Maandag 4 oktober.

De wind bleef maar aanhouden gisteren dus zijn we alvast naar Argeles gegaan.

We staan weer op ons “ons “plekje, alleen is de boom gesnoeid.

Tijdens de storm hadden we de deur en het w.c.raampje op een kier vanwege de warmte binnen maar daardoor was er veel zand naar binnen gewaaid.  Vanmorgen regende het dus hebben we maar grote schoonmaak gehouden.

Na de middag was het droog dus tijd om een rondje dorp te doen. Wat is het hier rustig vergeleken met 4 weken geleden! Veel appartementen staan leeg, op de boulevard is het stil net als op het strand. Als je goed kijkt kun je vanaf het strand wel de camping zien waar we gestaan hebben.

Op de hoge toppen is vannacht al sneeuw gevallen terwijl het hier regende.

Dinsdag 5 oktober.

Blauwe lucht vanmorgen! Dus in het zonnetje gezeten.

Vanmiddag kwamen er wat wolken en zijn we gaan fietsen.

Eerst naar St. Cyprien, het volgende dorp. Bij de jachthaven lagen zoveel bootjes, groot en klein, dat we geen keuze konden maken.

Het strand was leeg maar er werd wel gezeild. Allemaal dezelfde bootjes dus dat was vast de zeilschool.

Een paar kilometer voorbij St. Cyprien ligt een binnenmeer waar wel eens flamingo’s te zien zijn. Helaas lieten ze vandaag verstek gaan. Hier staan een paar replica’s van oude vissershutjes in een mooi wandelgebied.

Op de terugweg zijn we nog langs een cp hier vlakbij gefietst, voor die paar € prijsverschil staan we toch liever hier op de camping.

Zaterdag 9 oktober.

En zo zijn we alweer bijna een week in Argeles. De tijd vliegt. Af en toe om boodschappen en de was doen, een wandelingetje maken of even fietsen. Meestal schijnt de zon en het is zo’n 22 graden, net lekker!

Donderdag hebben we nog een bakje koffie gedaan in Argeles le Ville, dat is eigenlijk het oude Argeles, de camping is in Argeles Plage.

Gisteren was er niet zoveel wind dus tijd voor een wat langere fietstocht. Langs de druivenvelden en wat hoger gelegen dorpen met mooi zicht op de vallei zijn we richting Le Boulou gegaan. Dat ligt vlakbij de grote weg naar Spanje aan het begin van de vallei. Vlak voor Le Boulou hadden we een mooi panorama zicht op de Pyreneeën.

Toen we in het stadje liepen herkenden we het wel, we hebben al eens op de cp hier gestaan. Het oude centrum is niet zo groot, er is wel een mooie kerk en een oud kapelletje, de toren konden we niet vinden. We zijn nog bij de touristinfo geweest voor een vingerhoedje maar die hadden ze helaas niet.

De terugweg ging over een fietspad evenwijdig aan de grote weg, dit fietste wel makkelijker! Tijdens een stop in een klein dorpje zagen we een boom met een voor ons onbekende vrucht, heeft iemand een idee wat dit is?

Er was ook nog een boom waar kaki’s aanhingen, op het eerste gezicht leken het sinaasappels maar dat waren het niet.

De tocht was iets langer dan we gedacht hadden, bijna 60 kilometer! De accu’s moesten wel een tijdje aan de lader want we zijn nog niet uit gefietst hier. vandaag hebben we nog maar een weekje bijgeboekt op de camping.

Zondag 10 oktober.

Vanmorgen hebben we een poosje op het strand naar de golven zitten kijken.

Vanmiddag hebben we een nieuw fietsweggetje ontdekt naar Latour bas Elne. Er bloeien hier nog veel grote planten met licht blauwe bloemetjes. De lavendel is al uitgebloeid. Vanaf Latour zijn we weer terug naar de camping gefietst want de wind was fris en we hadden geen vest mee.

Later kwam de zon goed door en hebben we nog een poosje op het strand gezeten achter een windschermpje.

‘s Avonds zat er een vreemde gast van wel 6 centimeter op mijn spatbord.

Dinsdag 11 oktober.

Gister was niet zo spannend. Naar de Lidl geweest en ‘s middags lekker op het strand gelegen, ditmaal zonder windscherm.

Vandaag was het weer tijd voor een fietstocht.

Over een weg met aan weerszijden veel olijfbomen boordevol olijven naar La Roche de Albere. Dit is een hooggelegen dorpje met een oud centrumpje. Door smalle straatjes zijn we omhoog naar de toren geklommen vanwaar je een prachtig uitzicht op de Roussillion hebt.

Onderweg was nog een bloeiende bougainville. Terug bij de fiets hebben we ons broodje opgegeten en zijn we een stukje terug gefietst naar Sorede. Hier is La Vallee de Tortues, een kleine dierentuin met voornamelijk schildpadden. Ze kwamen uit verschillende werelddelen, verschillende soorten en maten zijn aanwezig. De grootste waren wel een meter lang. Ook waren er nog wat leguanen en gekko’s, gelukkig wel achter glas. Verder nog een paar slangen waarvan er één uitgebreid werd getoond en mocht worden geaaid door de kinderen. Bij de ingang zijn de stokstaartjes, erg leuk om te zien.

Vanavond om kwart over zeven was er een prachtige zonsondergang. Toen we in Millau waren werd het pas om half tien donker, nu is dat al om kwart voor acht! Maar we zijn dan ook al 7 weken op pad,  tijd vliegt.

Woensdag 12 oktober.

De lucht was vandaag strak blauw maar het waaide behoorlijk. Geen strandweer, dus na de middag zijn we lekker gaan fietsen.

