Woensdag 26 juni.

We zijn weer terug in de bewoonde wereld.

Maandag stonden we om negen uur klaar voor de bus. De camper bleef op de parkeerplaats bij de camping. Onze bepakking is altijd iets groter dan van de gewone wandelaar maar je wilt toch comfortabel slapen in je tentje.

De busrit naar de Þörsmork is al mooi. Onderweg kom je langs een gletsjertong, daar stopt de bus ook even. Net voor de hut en camping in het Langidallur  moet er nog een rivierbedding overgestoken worden met een brede waterstroom en een aantal kleinere stromen, zonder brug natuurlijk. Dan heb je er al een aantal gehad ook. Het is een 4x4 bus dus die komt overal doorheen. Soms is er een trekker met schuiver voor nodig om de “weg”weer vrij te maken. Door de sterke stroming verandert de rivierbedding voortdurend. Voordat je er bent, ben je al flink door elkaar geschud maar het blijft een mooie rit.

Om twaalf uur stond de tent met mooi uitzicht op een gletsjer aan de overkant. Vorige keer was de sneeuw nog zwart van de as na een vulkaanuitbarsting.

Een paar kilometer verder ligt aan de overkant nog een camping, Basar, daar zijn we eerst heengelopen. Deze ligt in een mooi groen dal tussen de grote groene bergen. Hier kun je mooi wandelen in het bos met allemaal verschillende bloemen. Ook weer een orchideeënsoort gespot.

Terug weer door de rivierbedding. Gelukkig ligt er een voetbrug over de brede stroom.

’s Avonds konden we heerlijk in de zon aan een picknicktafel ons Adventurefood klaarmaken en nuttigen. Dit is zo handig, alleen kokend water in het zakje gieten en tien minuten wachten. Het was nog lekker ook!

’s Nachts is het heerlijk rustig, je hoort alleen de vogeltjes en de rivier, de hele nacht door. Heerlijk geslapen!

Gisteren was het helaas erg mistig. Af en toe regende het een beetje maar we zijn toch aan de wandel gegaan. Soms klaarde het ook op. We zijn naar camping nummer drie in het Husadallur gelopen en daar hebben we even geschuild en ons broodje opgegeten. Hier hadden we drie jaar geleden de laatste overnachting in de hut na de wandeling van vier dagen van Landmannalaugur naar Þörsmork. We zijn een stukje teruggelopen tot de plaats waar we door de rivier moesten lopen. Ook nu kwamen we hier wandelaars tegen, deze wandeling is erg geliefd en wordt door wandelaars uit veel verschillende landen gelopen. Op de plaats waar we onze waterschoenen weer konden ruilen voor de wandelschoenen hebben we nog even gezeten en teruggedacht.

Er zijn meerdere rode paaltjes routes en om er zeker van te zijn dat we de goede hadden hebben we op elk paaltje een steen gelegd.

’s Avonds was het nattig en flink afgekoeld maar gelukkig kun je dan in een houten hut je eten maken en lekker zitten.

Vanmorgen regende het echt. Tussen de buien door konden we gelukkig de spullen opruimen en binnenzetten in afwachting van de bus. Alleen de tent is nog nat maar die zetten we wel weer een keer op als het mooi weer is.

Bij de camping is een wandelpad omhoog naar een mooi uitzichtpunt. Daar wilden we eigenlijk nog heen lopen, de bus ging pas om half drie. Halverwege werd de regen ons te gek en zijn we terug gegaan. Door de laaghangende wolken was er ook geen uitzicht. Om toch te laten zien hoe mooi het van boven af is, hebben we een foto opgezocht uit 2007. Toen hadden we meer geluk met het weer.

Nu zitten we weer lekker warm en droog in de camper en kijken met plezier terug op ons uitstapje.

Vrijdag 28 juni.

Gisteren was een hele mistige dag. Via Selfoss en de bonus zijn we naar Þorlakshöfn gereden. ’s Middags hebben we geluierd en lekker in het zwembad gerelaxed. Daar waren we aan toe na de Þorsmork en het was toch nog steeds erg mistig.

Vanmorgen was het droog dus hebben we eerst de tent laten drogen. Met een uurtje was dat klaar en na de koffie zijn we weer gaan rijden.

