We gaan verder met het verkennen van Frankrijk.

Dinsdag 24 augustus.

Na tien maanden zijn we dan weer echt op pad.

In november en afgelopen juni zijn we nog wel 10 dagen naar Drente en Appelscha geweest maar meer niet. Deels door de corona natuurlijk maar afgelopen voorjaar hebben we thuis een grote verbouwing gedaan en dus hadden we helemaal geen tijd om te reizen.

Het huis is nu af en we willen graag nog een beetje warmte en wat zon dus op naar Zuid-Frankrijk.

Het was erg druk onderweg, veel vrachtverkeer maar we zijn toch gekomen waar we wilden en staan op de cp bij Rocroi.

Dit is een klein vestingstadje ten zuiden van Brussel net over de grens in Frankrijk. Vorig jaar waren we hier op de terugreis maar toen regende het de hele tijd en zijn we de camper niet uit geweest. Vanmiddag was het mooi weer dus tijd voor een rondje Rocroi.

Het stadje is niet groot. Op het plein in het midden staat de kermis. Je kunt wel mooi om de stad heen wandelen over de vestingwallen die nog grotendeels intact zijn.

Morgen weer een stukje verder.

Donderdag 26 augustus.

Gisteren zijn we na een mooie rit over binnenwegen geëindigd op een parkeerplaats in Auxerre aan de rivier de Yonne tegenover het centrum van de stad. Campers mogen hier overnachten en we stonden dan ook met 7 op een rij. Na een rondje door het centrum te hebben gewandeld wilden we koffie drinken op een terrasje met uitzicht op het water. Helaas was ik, Wil, mijn Qcode vergeten mee te nemen, deze lag nog in de camper. Dus geen koffie op het terras maar bij de camper. Daar zijn ze hier dus heel streng in! Er lopen ook redelijk veel mensen met een mondkapje op. Voortaan om denken!

’S Avonds was er een voorstelling aan de overkant. Er was muziek , dans en er werd een verhaal verteld. Dit duurde tot elf uur en toen liep de parkeerplaats leeg en werd het eindelijk rustig. In het centrum bleef het echter rumoerig met schreeuwende jeugd. Hier gaan we niet meer overnachten, te druk.

Vanmorgen hebben we eerst wat zware boodschappen gedaan bij de Lidl, dat hoeft dan niet op de fiets. Daarna zijn we gaan rijden richting Moulins, weer over mooie binnenwegen. De D van D-wegen staat vast voor dorpjes want daar kom je dan wel heel vaak doorheen maar voor een paar uurtjes is dat wel leuk. Alleen goed op de snelheidsborden letten, die staan er heel veel, soms 50 soms 70 km per uur.

Bij Moulins hebben we bij de serviceplaats een broodje gedaan en geloosd. Hierna wilden we verder maar de navigatie wou niet opstarten. Waarschijnlijk is hij aan blijven staan en is de accu leeggelopen. Na even laden en een harde reset deed hij het gelukkig weer. We snappen nu niet meer hoe we het vroeger zonder navigatie deden, half Europa door. Alleen met de routekaarten van de ANWB.

Nu staan we op de cp van St. Pourcain sur Sioule. Dit is een goede gratis plek met service, nu ook gratis, achter de sportvelden aan de rivier. Je moet hier op tijd zijn anders is het vol. Het is nu ook vol, er zijn er al een stuk of tien weer weggereden.

Vanmiddag zijn we ook hier even wezen lopen. Het was gezellig druk in het oude centrum met wat terrasjes. Meestal is het hier heel stil. Er waren ook wat meer winkeltjes open dan andere keren.

Vanavond hebben we nog lekker in het laatste zonnetje kunnen zitten, lekker hoor!

Zaterdag 28 augustus.

Na een heerlijk rustige nacht in St. Pourcain zijn we gisteren naar het zuiden gereden. Eerst nog 60 km over een N-weg en ter hoogte van Clermont-Ferrand konden we naar de A75, een tolvrije snelweg richting  Mont-Pellier. Bij de afslag Millau gingen we eraf. Onze navigatie stuurde ons dwars door de stad. Dat was niet zo erg maar er waren een paar omleidingen en toen was het wel even zoeken om door het centrum te komen. Volgende keer nemen we een afslag eerder, dat is makkelijker want dan kom je al aan de andere kant van de rivier en hoef je niet door de stad.

We zijn doorgereden naar de laatste camping het dal in, camping St. Lambert. Dit is een rustige camping met nu al een aantrekkelijk acsi-tarief.

Er zijn nog redelijk wat Nederlanders hier, de schoolvakanties zijn nog niet afgelopen. Vorig jaar waren we een paar weken later.

