Diekirch.

Donderdag 19 januari.

We zijn weer op pad, de eerste rit ging naar Diekirch in Luxemburg. Ons doel is Spanje/ Portugal, in ieder geval het zuiden.

Vanmorgen lazen we op de NOS app van de vele ongelukken rond Eindhoven.  Er was sneeuw gevallen!

Wij zijn via Arnhem, Nijmegen ,Venlo gegaan en geen problemen gehad onderweg.

In België lag hier en daar wat sneeuw lang de kant van de weg. Nu staan we in Diekirch op de cp (camperplaats) voor de camping die nu gesloten is. Morgen is de bedoeling om naar Langres te gaan. Daar gaan we kijken hoe verder te gaan.

Langres.

Vrijdag 20 januari.

Het was  erg rustig op de cp, we stonden alleen. Dat vinden we hier niet erg want er staan huizen vlakbij. We hebben heerlijk geslapen in ons camperbedje.

Tegen half tien was de stroomkabel weer opgerold en konden we vertrekken.

Een stukje buiten Diekirch was een tankstation. De diesel kostte € 1,65 dus onze tank zat weer vol.

Het was goed weer om te rijden. Het was droog en de weg was schoon.

Om Luxemburg stad was het wat druk en eenmaal op de snelweg in Frankrijk was er veel vrachtverkeer maar er waren geen files en we schoten lekker op.

Bij Toul verlaten we altijd de snelweg want daar begint de tol. De laatste 110 kilometer naar Langres gaat dan mooi binnendoor over een goede tweebaansweg.

In het begin reden we onder de sneeuwgrens maar later werd het wit om ons heen.

Om drie uur kwamen we op de cp aan en ook hier ligt wat sneeuw.

Er stond nog niemand maar nu zijn we met z’n vijven en dat geeft wel een veilig gevoel.

Het was maar net boven nul vanmiddag en het was ons te koud om naar buiten te gaan. Binnen brandt de kachel! 😃

Issoire.

Zaterdag 21 januari.

Het was erg mistig vanmorgen, toch reden we al vroeg want we wilden ruim 400 km naar Issoire.

Net buiten Langres zijn we nog bij de Lidl langs geweest om een paar boodschappen daarna ging het over een goede tweebaansweg naar Dion.

Daar was het tijd voor een bakje koffie en toen brak ook de zon door. Vorige keer had onze navigatie een tijdrovende route uitgezocht dus die hadden we zelf bedacht en dat ging veel vlotter, over goede N-wegen. Bij Digoin was de oude N-weg een A-weg geworden, hij is nu vierbaans en je moet dus ook tol betalen maar daar hadden we geen erg in. Een paar camera`s en waarschuwingsborden later ging er bij ons een lampje branden! Er zijn echter geen tolpoortjes. De betaling gaat via een badge of via de website aliae.com. ’s Avonds hebben we gelukkig via de website kunnen betalen, dit moet binnen 72 uur anders komt er maar liefst € 90 boete bij! Voor ons was de tol maar € 4,60 en het reed wel lekker vlot.

Om een uur of vier waren we op de cp van Issoire die tot onze verbazing bijna vol stond. Hij is dan ook gratis en de voorzieningen ook, er is alleen geen stroom.

De temperatuur was maar net boven nul dus we zijn weer lekker binnen gebleven.

Zondag 22 januari.

Weer op tijd weg voor de laatste 440 km naar Argeles.

Het was heel rustig op de weg. We reden op de A75, die ligt nogal hoog. Op de stukken boven 900 meter hoogte was het erg mistig en sneeuw op de weg. Er was maar één rijbaan schoongemaakt. Dit was genoeg want we hadden de weg voor onszelf. Na een km of 50 werd het wat beter en konden we naar een P voor een bakje koffie. Cor zou de voorruit schoonmaken maar het was onder nul en het water bevroor meteen. Gelukkig brak het zonnetje even door en het raam ontdooide!

Verder ging het allemaal vlot en voorbij Millau was de sneeuw weg en de omgeving groen.

Om half vier waren we op de Camper Park cp bij Argeles. Eigenlijk wilden we naar camping Le Roussillonnais, die is altijd open ‘s winters maar nu is hij gesloten. Jammer, daar staan we graag.

