Vic.

Woensdag 19 april.

Ondanks het feit dat de cp bij de stad is hebben we toch lekker geslapen vannacht.  Vandaag maar weer een stukje verder.

We wilden Barcelona mijden want daar is het altijd zo druk. Via de C25 kwamen we uit bij Vic.

Daar is een goeie cp aan de rand van het stadje waar we om half drie aankwamen. Een overnachting kost € 5, te betalen via een app of bij de touristinfo. De app doet het volgens de revieuws niet dus zijn we naar het centrum gelopen om te betalen. Volgens het infobord 20 minuten lopen maar de richting was niet helemaal duidelijk dus het duurde wat langer.

Via een mooi plein, de Placa Major, kwamen we in het centrum. Dit plein heeft rondom hele mooie huizen met winkels en restaurants eronder. Hierachter was de touristinfo en konden we betalen. We kregen nog een boekje mee met een toeristische route. Die zag er mooi uit maar we hadden geen puf meer om dat te doen. Het stadje ziet er wel leuk uit dus we houden het in gedachten voor misschien een volgende keer.

Er is plek voor 20 campers en dat liep ook helemaal vol in de loop van de avond.

Argeles.

Donderdag 20 april.

Ook hier was het lekker rustig vannacht.

Vanmorgen om acht uur hoorden we een brander buiten. Toch maar even kijken en toen werd er een grote luchtballon opgeblazen net naast de cp. Leuk om te zien. Toen hij eenmaal omhoog ging was hij ook snel uit het zicht verdwenen.

Wij hebben heel snel ons broodje gedaan want het was koud, afgekoeld tot 8 graden buiten en binnen 11. Tijdens het rijden warmde het snel op.

Via Ripoll, Mollo en de col de Ares kwamen we in Frankrijk. Boven op de pas, 1460 meter kon je ver kijken en waren mooie panorama’s.

In Frankrijk werd het de D115 naar Le Boulou en dan door naar Argeles.

Dit klinkt heel simpel maar dat was het niet! De route was vandaag 150 kilometer en we hebben er net zo lang over gedaan als gisteren 350! Veel bochten en klimmen maar het was een prachtige route, ook door kleine dorpjes en stadjes. Als je haast hebt kun je beter via de Outlet door La Jonquera gaan.

We zijn nu op camping Le Roussillonnais in Arleges op ons inmiddels vertrouwde plaatsje. Het is niet druk, lekker zo.

Vandaag was het in ieder geval mooi weer en we hopen dat het nog even zo blijft. We willen nog lekker wat gaan fietsen.

Zondag 23 april.

De dagen vliegen om als we hier zijn. We zoeken de bekende plekjes weer op. Het is mooi fietsen in de omgeving.

Vrijdag was het mooi weer en zijn we ’s middags naar het kasteel de Valmy gefietst. Dit ligt wat hoger en dus heb je mooi uitzicht op het dal.

Zaterdag was het bewolkt maar goed fietsweer en niet koud.

Een ritje naar het oude Argeles gemaakt met zijn markante toren en de smalle straatjes en leuke pleintjes.

In Argeles plage zijn de kleine winkeltjes al open. In het zeepwinkeltje hebben we een paar lekkere geurtjes uitgezocht.

Vanmorgen was het stralend mooi weer, lekker koffie in het zonnetje. Daarna de tas gepakt en op de fiets via Sorede naar La Roche de Albere gefietst. Deze dorpjes hebben een oud centrum en liggen tegen de bergen aan. Weer dat mooie uitzicht, vooral bij de toren van het tweede dorpje. Daar kijk je bij helder weer over de hele Roussillon tot aan de bergen aan de overkant en aan de andere kant de Middellandse Zee.

Heen zijn we over de weg gegaan en vonden we een stukje van de route  na een eindje klimmen,een Romeinse kapel en een bron.

Op de terugweg over het fietspad door het groene dal werd de lucht donker achter ons. We bleven de bui voor en waren droog over.

Vanavond hebben we weer een bui. Morgen beloven ze weer mooi weer, nog één dagje fietsen en dan weer naar het noorden.

Maandag 24 april.

De dag begon weer stralend met een blauwe lucht.

Zoals gezegd nog een keertje fietsen vandaag. We wilden graag de panoramaweg, de D86, tussen Collioure en Port Vendres nog een keer doen. Als het mooi weer is, is dat een heel mooi stuk.

Naar Collioure is het al klimmen, net voor het dorp ga je dan op de bovenste rondweg en na ongeveer 2 kilometer is dan de D86 verder omhoog. Dit is een rustige smalle weg. hier rijden geen campers en vrachtverkeer, er is een breedtebeperking tot twee meter.

Des te hoger je komt, in de turbostand, des te mooier wordt het zicht op Collioure, de Rouissilion en het dal met de vele druivenstruiken.

Ter hoogte van Port Vendres zijn we weer naar beneden gegaan. Dit is ook een leuk stadje met veel druk bezette terrasjes bij de haven.

Vanuit Port Vendres kom je dan weer in Collioure met de grote burcht, de haven en veel leuke straatjes. Hier zijn ook veel terrasjes, die ook erg vol waren, leuke winkeltjes en ateliers met schilderijen en andere kunst.

Het maakt niet uit wanneer we hier zijn, het is altijd druk.

Hierna zijn we doorgefietst naar de Lidl, hoeven we morgen geen boodschappen te doen. Morgen een stukje naar het noorden, we hopen in de buurt van Clermont-Ferrand te komen.

