Onderweg naar Zweden.

maandag 20 juni 2022

We zijn weer op pad!

Na een bakje koffie en een laatste controlerondje  door het huis zijn we naar Groningen gereden naar de cp bij Kardingen. Dit is een recreatiegebied met sportvelden, wandel- en fietspaden, een zwemstrandje, een outdoorcentrum en ook een klimtoren.

Vanmiddag hebben we eerst een rondje gewandeld en daarna kwamen Gerard en Margot, die hier vlakbij wonen, gezellig een bakje doen. Lekker even bijgekletst, zij hopen volgende week ook naar het noorden af te reizen. Wie weet komen we elkaar daar nog ergens tegen!

Donderdag 23 juni ’22

En zo zijn we in Zweden.

De reis door Duitsland ging vlot over snelwegen. Twee keer een cp gehad, die waren goed maar de omgeving niet heel bijzonder dus daar valt niet zoveel over te vertellen.

Vanmorgen ging de wekker vroeg. Om half zes reden we weg en om kwart voor zes waren we op de haven, het was maar elf kilometer. Er stonden toch al tien voertuigen voor ons bij de incheck. Om zeven uur waren we aan boord en om half acht, precies op tijd, gingen de trossen los. De overtocht duurde zes uur, best wel lang maar de zon scheen en we konden heel lang aan dek zitten. De zee was heel rustig en om half twee meerde de boot aan in Trelleborg, een half uur later stonden we op de kade.

Eigenlijk wilden we naar de cp bij de haven maar het lukte niet met de betaling dus ging het hek niet open. Nu staan we vijf kilometer ten westen van de stad op een parkeerplaats bij het strand.

De rest van de middag hebben we lekker in de zon gezeten. Met een windje erbij was het goed uit te houden. Onze reis is in ieder geval zonnig begonnen.

Vrijdag 24 juni 2022.

Ondanks dat we vrij dicht bij een overigens rustige weg stonden hebben we vannacht heerlijk geslapen.

Om negen uur zijn we terug naar Trelleborg gereden en hebben de camper op een parkeerplaats bij de haven gezet.

Na een bakje koffie zijn we de stad ingelopen. Het centrum was maar 400 meter lopen, de stad is niet zo groot.

Midden in de stad staat een replica van de Vikingburcht waar Trellenborg  naar vernoemd is. Rond de Dom zijn nog een paar straatjes met authentieke huizen verder zijn de huizen heel modern. In de winkelstraat zagen we een leuke sculptuur. In een winkelcentrum vonden we een geldautomaat en konden we wat cash pinnen.

Op de terugweg naar de camper zagen we een rijtje palmbomen, ’s winters gaan die weer naar binnen want dan is het hier natuurlijk veel te koud! Momenteel is het 28 graden dus best wel warm.

Na een broodje zijn we naar de Lidl gereden om wat verse dingen in te slaan. Het is wat duurder dan bij ons maar het viel eigenlijk wel mee.

Hierna zijn we zo’n 140 kilometer naar het noorden gereden en kwamen we op een P aan een meertje vlakbij Hassleholm terecht. Hier konden we heerlijk onder de bomen zitten. Er waren een aantal Marokkaanse families met veel kleine kinderen aan het picknicken, voor hen was het zondag. Dit zie je in Marokko ook heel veel.

’s Avonds konden we nog lang buiten zitten en werd het steeds rustiger op het strandje.

Zaterdag 25 juni 2022

Om zeven uur werden we wakker en we zeiden tegen elkaar “heb jij het ook zo warm?”. Toen bleek het al 30 graden te zijn binnen!  We dachten dat het hier wat koeler zou zijn maar ook hier heeft de klimaatverandering blijkbaar toegeslagen. Gauw de ramen en de deur open voor een afkoelwindje.

Na een bakje koffie met zicht op het meer zijn we weer gaan rijden.

Ons eerste doel was Växjö, zo’n 140 kilometer naar het noorden. Veel bossen onderweg en de borden beloofden elanden maar die hebben we nog niet gezien.

Op de app Park4night hadden we een P vlakbij het station gevonden. Daarvandaan was het een kilometer lopen naar het centrum.