De zon scheen vanmiddag maar het waait hard en het is best koud.

Morgen blijven we een dagje hier om even bij te komen en de camper schoon te maken, die is vies en wit van het zout. Hier op de plaats is een hoge druk reiniger, die gaan we uitproberen!

Argeles.

Maandag 23 januari.

Toen de luiken vanmorgen opengingen scheen de zon volop en warmde het binnen snel op en kon de kachel uit.

Na de koffie was het rustig geworden op de serviceplaats en is Cor de camper gaan wassen. Hij glimt weer! De hoge druk reiniger geeft warm water en werkt prima.

Vanmiddag zijn we aan de loop gegaan. De wind was koud maar het zonnetje was lekker. We zijn even in het centrum wezen kijken, bijna drie kilometer lopen langs het verlaten strand en de hele rustige boulevard. In het dorp is het ook erg stil. Er staan veel huizen leeg nu.

Vlak bij de cp, die dicht bij het strand ligt, graast een groepje paarden in een natuurgebiedje. Ondanks de kou bloeit de mimosa toch bijna, er kwamen al gele bolletjes in.

De zon ging weer een beetje rood onder.

Toch wel lekker zo’n rustdagje. Morgen gaat de rit naar Spanje, misschien waait het verderop minder hard.

Cambrils.

Dinsdag 24 januari.

Vanmorgen waren we om zes uur wakker want de overbuurman vertrok nogal luidruchtig. Kan gebeuren op een cp!

Tegen acht uur zijn we opgestaan want we wilden een stukje naar het zuiden.

Eerst nog langs de Aldi, maar die is er niet meer! Het bord met de openingstijden staat er nog maar de hele winkel is afgebroken, één grote bouwput geworden. Toen maar naar de Hypermarché. Daar komen we nooit want die is veel te groot, dan duurt het veel te lang voor je gevonden hebt wat je nodig hebt. Gelukkig was de diepvriespizza in de aanbieding. 😂

Hierna ging het richting La Jonguera. Daar hebben we gas en diesel getankt en koffie gedronken. Toen begon het te sneeuwen. Bij Gerona ging het over in regen en na Barcelona werd het droog. Hier was het zoals gewoonlijk heel druk. De AP7 is tolvrij dus we zijn lekker op de grote weg gebleven.

De cp die we uitgezocht hadden lag heel ergens anders als we verwacht hadden, gewoon niet goed gekeken, dus zijn we afgeslagen naar Cambrils waar we nu op de camping staan.

Vorig jaar toen we hier met de groep stonden waaide het heel hard maar nu gelukkig niet. We hebben lekker gewandeld over de hier ook rustige boulevard waar de camping aan ligt. In de verte ligt Salou met Cap Salou waar we vorig jaar naartoe gefietst zijn.

Er staat niet heel veel op de camping. Op het middenveld moet je wel uitkijken waar je gaat staan vanwege de uitstekende takken. Die bomen geven van de zomer waarschijnlijk wel lekker veel schaduw.

Peniscola.

Donderdag 26 januari.

We staan in Peniscola. Gisteren zijn we hier naartoe gereden toen we hoorden dat G en M hier stonden.

Voor € 15 alles inclusief staan we op een camping een kwartier lopen van de boulevard en gisteren konden gelijk de stoelen naar buiten, voor het eerst! De wind is fris maar in de luwte is de zon heerlijk.

We hebben ons weerzien in het restaurant gevierd, er stond paella op het menu.

Vanmorgen kwam er een plekje vrij bij de muur en we zijn verhuisd want daar is eerder de zon en ook wat langer. Overdag is het 12 á 13 graden en ’s nachts 6 en toch staan hier sinaasappelbomen.

Vanmiddag zin we naar het dorp gewandeld. Daar is het nu rustig maar aan de vele dichte appartementen te zien is dat in de zomer wel anders.

Toen we terug op de camping waren hebben we nog lekker in de zon gezeten en later samen nog wat gedronken. Om half zes ging de zon achter de bergen en tien minuten later zijn we naar binnen gegaan want dan koelt het snel af.