De rit ging langs de zuidkust van het schiereiland Reykjanes. Via een zijweggetje kom je bij een klein kerkje uit 1888, Strandakirkja. In dit gebied woonden ooit veel vissers en zeelieden die gingen hier bidden voordat ze de zee opgingen.

De weg gaat regelmatig door oude, met mos begroeide lavavelden. Voorbij Grindavik kregen we een stukje gravel dwars door de lava.

Op Reykjanes zijn twee geothermale gebieden. Daarvan hebben we er één bezocht vanmiddag. Er was heel veel stoom en mooie kleuren te zien, en te ruiken!

Hier spraken we een hele enthousiaste Nederlandse fotograaf. Hij had een glazen bol gekocht en als je daar door heen kijkt zie je alles op zijn kop. Dit geeft leuke effecten op een foto.

Voor we in Sandgerði op de camping waren kwamen we nog langs een paar kleine kraters. Daar zijn we natuurlijk nog even opgeklommen.

Vanavond liepen we nog even door het dorp naar de haven. Op het strandje wemelde het van de meeuwen. In de haven was het heel stil, het water was glad als een spiegel.

Zaterdag 29 juni.

Vanmorgen was het tijd voor huishoudelijke klusjes. Hier zijn een wasmachine en een droger voor een redelijke prijs dus daar moesten we even gebruik van maken.

Het bleef bewolkt vanmiddag maar toch maar even een wandelingetje gedaan. Aan de rand van het dorp is een klein meertje waar veel vogels zitten.

Overdag is het heel rustig op de camping, we waren bijna alleen. Tegen de avond loopt het vol met huurcampers en busjes die de volgende dag  weer ingeleverd moeten worden. Het vliegveld is hier vlakbij. De campers worden weer leeggehaald en de spullen in de koffers gepropt. Wel leuk om naar te kijken!

Zondag 30 juni.

Gisteravond om half elf kwam er nog een groep scouts binnen lopen. Het waren 18 jongens en meiden, veel liepen nog in korte broek bij een temperatuur van 9 graden. Echte IJslandse bikkels. Binnen twintig minuten stonden er zes tentjes en we hebben ze daarna niet meer gehoord. Top!

Vanmorgen was het gelukkig weer mooi weer.

Onderweg hebben we de stoomwolken van de Blue Lagoon wel gezien maar we zijn er niet geweest. Tegenwoordig moet je daarvoor reserveren en een bad kost maar liefst € 48,00.

Ons doel was Seltun, ook een geothermisch gebied op Reykjanes. We zijn hier al eerder geweest maar het blijft toch wel bijzonder. Dit gebied is groter als de vorige. Hier zie, ruik en hoor je veel kokend water en modder. De kleuren zijn iedere keer weer anders. Helaas komen er wel steeds meer hekjes maar de toeristenstroom wordt ook hier steeds groter en sommige mensen stampen overal doorheen om maar die éne foto te kunnen maken.

Een stukje verder langs dezelfde weg, die tegenwoordig helemaal geasfalteerd is, ligt het Kleivarvatn. Bij een mooie tufsteenformatie was een parkeerplaats zodat we even van het mooie uitzicht konden genieten. Cor moest weer een steenmannetje maken, ik ben de tel kwijt geraakt!

Om een uur of één waren we op de camping in Reykjavik.

De fietsen waren nog niet van het rek geweest maar nu hadden we ze nodig. Eerst moesten ze goed afgestoft worden, ze waren niet rood en blauw meer maar grijs! Gelukkig deden ze het nog en konden we naar de outdoorwinkel fietsen, die is aan de andere kant van de stad 5 km hiervandaan. Onze wandelschoenen waren aan vervanging toe, van de week hadden we kletsnatte voeten. Voor een leuke prijs, 30% opruimingskorting, hebben we allebei nieuwe.

Het zonnepaneel moest ook schoongemaakt worden, kon Cor meteen de nieuwe ladder uitproberen.

Achter de camping is een park. Hier hebben we de nieuwe schoenen vanavond ingelopen. Het is vast een koud voorjaar geweest, er zijn wel eens meer bloemen te zien geweest. Alleen de paarse hoek deed het wel goed!