De mooie kathedraal met de twee torens zie je al uit de verte staan. In de winkelstraten was het heel rustig want alles was dicht! Gelukkig was er wel een snackbar open en daar hadden ze lekker softijs voor ongeveer hetzelfde geld als thuis. Er zaten ook heel brutale kauwen te azen op een stukje koek.

Teruggekomen bij de camper was de temperatuur binnen opgelopen tot 35 graden en buiten ruim 31! De koelkast liep ook een beetje op maar dat is niet zo gek denk ik.

We staan nu op een natuurcamping aan een meer zo’n 12 kilometer ten noorden van Växjö

De camping hoort bij een boerderij en ligt op een schiereilandje. Het is eigenlijk een bos met een soort van rondweg met kleine zijweggetjes naar de plaatsen. Die liggen ver van elkaar. Je hebt echt je eigen plekje, de meeste met zicht op het water.

Er is geen toiletgebouw maar wel een paar droogtoiletten. Douche is ook niet nodig, daar is het meer voor. We hebben dan ook lekker gezwommen vanmiddag, het water is helemaal niet koud. Morgen wordt het ook warm dus blijven we maar lekker een dagje hier.

Nu, vanavond, doet de koelkast het ook weer goed met een extra ventilatortje aan.

Zondag 26 juni.

Vandaag was het rustdag. Beetje zwemmen, lezen en puzzelen.

Vanmiddag was het tijd voor een rondje camping, die nog groter is als we dachten. Er staat ook nog een leuk vakantiehuisje en op het eind waren nog mooie plekjes vrij.

Over de camping loopt een soort rondweg met zijweggetjes, sommige weggetjes zijn best lang. Om te voorkomen dat je voor niets zo’n weggetje inrijdt staan er aan het begin borden met de namen van de plaatsen. Als je een plekje inneemt draai je een groen bord om naar rood, dit betekent dat de plek bezet is. Als je weggaat draai je het weer op groen. Heel handig.

We zijn via de camping naar de boerderij gelopen waar ook de stortput voor het chemisch toilet is, in een grote giertank. Van de boerderij naar de camper is het 700 meter dus bij aankomst alles legen en vullen.

Maandag 27 juni.

We zijn nog maar een dagje gebleven, ons plaatsje heet trouwens Nyäng. Wat het betekent hebben we niet kunnen vinden.

Het was weer 30 graden dus vanmorgen lekker gezwommen.

Vanmiddag hebben we een stukje gefietst, het was warm maar te doen.

Na elf kilometer kwamen we bij een dorpje. Er was niet zoveel maar wel een mooi kerkje en een aantal typisch Scandinavische huizen. Op de terugweg zagen we een midzomernachtboom. De langste dag wordt hier altijd uitbundig gevierd.

Net als op IJsland staan hier ook borden langs de weg die naar een bezienswaardigheid verwijzen. Die wij zagen leidde ons naar een grafheuvel uit de bronstijd, 1800 tot 500 voor Christus. Het leek wel een bult keien midden in het bos.

De camping ligt op het eind van een drie kilometer lange zijweg van de doorgaande weg. Er zijn alleen wat vakantiehuisjes en een enkele boerderij. De koeien hadden het ook warm, ze bleven met z’n allen op een kluitje onder de bomen staan!

Het fietsen is goed te doen. De auto’s gaan met een boog om je heen en zo druk was het niet.

Toen we terug waren zijn we nog maar een keer gaan zwemmen, even afkoelen.

Morgen is het volgens de berichten iets koeler dus gaan we maar weer een stukje rijden.

Dit is wel een plek om te onthouden.

Dinsdag 28 juni.

Wat een verschil met gisteren! Vanmorgen regende het en was het maar 20 graden. Goed voor de plantjes en de koelkast.

Om een uur of negen reden we weg. Na 150 kilometer voornamelijk door bossen te hebben gereden kwamen we in Gränna.

Dit stadje ligt aan een groot meer, het Vattern. Hier staan nog veel oude houten huizen. Het symbool van het stadje is de rood witte pepermuntstok, voor het eerst gemaakt in 1859. Nu zijn er veel snoepwinkels waar je ze kunt kopen en ook kunt zien hoe ze gemaakt worden.

We wilden eigenlijk overnachten ten noorden van Gränna bij een natuurpark maar we zijn weer doorgereden toen er tenten werden opgezet achter de camper.

Nu staan we op het platte land bij Vretta Kloster, hier is een kerk met een kloosterruine.