Er was nog een mooi plekje voor ons, vooraan bij de rivier. Hier staan we mooi en we hebben zelfs nog ontvangst.

Hier blijven we een poosje om wat te fietsen en van het zonnetje te genieten. Vandaag hadden we eerst even een rustdag, lekker gelezen en even afgekoeld in het zwembad. Meer niet, lekker!

Zondag 29 augustus.

Vandaag de fiets maar gepakt. De camping ligt aan de rivier La Dourbie en we zijn een eind het dal ingefietst. Met dit mooie weer zie je regelmatig kano’s langskomen. Af en toe zijn er best moeilijke stukken met veel rotsen maar niet overal gelukkig.

Het dal is mooi groen en af en toe zijn de wanden heel steil.

Er zijn ook veel visplekken en op een mooi plekje hebben we ons broodje gegeten en even uitgerust. Ook zijn we nog een keer een zijweggetje ingegaan omhoog om te kijken of er uitzicht was maar dat was niet zo, alleen heel veel bomen maar je kon wel de rivier zien.

Na 24 km waren we bij Cantobre, een heel oud dorpje tegen de heuvel aangeplakt, mooi hoor.

Hier zijn we maar weer omgekeerd. Het was wel warm ondertussen maar gelukkig stond er een windje. Bij de camping gekomen hebben we eerst maar een welverdiend ijsje gehaald en daarna was het heerlijk uitrusten bij de camper. Vanavond hebben we tot half 9 buiten gezeten, dan koelt het wel af.

Dinsdag 31 augustus.

Maandagochtend hebben we klusjes bij de camper gedaan en heerlijk voor de camper in het zonnetje gezeten. ’s Middags zijn we op de fiets gestapt naar de Lidl, hier 4 km vandaan. Net na de middag is het daar lekker rustig, die houden we er maar in.

Vanmorgen na de koffie, het was inmiddels half twaalf, zijn we gaan fietsen richting het viaduct. Er is een soort van fietsroute langs de rivier. Het fietspad voert ook door het centrum van een oud dorpje. Na 13 km kom je bij de oude brug waarvandaan je het nieuwe viaduct goed kunt zien. Twee km verderop ligt het dorpje Peyre tegen een heuvel aangeplakt, de huizen van het bovenste straatje liggen tegen en in de rotsen gemetseld. Het is leuk om hier even rond te kijken en ook hier vandaan is het viaduct goed te zien.

Terug zijn we via dezelfde route gegaan. Bij Millau is in een zijtak van de rivier de Tarn een soort wildwaterbaan gemaakt met een aantal stroomversnellingen. Hier wordt les gegeven in raften. Er gingen ook kano’s door en hele kleine één-persoons rubberbootjes, menigeen ging over de kop. Leuk om even naar te kijken.

Om een uur of vier kwamen we moe maar voldaan weer bij de camper.

We eten iedere avond buiten, zo ook vanavond met de bbq.

Tegen half tien zijn we pas naar binnen gegaan omdat het fris werd.

Woensdag 1 september.

Het was weer mooi weer vanmorgen. Lekker voor de camper gezeten en van het zonnetje genoten.

’s Middags zijn we naar Millau gefietst. Het centrum is hier 3 km vandaan, net te ver om te lopen vinden wij als het warm is.

In de schaduwstraatjes was het lekker lopen, het was ook niet druk. Dat is wel fijn nu, met die corona.

Er staan een aantal mooie kerken maar die krijg je niet op de foto, die staan helemaal ingebouwd. Op het plein voor de Grande Tour kun je al goed aan de bomen zien dat het september is, die zijn al bijna kaal.

Na een rondje gelopen te hebben was het tijd voor een bakje koffie op een heerlijk schaduwrijk plein met twee enorme platanen, die zie je hier heel veel.

Donderdag 2 september.

We zijn de dag vandaag begonnen met een croissant( je ), die kun je ’s avonds bestellen bij de receptie en om half acht wordt het brood keurig bij de tent afgeleverd in een tas.

Het weer is helaas omgeslagen. Vandaag was het bewolkt met af en toe een beetje regen. Het was niet koud. De vooruitzichten zijn een paar dagen wat minder goed, het wordt ook wat kouder.

Morgen gaan we verder naar het zuiden waar het iets beter lijkt, in ieder geval warmer. Eigenlijk willen we eerst een beetje strand dus gaan we naar Argeles-Plage.

Vanmiddag hebben we nog even gewandeld in het dal. Iets verderop is een klein dorpje. Daar is ook een brug over de rivier en aan de overkant is een wandelpad omhoog met uitzicht over het water.