Net voorbij de haven ligt het dorpje Le Racou waar de huisjes aan het strand staan. Hier loopt een weggetje naar boven op de rotsen. Na een loopje boven het water zijn er nog een paar kleine kiezelstrandjes. Daar hebben we nog een poosje in de zon gezeten, lekker in de luwte.

Donderdag 13 oktober.

Vanmorgen vroeg was het maar 11 graden. De zon was er wel en om 10 uur was het aangenaam voor de camper.

Volgens de reisgids zou er bij Collioure een weg omhoog gaan richting Banyuls, de D86, met een afslag naar Port Vendre, die wilden we gaan proberen.

Net voor Collioure ging de route rechtsaf direct omhoog langs de druivenvelden. Al slingerend kwamen we steeds hoger en werden de uitzichten steeds mooier. De turbostand kwam wel goed van pas.

We zagen Collioure van boven en later Argeles. Na een kilometer of vier ging de weg weer naar beneden en kwamen we bij de splitsing. Hier kozen we de weg naar Port Vendre want naar Banyuls was nog hoger. Na de druivenvelden stonden we boven Port Vendre. Tijdens de afdaling  die natuurlijk iets sneller ging, was het wel fris. Gelukkig hadden we nu wel een vest meegenomen!

Bij de haven hebben we koffie gedronken en daarna was het nog maar een stukje over de kustweg naar Collioure. Voor het dorp zijn we nog even gestopt, mooi uitzicht.

De weg verder naar Argeles hebben we al vaker gedaan maar die blijft mooi met die mooie blauwe zee ernaast.

Zondag 17 oktober.

Na nog een paar luie zonnige dagen in Argeles zijn we vandaag een stukje naar het noorden gegaan.

De laatste week begon het vooral ‘s nachts en ’s morgens vroeg toch wel af te koelen. Dan heb je ’s morgens wel een zonnetje nodig en volgens de vooruitzichten is die er volgende week niet zo vaak. Dus tijd om terug te gaan.

Er was weinig vrachtverkeer op de weg en we konden lekker doorrijden. Millau hebben we dit keer vanaf de grote tolbrug zien liggen. Op de heenweg hebben we daar nog gestaan maar nu is er niets meer open.

We zijn gekomen tot de cp in Issoire, 35 kilometer ten zuiden van Clermont Ferrand. Vanmiddag konden we nog lekker even in de zon zitten. Vanavond zijn we naar het centrum gelopen. Even de benen strekken  is altijd wel lekker na een eind rijden.

Maandag 18 oktober.

Vanmorgen was het fris! Buiten was het nog maar 5 graden en binnen 10, maar onder het dekbed was het lekker.

Om negen uur reden we weg.

De route die we altijd doen naar st. Pourcain was afgesloten. Dat werden D-wegen. Dus dorpjes maar ook dwars door en over de heuvel-wegen, wel erg mooi.

We hoefden niet zover en om half vier waren we op de camping bij Santenay, een klein dorpje 25 km ten zuiden van Beaune. Hier hebben we vorig jaar ook gestaan op de heenweg en je kunt hier mooi fietsen en wandelen.

Na een bakje koffie even de benen gestrekt d.m.v. een rondje lopen door de druivenvelden. De druivenstruiken worden hier niet geel maar bruin-rood, ook mooi! Door Haute Santenay zijn we teruggelopen. Vlak bij de camping kwamen we een bijzondere groene paddenstoel tegen. Geen idee wat het is, volgens ons een hersenzwam.

Dinsdag 19 oktober.

Na een frisse start kwam om elf uur de zon erbij en die is niet meer weggeweest vandaag.

Lekker een eind gefietst langs de route du vin en door kleine dorpjes. Ons broodje hebben we gedaan op een muurtje in de zon te midden van de druivenstruiken. Bij de Mairie van Meursault zijn we weer teruggegaan. Halverwege zijn we afgeslagen naar Chagny waar we vorig jaar naar de Lidl zijn geweest. We wilden nog een paar pakken wijn meenemen voor de voorraad. In het stadje vonden we de fietsroute weer en zijn we over de voie verte langs het kanaal terug gegaan naar de camping.

Hier konden we nog tot half zes in het zonnetje zitten.

Woensdag 20 oktober.

In tegenstelling tot gisteren was het vandaag een lichtgrijze dag. Het was wel droog en goed fietsweer.

Met hulp van Maps ME hadden we een  mooi rondje uitgezet.

Eerst 10 km langs het kanaal naar St. Legere. Daar is het duidelijk herfst met die mooie rode bomen. Vervolgens 6 km langs een D-weg tot net voorbij het chateau van Couches. Daarna rechtsaf over de D1 richting Nolay. Hier gingen we heuvel op, heuvel af langs dorpjes en druivenvelden. Waar je ook keek, overal mooie gekleurde druivenvelden. Achter een kerkje in een bushokje hebben we ons broodje gegeten. Was wel lekker luw en er kwam geen bus. In Nolay hebben we koffie gedronken, kon Cor zijn koude handen even opwarmen en even uitrusten. Hier hebben we de voie verte weer opgepikt, die wisten we nog van vorig jaar, terug naar Santenay. Vanaf dit pad konden we de overkant van het dal zien waar we heen langs gefietst waren. Ook hier veel druiven en dorpjes.

Tegen half vier waren we terug bij de camper. De fietsen staan weer op het rek en de tanks zijn geleegd want morgen gaan we verder.

Tot slot is er nog een mooi uitzicht vanaf de camping.

Zondag 24 oktober.

Na een nacht op de camperplaats in Diekirch te hebben gestaan zijn we vrijdag weer thuis gekomen.