Het heeft eigenlijk de hele dag een beetje gemiezerd maar na het eten kwam de zon erdoor en zijn we gaan wandelen.

Een kilometer hiervandaan ligt het dorpje Berg. Hier loopt het Gotakanaal. Via zeven sluizen over een lengte van 400 meter en een hoogteverschil van 19 meter komen de schepen van het kanaal in het meer Roxen.

We zijn vandaag lekker opgeschoten, morgen nog 200 kilometer naar Stockholm.

Woensdag 29 juni.

Gisteravond was er nog een mooie zonsondergang als voorbode voor het mooie weer vanmorgen.

Om tien uur waren we bij Norkopping bij de Lidl. Even weer wat boodschappen gedaan en een bakje koffie en weer door.

De rit ging snel want alles ging over de snelweg. Om drie uur stonden we op Bredang camping Stockholm.

De camping staat redelijk vol, het is dan ook een goede plek om de stad te bezoeken. Het centrum is 12 kilometer en het Metrostation is tien minuten lopen hiervandaan.

Achter de camping ligt een bos en daardoorheen loop je in tien minuten naar een badstrandje. Door de wolken lokte het niet om te gaan zwemmen ondanks dat het 24 graden was vanmiddag.

Onderweg hebben we nog getankt. De diesel is hier duurder dan benzine en kostte € 2,47. Dat viel ons nog mee.

Donderdag 30 juni.

Het zou een beetje regenen vandaag maar er is geen drup gevallen. Vanmiddag kwam de zon erbij en het was heerlijk weer om naar de stad te gaan.

Om elf uur zaten we in de metro en 20 minuten later stonden we midden in de stad.

Onze wandeling voerde eerst naar het stadhuis met uitzicht op de wijken er tegenover.

De binnenstad van Stockholm bestaat uit 14 eilanden. Op één van die eilanden ligt de oudste wijk, de Gamla Stan waar we daarna naartoe gelopen zijn.

Hier liggen mooie winkelstraten, veel mooie gebouwen en kerken. Het oudste marktplein is het Stortorget, hier staan een aantal mooi gerestaureerde koopmanshuizen.

In één van de winkels worden de traditionele handgemaakte en beschilderde houten paardjes verkocht. Het bleef bij kijken want het kleinste paardje, ongeveer 3 bij 3 centimeter kostte al € 31.

Onze wandeling door de Gamla Stan eindigde bij het koninklijk Paleis.

Hierna zijn we de brug overgelopen naar de wijk Norrmalm.

Langs de opera en de Jakobskerk zijn we door een groot winkelgebied weer naar het metrostation gelopen. Op het stationsplein werd muziek gemaakt en was het gezellig druk.

Om half zes waren we weer bij de camper. Morgen gaan we een paar musea bezoeken.

Vrijdag 1 juli.

Vannacht waren er een paar flinke regenbuien met wat onweer en de dag begon regenachtig.

Om een uur of elf was het droog dus richting stad.

Onderweg naar de hop on hop off bus was er in de Gamla Stan een leuke kledingwinkel. Gisteren zag ik,Wil, niets leuks maar deze winkel had erg leuke zomerjurken, vrolijke kleuren en lekker luchtig. Leuk verjaardagscadeau gevonden!

We moesten lang op onze bus wachten en hebben toen eerst de hele ronde maar gedaan door de verschillende stadswijken.  Op de tweede ronde zijn we uitgestapt bij Abba The Museum.

Er waren te veel mensen binnen dus we moesten even wachten, na vijf minuten mochten we naar binnen.

Was erg leuk. Het begon met een fotoverhaal van alle vier de leden. Je hoorde natuurlijk constant oude hits. De auto komt uit een videoclip. Er waren veel filmbeelden van optredens en natuurlijk authentieke kleding.

Er kon ook meegedanst en gezongen worden met de band.

De gitaar werd gebruikt in het nummer Waterloo tijdens het songfestival indertijd. Het hele Abba-verhaal werd verteld. Er liepen ook echte fans met glitterkleding en een Abbapruik op. De band was hier natuurlijk heel populair.

Ook waren er nog twee muren behangen met platenhoezen en gouden platen, dat waren er nogal wat.

