toe weer regende.

Om half 5 zijn we weer teruggevaren naar Streymoy en naar Torshaven gereden.

We zijn toch blij dat we op Sandoy geweest zijn want het is er toch wel bijzonder met die hele kleine eenzame dorpjes.

De bewoners  vinden het zelf helemaal niet eenzaam.

Op het hele eiland woont maar èèn timmerman en dat is de campingeigenaar. Zijn specialiteit is het maken van trappen voor in huis. Hij maakt hele mooie! Wel zo’n 50 per jaar.

Vrijdag hebben we eerst boodschappen ingeslagen bij de Bonus.

Daarna zijn we gaan rijden richting Vestmanna. Onderweg gestopt bij Leynar, een klein  plaatsje met een van de zeldzame zandstranden van de Faeröer. Helaas was het geen strandweer maar toch even gewandeld.

Na de koffie door naar Vestmanna, onderweg was het plaatselijk erg mistig maar je kon wel zien dat het een mooie weg is met veel uitzichten.

Vanmiddag lekker gewandeld met weer veel uitzichten en schapen.

Zaterdag  15 juni

Vanmorgen, zaterdag, scheen de zon!.

Eerst de was gedaan en de wringer van marktplaats doet het prima

Na de koffie zijn we gaan rijden naar Saksun, een dorpje aan het einde van een 11 km. Lange weg een dal in. Of je op het einde van de wereld bent.

Daar gewandeld en toen door naar Tjornuvik, het andere einde van de wereld. Hier is een hele mooie P en daar zijn we maar gaan staan met uitzicht op zee en op twee bijzondere rotsen genaamd Risin en Kellingin. Volgens het verhaal zijn dit twee reuzen die de Faeröer eilanden naar IJsland wilden slepen. Ze werden echter verrast door de zon die opkwam en versteenden.  Zo zijn hier veel van die sprookjes.

Zondagmorgen zijn we op tijd weggereden naar Eydi. Mooi stadje op Esturoy.

Daarna door naar Gjovg met zijn mooie vogelrots en kleine natuurlijke haventje.

Dit is wel erg toeristisch geworden. In een uur tijd kwamen er wel 5 grote bussen vil toeristen. In beide dorpjes is geen camping meer. Sinds de boot een ander vaarschema heeft komen hier blijkbaar niet zoveel campers en caravans meer. We hebben er ook nog maar een stuk of wat gezien. Wel lekker rustig op de weg.

We staan nu in Elduvik op de dorpscamping, Een grasveld met uitzicht op zee en een stroompaal. We staan wel gratis, zonder stroom. Heerlijk rustig hier.

We hebben prachtig gewandeld langs de rotsen. Als het morgen mooi weer is gaan we het dal in wandelen.

Maandag werden we wakker met de zon .Die gaat bijna niet onder dus de vogels gaan bijna de hele nacht gewoon door met kwetteren en fluiten enz. dat is wel even wennen maar wel een leuk gehoor.

Heerlijk een bakje koffie in de zon gedaan tot de wolken kwamen. Toen zijn we het dal een eind ingewandeld, prachtig langs een rivier. Na een tijdje begon het toch weer wat te regenen dus zijn we teruggegaan naar de camper. Voor we er waren was het al weer droog. Onderweg hebben we een tijdje staan praten met een Faeröer, het hele dal compleet met schapen en ganzen was zijn bezit en vlakbij Torshaven heeft hij nog zoiets. Een rijke man dus maar wel heel gewoon en erg aardig en belangstellend.

Na de middag zijn we naar Fuglafjordur gereden. De man van de Info heeft ons op de haven gezet. Erg leuk en hier blijven we vannacht. We hebben nu Wifi van het Culturhouse dus kunnen we weer even schrijven.

Dinsdagmorgen werden we wakker met regen en wind. We stonden op de haven en kregen de volle laag!

Zijn eerst wat gaan rijden want het bleef regenen. Tegen de middag kwamen we bij Aeduvik uit. Weer een leuk klein plaatsje aan het water. Tussen de buien door gewandeld.

Morgen terug naar Torshaven, als het helder is via weg nr.10. Die gaat hoog over de bergen en moet wel heel mooi zijn.

Om 4 uur moeten we bij de haven zijn dus we kunnen rustig aan doen.

De dagen hier zijn omgevlogen. Haast niet voor te stellen dat we hier al zo lang zijn.

Het volgende bericht komt vanuit IJsland.