Volgende week gaan we met zijn vieren naar Valencia en op aanraden van de Hollandse buren hebben we alvast een plaats gereserveerd op een cp vlakbij de stad. Het kan daar erg druk zijn. Tot dan blijven we hier, we staan goed en de zon schijnt!

Vrijdag 27 januari.

Om elf uur is de zon warm genoeg om buiten te zitten en dat deden we dus ook, heerlijk.

Vanmiddag hebben we de fiets gepakt om naar het oude stadje te gaan. Een helm is hier verplicht en dat vinden we eigenlijk wel veilig.

Het was heel rustig en we hebben heerlijk door de straatjes gedwaald, een aantal daarvan is gedecoreerd met veel planten. De balkonnetjes zijn ook leuk, soms ook aan de onderkant  betegeld.

Ook zijn we in het kasteel geweest. Daar is veel over de geschiedenis te lezen maar dat zegt ons niet zoveel. De uitzichten van boven maken heel veel goed, alleen daarvoor is het al de moeite waard. Bijna alles was dicht alleen twee souvenirwinkeltjes waren open dus kon Wil een vingerhoed scoren. Er was ook een huis helemaal bedekt met schelpen, la Casa de las conchas.

Na een paar uur trap op, trap af, waren de benen moe en hebben we op een terrasje in de zon een bakje koffie gedronken.

Zaterdag 28 januari.

Drukke dag vandaag.

Het was wasdag dus eerst lijntjes spannen en de was eraan. Na de koffie was het tijd voor boodschappen. De Aldi is 400 meter hier vandaan dus daar ben je zo met de fiets. Lopend moet je zo sjouwen met tassen. Het is een mooie winkel en ze hebben alles, ook lekkere chocoladebroodjes.

De buurvrouw had ons een tip gegeven waar je lekkere sinaasappels kunt kopen en daar zijn we vanmiddag naartoe gefietst.

Je kunt hier in de vallei mooi fietsen over kleine, niet al te drukke weggetjes. Het is hier heel groen met veel landbouw, o.a. bloemkool, broccoli,artisjokken, andijvie, sinaasappelboomgaarden en olijfbomen.

De sinaasappels zitten in een net van vijf kilo voor € 5. Ze zijn heel groot en heel lekker. Terug bij de camper hebben we gelijk maar geproefd.

De was was droog gewaaid en ligt weer in de kast.

Vanavond hebben we naar de Mol gekeken, die komt gelukkig ook op BVN. Het wordt wel heel ingewikkeld allemaal, wij gokken op Soy!

Maandag 30 januari.

Gister was een bewolkte dag. Het was niet lekker om buiten te zitten maar wel om te lopen. ’s Middags zijn we naar de oude stad gelopen en over de boulevard weer terug, dat is wel een rondje van zeven kilometer. Om vijf uur een wijntje gedaan bij G en M.

Vanmorgen scheen de zon weer, dat scheelt toch een heel stuk in temperatuur.

We hebben lekker in de zon gezeten en een paar boodschappen gedaan. Vanmiddag gingen de fietsen weer op het rek want morgen gaan we naar de cp vlakbij Valencia.

Vanavond voor de laatste keer onder de heerlijke, warme stortdouche gestaan. Deze camping willen we wel onthouden.

Geen Foto’s deze keer.

Valencia.

Dinsdag 31 januari.

Vandaag hebben we een stukje gereden en staan nu op een cp iets ten noorden van Valencia. De rit ging vlot en om half één waren we hier.

Gelukkig hadden we gereserveerd want ’s middags was de cp vol. De plek ligt niet heel mooi, het is nogal druk eromheen, maar is helemaal goed voor een paar dagen om de stad te bezoeken. Alle nodige voorzieningen zijn ook aanwezig.

Eerst hebben we een poosje in de zon gezeten en later zijn we het stadje ingelopen om te kijken waar de metro is. Die bleek vlakbij te zijn, misschien tien minuten lopen. Alvast maar een kaartje gekocht voor morgen.

In het stadje is een mooi gemeentehuis in een oud kasteel. In een parkje bloeien de paradijsvogelbloemen. De kerk was helaas dicht, niet te bezoeken.

Terug bij de camper was de zon bijna weg, nog een half uurtje gezeten en toen koelde het af.