Zondag 24 juni.

We zijn weer op tijd weg gereden om naar de waterval in Kirljubǽjarklaustur te gaan de Systrafoss maar die gaf niet veel water. De wandeling ging ook naar boven naar een meer de Systravatn en we hadden daar een mooi uitzicht

Toen getankt en door naar een weggetje dat Dolph ons had aangeraden. Echt een weg voor Dolph dus! Het ging ons te gek dus we zijn omgedraaid en teruggegaan naar de grote weg. Een stukje verderop was een mooie P midden in het lavaveld. Heel bijzonder en we hebben alvast maar een steen meegenomen.

Verderop kwamen we bij Laufskalafordur, een heuveltje met allemaal steenmannetjes. Als je daar voor de eerste keer komt moet je er een steen bovenop leggen, dat brengt geluk. Dat hebben we dus maar gedaan!

Toen naar Vik. Dit plaatsje heeft wel wat. Maar geen puffins.

Daarna naar Dirholaey, een vogelrots in zee waar ook puffins moeten zitten.Om er te komen moet je 4 km over een grintweg maar dat is te doen. We kwamen echter voor een dicht hek. Vanwege het broedseizoen is het reservaat nog dicht. We denken dat het morgen open gaat dus dan gaan we even terug. Nu staan we onder aan de Skogafoss. Een hoge waterval 20 min.verder. Hier zijn we vanmiddag omhoog gewandeld en nog verder omhoog zijn nog meer watervallen in een hele mooie kloof.Het binnenland in is het ook erg mooi en lekker stil.

We hebben nog lekker buiten gegeten en toen koelde het af . Als de zon weg is gaat dat erg hard.

Straks lekker een borreltje en dan lekker slapen.

Maandag 25 juni

Vanmorgen terug naar Dyrholaey en nu was het wel open. De laatste paar kilometer hebben we lekker gelopen. We hebben een stuk of 10 puffins gezien. Ook een paar van dichtbij maar ze waren te vlug voor de camera. Het was daar wel heel mooi, deze kaap is veel ruiger dan de vorige.

Hierna door naar de Seljalandsfoss, een mooie waterval waar je achterlangs kunt lopen. Dat hebben we dus ook gedaan en je werd maar een beetje nat. Is wel leuk om zo achter dat donderende water te lopen

Vervolgens door naar Hella want van hieruit kunnen we met de bus naar de Þόrsmörk wat een heel mooi dal schijnt te zijn en we willen toch ook een beetje het binnenland in. Morgen dus naar Þόrsmörk en overmorgen waarschijnlijk naar de Landmanalaugar.

Dinsdag 26 juni

Vanmorgen vroeg op voor de bus naar de Þόrsmörk. De rit erheen was al leuk met veel rivier doorsteken,heel spectaculair en we gingen ook nog vlak langs een gletsjertong.

We hebben een hele mooie wandeling gemaakt door een mooi dalletje en bij een berg op. Boven was een geweldig uitzicht over het dal de rivier en naar andere hele mooie bergen toe.

We hadden ook erg mooi weer.

Terug op de camping lekker gebbqd en ook nog naar huis gemaild. Dit lukte gelukkig in een keer en de mensen van de camping waren erg behulpzaam, we hoefden ook niets te betalen. Service hoor

Woensdag 27 juni

Dit keer met de bus naar de Landmanalaugur. Ook deze rit was mooi maar weer heel anders. Eerst door groen landschap met weiden en paarden. Het werd al ruiger en toen lavaachtig met af en toe zwarte vlaktes en dan weer mooie lavaformaties het leek wel een grote asla. Bijna de hele rit zag je de bekende vulkaan de Hekla, erg mooi.

Ter plaatse hadden we maar twee uur want het was een lijndienst dus meteen aan de loop. Het regende wel (voor de eerste keer) maar we hadden regenkleding mee. Het goot gelukkig niet maar wel vies.

We zijn door een lavaveld gelopen naar de roze berg en op het eind waren allemaal stoomgaten in de grond. Het rook naar zwavel en de stenen waren hierdoor heel mooi gekleurd. De bergen eromheen zijn ook heel mooi gekleurd, erg bijzonder allemaal. We gaan ook vast nog eens terug maar dan met een tentje dan kun je meer zien.

We zijn nog een stukje doorgereden en staan nu bij de Gulfoss. Het regent nog steeds en het waait hard maar misschien is het morgen wel beter dan gaan we naar Geysir

Donderdag 28 juni

Heel vroeg opgestaan want het waaide nog steeds erg hard dus we lagen niet zo lekker.

De Gulfoss is wel een hele mooie waterval. Hij valt in twee trappen naar beneden en dit gaat met heel veel geweld. In de nevel konden we de regenboog zien want de zon kwam er weer door gelukkig.

Daarna naar Geysir. De camper hebben we maar meteen op de camping gezet want die ligt heel leuk meteen naast de geisers. Af en toe was er een vleug zwavelrook en als de Strokkur hoog spoot hadden we hele fijne nevel af en toe.

Het was heel mooi weer geworden dus ’s middags hebben we leuk gewandeld naar het Haukadalur. Daar is een IJslands bos met aangeplante bomen.

Bij terugkomst hebben we een heel lekker schepijsje gegeten omdat het zulk mooi weer was. ’S Avonds zijn we weer teruggegaan naar de geisers want toen was het veel rustiger. Overdag zijn er veel toeristen en ’s avonds kun je beter foto’s maken. Alles staat uitgebreid op de film. Erg leuk hier met al die stoompotten.

We zijn ook nog even in de hotspot geweest, die was echt lekker warm.

Vrijdag 29 juni

Vandaag eerst een klein stukje gereden en toen naar de Bruarfoss gewandeld vanaf een vakantiepark. Mooie wandeling van een goed half uur over een groene heuvel. Deze waterval is weer heel anders. Niet zo hoog maar wel heel mooi met heel blauw water. Nu was het ook weer heel mooi weer. We hebben de hele dag in korte broek gelopen.

Weer op weg naar Þingvellir nog even een stop gemaakt voor een broodje. We stonden op een dam voor een weiland en daar was ook een slootje. Aan de kant groeide rabarber en dat hebben we geplukt en vanavond lekker opgegeten!

Het Þingvellir is heel bijzonder met zijn kloven en scheuren, vooral als je ook de geschiedenis een beetje weet. Hier hebben we een paar uur rondgelopen en nu staan we hier op de camping. Het waait te hard om buiten te zitten maar de zon schijnt nog steeds.

Zaterdag 30 juni

In een keer door naar Reykjavik,was nog maar een klein stukje. Om 10 uur waren we al op de camping, makkelijk te vinden. Eerst de was in de machine gedaan, rustig koffie gedronken en alvast een walvistocht geboekt voor morgen om 1 uur. Toen boodschappen gedaan voor een paar dagen en ’s middags naar de stad met de bus ong. 3 km.

Reykjavik is best bijzonder met heel veel verschillende kerken en ook veel verschillende huizen ook nog van golfplaat en vrolijk geschilderd. Er zijn mooie winkelstraten en gezellige terrasjes en een meer in de stad . Het is weer mooi weer dus erg druk op straat met wandelaars ook in de parkjes heel gezellig. We hebben leuke souvenirs gevonden en ook een paar flessen wijn gekocht. Dit moet in een speciale winkel hier en is ook best duur maar we hebben te kort meegenomen.

Weer lekker gebarbecued nog een rondje door de botanische tuin gelopen.