Deze fietsroute vinden we heel mooi, gaan we nog eens doen!

Montpeyroux.

Dinsdag 25 april.

Op rijdagen gaat de wekker om acht uur. Een uurtje later zijn we dan op weg.

Het eerste stuk binnendoor gaf veel oponthoud. Er was een omleiding wegens werkzaamheden voor Narbonne en ook de rondwegen om Narbonne en Beziers gingen niet snel. Gelukkig ging het op de A75 veel beter en om vier uur waren we op de cp bij Montpeyroux, een klein dorpje 20 kilometer ten zuiden van Clermont-Ferrand.

Het zonnetje was er weer bijgekomen en we konden buiten koffiedrinken met uitzicht op de bergen met in de verte nog sneeuw op de toppen. Dichterbij zagen we geel bloeiende koolzaadvelden, die hebben we onderweg wel meer gezien.

Na de koffie was het tijd om de benen te strekken. Montpeyroux is een middeleeuws dorpje met prachtige robuuste huizen met hele dikke muren. De toren hadden we al vaker gezien vanaf de autoweg die hier een kilometer verder onderlangsloopt, je hoort het verkeer trouwens niet. Er zijn een paar pleintjes,poorten en veel trappen. Souvenirwinkels ontbreken ook niet. Het is heel leuk om hier een keer rond te kijken i.p.v. alleen langs te rijden.

Vanmiddag was er aan beide kanten een plaats vrij en leek het heel ruim. Nu hebben we buren aan beide kanten en is het toch wel een beetje krap. Voor één nachtje is het prima maar niet voor langer.

Santenay.

Donderdag 27 april.

Koningsdag vandaag maar daar hebben we niet zoveel van meegekregen.

Het was een mooie maar vermoeiende rit gisteren. Vroeg in de middag reden we in de buurt van Santenay, een klein dorpje 20 kilometer ten zuiden van Beaune. Het was mooi weer en spontaan besloten we naar de camping te gaan waar we al eerder geweest zijn.

Het is nu heel rustig op de camping in tegenstelling tot de druivenpluktijd dan verblijven hier veel druivenplukkers. We vonden een plaatsje met mooi uitzicht op de heuvel met veel druivenvelden.

Gistermiddag hebben we lekker in de zon gezeten en ’s avonds zijn we een rondje wezen lopen. Toch even de benen strekken.

Vandaag was het weer mooi weer en vanmiddag zijn we in de buurt gaan wandelen.

Als je naast de camping omhoog loopt kom je in Hoog Santenay. de druivenstruiken moeten dan nog wel groeien maar er wordt al wel druk gewerkt. Met kleine tractoren wordt de grond tussen de rijen losgemaakt en dode stammen worden verwijderd.

We zijn een paar kilometer boven de wijnvelden langsgelopen en ter hoogte van laag Santenay weer naar beneden gegaan over paden tussen de druiven door.

Het gekleurde dakje hoorde bij een groot chateau waar je wijn kunt proeven en kopen zagen we in het dorp.

Tot slot was het tijd voor een ijsje op het dorpsplein.

Daarvandaan is het ongeveer anderhalve kilometer naar de camping.

Je kunt hier ook mooi fietsen maar dat doen we een andere keer maar weer. De weerberichten voor morgen zijn niet zo goed en we zijn tenslotte op weg naar huis. Morgen weer verder.

Langres.

Vrijdag 28 april.

Het doel vandaag was Langres waar we eigenlijk eergister al heen zouden maar niet gehaald hadden.

Het was dus maar 140 kilometer vandaag. Met de middag waren we na een voorspoedige rit bij de Lidl voor Langres. Nog wat boodschappen gedaan en toen begon het te hozen dus hebben we daar ook maar een lunchstop van gemaakt. Na het broodje was het droog en tijd voor het laatste stukje naar de cp. Daar hoosde het weer dus maar weer even gewacht voordat we een kaartje gingen trekken.

Tussen de buien door zijn we op de plaats gereden en de stekker in de stroompaal gedaan.

Gelukkig werd het om vier uur droog. Tijd voor een wandelingetje!

Omdat Langres op een heuvel ligt heb je mooi zicht op de omgeving. Heel groen met hier en daar geel van de koolzaadvelden.

We zijn hier al vaker geweest maar het blijft een leuk stadje met mooie gebouwen, oude huizen, smalle straatjes en een paar brede winkelstraten. En niet te vergeten de grote toegangspoort naar het centrum.

Op de heenweg in Januari was het hier koud en sneeuwde het een beetje. Toen zijn we de camper niet uit geweest. Nu werd het met de zon erbij 20 graden, echt voorjaar!

Woensdag 3 mei.

Na ruim drie maanden en 6221 kilometer zijn we weer thuis.

Zaterdag hebben we overnacht in België bij de skipiste van Barak de Fraiture. Daar kun je nu beter mountainbiken op de groene piste.

Wij hebben een wandeling gedaan rond de piste met aan de voet het dorpje Fraiture. In de Ardennen is het toch ook mooi. We stonden met 7 campers en ’s nachts was het heerlijk rustig.

Zondag zijn we naar Doorn gereden en hebben daar twee nachten op de camping gestaan, gezellig op familiebezoek. Was fijn ze weer te zien na zo’n lange tijd.

Gisteren zijn we dus thuis gekomen. Nu zijn we druk met camper uitpakken, schoonmaken en onkruid verwijderen.

De kou is wel even wennen maar gelukkig lijkt het iets warmer te worden.

Nu maar lekker plannen maken voor de volgende trip!