zondag 10 juli 2011.

We hebben lekker geslapen allen een zingende IJslander gehoord. Na het eten nog even bij de waterval wezen kijken en een pot met lava zand gehaald. Toen hebben we de wc en de vuilwatertank gedaan en water gevuld. Nu kunnen we er weer tegen. We zijn vlak voor Vik weg 218 in gegaan naar de vogelrots de eerste keer zijn we hier ook geweest maar bijna geen vogels. Nu wel allemaal papegaaiduikers we hebben er heel wat foto`s en film gemaakt.

Daarna zijn we weg 215 in gegaan op het einde een mooie P waar je geweldig kan overnachten. Op het strandje gekomen staat er een geweldige basalt zuil en op de hoek meer een basaltgrot erg mooi.

Even in Vik geweest om te eten en een boodschap. Maar even buiten Vik stond er een hek op de weg afgesloten. Thuis hadden we het er nog over gehad als we aan de zuid kant niet verder kunnen gaan we weer terug meer als een geintje maar het is waar we kunnen terug.  De Katla een vulkaan onder de gletsjer is een paar maanden geleden uit gebarsten . Het smelt water is in een verzamel bad of meer terecht gekomen. Nu is de druk daar zo hoog geworden dat het de ijskap heeft op getild .  Uitbarstingen van de Katla gaan vaak met grote jokulhlaups gepaard. Grote hoeveelheden water en ijs die alles op hun weg meesleuren. Dus ook de brug en de weg waar we overheen moeste.

Er zit maar een ding op we gaan terug. We staan nu in Reykjavik en gaan morgen richting Blonduos. Misschien gaan we nog naar een waterval waar we niet aan toe kwamen we zien wel.

maandag 11 juli 2011.

Na het eten zijn we aan de terug reis via de noordkant begonnen. Even voorbij Borganes zijn we af geslagen weg nr 50 naar de watervallen. Tegen koffie tijd  waren we er eerst een bakkie. We gingen eerst naar de Barnafoss een  wat ruige waterval. Daarna de Hraunfossar die is wat rustiger maar heel lang beide zijn erg mooi. We zijn nog even door gereden want er moest een camping en een warmbadje zijn en dat klopt misschien een volgende keer.

Toen we terug gingen zijn we bij een warmwaterbron langs geweest. Die levert 180 liter kokend water per seconde. De bron levert Borgane en Ankranes zijn warm water. Het is de grootste warmwaterbron van de wereld.

Daarna zijn we naar de Grabrok gegaan een drieduized jaar oude krater met nog een krater er naast die lijkt op een plumpudding.

Voor Blonduos zijn we een weg 711 in gegaan daar moesten op het einde een basaltzuilen zijn we hebben ze wel gevonden maar konden er niet bijkomen met de camper dus maar weer terug. We staan nu weer op de camping van Blonduos en hebben zojuist een boswandeling gemaakt. En dat op IJsland.

dinsdag 12 juli 2011.

Vanmorgen om negen uur vertrokken eerst legen en vullen en daarna richting Muvatn. We hebben een paar ommetjes gedaan wat erg mooi was. Met de koffie stonden we vlak bij het plaatsje Saudarkrokur over de brug op een P. Daar is ook een plaatsje om te overnachten als het niet hard waait.

Toen door naar Akureyri daar hebben we boodschappen gedaan bij de Bonus. Even voorbij  Akureyri hebben we gegeten met uitzicht op het fjord. We hebben de weg van Husavik naar het Muvatn genomen een mooie weg met veel uitzichten.

Eerst nog een rondje om het meer gereden en toen naar het zwembad. Daar hebben we anderhalf uur in gezeten. Daarna zijn we naar boven gereden en staan nu bij de Krafla. Na het eten nog een rondje gelopen over de Krafla. In het begin moesten we dit overslaan om dat het te mistig was.

woensdag 13 juli 2011.

We hadden de wekker gezet en dat was goed ook we hebben lekker geslapen.

Na het eten vertrokken. We gaan richting Egilsstadir onder weg bij de afslag naar Vopnafjorur de auto aan de kant gezet voor koffie,dat moet je blijven doen.

Daarna verder bij  Egilsstadir zijn we doorgereden naar de watervallen Litanefoss en de Hengyfoss twee erg mooie watervallen. Dat was een mooie wandeling ook nog. Daarna zijn we naar Egilsstadir gereden en getankt de wc geleegd en de camper af gespoten. Toen was het tijd voor een bakkie en te mailen dat deden we in de koffieshop.

Daarna zijn we naar Seydisfjordur gegaan.  Het was mooi weer dus onderweg boven twee keer gestopt voor de foto en film. De waterval was nu goed te zien. We staan nu op de camping wat je camping noemt. We kunnen de bood wel aan zien komen morgen. Dan gaan we weer terug jammer maar aan alles komt een eind. We hebben op de plaat van de bbq een pizza gebakken dat gaat prima. Na het eten nog even een rondje om de pizza te laten zakken.

donderdag 14 juli 2011.

We werden al voor zeven uur wakker door de mede camperaar`s. We hebben de broodjes gesmeerd en zijn ook in de rij gaan staan in gecheckt we mogen aan boord alleen is het in Seydisfjordur altijd een chaos. Maar dat weten we we wachten gewoon op onze beurt om aan boord te gaan. Toen we dat waren eerst de spullen in de hut gedaan daar moesten we ook nog op wachten die was nog niet klaar. Toen weer terug aan dek. Met het vertrek zaten we lekker in de zon. We moesten eerst een half uur varen tot we het fjord uit waren. Toen begon het op eens hard te waaien en er kwam mist op. Het leek net of IJsland onder een deken lag. We zijn later naar de hut gegaan lekker luieren en lezen. S`middags hebben we de foto`s op de laptop gezet en bekeken. Om zeven uur zijn we gaan eten in het cafetaria het is daar goed eten en niet duur.

vrijdag 15 juli 2011.

We hebben de hele dag een beetje geluierd buiten was het mistig en de zee was kalm. S`middags de foto`s nog een keer bekeken. En weer uit eten.

zaterdag 16 juli 2011.

Om negen uur moesten we uit de hut we hebben de stoelen en de tassen gepakt en zijn aan dek gaan zitten. Het was gelukkig mooi weer. Om half twaalf waren we weer in Hitshal in Denemarken. Daar hebben we eerst gegeten en zijn gaan rijden. We wilden weer naar Oeversee boven in Duitsland. Later zij Wil ik vind het hier toch niet zo leuk maar we zijn wel gebleven. Het mannetje is wat  opdringerig vind ze. Volgende keer zoeken we wel iets anders. Morgen op tijd uit bed we gaan door naar huis.