Hierna zijn ongeveer 4 kilometer teruggelopen naar de Gamla Stan           ( oude wijk) . Daar hebben we op een pleintje heerlijke fish en chips gegeten ter ere van mijn verjaardag.

Om half acht waren we weer bij de camper. We hadden wel een douche nodig want het was erg warm geworden.

Zaterdag 2 juli.

Er was weer wat onweer en regen vannacht maar vanmorgen scheen de zon.

Om een uur of negen reden we weg bij de camping. Die ligt aan de zuidkant van de stad, pas een uurtje later hadden we de stad achter ons gelaten. Door de vele snelheidsbeperkingen schoot het niet echt op.

Voorbij Uppsala werd het rustig op de weg en het was zonnetje, wolkje vandaag.

Het schoot lekker op en tegen drie uur waren we in Hudiksvall, ruim 300 kilometer naar het noorden. Hier is een cp bij een meertje.

Eerst lekker in de zon gezeten en later een rondje om het meer gelopen.

Er zitten heel veel vogels, vreemde ganzen, gewone ganzen en meeuwen. Er zit vast veel vis in het water.

Het stadje was vroeger een handelsstad. De pakhuizen uit de negentiende eeuw bij het haventje zijn nu omgebouwd tot winkeltjes en restaurantjes. Er staan ook nog een aantal hotels uit die tijd. Hoe oud de telefooncel is stond er niet bij maar we vonden hem wel apart.

Vanavond was de zon er weer lekker bij en hebben we tot half tien buiten gezeten, toen verdween hij achter de bomen.

Morgen gaan we een stukje het binnenland in om daar eens te kijken.

Zondag 3 juli.

Om er een beetje ritme in te houden ging ook vandaag, op zondag, de wekker om kwart over acht. Ondanks de korte periode dat het ’s nachts donker is, ongeveer van 23.30 tot 2.30, slapen we goed.

Vandaag een korte rit naar Ljusdal. Hier is één van de weinige plekken waar je lpg kunt tanken. In het weekend is het dicht dus morgenochtend gaan we tanken.

Het was een mooie rit, af en toe een dorpje, een paar meren en veel bos. Binnendoor is minder verkeer als op de snelweg en rijdt lekker rustig. Onderweg nog een bakje gedaan in de zon.

Tegen de middag waren we op de cp met uitzicht op een meertje. Er zijn twee plaatsen met gratis stroom waarvan er nog één vrij was. Die hebben we maar genomen, konden we mooi de koelkast ontdooien. Dat doen we door de stofzuiger erin te laten blazen. Dit werkt prima, binnen 10 minuten klaar.

Om het meer is een wandelpad, dat hebben we vanmiddag gelopen. Was toch nog bijna vijf kilometer. In het dorp liepen we langs een kerk met een mooie losse klokkentoren. Er staan een paar mooie houten huizen en ook hier houden ze van moderne kunst en hamburgers!

Maandag 4 juli.

Eigenlijk wilden we nog een dag hier blijven maar het weer werkte niet mee en gisteravond was het ook erg rumoerig op straat met auto’s met keiharde dreunmuziek.

Dus vanmorgen eerst lpg getankt, dat is hier gewoon propaan en dat zie je ook aan de prijs. Maar dat maakt niet uit, de tank is weer vol, we kunnen weer koken.

Na nog een stop bij de Lidl zijn we via een omweg weer naar de kust gereden. Bossen , meren en een leuke koffiestop. Toen was het even droog maar het regende bijna de hele rit. Was toch een mooie rit.

Er wordt hier veel hout gekapt en vervoerd over de weg en het spoor. Het wordt o.a. gebruikt om energiecentrales te stoken, of dat heel milieuvriendelijk is weet ik niet i.v.m. fijnstofuitstoot? Het is allicht minder slecht dan kolen stoken.

We hebben ongeveer 30 kilometer achter een vrachtwagen met hout gezeten, rijdt lekker zuinig!

Het laatste stuk ging over de grote weg en daar vonden we een serviceplek, konden we even lozen en vullen.

Aangekomen op de P in Härnösand regende het. Na het eten scheen de zon en hebben we nog een ommetje gedaan. Op diverse parkeerplaatsen kwamen we groepjes campers tegen, wij staan inmiddels ook met 7 campers bij elkaar.

Morgen willen we hier bij een open luchtmuseum kijken.